جاباما
۱۱۷۲۵۶۵
۳۴ نظر
۵۰۳۹
۳۴ نظر
۵۰۳۹
پ

روز نفسگیر در فردوسی؛ چرا دلار دوباره گران شد؟

روز گذشته قیمت دلار بازار آزاد در کانال ۲۹ هزار تومان قرار گرفت تا بالاترین نرخ در یک‌سال اخیر به ثبت برسد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد صف‌های طولانی جلوی صرافی‌ها تشکیل شده بود و حتی برخی افراد نیز با خود صندلی به همراه داشتند! علت شلوغی این روز‌های صرافی‌ها چیست؟

برترین‌ها: روز گذشته قیمت دلار بازار آزاد در کانال ۲۹ هزار تومان قرار گرفت تا بالاترین نرخ در یک‌سال اخیر به ثبت برسد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد صف‌های طولانی جلوی صرافی‌ها تشکیل شده بود و حتی برخی افراد نیز با خود صندلی به همراه داشتند! علت شلوغی این روز‌های صرافی‌ها چیست؟

روز نفسگیر در فردوسی؛ چرا دلار دوباره گران شد؟

ازدحام مقابل صرافی برای سود رانتی ۴میلیونی!

همشهری در گزارشی با عنوان «نخ دلار مردم را به صف کرد» نوشت:

* اختلاف نرخ بین قیمت فروش دلار، در صرافی‌های رسمی و غیررسمی به نزدیک ۲هزارتومان رسید و موجب شد بسیاری از طالبان کسب سود، با هدف برخورداری از رانت توزیع‌شده، به صرافی‌های رسمی هجوم آورند. این روزها کافی است.

* یک کارت ملی در جیب داشته باشید تا ۴میلیون تومان سود مفت به جیب بزنید زیرا صرافی‌های رسمی ۲۲۰۰دلار آمریکا را به قیمت هر دلار ۲هزارتومان ارزان‌تر از کف بازار به مشتریان می‌فروشند. قیمت هر دلار آمریکا دیروز در کف بازار به ۲۸هزار و ۶۲۰تومان رسید اما صرافی‌های دولتی هر دلار را در محدوده ۲۶هزار و ۸۰۰تومان می‌فروختند.

* دیروز رانت ناشی از اعمال سیاست چند نرخی در بازار ارز، صف‌های خرید ارز با قیمت دولتی را جلوی صرافی‌ها طولانی‌تر کرد. این حاتم‌بخشی در شرایطی است که به‌گفته مقام‌های سازمان برنامه و وزارت اقتصاد، دولت در تنگنای ارزی گرفتار آمده است.

روز نفسگیر در فردوسی؛ چرا دلار دوباره گران شد؟

تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر نرخ دلار

* احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قوت گرفته و گفته می‌شود، دولت قصد دارد به زودی اینطرح را عملیاتی کند. موضوعی که موافقان و مخالفان زیادی داشته و باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

* دلار ۴۲۰۰ از منظر ته نشین شدن مابه التفاوت آن به صورت ریالی در دو بخش عرضه و تقاضا بخش بزرگی از مشکل است.

* از طرفی تک نرخی شدن نه تنها امری مثبت است بخصوص که باعث ثبات بیشتر هم در بلندمدت می شود و خوشبختانه در سال ۸۱ و دوره ریاست مرحوم نوربخش در بانک مرکزی هم اجرا شد آن هم بدون بار شدید تورمی همچنین وقتی به منشا بخش بزرگی از ارزهای ورودی به بازار به اصطلاح آزاد توجه کنیم، متوجه یک نکته مهم می شویم بازار از جهت منشا به شدت وابسته به بنگاههای دولتی و خصولتی است.

* به عبارتی حل مشکل در گرو حل مسائل سیاست خارجی از زاویه تحریم و اصلاح اساسی سیاستهای مالی ( بودجه)، سیاست پولی و بخصوص سیستم بانکی است.

روز نفسگیر در فردوسی؛ چرا دلار دوباره گران شد؟

ركوردهاي جديد براي نرخ دلار

روزنامه اعتماد نیر در مطلبی درباره افزایش قیمت دلار گزارش داد:

* از ابتداي سال جاري تا چهارشنبه هفته گذشته دلار حدود 4 هزار تومان افزايش قيمت داشته؛ بنابراين نرخ نوسان اين ارز در بازار 16 درصد بوده است. قيمت دلار در يك‌سال اخير كه اخبار زيادي از مذاكرات منتشر مي‌شد، نوسان‌هاي ريز و درشت زيادي هم تجربه كرده بود و حتي در پاييز سال گذشته به كانال 31 و 32 هزار تومان نيز وارد شده بود كه پس از مدتي روند كاهشي به خود گرفت. به باور كارشناسان نرخ دلار در شرايط فعلي كه بانك مركزي حضور مستمر و پررنگي در بازار ارز دارد، هرازگاهي تغييرات ريز و درشتي خواهد داشت.

* اما از آنجايي كه حساسيت نسبت به دلار از سال 97 بالا رفته، به نظر نمي‌رسد اين نهاد پولي به عنوان بازيگر اصلي اين بازار كوچك، اجازه افزايش قيمت‌ها را به دلار بدهد. در شرايطي كه روزانه 5 هزار ميليارد تومان نقدينگي به اقتصاد كشور وارد مي‌شود و در هفت ماه از هشت ماه سال جاري تورم بالاتر از 40 درصد بوده و دولت نيز با كسري بودجه حدود 300 هزار ميليارد توماني روبه‌رو است، بانك مركزي تا چه زماني مي‌تواند جلوي نوسان‌هاي نرخ ارز را بگيرد و از ارزش پول ملي دفاع كند؟

* دلار در آخرين روز كاري بازار آزاد 29 هزار تومان را رد كرد و در آخرين ساعات كاري به بيش از 29 هزار و 100 تومان رسيد. افزايش قيمت دلار در حالي است كه روز گذشته احسان خاندوزي، وزير اقتصاد از برنامه‌هاي وزارتخانه متبوعش براي كنترل تورم گفته بود. او در اين خصوص توضيح داد: «دولت براي مهار تورم بر مبناي تدابير پولي و اعتباري و بودجه‌اي با محوريت بانك مركزي و سازمان برنامه و بودجه كشور عمل مي‌كند.

روز نفسگیر در فردوسی؛ چرا دلار دوباره گران شد؟

* مانند تمام سه سال گذشته و حتي سال‌هاي ابتدايي دهه نود كه تحريم‌هاي نفتي آغاز شده بود، قيمت دلار نسبت به انتشار هر خبري واكنش نشان مي‌دهد؛ از يك‌سو برخي فعالان اقتصادي بر اين باورند كه طولاني شدن روند مذاكرات و البته نبود آينده روشني پيرامون احياي برجام به افزايش قيمت‌ها و البته سوداگري آن دامن مي‌زند و از سوي ديگر داده‌هاي فصلي بانك مركزي نيز افق رضايت‌بخشي نيست. مجموع اين عوامل در كنار «سعي» افراد به نگه داشتن ارزش دارايي‌هاي ريالي كه در دست دارند، موجب شده كه با هر تغييري در نرخ دلار، به خصوص آنكه بالاترين رقم طي يك‌سال اخير باشد، به صرافي‌ها مراجعه كرده و دلار بخرند.

* شرايط اقتصادي به گونه‌اي نيست كه دولت بتواند بدون اعتمادسازي در جهت كاهش نرخ تورم و دلار برآيد.در حقيقت آنچه در بازار مشاهده و آنچه از قول مسوولان بيان مي‌شود، نتيجه‌‌اي جز بي‌اعتمادي بيشتر و عدم همراهي جامعه با سياست‌هاي اتخاذي ندارد. نمونه آن را مي‌توان در آمارهاي مربوط به تورم به خوبي ديد.

* تورم در ماه‌هاي مهر و آبان روند نزولي داشته، با اين حال قيمت مواد خوراكي در بازارها به ‌شدت رو به افزايش است و از يك‌سو در برخي زيرگروه‌هاي كشاورزي مانند دامپروري هزينه‌ها به قدري بالاست كه فعالانش ترجيح مي‌دهند با هر روشي از هزينه‌هاي خود بكاهند كه نتيجه آن افزايش قيمت پروتئين و لبنيات است. به نظر مي‌رسد در روزهاي آتي افراد بيشتري براي تبديل دارايي خود به دلار به صف صرافي‌ها اضافه شوند، همانند آنچه در تركيه در حال وقوع است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      علت گرونی دلار خوده مردم هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وزیر کار که گفته بود دولت اگر بخواهد سه روزه دلار را ۱۵ هزار تومان می‌کند پس چی شد الان شد تقصیر مردم؟!!!

      • بدون نام

        لیاقت مردم ایران اینه دلار بشه ۲۰۰ هزار تومن

      • عباس پناهی

        خوب باید دلار بخرن ک جلوی کم شدن ارزش دارایی هاشون گرفته بشه اگه دلار نخرن ک سرمایه هاشون روز به روز کمتر میشه اتفاقا اون هاییدک دلار نمیخرن دارن اشتباه میکنن تمام زندگیت رو بایددبه طلا و دلار تبدیل کنی مخصوصا طلا

    • رئال مادرید

      چون مردم ما دوباره هجوم بردن بخرن....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انشالله دلار بشه ۱۰۰ هزار تومن لیاقت این مردم همینه

      • حمید.

        آقای رئیسی خداوکیلی استعفا بده و برگرد به صنف خودتون.دست از سر سیاست بردار.لااقل روحانی پنج سال از هشت سالش برای مردم عالی بود

      • بدون نام

        چطور زمان روحانی وهمتی مقصر همتی بودن

      • بدون نام

        اينا كه تو صف هستن، همونايي هستن كه تو صف وطن پرستي هم اولين نفرن!!!

      • بدون نام

        خدارو شكر مرگ وجود داره
        وگرنه چه قدرتي مي تونست جلوي طمع انسان رو بگيره!!!

    • بدون نام

      منتظردلار۴۰ باشید

    • بدون نام

      واقعا سرگرمی خوبیه

    • بدون نام

      ترکیه رو مسخره کنید حالا.

    • بدون نام

      چرا رییسی سری به بازار ارز نمی زند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه کار می تواند بکند؟؟؟

      • بدون نام

        رئیسی:
        عرض باید ظیر ۲۰ طومان بیاید

      • بدون نام

        این دفعه میاد میگه رفتم دیدم ارز هست مشکلی نیست

    • ع

      یعنی بدبخت تر از مردم ما هم روی کره زمین هستن . علت خیلی از گرانی ها خود ما مردم هستیم

    • سالار

      رییسی متشکریم

    • بدون نام

      مردم بیچاره

      پاسخ ها

      • علی

        اخه از مسعولان بی سواد چه انتطاری دارید

    • شهروند شهر نشین

      چه کنم چه کنم کار هرروزمون شده یه سرگرمی بسیار هوشمندانه وزیرکانه تا همه سرکار سرکاری شویم فرق سیاست خوب وکثیف همین وضعه که میبینیم از سر وکول همدیگه بالا میریم و همدیگرو له له می کنیم اخرشم از انسانیت وشرف ووجدان وووو دم میزنیم جمع کنید این بازی رانت وفساد هارو

    • بدون نام

      خوب ارز صرفی ملی با اختلاف ۲۰۰۰ تومن چه فایده ای داره با صرافی رو به پایین یا بالا یکیش کنن.....احتمالا دولت خودش داره به این بهونه دلار میفروشه......

    • بدون نام

      چرا اینطور ارزمملکت راهدرمیدهیدهرکس بلیط وپاسپورت داشت بیاد ارزبگیرد.اخه این چه کاری است شما میکنید .شماباجهانگیری چه فرق دارید.

    • بدون نام

      دلار مگه ارزان هم میشه که نوشتی چرااااا گرون شد

    • بدون نام

      رئیسی مچکریم

    • احمد

      از ماست که بر ماست ؛ هر بلایی سرمون بیاد حقمونه ؛ حداقل تو این یه مورد ، هر کسی رو ببینی رفته تو کار دلالی دلار بعد همونا از گرانی سینه چاک میکنن

    • بدون نام

      اقا چرا مردم ایران رو مقصر میکنید از مردم ایران دیگه بدبخت تر ومظلوم تر نیست مقصر بالا دستیا هستند

    • ع،ر

      یک‌کلام‌ختم‌کلام‌اقتصاد‌فاسدوورشکسته

    • بدون نام

      مَشخص شد رییسی تا صد سال دیگر به حد واندازه خاتمی مرحوم هاشمی وحتی رو حانی نخواهد رسید و هیچ اشرافیتی به اوضاع اقتصاد. روابط خارجی .ووووووو ندارد ودر حد واندازه یک قاضی عادی بیش نیست.

    • بدون نام

      تو این گیر و دار شایع شده اقای رییسی به جای پرداختن به مشگلات اقتصادی کشور یکی از بستگان نزدیکش که خانم سبزی فروش در طرقبه بوده به ریاست دندانپزشگی منصوب کرده ..پس دلار صد هزار تومان شود تعجب نکنید

    • بدون نام

      این مجلس قلابی ترین مجلس جهان است اینها مگر عرضه کار کردن دارند حرومشون باشه حقوق بیتالمال

    • بدون نام

      خاطرتون جمع جمع این مجلس واین دولت کار امدی ولیاقث اداره یک روستا راهم ندارند چه برسد ایران بزرگ..کسانی چون سید محمد خاتمی هاشمی رفسنجانی ظریف. مصدق .امیر کبیر .کوروش بزرگ .رضاخان واین قبیل ادمهای بزرگ لازم داره مسولین فعلی یک عده کوتوله هستند که قادرند ۴تا قوم وخویش خودشو ن را به نون نوایی برسونند انهم از حقوق ملت بیچاره ایران.حرمشون بشه به حق امام هشتم.

    • بی....

      یه روز با بهانه بنزین یه روز.....خط مشی از قبل تعیین شده هر شخصی هم میاد سرکار راه نفر قبلی را می‌ره ما ملت هم کلهم اعجمعین سرکاریم و در زیر فشار گرانی و تورم له میشیم.یه دوستی دارم تو یکی از بانکها کارمیکنه دو هفته پیش بهم گفت دلار بخر منم بهش گفتم اولا پول ندارم ثانیا تا بحال نخردیم شاید طلا خریده باشم ولی دلار نخریدم (بنا به عقاید و دلایل شخصی)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج