چرا رفاقت سید و قدرت هنوز طرفدار دارد؟
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
لاله زار مال_1
ادیب_1
شیرآلات زمانی_1
اپیلاسیون نانا 1
اپیلاسیون نانا 3
شیرآلات زمانی_3
ادیب_3
لاله زار مال_3
لاله زار مال_4
شیرآلات زمانی_4
اپیلاسیون نانا 4
ادیب_4
ادیب_2
لاله زار مال_2
اپیلاسیون نانا 2
شیرآلات زمانی_2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۱۱۰۸۶۷۴
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
۵۴۳۶
«گوزن‌ها» شاه فیلم مسعود کیمیایی در باب رفاقت و روزگار خوش از دست‌رفته و عصیان و ایستادن در برابر اختناق است.
برترین‌ها: فیلم «گوزن‌ها»‌ی مسعود کیمیایی برای نمایش در بخش Regained فستیوال رتردام ۲۰۲۱ در هلند انتخاب شده است.  فیلم «گوزن‌ها» ساعت ۷ شب چهارشنبه شب ۶ آذر سال ۱۳۵۳ در سالن رودکی نمایش داده شد؛ آن سال سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تهران برگزار می‌شد. «گوزن‌ها» هفتمین فیلم مسعود کیمیایی بود و دوستداران او چنان با تماشای فیلم هیجان‌زده شده بودند که در سالن سینما مرتب دست می‌زدند و آرتیست‌های فیلم را تشویق می‌کردند. پایان نمایش فیلم، مردم مسعود کیمیایی و فرامرز قریبیان را روی دستشان بلند کردند و در میدان کاخ (فلسطین کنونی) چرخاندند. فردای آن روز جلسه مطبوعاتی فیلم برگزار شد و بعد آن بود که مطبوعات در سکوت کامل خبری فرو رفت. ظاهراً دستور رسیده بود که خبری درباره فیلم منتشر نشود.
 
چرا رفاقت سید و قدرت هنوز طرفدار دارد؟
 
 «گوزن‌ها» شاه فیلم مسعود کیمیایی در باب رفاقت و روزگار خوش از دست‌رفته و عصیان و ایستادن در برابر اختناق است. دوست و دشمن گوزن‌ها را بهترین فیلم مسعود کیمیایی می‌دانند؛ فیلمی که در ۲رأی‌گیری از منتقدان در بازه زمانی ده‌ساله (از ۸۸ تا ۹۸) عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به‌دست آورد.
 
چرا رفاقت سید و قدرت هنوز طرفدار دارد؟
 
نیما حسنی‌نسب (منتقد سینما) در این باره نوشت: «. نسخه‌ای که به همت احسان خوشبخت و کمک دوستانی در داخل و خارج در فستیوال رتردام نمایش داده خواهد شد، از یک پرینت سی‌وپنج میلی‌متریِ به‌شدت آسیب‌دیده و پرخط و خش شاهکار کیمیایی سر‌هم شد و حتی نما‌ها و صحنه‌های حذفی (مثل وقتی قدرت دربارۀ شکستن تفنگ ساچمه‌ای همکلاسی‌شان توسط سید می‌گوید) از نسخه‌ی دیگر اضافه شد و قسمت‌های پر از پرش و فریم‌های ریخته هم با کمک تله‌سینه‌ای از فیلمخانه ملی ایران اضافه شد. زیرنویس انگلیسی  به‌خاطر جنس و اهمیتِ گفتگو‌ها بخش مهمی بود که برمبنای زیرنویسی قدیمی و از پیش موجود انجام شد که فقط حدود سی تا چهل درصدش قابل استفاده بود و بقیه توسط خوشبخت ترجمه شد (بخش‌های ظریف‌تری مثل شعر «گنجشکک اشی مشی» را کاوه عسکری، استاد دانشگاه میشیگان، ترجمه کرد که فصلی از کتاب تازه‌اش در انتشارات دانشگاه کالیفرنیا درباره‌ی کیمیایی است).
 
چرا رفاقت سید و قدرت هنوز طرفدار دارد؟
 
نکته‌ی جالب دیگر این‌که پایان تحمیلی فیلم توسط ساواک و دستگاهِ سانسور وقت هم به لطف فیلم‌خانه ملی ایران به این نسخه اضافه شد و نمایش فیلم در رتردام شامل این پایان آلترناتیو هم خواهد بود. این‌ها را احسان خوشبخت با هزینه‌ی شخصی و به تعبیر خودش برای علاقه و دِین تاریخی‌اش به فیلم انجام داده و از وقتی این نسخه‌ی تازه چند ماه اخیر در سینماتک‌های دانشگاه ویسکانسین، یو سی ال‌ای و فستیوال ویلز بریتانیا نمایش داده شد، واکنش‌ها بدون استثناء همراه با تحسین و شگفتی بود و «گوزن‌ها» حدود نیم قرن پس از ساخت، راهِ جهانی‌شدن را شروع کرد و حالا به فستیوال رتردام رسید.»
 
چرا رفاقت سید و قدرت هنوز طرفدار دارد؟
 
پوریا ذوالفقاری (منتقد سینما) نوشت: هواپیما‌های جنگی داشتند برای جشن نیروی هوایی آماده می‌شدند و در آسمان مهرآباد تمرین می‌کردند که در حضور شاه و ملکه و تیمسار خاتم، دور بزنند در هوا و با دود‌های چند رنگ نقش بیندازند بر سینهٔ آسمان. اوایل دههٔ پنجاه بود. یک کبوتر از یکی از پشت بام‌های پر از لانهٔ کبوتر منطقهٔ قلعه مرغی پرواز کرد و اوج گرفت و نزدیک شد به یک هواپیما و کشیده شد در پرّه‌های ملخ یکی از دو بال و گیر کرد بین پره‌ها و ملخ از چرخیدن ایستاد و خلبان بیرون پرید و هواپیما سقوط کرد. از فردا دستور آمد بیفتند به جان کفتر باز‌های محلهٔ قلعه مرغی. بگیر و ببند آغاز شد و این طرف در دنیای هنر، کبوتر شد نماد آزادی و برخورد با آن هم شد نشانهٔ استبداد و اختناق. تعدادی از ترانه‌های قدیمی زیر این معنای جدید دوباره تعبیر شدند و کسانی حتی رفتند سراغ ترانه‌های پیشتر سروده‌ای که «کبوتر» و «پرنده» داشتند و تاریخ را عقب و جلو کردند و گفتند این‌ها بعد از ماجرای کبوتر سروده شده اند و منظور دارند و سیاسی اند و...  
 
چرا رفاقت سید و قدرت هنوز طرفدار دارد؟
 
سیستم هم ول کن نبود. هنوز هم ترانهٔ تیتراژ پایانی برخی از نسخه‌های ماه عسل (فریدون گله) بیت «کمک کن تا کبوتر‌های خسته، روی یخ بستگی شاخه نمیرن» را ندارد! این همان ترانهٔ نسخهٔ اکران شده در سال پنجاه و پنج است که دستور دادند این بیت از آن حذف شود. یک نفر این واقعه را ثبت کرد. مسعود کیمیایی در گوزن ها. در سکانس کلانتری، مرد «کفتر بازی» را می‌بینیم که کبوترهایش را ضبط کرده اند و خودش التماس می‌کند پرنده هایش را به او بدهند: «جناب سروان اینا مث بچه‌های منن. مخصوصا اون زیر دُم قهوه ایه.»
 
دلیل احترامی که برای مسعود کیمیایی قائلم همین هاست. همین کارنامه‌ای که گوشه و کنارش پر است از بریده‌های زیست اجتماعی و اثرات سیاست در زندگی مردم کوچه و خیابانِ مقاطع مختلف تاریخ معاصر این سرزمین. آیا همهٔ فیلم‌هایش را پلان به پلان دوست دارم؟ نه. آیا نمی‌دانم سالهاست در اوج نیست؟ چرا. اما می‌پرسم: جز کیمیایی داریم فیلمسازی که بشود از مجموعه ساخته هایش صدای تپش‌های دست کم چهار دهه حیات اجتماعی و سیاسی این سرزمین را شنید و فرعی‌ترین قصه‌ها و آدم هایش حتی، تاریخی در خود داشته باشند؟
 
 
چرا رفاقت سید و قدرت هنوز طرفدار دارد؟
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 8
در انتظار بررسی:5
Iran (Islamic Republic of)
10:49 - 1400/01/28
چون رفاقتشون برای دوران زندگی مردم و حال خوبه
Iran (Islamic Republic of)
10:50 - 1400/01/28
اون زمان همه چی رفاقت شون اصالت داشته
Iran (Islamic Republic of)
10:50 - 1400/01/28
الان بودن کلی چیز زشت یاد گرفته بودن به هم خنجر میزدن
Iran (Islamic Republic of)
10:52 - 1400/01/28
به قول فریدون فرخزاد چون شهرمون شهر بود ادم هامون ادم بودن
Iran (Islamic Republic of)
13:07 - 1400/01/28
چقدر باکلاس و پیشرفته وجهانی بودیم،چقدر عقب مونده و طرد شده و منزوی شدیم،از عرش به فرش رسیدیم
Iran (Islamic Republic of)
13:21 - 1400/01/28
یکی از بهترین فیلم های سینمایی تاریخ ایران
Iran (Islamic Republic of)
13:58 - 1400/01/28
چونکه آنها دوست داشتند مردم شان شاد زندگی کنند وهیچ وقت قصد توهین بدیگران رانداشتند هلا هزارتوهین.چب.راست.میکنند
Iran (Islamic Republic of)
18:41 - 1400/01/28
چه دوران با شکوهی کاش گوزنها ساخته نمیشد ولی اون دوران همینچوری ادامه پیدا میکرد
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
دکتر نائبی_1
گروه تولیدی نیلوفر_1
سفیر بار ساقدوش_1
دکتر نائبی_3
گروه تولیدی نیلوفر_3
سفیر بار ساقدوش_3
سفیر بار ساقدوش_4
گروه تولیدی نیلوفر_4
دکتر نائبی_4
دکتر نائبی_2
سفیر بار ساقدوش_2
گروه تولیدی نیلوفر_2
اورانوس_فوترموبایل2
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
ترجمه زندگی_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
دکتر صالحی_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
فنی آتل_فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
تدبیرکالا_فوتر موبایل
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
پارسیان طب - فوتر موبایل
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
پارسیان طب - فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
قالیشویی ثمین_فوتر
تنورستان_فوتر
دکتر آزاد خواه_فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر
دکتر صالحی_فوتر
آیلین_تزریق چربی
دکتر لاجوردی_فوتر
فنی آتل_فوتر
کلینیک النا_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
روانشناسی مرهم_ فوتر
اورانوس_فوتر2
موسسه خیریه زهرا_فوتر
ترجمه زندگی_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو