تورج منصوری و لذت کار با مهرجویی و کیمیایی
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
ادیب_1
لاله زار مال_1
اپیلاسیون نانا 1
ادیب_3
اپیلاسیون نانا 3
لاله زار مال_3
ادیب_4
لاله زار مال_4
اپیلاسیون نانا 4
لاله زار مال_2
اپیلاسیون نانا 2
ادیب_2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۱۱۵۲۴۷۹
۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
۸۴۹
تورج منصوری می‌گوید: وقتی پشت دوربین هستیم و کار را کلید می‌زنیم، دیگر فرزند پدرمان نیستیم، دوستی نداریم، آن لحظه فقط تمرکز یکپارچه روی موضوعی داریم که در حال خلق شدن است؛ این یعنی یک نوع اعتیاد که هیچ لذتی بیشتر از آن نیست.

ایسنا: تورج منصوری از فیلمبرداران سرشناس سینمای ایران است که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم«هامون» در سال 1368 و برنده لوح زرین بهترین فیلمبرداری از چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «جاده های سرد» در سال 1364 بوده است. موزه سینما به مناسبت روز ملی سینما و در ادامه سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی، گفت‌وگویی با او داشته که وی در آن از خاطرات خود از همکاری با فیلسازان مختلف صحبت کرده است.

تورج منصوری با بیان اینکه اقوامش خراسانی هستند، گفت: در تهران به دنیا آمدم و بزرگ شدم. پسر خاله‌ام از مشهد به تهران برای تحصیل آمده بود، او در خانه‌اش عکاسی و در آنجا عکس ظاهر می‌کرد و من هم در همان کودکی علاقه مند شده بودم تا ببینم او در آن تاریکخانه چه کاری انجام می دهد و این کاغذ سفیدی که زیر نور قرمز تاریکخانه کم کم تبدیل به عکس می شد جادویی بود که من را ربود.

تورج منصوری و لذت کار با مهرجویی و کیمیایی

فیلمبردار «هامون» با بیان اینکه اولین کار حرفه‌ای خود را در سینمای ایران به عنوان دستیار کارگردان انجام داده، بیان کرد: در اولین کار سینمایی‌ام دستیار زنده یاد «یدالله صمدی» برای فیلم «مردی که زیاد می دانست»، بودم. من با فرامرز معطر (فیلمساز قدیمی سینمای ایران) هیچ وقت کار مستقل نداشتم و همیشه دستیار او بودم. یک پسر جوان عاشق اینکار بودم که عکاسی می کردم و اشتیاق زیادی داشتم تا کارهایی که او انجام می داد را یاد بگیرم و هیچ وقت به عنوان دستیار از او طلب دستمزد نکردم و او هم با من طوری برخورد می کرد که شاگرد او هستم. خیلی دوران طولانی نبود اما دینی که به او دارم تا پایان عمر همراه من است.

او گفت: یادم می آید وقتی قرار بود با دوربین دیجیتال کار کنم خیلی با آن آشنایی نداشتم زیرا تازه به ایران آمده بود. به دانشجوی خودم تورج اصلانی مراجعه کردم و از او کار با دوربین دیجیتال را آموختم. جالب است که یک روزی من به او آموزش دادم و یک روز از او چیز بهتری را یاد گرفتم و این امر خیلی قشنگ و فرایندی شیرینی است و یک روز به دانشجویی فیلمسازی را آموختم و یک روزی فیلمبردار فیلمش شدم و با افتخار هم کار کردم.

فیلمبردار «جنگ نفتکش‌ها» بیان اینکه اولین فیلمی که به عنوان مدیر فیلمبرداری کار کرده است «جاده های سرد» بود، بیان داشت: در آن فیلم محمود کلاری هم حضور داشت و شیرین ترین دوران کاری من دو فیلمی است که با محمود کلاری کار کردم؛ فیلم های «آن سوی مه» و «جاده های سرد». همچنین همراه با علی نصیریان که به عنوان استاد و برادر بزرگتر می شناسمش و عزت الله انتظامی که بسیار دوستان خوب وآدم های فوق العاده حرفه ای بودند.

منصوری درباره همکاری خود با مسعود جوزانی نیز توضیح داد: جوزانی از من خواست فیلم «با من حرف بزن» را با او کار کنم.آقای آقاجانیان صدابردار را از تلویزیون آوردیم ، ایرج شهزادی را که آن زمان با من کار می کرد به عنوان دستیار بود ، من مدیر فیلمبرداری ، محمد آلادپوش به عنوان فیلمبردار و محمود کلاری عکاس فیلم و علیرضا رئیسیان دستیار بود.

وی ادامه داد: فیلم «با من حرف بزن» به عنوان دومین فیلم کوتاه جشنواره فجر شناخته شد که فیلم فوق‌العاده موثری بود و بسیار در بین مخاطبان درخشید.

فردوس کاویانی بازیگر درخشانی است

منصوری با اشاره به بازی‌های درخشان فردوس کاویانی نیز گفت: فردوس کاویانی از بازیگرانی بود که در چند کار درخشان از جمله بانو و در مسیر تندباد و یاد و دیدار با او کار کردم. یکی از بازی های خوبی که از او در ذهن من مانده است اینکه وقتی فیلم «اجاره نشین ها» را دیدم هنوز با او کار نکرده بود؛ دائم در ذهنم این بود که داریوش مهرجویی از این نقش کارگر در فیلم چه بازی خوبی گرفته است. فردوس کاویانی را نمی‌شناختم و نمی‌توانستم باور کنم که او فردوس کاویانی بازیگر است و کارگر نیست. بسیار خوب بازی کرده بود و در باورم نبود که یک بازیگر می تواند تا این اندازه خوب بازی کند.

آشنایی با داریوش مهرجویی و خسرو شکیبایی

وی درباره آشنایی خود با داریوش مهرجویی نیز توضیح داد: داریوش مهرجویی را خیلی تحسین کردم که با یک فیلمبرداری که به نسبت او نام و نشانی ندارد و جوان است و تا به حال با او کار نکرده است برایش فیلمنامه می فرستد. از فیلمنامه «هامون» بسیارخوشم آمده بود. باهم برای این فیلم صحبت نسبتا طولانی داشتیم و در همان جا زنده یاد خسرو شکیبایی را دیدم که پیش داریوش مهرجویی آمد.

منصوری خاطرنشان کرد: یادم می آید آخرین پلان فیلم هامون را که می گرفتم. سوار ماشین مهرجویی بودیم و هامون پشت ماشین نشسته بود و صحنه معروفی که می‌گوید «یک کم به راست یک کم به چپ خدایا یک معجره نشان بده » که یک اتوبوس از کنار او رد می شود و می‌خواهد به دره برود و پاهایش می لرزد. کلوزآپی که از او گرفته می شود دوربین روی شانه من است و من جای پای شاگرد در پیکان نشسته بودم و پلان و برداشت آخر از فیلم هامون را با حضور خسرو شکیبایی گرفتم . مهرجویی گفت بس(هیچ وقت نمی‌گفت کات) و من کات کردم . از من پرسید چطور بود و من گفتم خوب بود و او در پاسخ گفت برای ما هم خیلی خوب بود. یادشان نبود که پلان آخر فیلم است. اصغر شاهوردی هم پشت سر هامون نشسته بود.

وی درباره همکاری خود با مسعود کیمیایی نیز گفت: وقتی با مسعود کیمیایی کار می کنیم کار کردن با آدم های دیگر سخت است زیرا می‌داند چه می‌خواهد و به هیچ وجه گروه را اذیت نمی کند.

جلوی دوربین من بازیگر محدود نمی شود

منصوری در ادامه بیان داشت: من یک ویژگی دارم که فکر می کنم اگر فیلمبردار ماندگاری شدم علتش همین یک ویژگی است. من تنها آدمی هستم که دوربینم به صحنه محرم است یعنی به هیچ وجه دوربین من نفر اول جلوی دوربین را اذیت نمی کند و بازیگر را محدود نمی کند .

وی ادامه داد: من معتقدم سینما یک شغل نیست بلکه یکجور زندگی است. کسانی که می‌خواهند وارد آن شوند باید متوجه باشند وارد عرصه ای می شوند که شکل زندگی بیرون نیست ، یک جور دیگری است . وقتی پشت دوربین هستیم و کلید را که می زنیم دیگر فرزند پدرمان نیستیم، دوستی نداریم ،آن لحظه تمرکز یکپارچه فقط روی موضوعی داریم که دارد خلق می شود و این یعنی یک نوع اعتیاد که هیچ لذتی بیشتر از آن نیست.

برچسب ها:
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
سفیر بار ساقدوش_1
گروه تولیدی نیلوفر_1
شرکت هوش و دانش سپهر_1
سفیر بار ساقدوش_3
گروه تولیدی نیلوفر_3
شرکت هوش و دانش سپهر_3
شرکت هوش و دانش سپهر_4
گروه تولیدی نیلوفر_4
سفیر بار ساقدوش_4
سفیر بار ساقدوش_2
شرکت هوش و دانش سپهر_2
گروه تولیدی نیلوفر_2
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
اورانوس_فوترموبایل2
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
تنورستان_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
دکتر صالحی_فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
ترجمه زندگی_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
پارسیان طب - فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
دندانپزشکی تاج _ فوترموبایل2
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
فنی آتل_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
دکتر لاجوردی_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
روانشناسی مرهم_ فوتر
روشا فارمسی_فوتر
اورانوس_فوتر2
دندانپزشکی تاج _ فوتر2
تنورستان_فوتر
پارسیان طب - فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
کلینیک النا_فوتر
شفا_فوتر
دکتر صالحی_فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
ترجمه زندگی_فوتر
آیلین_تزریق چربی
قالیشویی ثمین_فوتر