اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۴۹۹
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

این روزها کمتر بخشی از بازار ایران است که زیر سلطه واردات جنس چینی کمر خم نکرده باشد

کودتای زرد در بازار ایران

دیگر با قاطعیت می شود گفت هیچ صنعت و هنری نیست که چینی ها روی آن دست نگذاشته باشند. هیچ صنفی نیست که پای دردلشان بشینی و از دست محصولات چینی ناله نکنند. وقتی قاب دستمال و سیر و سنگ قبرمان را هم از چین وارد می کنیم جای چه حرفی باقی می ماند؟

دیگر با قاطعیت می شود گفت هیچ صنعت و هنری نیست که چینی ها روی آن دست نگذاشته باشند. هیچ صنفی نیست که پای دردلشان بشینی و از دست محصولات چینی ناله نکنند. وقتی قاب دستمال و سیر و سنگ قبرمان را هم از چین وارد می کنیم جای چه حرفی باقی می ماند؟

این گزارش را بخوانید، چکیده ای از سیطره چشم بادامی ها بر چند بازار مهم ماست که هرکدام یا به لحاظ گردش مالی و یا بومی بودن حائز اهمیت هستند. در نهایت هم حق انتخاب با شماست. تصمیم بگیرید هنوز هم دلتان می خواهد جنس چینی بخرید و به بیکارشدن جوانان سرزمین تان کمک کنید یا از امروز راه دیگری را انتخاب می کنید.

کودتای زرد در بازار ایران

اسباب بازی

سال هاست روی هر اسباب بازی که در دست کودکان ایرانی می بینیم نام چین حک شده. چندی پیش یکی از مسئولان گفته بود ۹۵ درصد واردات اسباب بازی ما دست چینی هاست. به طور متوسط ۳۰ میلیون دلار اسباب بازی وارد کشورمان می شود و چینی ها توانسته اند با کنار زدن آلمان و ایتالیا و تایلند بازار اسباب بازی ایران را در دست بگیرند.

پارچه و پوشاک

فعالان حوزه پوشاک می گویند ۸۵ درصد حجم بازار پوشاک کشور ما را اجناس وارداتی تشکیل می دهد و جالب تر اینکه ۸۰ درصد پارچه های وارداتی هم رهاورد سرزمین چشم بادامی هاست. البته این آمارها غیررسمی است و فعلا آمار دقیقی در این مورد وجود ندارد اما سیطره چین در بازار پارچه و پوشاک ما غیرقابل انکار است.

زعفران

تولید و صادرات زعفران ایران قدمتی سه هزار ساله دارد و سال هاست ما حرف اول را در تولید زعفران دنیا می زنیم اما حالا زنگ خطر بریا زعفران ایران به صدا درآمده. چینی ها برنامه ریزی کرده اند تا سه سال دیگر بازار زعفران دنیا را از ایران بگیرند. چندی پیش در خبرها آمده بود پای زعفران چینی به ایران هم باز شده است. هنوز حضور زعفران چینی در ایران خیلی چشمگیر نیست اما فعلا همین را داشته باشید که این اتفاق باعث کاهش قیمت زعفران ایران شده و زعفران چینی به شدت صادرات زعفران ایران را تهدید می کند.

فرش

امیدوار بودیم حداقل در حوزه فرش و قالی بافی که ذتا یک هنر ایرانیست ردپای چینی ها را نبینیم اما متاسفانه فعالان این حوزه اذعان کرده اند ۲۰ درصد بازار داخلی فرش در انحصار چینی هاست. هرچند هنوز مسئولان خطر را جدی نمی دانند و از کنارش بی تفاوت رد می شوند.

کیف و کفش چینی

نابسامانی شرایط تولید و واردات غیرقانونی کیف و کفش های چینی باعث شده تاکنون بیش از ۷۰ درصد سهم بازار کیف و کفش کشورمان در اختیار محصولات واردات و بی کیفیت چینی قرار بگیرد که تنها مزیت آنها شناخت دقیق تولیدکنندگان چینی از سلایق مصرف کنندگان ایرانی و قیمت پایین تولیدات آنهاست به طوری که براساس اظهارنظر رئیس اتحادیه کفاشاندست دوز تهران سالیانه بیش از شش میلیون جفت کفش از کشور چین وارد کشور می شود و این به معنای رکود و تععطیلی هرچه بیشتر ۱۰ هزار واحد تولیدکننده کیفیت و کفش در داخل کشور است.

کودتای زرد در بازار ایران

لامپ های چینی

هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از لامپ های موجود در بازار کشور قاچاق است و از کشور چین در تیراژ بسیار بالا و حتی با دریافت برخی یارانه های دولتی و کوتاهی و غفلت موسسه استاندارد ایران، از گمرک ترخیص و وارد بازار شده و با قیمت یارانه ای نیز به فروش رسیده است. به طوری که در این خصوص مسئولان مربوطه مکررا نسبت به عواقب زیان بار آن هشدار داده اند. به طور مثال یک لامپ کم مصرف غیراستاندارد ۲۵۰ ساعت کار می کند و این درحالیست که عمر مفید لامپ کم مصرف استاندارد بیش از ۱۰ هزار ساعت است. از سوی دیگر لامپ های بی کیفیت چینی برای به دست آوردن بیشتر بازار حتی تولیدات خود را مشابه و با نام و برند تولید ایرانی وارد کشور می کنند.

لاستیک های چینی

در حال حاضر ۱۰ کارخانه تولید لاستیک خودرو در کشور موجود است که سالانه با تولید بیش از ۱۴ میلیون حلقه لاستیک در حدود ۶۰ درصد از نیاز داخلی را تامین می کنند. ۴۰ درصد باقیمانده توسط واردات تامین می شود که ازا ین میزان بیش از ۵۰ درصد از آن فقط از کشور چین تامین می شوند. یعنی بیش از ۲۰ درصد از کل لاستیک های موجود در کشور، لاستیک های چینی است که براساس تحقیقات صورت گرفته عمر مفید آنها کمتر از ۵۰ درصد نسبت به سایر محصولات است و همین مسئله می تواند عامل اصلی در بروز سوانح و تصادفات باشد.

سنگ قبر چینی

از حدود یک سال پیش خبر ورود سنگ قبر ساخت کشور چین روی خروجی رسانه ها قرار گرفت که تعجب بسیاری از مردم و مسئولان را به همراه داشت. البته تاکنون میزان دقیقی از مقدار و نوع این محصول اعلام نشده اما آنچه مسلم است عواقب ورود این نوع کالا چیزی جز تنش در بازار و کاهش انتقال نخواهد بود. ضمن آنکه برای جلوگیری از ورود این نوع کالاها احتیاج به کار خاصی نیست و فقط کافی است موسسه استاندارد در ضوابط خود تجدیدنظر کرده و ضوابط جدید را گمرک اعلام کند.

صنایع دستی ایرانی تولید چینی

اگر سری به مغازه و بازار شهرهای سیاحتی، زیارتی و توریست پذیر کشورمان بزنید متوجه می شوید جنس چینی به این بازارها هم رسوخ کرده و حدود ۹۰ درصد از بازار صنایع دستی هم توسط چینی ها تصاحب شده است. به همین دلیل بازار تولیدکننده این کالاها هم کساد شده است، چراکه مثل تمام کلاها جنس چینی با اختلاف قیمت زیادی با صنایع دستی ایرانی به فروش می رود.

بادام زمینی چینی ها

بازار بادام زمینی کشور هدف دیگری است که چینی ها آن را نشانه رفته اند و توانسته اند توجه مصرف کنندگان داخلی و خارجی را به خود جلب کنند. با وجودی که مردم خطه آستانه اشرفیه ۹۰ درصد از بادام زمینی های کشور را تولید می کنند و دستی هم در صادرات دارند اما به دلیل نقاط ضعفی چون عدم بسته بندی شکیل و زیبا و پخش سنتی توسط رقیب چینی خود، در حال رانده شدن از بازار است.

چینی ها در بازار محصولات مذهبی

حدود یک سالی است که چینی ها در حال ساخت و صادرات محصولات مذهبی هم هستند و با عرضه گسترده و متنوع محصولاتی مانند «جانماز، تسبیح، چادر، مقنعه، آیات قرآنی، صلوات شمار، ادوات مربوط به عزاداری ها همچون طبل، دهل، سنج، سیستم های صوتی و...» به بازارهای داخلی ایران و کشورهای اسلامی را فرا گرفته است. حتی در بازارهای سنتی شهرهای مذهبی ایران نیز کاملا به چشم می خورد اما آمار دقیقی در این باره وجود ندارد.

رکورد چینی ها در لوازم آرایشی و بهداشتی

سالانه رقمی حدود یک میلیارد دلار لوازم آرایشی و بهداشتی که به کشور وارد می شود و طبق آمار، ایران در مصرف لوازم آرایشی جزو رکوردداران جهان است. باوجودی که قاچاق لوازم آرایشی بسیار بالاست اما کارشناسان عنوان می کنند که حداقل ۸۰۰ میلیون دلار از این حجم واردات قاچاق واردشده است و حدود ۳۰ درصد از این حجم قاچاق هم از چین وارد می شود.

سرویس بهداشتی به سبک چین

در حالی که چین خیز بلندی برای تسخیر بازار داخلی کاشی و سرامیک کشور برداشته و حدود ۱۰درصدی از کل بازار را به دست گرفته است، در سال گذشته بالغ بر ۲۸۰ میلیون و هزار مترمربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شد که چینی ها قصد دارند با تقلید از سبک و سیاق این تولیدات از بازار سهم خواهی کنند.

اسارت سیر ایرانی توسط چین

واردات سیر از چین هم یکی، دو سالی است در کنار سایر اقلام چینی مرسوم شده است که ضربه سنگینی به تولیدکنندگان سیر زده است. شهریورماه امسال اوج واردات سیر چینی بوده و بازرگانان روزانه سه تا چهار تن سیر قاچاق وارد کرده اند این درحالی است که آمار تولید سیر کشور حدود ۲۵ هزار تن است.

ردیف

توضیحات تعرفه

ارزش (دلار)

ارزش (میلیون تومان)

۱

انواع مبلمان

۲۷,۲۶۸

۲۶۴۰۰۸۹۵

۲

اسباب بازی

۱۰,۷۹۰

۱۰۴۲۳۸۷۹

۳

دستگاه ضبط و پخش

۸,۶۳۲

۸۳۴۴۲۶۷

۴

انواع ساعت

۶,۳۸۵

۶۱۸۱۲۰۸

۵

لوستر

۴,۱۳۹

۳۹۹۴۹۳۴

۶

کیف و چمدان

۳,۶۱۳

۳,۴۹۰,۴۱۵

۷

انواع کفش

۱,۷۰۵

۱۶۴۳۹۴۱

۸

انواع کیف دستی

۱,۲۵۶

۱,۲۱۴,۵۴۲

۹

انواع چتر

۱,۰۴۳

۱۰۱۰۸۸۲

۱۰

سیر تازه

۶۰۳

۵۸۴۶۴۴

۱۱

سیر خشک شده

۵۱۲

۴۹۸۷۸۰

۱۲

سوهان ناخن و...

۴۴۰

۴۲۵۹۶۳

۱۳

بادام زمینی (آراشید)

۴۲۱

۴۱۲,۲۸۴

۱۴

مجسمه و سایر اشیاء تزئینی

۲۸۹

۲۷۸۷۹۵

۱۵

فندک جیبی و گازی

۲۶۴

۲۵۵۲۰۹

۱۶

کراوات و پاپیون

۱۰۸

۱۰۴۳۸۰

۱۷

انواع پتو

۴۷

۴۶۰۸۶

۱۸

بند شلوار، بند جوراب

۱۴

۱۳۹۴۵


منبع: روزنامه هفت صبح

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

کودتای زرد در بازار ایران

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرگ بر چین

    • بدون نام

      خب حالا باید چه کار کنیم؟!!

    • بدون نام

      فقط کم مونده آدمها رو هم چینی ها بوجود بیارن

    • قره داغ

      من که ازچینی هامتنفرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج