جاباما
۱۱۱۰۴۱۵
۱۷ نظر
۵۰۲۵
۱۷ نظر
۵۰۲۵
پ

چرا فیلمسازان ایرانی، درگیرِ دهه ۶۰ شده‌اند؟

یکی از بارزترین تحولات در سینمای ایران استفاده از تم «دهه شصت» در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های شاخص و موفق سینما و پلتفرم‌های آنلاین شبکه نمایش خانگی بوده است که هر بار نیز مخاطبان از آن استقبال کرده اند.

رادیو زمانه - مینا خسروی : یکی از بارزترین تحولات در سینمای ایران در دوران ریاست جمهوری روحانی استفاده از تم «دهه شصت» در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های شاخص و موفق سینما و پلتفرم‌های آنلاین شبکه نمایش خانگی بوده است که هر بار نیز مخاطبان از آن استقبال کرده اند. این تم تکرار شونده چه کارکردی در سینما و چه تاثیری بر فرهنگ و دیدگاه مردم نسبت به ایران دارد؟
چرا فیلمسازان ایرانی، درگیرِ دهه ۶۰ شده‌اند؟
یک انگیزه مهم و نمایان: فروش گیشه!
مخاطبان سینما بار‌ها ثابت کرده‌اند که حضور ستاره‌های معروف را در فیلم‌های کمدی با سبک زندگی لوکس می‌پسندند، این یکی از ترکیب‌هایی است که در اکثر فیلم‌های پرفروش ایران نیز وجود داشته است. آن‌ها مانند اغلب مخاطبان عمومی سینما در دنیا دوست دارند ستاره‌های محبوبشان را در فیلم‌های کمدی و رمانتیک با لباس‌ها و دارایی‌های فاخر ببینند و از اتفاقات مثبت و خنده دار و نهایتا سرنوشت خوشی که در انتظارشان است، لذت ببرند و برای چند ساعت هم که شده از زندگی واقعی فاصله بگیرند.
چرا فیلمسازان ایرانی، درگیرِ دهه ۶۰ شده‌اند؟
تم دهه شصت معرف علاقه‌مندی جدید مخاطبان سینمای ایران بود که با فیلم نهنگ عنبر یک در سال ۱۳۹۳ توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این فیلم با استفاده از المان‌های دهه شصت مانند موسیقی، مد لباس و مو در جوانان و البته نشان دادن برخی سخت‌گیری‌های آن دوران بر جوانان با نگاهی طنز توانست بسیاری از مخاطبان را به سینما بکشاند. مخاطبانی که خود متولد سال‌های دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ بودند و حالا با دیدن گذشته نوستالوژیک خود بر پرده سینما از آن دوره با لبخند و حسرت یاد می‌کردند.
چرا فیلمسازان ایرانی، درگیرِ دهه ۶۰ شده‌اند؟
این فروش موفق در دیگر فیلم‌ها با این مضمون مانند نهنگ عنبر دو (۱۳۹۵) و هزارپا (۱۳۹۷) تکرار شد. همچنین در سریال هم‌گناه (۱۳۹۹) با اشاراتی به زندگی گذشته فریبرز صبوری با بازی بهروز پرستویی (پسر پرویز پرستویی) و سریال قورباغه (۱۳۹۹) که قسمت چهارم آن با تم دهه شصت یکی از پربیننده‌ترین قسمت‌های سریال بود، تکرار شد. هم‌اکنون نیز استفاده از این تم در سریال می‌خواهم زنده بمانم (۱۴۰۰) یکی از دلایل موفقیت سریال در جذب مخاطب محسوب می‌شود. اما آیا این تنها دلیل ساخت فیلم‌ها و سریال‌های متعدد با رنگ و بوی دهه شصت بوده است؟
انگیزه پنهان: ساختن فضای مقایسه و ایجاد امید
انگیزه دیگری که کمتر به آن اشاره شده است و یکی از انگیزه‌های اصلی برای تداوم این روند در صنعت سرگرمی داخلی بوده است، ایجاد فضایی برای مقایسه وضعیت حال حاضر با وضعیت دهه شصت و یادآوری ناخودآگاه تفاوت‌های بسیاری که اکنون مردم در سبک زندگی خود دارند، آزادی‌های اجتماعی که از آن برخوردارند است.
چرا فیلمسازان ایرانی، درگیرِ دهه ۶۰ شده‌اند؟
دهه شصت اولین دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است و سخت‌گیری‌های بی مورد بر جوانان محدود کردن فعالیت‌های اجتماعی آنان، درگیری در جنگ همه و همه از جمله خاطرات تلخ مردم ایران در دهه ابتدایی آن سال ها است. آنچه سینما در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به دنبال آن است، ایجاد فضای مقایسه‌ای برای مردم بوده است تا در فضایی انتخابی و عاری از تنش و همراه با طنز مقایسه کنند که چطور آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان بیشتر شده و همچنین امکانات زندگی توسعه یافته و مردم زندگی بهتری دارند و امید داشت که آینده‌ای روشن‌تر و بهتر برای شهروندان رقم می‌زند.
چرا فیلمسازان ایرانی، درگیرِ دهه ۶۰ شده‌اند؟
آنچه در این فضا در نظر گرفته نشده است، امکان مقایسه وضعیت کنونی با وضعیت کنونی دیگر کشور‌های منطقه و تمام دنیاست که به واسطه ابزار‌های ارتباط جمعی به سهولت قابل بررسی است. همچنین مشکلات زیادی که شهروندان تجربه کرده‌اند و تا کنون نه تنها حل نشده است. در نتیجه باید پرسید به جز تاثیر مثبت این تم بر افزایش مخاطبان فیلم و سریال به واسطه یادآوری گذشته یک نسل، آیا دولت حسن روحانی با تمام چالش‌هایی که به زندگی مردم اضافه کرده است تا چه حد توانسته در مردم ایجاد امید کند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دهه شصت پوشش تیپ و قوانین محدودیت هایی بود که الان خنده داره مثل فیلم نهنگ عنبر سالها بعد هم محدویت فیلترینگ الان خنده دار میشه براش فیلم میسازن

      پاسخ ها

      • مات

        تو فکرت چقدر محدودیت حجابیه ،یکم بازتر ببین چه دوران باحالی رو از دست دادیم و همش خاطره است

      • بدون نام

        دهه خفقان و عقب افتادگی ذهنی مسئولان بود

      • سعید

        ۰۸:۲۵
        الان به نظرت دیگه دچارِ همینهایی که گفتی نیستیم؟
        دوچرخه سواری و حجاب برای خانمها توی افغانستانی که مردمش دارن ازش فرار میکنن آزاده، اینجا چی؟

    • بدون نام

      این چه خرفی خارجی هی همش در مورد اوایل 1900 می سازند.شاید از لحاظ سینمایی جداب باشد.
      و اصلا سینما یعنی همین نه این که فقط در مورد زمان حال فیلم ساخت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ی بار از روی پیامت می خوندی بعد می فرستادی تو نظرات این چیه قاطی پاتی نوشتی

      • بدون نام

        دهه ی شصت عشقها واقعی بود کمتر به هم دروغ می‌گفتن مردم دلهاشون خوش بود چون اینها الان نیست برای مردم و جوانها جذاب هست

    • نهی

      همه چیز ما دهه شصتی است از خودروسازی ورزش مدیریت ادارات و وزارتخانه ها بانکها اقتصاد همه چیز عقب افتاده است صد رحمت به شصت اگر در این حالت هم بماند شکر

    • بدون نام

      زندگی اون زمان ما خیلی سوژه است هم سوژه خنده هم پشت پرده های سیاسی همین شایگان و ببین خدا می دونه جند تا از این کارچاق کن های متظاهر بوده هنوز من هست مدلش عوض شده

    • نامnaser

      هزارپا واقعافیلم خوبی بودوالبته دهه شصتیهانسل سوخته هستن مثل خودم

    • بدون نام

      چون بی سوژه و بی ایده شده اند

    • بدون نام

      همه اینا گفته شد تا حزب حسن روحانی خوب جلوه داده بشه. آقا نمیخواهیم ولمون کنین

    • بدون نام

      همیشه گذشته جذابتره، الان روابط خیلی محدود شده، عشق کمرنگ شده ، اصلا زندگی جالب نیست که فیلم هم بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان که روابط خیلی گسترده شده

    • بدون نام

      واسه اینکه الان زندگیها طوری شده که دیگه عاشقی زیاد ملموس نیست

    • بدون نام

      عکس سریال قورباغه اینجا چکار می کنه؟!!!

    • سعید

      اگر واقعاً منظور حکومت از تولید اینجور سریالها این باشه که ((مردم زندگی بهتری دارند))، به قول معروف ره به ترکستان است! بچگیِ من درست زمون جنگ و موشک بارونهای صدام بود.
      اما تا جایی که یادمه مردم گور خواب نبودن و دنبال یه لقمه نون از توی سطل زباله نبودن! حالا کلیه فروشی و قرنیه و کبد فروشی که دیگه بماند
      سقوط ارزش پول ملی و فسادهای گستردۀ اقتصادی هم که دیگه اظهرمن الشمسه. دهۀ شصت مفسد اقتصادی نداشتیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج