۱۱۸۳۷۸۴
۵۲۰۱
۵۲۰۱
پ

همه چیز درباره شهر ۵۰۰میلیارد دلاری سعودی‌ها

عربستان سعودی در حال ساختن یک ابرشهر آینده نگرانه ۵۰۰ میلیارد دلاری مملو از ربات های خدمتکار و تاکسی های پرنده است.

برترین‌ها: عربستان سعودی در پی آن است تا باهوش‌ترین و بهترین متخصصان را به این شهر جذب کند و یک مرکز تجاری بزرگ برای رقابت با شهردبی در امارات و شهر دوحه در قطر ایجاد کند. طبق این برنامه ها، روبات‌های خدمتکار، خانه‌های کارگران خارجی این شهر را تمیز می‌کنند، به این معنی که دیگر آن‌ها نگران کار‌های خانه نخواهند بود. این شهر در مرز اردن و مصر واقع شده و تا سال ۲۰۲۵ پذیرای ساکنان و مشاغل خواهد بود.

همه چیز درباره شهر ۵۰۰میلیارد دلاری سعودی‌ها

شهر نئوم (Neom) یک ابرشهر بسیار مدرن به سبک کارتون Jetsons است که تفاوت فاحشی با دیگر بخش‌های محافظه کارانه این پادشاهی بیابانی دارد. با سرمایه گذاری یک گروه سرمایه گذار عربستانی موسوم به Private Investment Fund که به تازگی باشگاه نیوکاسل انگلیس را خریداری کرده اند، برنامه‌ها برای شهر نئوم بسیار جاه طلبانه بوده و حتی برخی از تکنولوژی‌های آن هنوز وجود خارجی ندارند.

همه چیز درباره شهر ۵۰۰میلیارد دلاری سعودی‌ها

به گفته ولیعهد محمد بن سلمان که رییس پروژه نئوم است، این منطقه شهری مکانی سازگار با پهپاد و مرکز توسعه علوم رباتیک خواهد بود. این بنا از ابتدا ساخته می‌شود، انرژی خورشیدی و بادی را برای مصارف تامین می‌کند و ۱۷ برابر لندن خواهد بود. اسناد برنامه ریزی شده نشان می‌دهند که این شهر دارای تاکسی‌های پرنده خواهد بود (وسیله‌ای که در فیلم‌های علمی تخیلی مانند Blade Runner و Back to the Future II به تصویر کشیده شده است).

همه چیز درباره شهر ۵۰۰میلیارد دلاری سعودی‌ها

بر اساس این برنامه ریزی ها، رانندگی فقط برای سرگرمی است و دیگر با هدف حمل و نقل و جابه جایی نخواهد بود. ولت عربستان سعودی قصد دارد که بهترین و باهوش‌ترین افراد حرفه‌ای را به این شهر جذب کرده و یک هاب تجاری بزرگ ایجاد کند که رقیبی برای دبی و دوحه خواهد بود.

پادشاهی عربستان همچنین در پی آن است تا با ایجاد یک ماه مصنوعی غول پیکر شب‌های روشنی را برای این شهر پدید آورد، که این ایده یک نقطه عطف مهم در پایه ریزی این شهر به شمار می‌رود.MBS اخیراً اعلام کرد که در نظر دارد تا شن‌های ساحل نقره‌ای شهر در تاریکی بدرخشند. با این حال، دو منبع نزدیک به پروژه به وال استریت ژورنال گفتند که مهندسان هنوز راهی برای انجام ایمن این کار پیدا نکرده اند.

همه چیز درباره شهر ۵۰۰میلیارد دلاری سعودی‌ها

همچنین از تکنولوژی بارورسازی ابر‌ها برای ایجاد بارندگی در این کشور بسیار خشک استفاده می‌شود که مساحت آن به اندازه کل کشور‌های اروپای غربی است. این فرآیند شامل رها کردن موادی مانند یخ خشک روی ابر‌ها با استفاده از هواپیما یا پهپاد است. از دیگر پیشنهاد‌های عجیب و غریب برای این شهر آینده می‌تواند به دایناسور‌های رباتیک در یک پارک سرگرمی به سبک پارک ژوراسیک و هنر‌های رزمی رباتیک اشاره کرد که در مورد اخیر ماشین‌ها برای سرگرمی تماشاگران با هم مبارزه خواهند کرد.

این شهر جاه طلبانه توسط هزاران کارگر ساخته خواهد شد که هر شش نفر آن‌ها در یک اتاق بسیار کوچک استراحت خواهند کرد، موضوعی که با مخالفت و اعتراض فعالان حقوق بشری مواجه شده است. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که توسعه نئوم همچنین منجر به حذف اجباری قبایل محلی از منطقه شده است.

همه چیز درباره شهر ۵۰۰میلیارد دلاری سعودی‌ها

علیا الحویتی، یکی از اعضای قبیله هویتات که به دلیل این پروژه آواره شده است، گفت: «این یک فاجعه است و من درباره این موضوع ناامید هستم.» پسر عموی او، عبدالرحیم الحویتی، سال گذشته در حالی که در تلاش برای تخریب خانه اش بود، کشته شد. او اکنون در بریتانیا زندگی می‌کند و شرکت‌های غربی را که به این پروژه پیوسته‌اند متهم می‌کند که «به حقوق بشر اهمیت نمی‌دهند».

همه چیز درباره شهر ۵۰۰میلیارد دلاری سعودی‌ها

یک مقام بلندپایه گفت که عربستان اجازه ورود مشروبات الکلی در این شهر را رد نکرده است که تغییری تاریخی برای این کشور مسلمان عمیقا محافظه‌کار است. برخلاف سایر کشور‌های خلیج که کارگران خارجی دسترسی قانونی محدودی به مشروبات الکلی دارند، ممنوعیت کلی در پادشاهی عربستان که میزبان مقدس‌ترین مکان‌های اسلام است، همچنان باقی است.

با این حال نئوم بخشی از برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ سلمان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت عربستان است. این شهر بر اساس قانون تأسیس خود که هنوز در حال تدوین است، فعالیت خواهد کرد. جوزف بردلی، مدیر عامل شرکت هلدینگ فناوری و دیجیتال نئوم، نمی‌توانست تایید کند که مشروبات الکلی طبق قانون جدید مجاز است یا خیر، اما گفت: «همه نیاز‌ها برای جذب استعداد‌ها و گردشگران خارجی را در نظر می‌گیرند».

همه چیز درباره شهر ۵۰۰میلیارد دلاری سعودی‌ها

او طی سخنان خود در ریاض بیان داشت که: «سوالی که بسیار زیاد از ما پرسیده می‌شود این است که آیا مصرف الکل در این شهر مجاز است یا خیر و در مورد این موضوع چه خواهیم کرد؟ برای روشن کردن این مسئله باید بیان داشت که نئوم به معنای رقابتی بودن است. ما می‌خواهیم بهترین‌ها و درخشان‌ترین‌های جهان به شهر نئوم بیایند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج