جاباما
۱۱۶۴۳۷۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

تورم تا پایان سال ۱۴۰۰ چقدر می‌شود؟

پس از نوسان شدید قیمت‌ها در سال گذشته، دوره رکود بازارها آغاز شد و طی یک سال اخیر هیچ کدام از بازارهای مالی به اندازه تورم بازدهی نداشتند.

تجارت نیوز: پس از نوسان شدید قیمت‌ها در سال گذشته، دوره رکود بازارها آغاز شد و طی یک سال اخیر هیچ کدام از بازارهای مالی به اندازه تورم بازدهی نداشتند. در این شرایط دولت نیز با اجرای برخی طرح‌ و شعار برخورد دستوری در برخی بازارها پیام‌های مهمی را برای آینده بازارها داشته است. اما تورم تا پایان سال ۱۴۰۰ چقدر می‌شود؟

براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ١۴٠٠ به عدد ۳۹٫۲ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل ۴٫۵ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣٨,۴ درصد است که نسبت به ماه قبل ۴.۵ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴٣.٩ درصد بوده که که نسبت به ماه قبل ٣.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم سالانه مهر ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴۵,۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠.۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۴,٧ درصد و ۴٩.۶ درصد است که برای خانوارهای شهری ٠.۴ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است.

با این اوصاف تورم تا پایان سال ۱۴۰۰ چقدر می‌شود؟

علی صادقین و مهدی سماواتی، دو کارشناس بازارهای مالی در گفتگوی ما به این سوال پاسخ داده‌اند که تورم تا پایان سال ممکن است به چند درصد برسد.

صادقین: تورم با شکست برجام ۵۵ درصد هم می‌شود

صادقین، دیگر کارشناس حاضر در لایو، در ادامه در مورد آینده تورم در کشور گفت: اگر به سمت مذاکره و برجام برویم و اواخر پاییز و اوایل زمستان به نتیجه برسیم، حداقل تورم ۴۰ درصد رقم می‌خورد اما اگر به صورت رسمی اعلام شود برجام شکست خورده است، تورم به بالای ۵۵ درصد می‌‌رسد.

او افزود: اگر حالت میانه کنونی ادامه یابد که نه مذاکره انجام شود و نه رسما شکست بخورد، احتمال تورم بین ۴۵ تا ۴۸ درصد وجود دارد. البته در صنایع کم‌دوام از جمله مواد غذایی، تورم بالای ۶۰ درصد تا پایان سال محتمل است.

سماواتی: تورم کمتر از ۵۰ درصد در سفره مردم بعید است

سماواتی نیز تحقق این ارقام را شدنی دانست و گفت: مردم انتظار معجزه از برجام نداشته باشند؛ چرا که عملی شدن و راستی‌آزمایی آن زمان‌بر است. از سوی دیگر، اقتصاد ایران تطابقی با دنیا ندارد و شبکه بانکی ایران به روز نیست. در نتیجه حتی در صورت تحقق برجام نیز بانک‌های کشور نمی‌توانند ارتباطات بین‌المللی داشته باشند.

او افزود: حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد که بسیار بعید است، تورم کمتر از ۵۰ درصد تا پایان سال در سفره مردم بعید است.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی، یکی از دلایل اصلی وضعیت کنونی ارزپاشی با دلار ۴۲۰۰ تومانی است که نتیجه‌ای نداشته؛ اکنون قیمت‌ مواد غذایی جهانی محاسبه می‌شود اما برای تهیه آنها از جیب مردم سوبسید پرداخت شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج