۱۵۰۸۳۹
۵۳۹۴
۵۳۹۴
پ

محصولات ضدخستگی و کمردرد

تبلیغات تلویزیونی می‌گوید یک پشتی طبی می‌تواند کمر شما را نجات دهد؛ اما یافته‌های علمی حاکی از آن است که کارتان برای خلاص شدن از کمردرد سخت‌تر از این حرف‌هاست.

محصولات ضدخستگی و کمردرد
مجله سیب سبز: از میان تجهیزات مختلفی که برای جلوگیری از آسیب‌های نشستن طولانی طراحی شده‌اند، کدام یک واقعا این آسیب‌ها را کم می‌کنند؟ این سؤال را با دکتر مسعود صابری عضو هيات علمي و متخصص جراحي مغز و اعصاب، ديسك كمر و ستون فقرات در میان گذاشتیم. این متخصص که معتقد است چنین وسایل تجاری در اغلب موارد هیچ کمکی به سلامت و رفع خستگی شما نمی‌کند و‌ دلایلش برای این موضوع را در مطلبی که خواندید با شما به اشتراک گذاشته است.

پشتی‌های دو تکه

جلوگیری از خستگی زودهنگام

ادعا می‌کنند: پشتی که به‌صورت دو تکه طراحی شده، از خستگی زودهنگام جلوگیری کرده همچنین با رعایت ارگونومی بدن انسان و ساختار ويژه‌اي كه دارد، به شما كمك مي‌كند تا علاوه بر درست نشستن، فشارهای وارده به مهره‌های ستون فقرات خود را تا 50درصد کاهش دهید. این وسیله را می‌توانید براساس قد و هیکل خود تنظیم کنید.

محصولات ضدخستگی و کمردرد

دکتر مسعود صابری متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: در خرید پشتی یا هر وسیله دیگری، راستایی ستون فقرات یعنی طرز قرار گرفتن مهره‌ها در ستون فقرات گردن، پشت و کمر و جدا از آن، راستایی کامل بدن یعنی ستون فقرات، لگن، استخوان‌هاي هر دو پا شامل ران، زانو و کف پاها اهمیت دارد. به‌عنوان مثال شاید به اصطلاح گودی ستون فقرات در ناحیه کمر شما ۱۸درجه باشد ولی این گودی در فرد دیگری به ۲۸ درجه برسد. پشتی‌های موجود در بازار چطور می‌خواهند به نیاز هر دو پاسخ بدهند و مشکل هر دو نفر را برطرف کنند؟ برای استفاده از پشتی صندلی، نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه افراد پیچید و پشتی به بازار ارائه داد که با گودی همه کمرها يا به تعبير علمي زواياي قسمت‌هاي مختلف ستون فقرات همه انسان‌ها متناسب باشد.

پشتی‌های طبی

مناسب برای همه صندلی‌ها

ادعا می‌کنند: این پشتی طبی به‌عنوان یک حمایت کننده برای ستون فقرات کمری عمل می‌كند و برای قرار گرفتن روی همه صندلی‌ها طراحی شده است. ساختار تیغه‌ای این محصول درراستای عمود قابل انعطاف بوده و می‌تواند بر مبنای فشاری که فرد بر آن وارد می‌کند به سمت عقب فرورفته و تیغه‌های آن به هم نزدیک شوند؛ به طوری که با پرشدن انحنای طبیعی، از ستون فقرات حمایت مي‌كند.

محصولات ضدخستگی و کمردرد

دکتر مسعود صابری می‌گوید: همان‌طور که پیش‌تر بیان شد خرید کالاهایی که برای کاهش خستگی و کمردرد ناشی از زیاد نشستن استفاده می‌شود، باید با مطالعه و درنظر گرفتن ارگونومی بدن صورت گیرد. ولی درکل باید در محیط‌های کار ابتدا به صندلی مورد استفاده توجه کرد و نوع استاندارد آن را به کار گرفت تا اساسا نیازی به چنین کالاهایی نداشته باشیم.

پشت کمری هوشمند

تنظیم ستون فقرات

ادعا می‌کنند: فوم‌های هوشمند سبب تنظیم ستون فقرات و تقسیم فشار درنقطه تماس شده و گردش خون را آسان می‌کنند و این امر از کرختی عضلات جلوگیری می‌كند. این محصول دارای خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی است كه سبب مي‌شود کمترین فشار هنگام نشستن روی صندلی یا مبل در منزل به ماهیچه‌ها و مهره‌های ستون فقرات وارد شود و از دردهای عضلانی ناشی از گرفتگی ماهیچه‌ها جلوگیری شود.

محصولات ضدخستگی و کمردرد

دکتر مسعود صابری می‌گوید: پشتی‌های هوشمند به‌دلیل توزیع نیروی بدن در سطح، از انحنای بیش از حد ستون فقرات جلوگیری می‌کنند ولی این موضوع هم صددرصد نیست چون این پشتی‌ها گاهي نرم‌تر از حد معمول بوده و گاهي هم فاقد هرگونه انحنا هستند. از سویی دیگر نمونه‌های پشتی مناسب و منطبق با ارگونومی بدن بسیار گران است و هرکسی توان خرید آن را ندارد؛ پس باز هم بهترین راه این است که از صندلی‌های استاندارد و مطابق با ارگونومی بدن استفاده شود تا هیچ احتیاجی به گذاشتن پشتی حتی از نوع هوشمند آن وجود نداشته باشد.

بالشت‌های تیوپی

برای مدت طولانی روی صندلی نشستن

ادعا می‌کنند: بسياري از افراد به علت کمردرد یا بنا به هر دلیلی نمی‌توانند روی سطوح سفت بنشینند. بالش‌‌های گود تو خالی مخصوص نشستن(تیوپ) که در دو نوع فوم و بادی در بازار موجود هستند، می‌توانند تا حد زیادی مشکل این‌گونه افراد را حل کنند و در طول روز جلوي خستگي ناشي از نشستن طولاني‌مدت روي صندلي را بگيرند.

محصولات ضدخستگی و کمردرد

دکتر مسعود صابری می‌گوید: این محصولات به هیچ‌عنوان به شما کمکی نمی‌کند. اگر مشکلی وجود دارد، احساس درد، خستگی، کشیدگی عضله و... دارید حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. اینجا هم لازم می‌دانم این نکته را بگویم در مشکلات مربوط به ستون فقرات حتما باید ابتدا به متخصص جراحی مغز و اعصاب مراجعه کنید. بالش‌هاي گرد توخالي تنها در موارد شكستگي استخوان‌هاي دنبالچه‌اي براي بهبود و تخفيف نسبي درد استفاده مي‌شود و كارآمد است اما در كاهش خستگي و كمردردهاي ناشي از زياد نشستن روي صندلي تاثيري ندارد.

كمربند و ماساژور

برای بهبود کمردرد

ادعا می‌کنند: كمربند و ماساژور(کمربند ضددیسک کمر) با ماساژ ستون فقرات و ناحیه انتهایی کمر، تا ۸۰ درصد در بهبود کمردرد مفید است. سبب تحریک ماهیچه‌های نزدیک به ستون فقرات و ایجاد گرما و گردش خون همچنین کاهش تنش می‌شود. به‌دلیل قابل تنظیم بودن و سازگاری منحصر به فرد، به‌راحتی قابل استفاده است و می‌توانید هنگام رانندگی، در محل کار، خرید، ورزش، استراحت و حتی خواب از آن استفاده کنید. این وسیله را به مدت ۱۰ تا ۲۰ روز متوالی و روزانه حداقل ۳ ساعت حتی در دوران فیزیوتراپی استفاده کنید تا کمر دردتان بهبود پیدا کند.

محصولات ضدخستگی و کمردرد

دکتر مسعود صابری می‌گوید: ماساژ اگر درست انجام شود باعث بهبود گردش خون و سبب رفع اسپاسم و کشیدگی عضلات می‌شود و مواد دردزا را به واسطه افزايش جريان خون، در بدن پخش كرده و سبب سهولت دفع آن مي‌شود. درست مانند شلنگ آبی که با فشار قوی، آشغال‌ها را از بين می‌برد، ماساژ و گرم کردن هم مديتورهاي دردزا (واسطه‌هاي شيميايي ايجاد درد) را پخش می‌کند و با افزایش حرکت گلبول‌های سفید و قرمز خون، ميزان دفاع بدن تقويت شده و وضعيت تغذیه‌اي سلول‌هاي منطقه ماساژ بهتر مي‌شود. ماساژ به طور کلی می‌تواند خوب باشد اما اگر در جای خود انجام شود. اینکه هنگام کار، پشت فرمان و... یک کمربند ما را ماساژ دهد كمتر قابل‌قبول است. ازسویی دیگر اگر مشکلی در ستون فقرات وجود داشته باشد، این ماساژهای غیرتخصصی می‌توانند باعث تشدید مشکلات موجود و بروز دردسرهایی جدید برای شما شوند. حتی در مراکز علمی که گاه جا انداختن دست و... مشکلات فرد را چند برابر می‌کند.

زیر پایی

پيشگيري از كمردرد

ادعا مي‌كنند: زيرپايي چوبي هنگام نشستن‌هاي طولاني روي صندلي از كمردرد پيشگيري مي‌كند.

محصولات ضدخستگی و کمردرد

دکتر مسعود صابری مي‌گويد: توزيع و انتقال نيروها به مفاصل لگن و ستون فقرات تعديل مي‌شود و كمتر به كمر فشار وارد مي‌آيد پس مي‌تواند مفيد باشد. از سوي ديگر به نحوه درست قرار گرفتن مفصل زانو نسبت به مفصل ران نيز كمك مي‌كند. در پايان اينكه توجه به سلامت روح، موازين علمي و اخلاق از هر چيزي مهم‌تر است.

ماساژور کوسنی

جلوگیری از گرفتگی عضلات

ادعا مي‌كنند: اين وسيله با رفع خستگی عضلات ناحيه مورد ماساژ، آرامش در بدن و شل كردن عضلات پشت، باعث كاهش درد و گرفتگي عضلات و رفع خستگي و آرامش بدن مي‌شود. از اين وسيله علاوه بر صندلي‌ها در محيط كار مي‌توان روي مبلمان هم به جاي كوسن‌هاي معمولي استفاده كرد تا خستگي كمر نداشته باشيد.

دکتر مسعود صابری می‌گوید: اين ماساژورها شايد تنها از آن جهت كه شما حداقل ۱۰ دقيقه چشم خود را مي‌بنديد و در آرامش به چيزهاي خوب فكر مي‌كنيد، خوب باشد ولي كار چنداني براي ماساژ نمي‌تواند انجام دهد. تنها بعضي از صندلي‌هاي ماساژور كه البته هزينه خيلي بالايي دارند و براساس مباني علمي طراحي شده‌اند، مي‌توانند تاثيرگذار باشند كه البته هركسي توان خريد آن را ندارد پس بهتر است در عوض، ورزش به‌خصوص شنا را فراموش نكنيد. در اين صندلي‌ها كه مشابه خودروهاي بسيار لوكس است، دكمه‌هايي وجود دارد كه مي‌تواند صندلي را بسته به زواياي ستون فقرات افراد مختلف تنظيم كرده و در حافظه خود ذخيره كند. چنين صندلي‌هاي ماساژوري تا حدودي مي‌توانند كمك كنند ولي بهاي آن بالاست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج