۱۱۲۴۸۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

وضعیت مصرف قلیان در ایران خجالت آور است

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به روند رو به رشد مصرف قلیان در کشور هشدار داد و افزود: وضعیت استعمال قلیان بسیار خجالت آور شده است.

خبرگزاری مهر: رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به روند رو به رشد مصرف قلیان در کشور هشدار داد و افزود: وضعیت استعمال قلیان بسیار خجالت آور شده است.

دکتر محمداسماعیل اکبری در مراسم روز جهانی بدون دخانیات گفت:‌ سالانه حدود ۹۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند که حدود ۳۳ هزار نفر آنها به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به روند رو به رشد ابتلا به سرطان در کشور افزود: میزان ابتلا به سرطان در کشور ۱۵۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است هرچند این رقم نسبت به جوامع غربی رقم بالایی نیست اما سرعت رشد سرطان در ایران با هیچ کشوری در دنیا قابل مقایسه نیست. به طوریکه ایران بالاترین روند رشد ابتلا به سرطان را در دنیا دارد که مهمترین دلیل این موضوع افزایش سن است به طوریکه وارد سن سرطان شده‌ایم.

اکبری افزود: اما حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد علل بروز سرطان به عوامل خطر بازمی‌گردد که دخانیات در راس آن قرار دارد. ۳۰ درصد مرگهای سرطانی مستقیما با دخانیات در ارتباط است.

وی ادامه داد: دخانیات با سموم مختلف وارد سطح سلول می‌شود و آزادانه درون سلول حرکت کرده و به هر گروه ژنی که برخورد کند، بیان ژنی را تغییر می‌دهد. در مجموع با مصرف دخانیات بیان ژنی نیز تغییر پیدا می‌کند.

اکبری درباره افزایش قیمت مواد دخانی نیز گفت: گران شدن مواد دخانی بی‌تردید عاملی محافظت کننده است اما مهم آن است که پول ناشی از گران شدن مواد دخانی به کجا می‌رود و در کجا هزینه می‌شود. متاسفانه تاکنون کمتر از ۲۰ درصد این پول به حوزه سلامت وارد شده است. بنابراین باید اتفاق دیگری در این زمینه بیافتد. مبارزه با دخانیات غیرتی مردانه و حرکتی مردانه می‌خواهد.

وی تاکید کرد:‌ دخانیات نباید به سیگار خلاصه شود چرا که قلیان در کشور ما از وضع بدی برخوردار است. اقداماتی را در دست انجام داریم که رئیس جمهور شخصا سردمداری حرکت ضدقلیان را بر عهده بگیرد. وضعیت استعمال قلیان بسیار خجالت آور شده است به طوریکه قلیان را در محافل خصوصی، قهوه‌خانه‌ها، رستورانها و ... مشاهده می‌کنیم. این در حالی است که ضرر قلیان بسیار بیشتر از سیگار است. بنابراین نباید در زمینه مبارزه با قلیان کوتاه آمد.

اکبری همچنین درباره تریاک و مشتقات آن نیز گفت: ثابت شده که تریاک و مشتقات آن هم با سرطانهای کلورکتال ارتباط مستقیم دارد.

وی افزود:‌ به منظور کنترل و مبارزه با دخانیات توصیه می‌کنم که حرکتی جهادی شکل گرفته و با هماهنگی‌های بین بخشی بتوان این موضوع را ساماندهی کرد تا شرمنده نسل آینده نباشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج