۱۱۱۱۱۸۰
۱۴ نظر
۵۰۶۳
۱۴ نظر
۵۰۶۳
پ

محبوب‌ترین برنامه‌های رادیویی در ایران

چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ نخستین رادیو در ایران با نام «رادیو تهران» به طور رسمی آغاز به کار کرد و برنامه‌های آن از یک فرستنده پخش می‌شد.

برترین‌ها: ساعت ۶ بعدازظهر یک روز بهاری در تهران (چهارشنبه، چهارم اردیبهشت۱۳۱۹)، جاده قدیم شمیران شاهد مراسم مهمی بود. ساعت ۷:۱۵ را نشان می‌داد که صدا برای نخستین بار از طریق امواج به گوش مردم ایران رسید: «اینجا تهران است، صدای ایران». این مراسم تا ساعت ۱۱شب به طول انجامید و در آن هنرجویان مدرسه عالی موسیقی با رهبری غلامحسین مین‌باشیان به اجرای برنامه پرداختند.این رادیو هر روز عصر پنج ساعت برنامه با موضوعاتی، چون خبر، موسیقی، مباحثی درباره تربیت فرزند و... پخش می‌کرد. به همین مناسبت مروری بر محبوب‌ترین و خاطره‌انگیزترین برنامه‌های رادیو داریم.
قصه ظهر جمعه
محبوب‌ترین برنامه‌های رادیویی در ایران
«قصه ظهر جمعه» از قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین برنامه‌های رادیو است. «قصه ظهر جمعه» درسال ۱۳۱۹ توسط فضل‌الله مهتدی (صبحی) به فاصله یک هفته از آغاز پخش اخبار رادیو ایران، و یک ماه از تأسیس رادیو ایران بنیانگذاری شد. این نویسنده داستان‌های کودکان حدود ۲۴ سال قصه‌گویی این برنامه را بر عهده داشت.پس از او به ترتیب علی جواهرکلام، ایرج گلسرخی، حمید عاملی و مصطفی موسوی گرمارودی هر یک از چند ماه تا حداکثر پنج سال، گویندگی این برنامه پر شنونده رادیویی را بر عهده گرفتند. آخرین قصه گوی این برنامه محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) برای ۲۴ سال از ۲۲ بهمن ۱۳۶۰ تا ۱۵ مهرماه ۱۳۸۴ راوی داستان‌ها بود و رکورد کم‌نظیری از خود بر جای گذاشت.
برنامه گل‌ها
محبوب‌ترین برنامه‌های رادیویی در ایران
برنامه‌ٔ رادیو گل‌ها به مدت ۲۳ سال از ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۷ از رادیو ملی ایران پخش می‌شد. این مجموعه برنامه‌ها جمعاً شامل ۸۵۰ ساعت مقدمه و شعرخوانی به همراه آواز بود، که در این میان تک نوازی‌هایی نیز گنجانده شده بود. ماهیت، فرم و ساختار این برنامه می‌تواند نشانه‌ای بر تلاقی دو جریان مهم هنری آن دوران قلمداد شود؛ نخست جریان پیگیر گسترش موسیقی ایرانی که در آن سال‌ها ذیل دیدگاه‌های کلنل وزیری و فعالیت‌های مداوم روح‌الله خالقی ادامه حیات داشت و دیگری، تفکر علاقه‌مند به شعر کلاسیک ایرانی که آن‌را میراث هنری تاریخ ایران می‌دانست. آثار ساخته‌شده در مجموعه گل‌ها، جدا از اینکه واجد بهترین نمونه‌ها در تلفیق کلام و آوا و نوادر قالب‌های معطوف به موسیقی کلاسیک ایرانی است.
صبح جمعه با شما
محبوب‌ترین برنامه‌های رادیویی در ایران
سابقه تولید برنامه «صبح جمعه با شما» به سال‌های پیش از انقلاب و راه اندازی رادیو دریا در سال ۱۳۵۱ بازمی‌گردد که هدف از راه‌اندازی‌اش، راهنمایی مسافران تابستانی شمال ایران و ارائه اطلاعات آب و هوایی، وضعیت جاده، نشانی مراکز اقامتی، تفریحی و درمانی برای ایشان و همچنین پخش موسیقی و برنامه‌های تفریحی برای آن‌ها بود.در طول سال‌های فعالیت «صبح جمعه با شما» که با نقش محوری زنده‌یاد منوچهر نوذری، احمد شیشه‌گران، سعید توکل و صادق عبداللهی همراه بود، اگرچه مخاطب رادیو به واسطه گسترش سایر ابزار‌های ارتباطی کاهش یافت، اما این برنامه همچنان مخاطب وفادارش را داشت و به همین دلیل سرمایه گذاری بر روی این برنامه رادیویی ادامه یافت.
شب بخیر کوچولو
محبوب‌ترین برنامه‌های رادیویی در ایران
«شب بخیر کوچولو» نام برنامه‌ای خاطره انگیز و قدیمی است با گویندگی مریم نشیبا که همه او را با شب بخیر کوچولو می‌شناسند؛ برنامه‌ای که بسیاری از بچه‌های دیروز و امروز را روی پای رادیو خواباند. نشیبا نزدیک به ۳۰ سال است که هر شب ساعت ۹:۳۰ برنامه «شب بخیر کوچولو» را اجرا می‌کند. حالا دیگر همه او را با نام مادر رادیو می‌شناسند.
راه شب
محبوب‌ترین برنامه‌های رادیویی در ایران
«راه شب» یک برنامه گوینده‌محور شبانگاهی رادیو با سابقه‌ای طولانی است و مخاطبان وفادار زیادی دارد. پیش از انقلاب اسلامی افرادی همچون حمید عاملی، احمد شاملو و حمید مصدق در این برنامه یه عنوان گوینده حضور داشتند، اما ازبین این گویندگان، نام حمید عاملی بیشتر با «راه شب» گره خورده است. در سال‌های پس از انقلاب نیز منوچهر نوذری، محمد صالح‌علاء، شمسی فضل‌الهی، عبدالحسین اسکندری، ژاله صادقیان، مرتضی حافظی، فاطمه نیرومند غلامعلی امیرنوری، علیرضا جاویدنیا، داود حیدری، میثم نیکنام و سرور پاکنشان از جمله افرادی هستند که به عنوان گوینده در استودیو پخش برنامه راه شب حضور پیدا کرده و مهمان مخاطبان شب زنده‌دار شده‌اند.
گلبانگ
این برنامه از اول فروردین ماه سال ۱۳۷۸ پخش خود را از رادیو ایران آغاز کرده است؛ گلبانگ ساختار ساده‌ای دارد و بر پخش آهنگ‌ها و ترانه‌های درخواستی مخاطبان استوار است. فرمولی که سال‌هاست در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسر دنیا استفاده می‌شود و البته مخاطبان وفادار و خاص خود را دارد.سابقه پخش آهنگ‌های درخواستی برای مخاطبان رادیو در کشور ما به سال‌های پیش از انقلاب باز می‌گردد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با صبح جمعه زندگی کردیم تو هر خونه ای رادیو روشن بود و صدای خنده بلند بود روحت شاد نوذری چه غریبانه رفتی تو رفتی خنده های صبح جمعه ای رفت ما هم زود پیر شدیم ماهم مردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رادیو فردا از آخر اوله!!!!

      • بدون نام

        خانم نشیبای مهربون مادر رادیو

    • بدون نام

      روح زنده ياد زرگنده شاد و ياد تمامي شان گرامي

    • بدون نام

      طوطیان شکر شکن شیرین گفتار. یاد قصه ظهر جمعه بخیر و آقای رضا رهگذر (علیرضا سرشار)

    • پریناز

      یادش بخیر هر شب با قصه های رادیو میخوابیدم روی زانوی پدرم سرمو میذاشتم. آخ کجایی بابا جون کجایی کودکی ......

    • ارشین

      داستان شب که ساعت 10 شب پخش میشد .یادتان رفت ....

      زمانی که در خانه ها تلویزیون نبود .قصه شب بود .و بعدش خواب .

      یاد اون روزها برای همیشه سبز .
      یاد پدران و مادران عزیز سفر کرده عشق رادیو گرامی باد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قصه شب ساعت ۹ بود. من خیلی دوستش داشتم

    • ارشین

      یادم رفت بگم ..من عاشق رادیو هستم .از کودکی از زمان رادیو گوشی.که اکثرا آشنایی ندارن که رادیو گوشی چگونه کار میکرد.
      الان هم ،
      حتما باید رادیو رو تایمر باشه تا به خواب خوش برم .
      وگرنه افکار مزاحم مانع خواب میشه .

    • بدون نام

      رادیو اقتصاد یک برنامه ای داشت به نام (حجره ) که بایک کاسب قدیمی مصاحبه می کرد و این کاسب موفق قدیمی از نحوه ی کار و موفقیت خود سخن می گفت من هر روز صبح ساعت ۶ منتظر این برنامه ی آموزنده و اخلاقی بودم بعدا یک کارشناس آوردند که مسایل فقهی معامله و کاسبی رو می گفت باید این درس دینی از زبان آن کاسب معروف بیان می شد که متاسفانه این برنامه ی زیبا را تبدیل کردند به کلاس درس دینی مدرسه که خشک و بی روح شد و الان چند ساله گوش نمیدم..‌‌‌...رادیو ورزش صبح های زود یک برنامه ی سفرنامه داشت که یک زن و شوهر ایرانی دور دنیا رو با دوچرخه می گشتند و از زبان خودشان سفرنامه بیان می شد اما در همان صبح زود ، یک روز مثلا ساعت ۵ پخش می شد یک روز پنج و نیم پخش می شد یک روز ۶ پخش میشد خلاصه ساعت مشخصی نداشت و بعضی روزها هم پخش نمی شد در اینترنت هم ساعت پخش اعلام نمی شد در نتیجه ما هم از پیگیری این برنامه ی زیبا منصرف شدیم .....

    • دی

      نظرات همه رو خوندم معلومه همه رادیو دوستها انسانهای آرام و با احساسی هستن من هم کمی

    • بدون نام

      ای با با عمرمان تمام شد یادش بخیر.

    • مهدی

      چه ...ه تو این دور زمونه رادیو گوش کنه وقتی میتونه بهترین فیلم های جهان رو با کیفیت 4k از تلوزیون ببینه

    • بدون نام

      محبوب € توهم زا که میزنید بفرمایید برای ماهم بگویید از این بی حسی بیایم بیرون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج