۱۷۶۰۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

با فوايد و موارد مصرف كربوهيدرات‌ها در رژيم غذايي آشنا شويد

رژیم غذایی برای بهترين شرايط جسمي و روحي

اگر مي‌خواهيد بهترين شرايط جسمي و روحي را تجربه كنيد نيازي نيست رژيم غذايي با كربوهيدرات پايين داشته باشيد. شما مي‌توانيد بدون اضافه وزن، غذاهاي لازم براي تامين انرژي، عضله‌سازي‌ و افزايش توان مغزي را استفاده كنيد. با اين رژيم غذايي مي‌توانيد مثل يك موشك به مدار زمين برويد!

رژیم غذایی برای بهترين شرايط جسمي و روحي
رژیم غذایی برای بهترين شرايط جسمي و روحي

پروتئين عضله مي‌سازد اما خوردن مقدار زيادي مرغ پخته شما را ورزيده نخواهد كرد. كاري به حرف ديگران نداشته باشيد، واقعيت اين است كه بعد از ورزش به كربوهيدرات نياز داريد. زنجيره‌كربن، هيدروژن و اكسيژن كربوهيدرات همگي به گلوكز تبديل مي‌شوند كه سوخت ضروري بدن است. اگر بعد از ورزش احساس خستگي مي‌كنيد، پاهاي‌تان سنگين است و حال تكان خوردن نداريد شايد علت آن كمبود كربوهيدرات در رژيم غذايي شماست. كربوهيدرات(كه در نان، غلات، برنج و البته قند و شكر وجود دارد) براي هرروز زندگي ضروري است چه براي بهبود حس و حال چه براي اين‌كه موهاي‌تان را از دست ندهيد.


سطح قند خون را تثبيت كنيد

بدن شما برخي از قند استفاده نشده را به‌صورت گليكوژن در كبد و عضلات ذخيره كرده و بقيه را به چربي تبديل مي‌كند. غذاهاي با نشاسته كم مثل جو، لوبيا و نان‌هاي تمام غله غيرفرآوري شده وارد فرآيند ذخيره چربي نمي‌شود زيرا آرام شكسته شده و با يك روند ثابت به‌صورت قند وارد جريان خون مي‌شوند. موسسه استاندارد قندوشكر در انگلستان توصيه كرده يك سوم كالري روزانه شما بايد از نشاسته تامين شود؛ 2 برش نان تست و يك ساندويچ نيمي از اين مقدار را تامين مي‌كند.


راحت‌تر هضم كنيد

رژيم غذايي با كربوهيدرات پايين باعث مي‌شود دهان شما بوي بدي گرفته و انرژي‌تان‌كم باشد اما بدترين اشكال يبوست است. كربوهيدرات تنها منبع فيبر براي ماست كه در پيشگيري از يبوست نقش مهمي دارد و بهترين سلاح براي مقابله با يبوست است. خوردن نان يا ساير غلات سبوس‌دار مقدار فيبر رژيم غذايي شما را افزايش داده و جدا از سير نگه داشتن به‌مدت طولاني به سلامت دستگاه گوارش هم كمك مي‌كند.


استقامت خود را افزايش دهيد

براي يك ورزش درست و حسابي موقتا قوانين مربوط به خوردن غذاهاي با نشاسته كم را فراموش كنيد. كربوهيدرات‌هاي شيرين در عرض مدت كوتاهي انرژي شما را افزايش مي‌دهند. براي انجام هر فعاليتي كه بيش از 60 دقيقه طول مي‌كشد بايد هر ساعت 30 تا 60 گرم، كربوهيدرات بخوريد. يك موز، 36 گرم كربوهيدرات شيرين دارد.


با عفونت مقابله كنيد

تحقيقات دانشمندان دانشگاه «لوبرو» نشان داده، رژيم غذايي با كربوهيدرات پايين مي‌تواند سطح هورمون كورتيزول را به‌شدت افزايش دهد. كورتيزول هورمون استرس است كه ترشح آن، سيستم ايمني بدن را سركوب مي‌كند. در نتيجه ترشح اين هورمون بدن را نسبت به عفونت‌هاي مختلف حساس خواهد كرد. براي پيشگيري از اين مشكل و تقويت سيستم ايمني، بتاكاروتن را در رژيم‌غذايي خود اضافه كنيد كه در سيب‌زميني شيرين هم يافت مي‌شود.


ريكاوري عضلات را تسريع كنيد

نتايج مطالعه‌اي كه به‌تازگي در ژورنال تغذيه باليني ايالات متحده به چاپ رسيده نشان مي‌دهد، خوردن كربوهيدرات بعد از ورزش به ترشح انسولين كمك خواهد كرد و شما را در فاز عضله‌سازي‌ قرار خواهد داد اما اين فرآيند تنها زماني جواب مي‌دهد كه شما پروتئين و چربي هم بخوريد. به همين دليل است كه محققان دانشگاه «كانكتي كات» اعلام كرده‌اند، خوردن شيركاكائو (كه حاوي هر 3 است) بهترين ريكاوري بعد از ورزش است.


پايين آوردن فشار خون

محققان دانشگاه «مينه سوتا» اعلام كردند، در شرايطي كه گوشت قرمز قند خون را بالا مي‌برد غذاهاي گياهي باعث كاهش آن مي‌شوند. يافته‌هاي اين محققان كه در ژورنال تغذيه باليني ايالات متحده به چاپ رسيده نشان مي‌دهد، ايالات متحده مواد‌غذايي كه از غلات خالص و فرآوري نشده تهيه شده‌اند تا ۱۹ درصد فشار خون را برطرف مي‌كنند. مثلا ۸۰ گرم كنجد تقريبا نيمي از منيزيم مورد نياز روزانه شما را تامين مي‌كند.


قدرت ذهني را اضافه كنيد

پايين بودن قندخون، مغز شما را از گلوكز محروم كرده و مغز شما را ضعيف و ناتوان مي‌كند. خبر خوب اين‌كه تحريك مغزي در يك سبد كوچك جا مي‌شود. دانشمندان متوجه شده‌اند ميوه‌هاي خانواده توت غني از كربوهيدرات بوده و ميزان آسيب‌هاي اكسيداتيو وارد به مغز را كاهش مي‌دهند. يك اسموتي حاوي بلوبري (قره‌قاط) مغز شما را تا 5 ساعت فعال نگه مي‌دارد.


خنك بمانيد

كساني كه رژيم غذايي با كربوهيدرات پايين مصرف مي‌كنند به وضوح وزن كم خواهند كرد؛ البته اگر بتوانند از پس گرما برآيند. با وجود اين‌كه ۱۰ گرم كربوهيدرات ۵/۲ كالري كمتر توليد مي‌كند اما در مقايسه با يك گرم پروتئين براي متابوليزه شدن انرژي بيشتري صرف خواهد شد و حرارت بدن را افزايش مي‌دهد و بهترين گزينه برنج قهوه‌اي است. ۱۸۰ گرم از آن حاوي ۸۳ ميلي‌گرم منيزيم است كه حرارت بدن را تنظيم مي‌كند.


حس و حال‌تان را بهتر كنيد

اسيد آمينه تريپتوفان سطح سروتونين را افزايش داده و باعث مي‌شود شما احساس خوبي داشته باشيد. اين اسيد آمينه در غذاهاي غني از پروتئين مثل تخم‌مرغ، بوقلمون و پنير يافت مي‌شود اما بايد اين اسيد آمينه با غذاهاي غني از كربوهيدرات خورده شود تا تاثير مناسبي در بدن داشته باشد. مثلا خوردن پاستا و گوشت گزينه مناسبي است. تركيبي از اين 2 عامل، احساس مثبت شما را بهتر كرده و هورمون‌هاي خوشحالي شما را به‌مدت طولاني‌تري در سطح بالا نگه خواهد داشت.


موهاي سالم داشته باشيد

تمام انرژي اضافي كه به بدن شما مي‌رسد فوليكول‌هاي شما را تقويت مي‌كند. محققان دانشگاه «فيلادلفيا» در مطالعه‌اي روي ۲ گروه با رژيم غذايي با چربي كم و كربوهيدرات را كم متوجه شدند، گروهي كه از رژيم كم چرب پيروي مي‌كنند ۲۴ درصد كمتر دچار ريزش مو شده‌اند و احتمالا دليل آن مواد مغذي موجود در غلات صبحانه است. فقط ۵۰ گرم كورن‌فكس مقدار اسيد فوليك مورد نياز روزانه شما را تامين مي‌كند كه در سلامت و رشد مو نقشي اساسي دارد.


مقابله با سرطان

بنابرگفته انجمن بيماري‌هاي داخلي ايالات متحده‌ رژيم غذايي غني از پروتئين شايد شما را قوي كند ولي در عين حال مي‌تواند شما را در خطر سرطان ريه و روده قرار دهد. براي مقابله با سرطان مي‌توانيد بروكلي را در برنامه غذايي خود قرار دهيد. بروكلي در كنار ساير برگ‌هاي سبز ضد‌سرطان هستند. نتايج مطالعه‌اي در دانشگاه «ايلينوي» نشان داده، باكتري‌هاي مفيد روده باعث جذب بهتر ماده ضد‌سرطان بروكلي يعني «سولفورافان» مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج