نشستن شما را می‌کُشد
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
دیاکو_موبایل F دومی
ایرانیان - F داخلی موبایل111
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
ایرانیان - f تبلت1111
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
دکتر نداف کرمانی 1
فرش مرتضوی_1
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
فرش مرتضوی_3
دکتر نداف کرمانی 3
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
دکتر نداف کرمانی 4
فرش مرتضوی_ 4
دکتر نداف کرمانی 2
فرش مرتضوی_2
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
دیاکو_F داخلی دومی
ایرانیان - F داخلی1111
۱۱۲۱۸۹۶
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
۴۹۹۴
نشستن طولانی‌مدت عمر شما را کوتاه می‌کند، هر جا که فرصت انتخاب داشتید به جای نشستن بایستید یا حتی راه بروید.

رادیوزمانه: نشستن طولانی‌مدت عمر شما را کوتاه می‌کند، هر جا که فرصت انتخاب داشتید به جای نشستن بایستید یا حتی راه بروید.

نشستن شما را می‌کشد

سال گذشته محدودیت‌های قرنطینه و تعطیلی کرونا باعث شد که به شکل بی‌سابقه‌ای در خانه بمانیم. ماندن در خانه و دورکاری و ساعت‌های طولانی نشستن روی مبل و کاناپه و صندلی اکنون ما را با چشم‌انداز بحران دیگری مواجه ساخته: بحران نشستن.

بیش از یک میلیارد نفر از مردم سراسر جهان به سبب بی‌تحرکی با خطراتی بزرگ‌تر از ابتلا به کرونا مواجه هستند. از بیماری قلبی و دیابت گرفته تا سرطان، آرتروز، افسردگی و حتی زوال عقل همگی می‌توانند از عوارض جانبی بی‌تحرکی و نشستن زیاد باشند.

پشت میز نشینی امروزه بیش از چاقی مفرط مردم را می‌کشد.

سبک زندگی بسیاری از ما در این عصر به این شکل طراحی شده که یا سوار بر خودرو به جایی می‌رویم یا بر روی مبل ساعت‌های طولانی فیلم و سریال می‌بینیم و کار اغلب ما به فعالیت فیزیکی چندانی نیاز ندارد. اما درمان این وضعیت چیست؟ وارد کردن فعالیت فیزیکی و تحرک به زندگی روزانه.

نشستن به مثابه سیگار کشیدن

شاید شنیده باشید که می‌گویند: «نشستن مانند سیگار کشیدن برای شما مضر است.»، اما چرا؟

وقتی که می‌نشینید، نسبت به ایستادن و حرکت کردن، انرژی کمتری استفاده می‌کنید.

پژوهشگران بین دوره‌های نشستن طولانی و شماری از بیماری‌ها رابطه‌ای یافته‌اند.

نتایج ده‌ها مطالعه دانشمندان در دانشگاه هاروارد، مایو کلینیک و سایر موسسات بهداشتی، نشان می‌دهد که نشستن با شماری از بیماری‌ها در ارتباط است. از جمله این بیماری‌ها و شرایط می‌توان به چاقی مفرط (اوبسیتی)، افزایش فشارخون، بالا رفتن قند خون، انباشته شدن چربی اضافه در بدن به‌ویژه اطراف کمر و سطح غیر طبیعی کلسترول - که سبب سندروم متابولیک می‌شود - اشاره کرد.

به باور دانشمندان، نشستن طولانی‌مدت همچنین باعث افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان می‌شود.

نشستن شما را می‌کشد


چقدر نشستن زیاد است؟

نشستن دراز مدت - پشت میز یا پشت فرمان خودرو یا مقابل تلویزیون - می‌تواند مضر باشد.

نتایج ۱۳ مطالعه بر روی زمان نشستن و سطح فعالیت نشان می‌دهد خطر مرگ برای کسانی‌که بیش از هشت ساعت در روز بدون هیچ فعالیت فیزیکی می‌نشینند، مشابه افرادی است که مبتلا به چاقی مفرط هستند یا سیگار می‌کشند.

تحلیل داده‌های این مطالعات که اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی بیش از یک میلیون نفر را در برمی‌گیرد نشان می‌دهد که ۶۰ تا ۷۵ دقیقه فعالیت فیزیکی نسبتا شدید در روز می‌تواند با اثرات نشستن طولانی مدت مقابله کند.

مطالعه دیگری نیز نشان می‌دهد که مدت زمان نشستن بر نرخ مرگ و میر افرادی که فعالیت بدنی زیاد داشته‌اند تاثیر چندانی ندارد.

هرچند برای تعیین دقیق‌تر نتیجه نشستن طولانی بر سلامت به مطالعات بیشتری نیاز است، اما روشن است که نشستن کمتر و تحرک بیشتر برای سلامت شما مفید است.


توصیه‌های دانشمندان

برای شروع می‌توانید هر جا که فرصت انتخاب داشتید به جای نشستن بایستید و یا حتی راه بروید. مثلا موقع مکالمه تلفنی یا جلسات طولانی مدت تلفنی کاری اگر احتیاجی به مراجعه به کامپیوترتان ندارید، در حال راه رفتن در مباحث جلسات شرکت کنید.

  • به ازای هر نیم ساعت نشستن، کارتان را متوقف کنید و بایستید یا راه بروید.
  • هنگام تماشای تلویزیون یا مکالمه تلفنی به جای نشستن بایستید.
  • اگر کارتان پشت میزی است و امکانش را دارید میز ایستادنی تهیه کنید. یا این که از کامپیوتر را روی میز بلند یا سکوی بلند گذاشته و ایستاده کار کنید.
  • اگر می‌شود جلسات را در حال راه رفتن به جای نشستن برگزار کرد، موضوع را با همکاران و رییس‌تان در میان بگذارید
  • و پیشنهاد نه چندان عملی دانشمندان (که بسیاری از ما امکانش را نداریم) این است که سطح محل کار را روی یک تردمیل قرار داده و در حال حرکت کار کنید.

نشستن شما را می‌کشد

به جای نشستن کامپیوتر را روی میز بلند یا سکوی بلند گذاشته و ایستاده کار کنید.

اثر تحرک و راه رفتن - حتی اگر تکان خوردن و قدم زدن برای تفریح باشد  - بسیار بیشتر از آن است که ممکن است تصور کنید. کمترین فایده آن این است که کالری بیشتری می‌سوزانید و این خود موجب کاهش وزن و افزایش سطح انرژی شما می‌شود.

تحرک و فعالیت فیزیکی به تشکیل عضله کمک می‌کند و توانایی حرکت و نیز وضعیت سلامت روانی شما را به ویژه هر چه سن‌تان بالاتر می‌رود بهبود می‌بخشد.

نشستن شما را می‌کشد

نحوه صحیح نشستن یا ایستادن پشت میز، اگر دایم نمی‌توانید پشت میز بایستید، هر نیم ساعت یک بار کار را متوقف کنید

نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
فرش ریحان 1
شیرآلات زمانی_1
اپیلاسیون نانا 1
فرش تارنگ_1
اپیلاسیون نانا 3
فرش تارنگ_3
شیرآلات زمانی_3
فرش ریحان 3
شیرآلات زمانی_4
فرش ریحان 4
فرش تارنگ_4
اپیلاسیون نانا 4
اپیلاسیون نانا 2
فرش تارنگ_2
فرش ریحان 2
شیرآلات زمانی_2
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
دیاکو_فوتر موبایل داخلی
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
دکتر قدیمی_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
کالابرد_فوترموبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
فرش تارنگ_فوتر موبایل
استیل رگال_فوتر موبایل
بانک کتاب پایتخت_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
استیل رگال_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
شفا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
فنی آتل_فوتر
بانک کتاب پایتخت_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
دکتر قدیمی_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر2
دکتر عارفی - فوتر
تدبیرکالا_فوتر
فرش تارنگ_فوتر
دیاکو_فوتر داخلی
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
کالابرد_فوتر