باردار شدن با شما چه می کند؟
۱۷۲۳۱۱
۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
۲۵۴۰۱ 
شايد هنوز از باردار شدن‌تان باخبر نشده باشيد، اما شما روي نخستین پله مادري پا گذاشته‌ايد.
برترین مجله اینترنتی ایران
مجله سیب سبز - نسرين خسروشاهي : شايد هنوز از باردار شدن‌تان باخبر نشده باشيد، ممكن است در روزهاي اول بارداري‌تان، هيچ نشانه متفاوت و شك‌برانگيزي را تجربه نكنيد يا اينكه به‌خاطر بي‌اطلاعي‌تان در اين مورد، نشانه‌هاي مادر شدن‌تان را از خستگي كاري گرفته تا آلودگي هوا، به موضوعات ديگري ربط دهيد. اما اگر در اين صفحه با ما باشيد، مي‌توانيد از آنچه در هر لحظه بارداري در وجودتان مي‌گذرد، باخبر شويد و با آمادگي بيشتري 9ماه انتظارتان را سپري كنيد.

در اين مطلب، آنچه در ماه اول بارداري تجربه مي‌كنيد و كارهايي كه براي حفظ سلامت خود و جنين‌تان بايد انجام دهيد را با شما در ميان مي‌گذاريم.

باردار شدن با شما چه می کند؟

بارداريد؟

اگر اصرار داشته باشيد خودتان راهي داروخانه شويد و تست بارداري تهيه كنيد ممكن است با انجام زودهنگام اين كار نااميد شويد چون وقتي تخمك‌هاي بارور يا تخم با موفقيت القا شود، هورمون HCG به‌تدريج بيشتر مي‌شود و تست بارداري خانگي نياز به مشخص بودن سطح اصلي HCG دارد (معمولا ميزان آن در هفته‌هاي 8 تا 11 به حداكثر رسيده و در ادامه كاهش پيدا مي‌كند.) تا علامت را مشخص و واضح نشان دهد. تست خون در آزمايشگاه مطمئن‌ترين راه براي تاييد بارداري شماست، بنابراين اگر تست شما مثبت باشد يا حتي نباشد و شما مشكوك به بارداري باشيد، بهتر است به آزمايشگاه مراجعه كنيد. آزمايش خون حتي در روزهاي اول بارداري هم مي‌تواند خيال شما را راحت كند.

بدن‌تان چه تغييري مي‌كند؟

شايد متوجه تغييرات ديگري در بدن‌تان شده باشيد كه علائم خوبي براي مادر شدن شما هستند. بدن شما در ماه اول ممكن است اين تغييرات را نشان دهد:

سينه‌ها حساس مي‌شوند: حساسيت سينه‌ها يكي از علائم واضح بارداري است چون توليد هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون در اين دوران زياد مي‌شود. سينه‌هاي شما ممكن است درد، سوزش و گزگز داشته باشد. اين حساسيت‌ها معمولا از هفته چهارم بارداري شروع شده و تا پايان سه ماهه اول بارداري ادامه دارد.

لك مي‌بينيد: برخي خانم‌ها وقتي تخم در رحم ايجاد مي‌شود، حدود 5 تا 10 روز بعد از اينكه تخم تشكيل شد، لکه‌بيني را به‌صورت لكه‌هاي روشن تجربه مي‌كنند. حتي يك قاعدگي سبك در اين ماه نمي‌تواند مانع بارداري باشد.

به بو حساسيت داريد:
حس بويايي قوي يكي از مهم‌ترين علائم بارداري است. اين ممكن است به‌دليل روشي باشد كه بدن شما در حفاظت از جنين در برابر مواد سمي موجود در خوراكي‌ها اعمال مي‌كند. اين حس بويايي قوي مي‌تواند شما را آگاه نگه دارد.

تهوع داريد: حدود 80درصد خانم‌ها از تهوع صبحگاهي رنج می‌برند اما فكر نكنيد اين حالت تمام روز طول مي‌كشد. علت این است که سطح هورمون‌ها هنوز آنقدر بالا نيامده و وقتي به‌تدريج سطح هورمون‌ها بالا آمد خودبه‌خود اين حالت برطرف مي‌شود. بهتر است براي برطرف شدن تهوع از چاي زنجبيل استفاده كنيد.

سرگيجه داريد: احساس غش به شما دست مي‌دهد؟ چون قلب شما سريع‌تر مي‌زند و خون بيشتري به بدن مي‌رساند و اين با تغييرات هورموني تركيب مي‌شود، و مي‌تواند فشارخون را در اوايل بارداري پايين بياورد و باعث سرگيجه شود.

ورزش كنم يا نكنم؟

دنبال دليلي براي ورزش نكردن مي‌گرديد؟ اگر هيچ تحركي در 9 ماه آينده نداشته باشيد در خطر ابتلا به ديابت بارداري، ‌فشارخون بالا و پره اكلامپسي (تركيب فشارخون بالا و مخلوط شدن پروتئين با ادرار)، اضافه‌وزن زياد، كمر درد، واريس، افسردگي و... قرار مي‌گيريد.

تغييرات بدن شما در زمان ورزش كمك مي‌كند زايمان راحت‌تري داشته باشيد، بنابراين در اين حالت استرس كمتري هم به جنين وارد مي‌شود. كودكاني كه از مادراني كه ورزش كرده‌اند به‌دنيا مي‌آيند از نظر ظاهر، تنفس و ماهيچه در وضعيت بهتري قرار دارند. علاوه بر اين، ميزان مكونيوم (مدفوعي كه از نوزاد تازه به‌دنيا آمده دفع مي‌شود) در نوزادان با مادران ورزشكار بسيار كمتر است.

اگر به‌طور كلي ورزشكار هستيد، مي‌توانيد به ورزش‌تان ادامه دهيد اما براي بسياري از افراد اين اندازه ورزش اصلا توصيه نمي‌شود. اگر وزن‌تان طبيعي است و احساس خستگي و تهوع نداريد، مي‌توانيد كارهاي روتين قبل از بارداري را هم انجام دهيد. مثلا براي خريد پياده برويد و خريدتان را هم خودتان بياوريد. اگر هم مي‌خواهيد بدن‌تان را براي زايمان آماده و ورزش كنيد مي‌توانيد به حركات كششي و پيلاتس فكر كنيد. درست است كه درنهايت ورزش حرفه‌اي ياد نمي‌گيريد اما ماراتن زايمان را ياد مي‌گيريد. بهتر است براي 9 ماه آينده به فكر ورزش‌هايي باشيد كه زايمان را براي‌تان راحت‌تر مي‌كند.

ورزش‌هاي لگن را شروع كنيد

در ماه اول به‌طور طبيعي تكرر ادرار پيدا مي‌كنيد و اين به دليل فشاري است كه رحم به مثانه وارد مي‌كند. اگر به فكر كم خوردن مايعات براي حل اين مشكل هستيد، اين كار را نكنيد. به جاي آن ورزش لگن را شروع كنيد. اين كار به شما كمك مي‌كند حين بارداري و بعد از آن كنترل ادرارتان را از دست ندهيد. اگر درباره نحوه انجام اين ورزش‌ها سوالي داريد اين بار كه براي معاينه رفتيد از پزشك‌تان بخواهيد توضيحات لازم را بدهد.

چرا اين‌قدر خسته‌ام؟

كارهاي زيادي براي رشد كودك بايد انجام دهيد. همين‌طور كه هورمون پروژسترون در بدن بالا مي‌رود احساس مي‌كنيد سطح انرژي‌تان پايين مي‌آيد. بنابراين برخي خانم‌ها با همان سرعت انتظار دارند كارهاي‌شان را انجام دهند اما خستگي در ماه‌هاي اول (همين‌طور در سه ماهه سوم) بسيار شايع است. نه تنها بدن‌ شما در حال تغيير است، بلكه ممكن است نتوانيد راحت بخوابيد و روياهاي عجيب ببينيد. بسياري از خانم‌ها انرژي‌شان را تازه در سه ماهه دوم به دست مي‌آورند.

باردار شدن با شما چه می کند؟

با اين خستگي چه كنم؟

طبيعي است كه به دليل تغييرات هورموني كه در بدن‌تان ايجاد شده، احساس خستگي كنيد. بنابراين بايد تا مي‌توانيد استراحت كنيد. البته اين كار در صورتي كه شاغل باشيد كمي سخت است. سعي كنيد يك شب در هفته را خيلي زود به تختخواب برويد و اگر ديديد خواب‌تان نمي‌برد با خواندن كتاب يا شنيدن يك موسيقي آرام بدن و ذهن‌تان را از استرس دور كنيد. تلفن‌تان را خاموش كنيد و اصلا به كار فكر نكنيد.

افزايش بزاق طبيعي است

خانم‌هايي كه دچار ويار صبحگاهي هستند معمولا از افزايش بزاق نيز شكايت دارند. متخصصان دليل واضحي براي آن در نظر نگرفته‌اند اما احتمال مي‌دهند به دليل تغييرات هورموني باشد. براي اينكه بزاق بيش از حد آزاردهنده نباشد، مي‌توانيد از دهان‌شويه‌هاي نعنايي استفاده كنيد يا دندان‌هاي‌تان را با خميردندانی با مزه خوب مسواك كنيد. كار ديگري كه مي‌توانيد انجام دهيد، جويدن آدامس بدون قند است.
 
در ذهن‌تان چه اتفاقي مي‌افتد؟

ممكن است مدام خواب ببينيد كه بارداريد يا حتي بارداري‌تان نوعي سورپرايز براي‌تان باشد. هرچه باشد ممكن است لحظاتي براي‌تان پيش بيايد كه از تغيير بزرگي كه با آمدن كودك قرار است اتفاق بيفتد، بترسيد. اين كاملا طبيعي است و به هيچ عنوان به اين معني نيست كه شما آمادگي مادر شدن نداريد. خوشبختانه طبيعت به شما 9 ماه فرصت داده كه حركات و رشد كودك را در خودتان احساس و بيشتر به مادر شدن عادت كنيد.

ويتامين‌هاي قبل از تولد را جدي بگيريد

فكر مي‌كنيد اگر رژيم سالم داشته باشيد باز هم نياز به ويتامين مكمل داريد؟ بدون شك بله. هدف از مولتي‌ويتامين‌هايي كه در دوران بارداري مصرف مي‌شود نه‌تنها تامين كمبود دريافت آن است بلكه يك مراقبت ارزشمند براي شما و كودك است. بنابراين اگر قبل از بارداري از اين مولتي‌ويتامين‌ها استفاده نمي‌كرديد، بهتر است فورا شروع كنيد. فوليك اسيد يكي از مهم‌ترين ويتامين‌هايي است كه بايد حتما مصرف شود. 400 ميلي‌گرم در روز خطر نقص عصبي را به‌شدت كاهش مي‌دهد.

چي بخوريد چي نخورید؟

حتما مي‌دانيد كه دارو، سيگار و الكل در اين دوران به هيچ‌عنوان نبايد استفاده شوند اما آيا مي‌دانستيد سيستم ايمني بدن شما در اين دوران ضعيف مي‌شود و بيشتر درمعرض باكتري‌های غذاها قرار مي‌گيرد؟ شايد بهتر باشد در اين 9 ماه خيال بيرون از خانه غذا خوردن را از سرتان خارج كنيد.

اينها را نخوريد:

• تخم‌مرغ نيمه‌خام يا عسلي يا سس مايونز خانگي و بستني‌هاي غيرپاستوريزه كه حاوي تخم‌مرغ نپخته هستند، ممكن است حاوي باكتري سالمونا باشند و مسموميت غذايي ايجاد كنند.

• گوشت خام يا نيمه‌پز ممكن است باكتري‌هايي مانند سالمونلوسيس داشته باشد كه منجر به سقط جنين مي‌شود، بنابراين استيك نيم‌پز در اين دوران به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود.

• پنه و پنيرهاي آبي و نرم و پنير گوسفند خانگي و پاستوريزه نشده به‌دليل آنكه ممكن است حاوي مقدار زيادي باكتري ليستريا باشند كه مي‌تواند عامل سقط، زايمان زودرس يا مرگ جنين باشد.

•  تازگي‌ها به شمار طرفداران غذاهاي بين‌المللي به‌ويژه سوشي هر روز افزوده مي‌شود. اما سوشي به‌دليل آنكه مي‌تواند منبع انگل و باكتري باشد، در رشد جنين اختلالاتي ايجاد مي‌كند و منجر به عقب‌ماندگي‌هاي رشدي می‌شود.

• ماهي‌هايي مانند شيرماهي مقدار زيادي جيوه دارند كه باعث اختلال در مغز و تاخير در رشد اندام‌هاي جنين مي‌شود.

• مصرف كافئين زياد مي‌تواند باعث كاهش وزن نوزاد و گاهي سقط شود.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج