جاباما
۱۱۴۱۵۱۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

ژنرال همیشه بازنده مقابل فرهاد

مراسم قرعه‌کشی مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی دوشنبه (۴ مرداد) از ساعت ۱۵ در سالن روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران و با حضور نمایندگان تیم‌های صعودکننده به این مرحله برگزار شد که براساس قرعه‌کشی صورت گرفته استقلال میزبان گل‌گهر سیرجان در ورزشگاه آزادی شده و طبق قرعه‌کشی فولادخوزستان میزبان خواهد بود. بر همین اساس نیز دیدار‌های نیمه‌نهایی در تاریخ ۱۳ مردادماه برگزار خواهد شد.

فرهیختگان: مراسم قرعه‌کشی مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی دوشنبه (۴ مرداد) از ساعت ۱۵ در سالن روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران و با حضور نمایندگان تیم‌های صعودکننده به این مرحله برگزار شد که براساس قرعه‌کشی صورت گرفته استقلال میزبان گل‌گهر سیرجان در ورزشگاه آزادی شده و طبق قرعه‌کشی فولادخوزستان میزبان خواهد بود. بر همین اساس نیز دیدارهای نیمه‌نهایی در تاریخ ۱۳ مردادماه برگزار خواهد شد. تاریخ فینال جام حذفی هم که پیش از این قرار بود ۱۸ مرداد باشد؛ به‌دلیل تقارن با اول ماه محرم در تاریخ ۱۷ مرداد برگزار می‌شود.

آبی‌پوشان که در مراحل گذشته به ترتیب از سد تیم‌های پیکان، ذوب‌آهن و پرسپولیس عبور کردند، باید در بازی ماقبل پایانی با تیمی روبه‌رو شوند که تمامی قهرمانی‌های لیگ برترشان به نام سرمربی آن سند خورده است. امیر قلعه‌نویی که یکی از بازیکنان بزرگ تاریخ استقلال است، برای دومین سال پیاپی در جام حذفی به مصاف تیم سابقش می‌رود. این درحالی است که فرهاد مجیدی که سال گذشته و در فاصله ۹ روز در دو بازی لیگ و جام حذفی به مصاف سپاهان و قلعه‌نویی رفت و در هر دو بازی به برتری رسید، حالا در اندیشه تکرار روزهای خوب پرفراز و نشیب سال گذشته است. او فصل گذشته درنهایت دستش از رسیدن به جام قهرمانی کوتاه ماند و اکنون نیز به هیچ وجه تمایل ندارد به‌عنوان بازنده بزرگ جام حذفی لقب بگیرد.

مجیدی اگرچه در این خصوص به‌صورت رسمی قولی را به هواداران استقلال درخصوص قهرمانی این تیم در هیچ جامی نداده است، اما با توجه به اتفاقات فصل گذشته که به‌خاطر برخی اتفاقات مدیریتی، بی‌انگیزه‌بودن و عدم‌رغبت مجیدی برای ادامه همکاری با استقلال را به همراه داشت که درنهایت نیز باعث شد تا یک جام مفت و مسلم از چنگ آبی‌پوشان بپرد؛ حالا او می‌خواهد با قهرمانی در این جام هم نخستین جام قهرمانی دوران سرمربیگری خود را جشن بگیرد و هم اینکه اتفاقات تلخ و ناکامی روزهای پایانی سرمربیگری خود در فصل گذشته را به فراموشی سپرده و آن را جبران کند و در نهایت نیز بعد از مدت‌ها یک جام قهرمانی را به هواداران استقلال هدیه بدهد.

همه تقابل‌های امیر و فرهاد

نخستین تقابل رسمی مجیدی و قلعه‌نویی به ۱۱ مرداد سال قبل بازمی‌گردد. آبی‌پوشان در دیداری از رقابت‌های لیگ برتر در استادیوم آزادی به مصاف سپاهان رفتند. آرش رضاوند در همان دقایق پایانی نیمه نخست دومین کارت زردش را دریافت کرد و از زمین بازی اخراج شد تا کار شاگردان مجیدی سخت شود. با این وجود، استقلال در نیمه دوم دست به کار بزرگی زد و با یک یار کمتر دوبار توسط دیاباته و گل به‌خودی شایان مصلح، دروازه نیازمند را باز کرد تا با وجود گلزنی محبی در دقایق پایانی، شاگردان مجیدی دوئل اول را از سپاهان و قلعه‌نویی ببرند.

در این دیدار و با دستور پزشک، امیر قلعه‌نویی سرمربی سپاهان کاروان تیمش را برای سفر به تهران و بازی با استقلال همراهی نکرد تا سرمربی سابق آبی‌پوشان غایب بزرگ بازی استقلال-‌سپاهان باشد. سرمربی وقت سپاهان که چندروز قبل‌تر از این دیدار به‌علت حمله عصبی در بیمارستان بستری شده بود و تحت مراقبت قرار گرفت، با مساعد شدن حالش و بهبودی شرایط جسمانی قبل این دیدار از بیمارستان مرخص ‌شد. اما با این حال قلعه‌نویی طبق تاکید پزشکان باید حدود یک هفته از استرس و فشارعصبی دور می‌ماند، بنابراین او در بازی مهم مقابل استقلال روی نیمکت ننشست و به‌صورت غیرمستقیم به هدایت تیمش پرداخت.

چند روز بعد و در تاریخ ۲۰ مرداد، دو تیم این بار در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی به مصاف هم رفتند. استقلال در دیداری برتر و با گل‌های وریا غفوری و علی کریمی از سد سپاهان گذشت و راهی دیدار نیمه‌نهایی شد. پس از این شکست بود که امیر قلعه‌نویی با انتشار نامه‌ای احساسی به همکاری خود با سپاهان پایان داد و راهی سیرجان شد.

غیبت امیر قلعه‌نویی مهم‌ترین نکته دیدار برگشت استقلال و سپاهان در لیگ برتر بود؛ جایی که آبی‌های تهرانی با نتیجه ۲ بر یک و در شرایطی که سپاهان بدون سرمربی به آزادی آمده بود را شکست دادند. اما درست ۹ روز بعد دوباره کار استقلال و سپاهان در جام حذفی به هم افتاد تا یک برنده از دل این مسابقه برای حضور در مرحله نیمه‌نهایی معرفی شود. سپاهانی‌ها در این بازی اما برخلاف بازی قبلی امیر قلعه‌نویی را در کنار خود داشتند و او توانست دستوراتش را بدون واسطه به کادرفنی و بازیکنان در کسری از ثانیه منتقل کند و مثل بازی قبلی از مقابل تلویزیون برای انتقال نظراتش حرص و جوش نخورد.

با این حال درنهایت این استقلال بود که این بازی را هم برنده شده تا حریف پرسپولیس در مرحله نیمه‌نهایی شود. قلعه‌نویی که با تیمش در دومین بازی رودررو مقابل استقلال در کمتر از ۱۰ روز این بار در جام حذفی مقابل آبی‌ها شکست تلخی را پذیرفت درنهایت با سپاهان قطع همکاری کرد تا این پایانی بر حواشی و مسائل ماه‌ها کار او در این باشگاه متمول اصفهانی باشد.

نکته جالب اینکه قلعه‌نویی در دوران کاری مربیگری باشگاهی هرگز از سرمربیگری تیمی اخراج نشده و این استعفا نیز درجهت همین رکورد استثنایی برای او بود که در همین سپاهان دوبار قهرمان ایران شده بود، اما این بار بخت با او یار نبود. قلعه‌نویی در نامه خداحافظی خود که با متن سلام و خداحافظ اصفهان زیبا بود در بخش ابتدایی به این نکته اشاره کرد که بازی با استقلال برای او آخرین آزمون در قامت مربیگری سپاهان بود که دوست داشت سربلند از آن بیرون بیاید، اما مقدر نبود. قطعا ۲۰ مرداد ۹۹ در کارنامه سرمربیگری امیر قلعه‌نویی شب تلخی محسوب می‌شود. جایی که او برای اولین بار در طول ۲۰ سال مربیگری، مجبور به استعفا شد.

نکته قابل توجه اینکه دیدار استقلال و سپاهان در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی در شرایطی برگزار شد که امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی برای اولین بار در قامت سرمربی یک بازی را کنار زمین شروع کردند.

اولین تقابل تیم‌های امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی بازی هفته قبل‌تر دو تیم در لیگ برتر بود که با برتری ۲ بر یک استقلال به پایان رسید، اما در آن مسابقه سرمربی سپاهان به‌دلیل شرایط نامساعد جسمی نتوانست روی نیمکت بنشیند تا مسابقه جام حذفی اولین تقابل رسمی این دو مربی باشد. قلعه‌نویی و مجیدی که در مقاطعی اختلاف‌هایی نیز با یکدیگر داشتند، قبل از شروع بازی کدورت‌ها را کنار گذاشتند و با هم برخورد صمیمانه‌ای انجام دادند. جالب اینکه هردوی این سرمربیان پیراهن سفیدرنگ برتن کرده بودند و با این لباس در کنار زمین حاضر شدند.

در ادامه و پس از جدایی فکری از استقلال و سومین حضور مجیدی روی نیمکت آبی‌پوشان، او باز هم در استادیوم آزادی به مصاف قلعه‌نویی رفت که این بار با گل‌گهر مقابل شاگرد سابقش صف‌آرایی کرده بود.

دیداری که چهارم تیر امسال برگزار شد و استقلال در همان ۲۰ دقیقه ابتدایی بازی کار تیم ژنرال را یکسره کرد. مرادمند در دقیقه ۱۲ و مهدی‌پور در دقیقه ۱۹ زنندگان هر دو گل آبی‌پوشان بودند تا فرهاد مجیدی در سومین تقابل خود با قلعه‌نویی برنده از زمین خارج شود.

روابط ولرم دو سرمربی!

اما دیداری که شاید کسی به آن توجه نکند به مسابقه برگشت دو تیم استقلال و سپاهان در فصل هجدهم رقابت‌های لیگ برتر مربوط می‌شود، جایی که برای اولین بار فرهاد مجیدی نه در قامت سرمربی، بلکه به‌عنوان مربی و دستیار وینفرد شفر آلمانی در مقابل تیم امیر قلعه‌نویی قرار گرفت و جالب اینکه این دیدار هم با برتری استقلال طی یک بازی پرحاشیه در دقایق پایانی با گل پاتوسی همراه شد، هرچند در نهایت این پیروزی باعث شد تا سپاهانی‌ها از کورس قهرمانی دور بمانند تا به این ترتیب پرسپولیس در این سال در قهرمانی هت‌تریک کند.

طی برگزاری این مسابقه امیر قلعه‌نویی قبل از شروع مسابقه به سراغ نیمکت استقلال رفت و برخورد گرمی با همه اعضا به‌جز فرهاد مجیدی داشت؛ دقایقی که تصویر آن نیز منتشر شد و در فضای مجازی بازتاب بسیاری داشت و مشخص شد که هر دو نفر همچنان اختلافات عمیقی دارند و این اختلافات هنوز حل نشده است. فرهاد مجیدی اما با گذشت ۱۲ ساعت از سوت پایان مسابقه با انتشار تصویری از مشت‌های گره کرده خود که قطعا بی‌ارتباط به داستان معروف مشت‌های گره کرده قلعه‌نویی نبود، نسبت به اتفاقات این بازی و برد استقلال واکنش نشان داد و در این واکنش به‌صورت غیرمستقیم اما آشکارا به قلعه‌نویی حمله کرد.

مجیدی در صفحه شخصی خود نوشت: «تا کی می‌خواهید استقلال جام نیاره؟ فقط می‌خواهید با شما جام بیاره؟ هواداران عزیز! تا زمانی که آقایان بیرون استقلال باشن و سربازهاشون داخل باشگاه و مواجب بگیراشون روی سکوها باشن و تیشه به ریشه تیم بزنند، استقلال قهرمان نمی‌شود. تا بعد»

نکته قابل توجه اینکه دیدار آخر دو تیم نیز درحالی برگزار شد که همه چیز تحت‌الشعاع برخورد دو سرمربی استقلال و گل‌گهر به‌خصوص قبل از آغاز بازی قرار داشت، جایی که امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی به‌سمت یکدیگر حرکت کردند اما درنهایت با یک برخورد سرد و گرفتن یک عکس دونفره اجباری به ملاقات چند لحظه‌ای خود پایان دادند‌.

نکته قابل توجه اینکه امیر قلعه‌نویی درحالی که حتی اطرافیان مجیدی و شاگردان گذشته خود را قبل از بازی در آغوش کشید و در آن سو نیز همین حکایت از طرف فرهاد و چند تن از شاگردان فصل گذشته این سرمربی در استقلال که حالا در سیرجان بازی می‌کنند، وجود داشت اما این دو یعنی فرهاد و امیر حتی با یکدیگر دست هم ندادند و به یک خوش و بش معمولی بسنده کردند.

در ادامه نیز با احوالپرسی کوتاه و یک عکس با لبخند تصنعی به این ماجرا پایان دادند تا مشخص شود همچنان میانه فرهاد و امیر طبق سنوات گذشته شکرآب است، با این حال مجیدی در این دیدار موفق شد در برتری مقابل سرمربی اسبق آبی‌پوشان هت‌تریک کند تا در نزد افکار عمومی بازگشت قلعه‌نویی برای فصل بعد یا فصول بعد به استقلال تقریبا رنگ باخته و جایگاهی نداشته باشد.

حال با برخوردی رضایت‌بخش که این دو در ابتدای دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی در فصل گذشته داشتند به‌نظر می‌رسد روابط آنها نه‌چندان سرد و نه‌چندان گرم دنبال شده و به‌نظر می‌رسد بر حسب موقعیت روز، این دو سرمربی تصمیم می‌گیرند که چطور برخوردی را از خود قبل از شروع مسابقه بروز دهند.

پنجمین شکست پیاپی مقابل استقلال در انتظار امیر؟

سه تقابل قبلی مجیدی و قلعه‌نویی هرگز با نتیجه تساوی همراه نبوده و دوئل چهارم نیز قطعا برنده خواهد داشت. باید دید فوت کوزه‌گری ژنرال در نبرد چهارم به کمک او می‌آید و قلعه‌نویی قادر به جبران شکست‌های گذشته‌اش خواهد بود یا مجیدی برابر استاد خود پوکر کرده و با ۴ پیروزی پیاپی برابر تیم‌های سابق امیرخان، برتری خود را بیش از قبل به اثبات خواهد رساند.

این درحالی است که اگر امیر قلعه‌نویی این بار هم مقابل استقلال شکست بخورد، با احتساب برتری آبی‌پوشان در دیدار رفت دو تیم استقلال و گل‌گهر در سیرجان که با هدایت محمود فکری برگزار شد پنجمین شکست پیاپی خود را از استقلال متحمل خواهد شد و این در حالی است که اگر گل دقایق پایانی نورافکن در دیدار دور رفت لیگ نوزدهم در اصفهان نبود تا سپاهان در ثانیه‌های پایانی در دقیقه ۹۵ بازی را به تساوی بکشاند درصورت شکست امیر قلعه‌نویی مقابل استقلال در دیدار چهارشنبه شب جام حذفی این هفتمین شکست پیاپی سرمربی آبی‌ها مقابل این تیم قلمداد می‌شد که یک رکورد بسیار بد برای این سرمربی محسوب می‌شد.

نکته قابل توجه اینکه برخی اخبار و گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که باوجود خبر تمدید قرارداد قطعی با گل‌گهر سیرجان شاید این مربی یک بار دیگر به استقلال بازگردد، اما پیروزی آبی‌پوشان تهرانی در دیدار چهارشنبه شب می‌تواند دوباره این ماجرا را خاتمه دهد و به این معنی باشد که دوران قلعه‌نویی برای سرمربیگری استقلال به پایان رسیده و بعد از فرهاد در سال‌های بعد بازهم نوبت جوان‌ترها خواهد بود. این درحالی است که شکست مجیدی مقابل قلعه‌نویی در نیمه‌نهایی جام حذفی می‌تواند این گمانه‌زنی‌ها را پررنگ کرده و برخی معادلات را هم تغییر بدهد.

آمار و ارقام تقابل استقلال و گل‌گهر

این پنجمین تقابل ۲ تیم هم به‌حساب می‌آید. اولین بازی در هفته ششم لیگ نوزدهم به انجام رسید. در آن مسابقه تیم آندره‌آ استراماچونی موفق شد به نخستین برد خود در لیگ دست پیدا کند و تیم نگون‌بخت وینگو بگوویچ را با نتیجه ۲ بر یک شکست دهد. در دیدار برگشت هیچ یک از ۲ سرمربی روی نیمکت نبودند.

استقلال با هدایت مجیدی هر چه در سیرجان زد به در بسته خورد و تک گل علیرضا ابراهیمی باعث پیروزی تیم تحت هدایت مجید جلالی شد. در بیستمین دوره لیگ برتر شاهد تقابل امیرقلعه‌نویی - محمود فکری بودیم. استقلال انتقام باخت در سیرجان را گرفت و موفق شد مانند دیدار رفت لیگ نوزدهم با نتیجه ۲ بر یک به برتری برسد و میزبان خود را از پیش‌رو بردارد. در ادامه و در هفته بیست‌وچهارم یک بار دیگر استقلال موفق شد ۲ بر صفر حریف را از پیش‌رو بردارد.

در تقابل‌های این ۲ تیم ۶ گل نصیب استقلال شده و گل‌گهر سه گل به ثمر رسانده و هروویه میلیچ، مهدی قایدی(۲) و وریا غفوری به همراه مرادمند و مهدی‌پور گلزنان استقلال هستند و علیرضا ابراهیمی، بهنام برزای و احمد زنده‌روح گلزنان تیم میهمان به شمار می‌روند.

فرهاد راضی از قرعه!

در هر صورت به‌نظر می‌رسد فرهاد مجیدی از این قرعه راضی باشد؛ چراکه در سه تقابل مستقیم آخر خود و یک تقابل غیرمستقیم با امیر قلعه‌نویی برنده شده است. مجیدی فصل گذشته دو بار سپاهان قلعه‌نویی را شکست داد و امسال هم در لیگ بیستم و در بازی برگشت ۲ بر یک از سد تیم قلعه‌نویی عبور کرد.

البته استقلال با محمود فکری هم در سیرجان گل‌گهر را شکست داده بود، اما به هر حال آمار تقابل‌های مجیدی و قلعه‌نویی حکایت از برتری قاطع سرمربی استقلال دارد. استقلال درصورت پیروزی بر گل‌گهر سیرجان برای سیزدهمین بار به فینال جام حذفی باشگاه‌های کشور می‌رسد. استقلالی‌ها هنوز هم با ۷ قهرمانی در این جام پرافتخارترین تیم کشور محسوب می‌شوند.

این در حالی است که اگر استقلال به فولاد می‌خورد مطمئنا حریف اهوازی می‌توانست رقیب سرسختی برای آبی‌پوشان نسبت به گل‌گهر در نیمه نهایی جام حذفی باشد؛ چراکه هم فولادخوزستان و هم جواد نکونام در این مدت اخیر بارها لقمه گلوگیری برای استقلال بودند و چه بسا این دو تیم در فینال با هم روبه‌رو شوند که در این صورت شاگردان مجیدی باید منتظر شب سختی در فینال جام حذفی امسال باشند، هر چند به نسبت گل‌گهر نیز ملوان بندر انزلی می‌توانست قرعه بهتری برای فرهاد مجیدی و شاگردانش در این مرحله از مسابقات باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج