۲۱۲۶۹۰
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

پخش رادیو هفت به شرط تغییر

بعضی برنامه ها ذاتا برند یا شناسنامه یک شبکه هستند، یعنی اگر پخش آنها را متوقف کنند، شبکه عملا چیزی برای دفاع از خودش ندارد. در واقع این برنامه ها هستند که مخاطبان را به شبکه می آورند و کاری می کنند تا سایر برنامه ها را هم تماشا کنند.

پخش رادیو هفت به شرط تغییر





روزنامه هفت صبح - مرجان فاطمی: بعضی برنامه ها ذاتا برند یا شناسنامه یک شبکه هستند، یعنی اگر پخش آنها را متوقف کنند، شبکه عملا چیزی برای دفاع از خودش ندارد. در واقع این برنامه ها هستند که مخاطبان را به شبکه می آورند و کاری می کنند تا سایر برنامه ها را هم تماشا کنند؛ درست مثل «خندوانه» در شبکه نسیم و «رادیو هفت» در شبکه آموزش.

حالا این شبکه بنا به دلایلی، چند وقتی است جلوی پخش این برنامه را گرفته و توضیحی در این باره ارائه نکرده است. هفت صبح بعد از پیگیری های فراوان بالاخره توانست پاسخ این سوال را از حسین ساری، مدیر شبکه آموزش جویا شود. توضیحات این مدیر را درباره دلایل پخش نشدن «رادیو هفت» و اتفاقاتی که در آینده قرار است برای این برنامه بیفتد بخوانید.

پخش رادیو هفت به شرط تغییر

خودتان می دانید که «رادیو هفت» پرمخاطب ترین برنامه شبکه آموزش است و اگر پخش نشود برای خود شبکه اتفاق بدی می افتد و بخش مهمی از مخاطبانش را از دست می دهد.

- چه اتفاق بدی برای شبکه می افتد؟

به هر حال بخش مهمی از مخاطبان صرفا به خاطر این برنامه شبکه آموزش را تماشا می کنند.

- نه؛ این فرضیه شما غلط است. البته «رادیو هفت» برنامه خوبی است اما این فرضیه شما غلط است که با نبودن این برنامه اتفاق بدی در این شبکه می افتد.

دلیل اینکه مدام جلوی پخش این برنامه گرفته می شود، چیست؟

- شبکه های تلویزیونی براساس تعریف و ماهیتی که برای خودشان دارند باید به هویتی که برایشان در نظر گرفته شده متعهد باشند و سعی کنند براساس این هویت، تنوع ایجاد کنند. شبکه آموزش در تعاریف خود باید به بحث آموزش و مهارت متعهد باشد لذا اساس برنامه ها باید با رویکرد مهارت آموزش و آموزش باشد. «رادیو هفت» یک برنامه تلویزیونی است که البته ساختار خوبی دارد و چند سالی هم روی آنتن شبکه رفته و به تعبیر شما مخاطب خوبی هم دارد ما از همکاران مان خواهش کردیم تلاش کنند ضمن تولید یک برنامه فرهنگی و هنری، جنبه های آموزشی و مهارتی بیشتری به آن بدهند.

پخش رادیو هفت به شرط تغییر

پیشنهاد شما برای بالا رفتن این بار آموزشی و مهارتی چه بود؟ یعنی به نظرتان برنامه «رادیو هفت» در چه صورتی می تواند چنین رویکردی پیدا کند؟

- این برنامه یا هر برنامه دیگری اولا باید با هویت آن شبکه سازگار باشد. ممکن است برنامه ای در یک شبکه براساس هویتی که دارد بسیار جذاب باشد اما اصلا مناسب شبکه دیگری با هویت دیگر نباشد. مثل این می ماند که یک برنامه خیلی خوب ورزشی را بیاییم در شبکه دیگری که ماموریتش هیچ ارتباطی به ورزش ندارد پخش کنیم. لذا ما از همکارانمان در «رادیو هفت» درخواست کردیم تلاش کنند این برنامه از یک برنامه صرفا فرهنگی و هنری خارج شود چون در این صورت بیشتر با ماموریت شبکه های دیگر در تلویزیون مثل شبکه چهار که فرهنگی و هنری است یا شبکه دو مطابقت دارد. داریم تلاش می کنیم با گفتگو و رایزنی این اتفاق بیفتد. به مجرد اینکه ماموریت شبکه آموزش یعنی آموزش و مهارت در این شبکه تامین شود، روی آنتن می رود.

این سیاست جدید را چه زمانی به عوامل رادیو هفت ابلاغ کردید؟

- در همان اواخر سال قبل با تیم تولیدکننده این برنامه درباره تغییر رویکرد آن گفتگوهایی داشتیم. البته آن دوستان اظهار آمادگی کردند که این اتفاق را می توانند در زمان خاصی ساماندهی کنند. الان هم منتظریم که به امید خدا چنین اتفاقی بیفتد.

پس در واقع برنامه ای که الان توسط تیم رادیو هفت تولید شده، به نظر شما با رویکرد جدید شبکه آموزش همخوانی ندارد و به همین دلیل هم هست که جلوی پخش آن گرفته شده.

- هنوز ماموریت آموزشی و مهارتی شبکه آموزش آنطور که باید در آن تامین نشده. برنامه ها در هر شبکه ای باید نسبت به شبکه های دیگر تمایز داشته باشند. اگر قرار باشد شبکه ها برنامههای هم را تکرار کنند خب تنوعی ایجاد نمی شود. عرض کردم که دوستان ما در رادیو هفت دارند تلاش می کنند به ماموریت شبکه نزدیک شوند.

آقای ساری ولی بحث آموزش و مهارت خیلی گسترده است. ما نمی توانیم برنامه ای را صرف اینکه اصول شناخته شده آموزش مستقیم در جامعه را رعایت نمی کند، غیرآموزشی بنامیم. مثلا «رادیو هفت» در زمینه بالا بردن سرانه مردم، آموزش قصه گویی، رفتار با کودکان و ... قطعا می تواند در گروه برنامه های آموزشی و مهارت موفق تلویزیون قرار بگیرد.

- بله؛ اتفاقا در طراحی که ما با دوستانمان در این برنامه داشتیم خود من توصیه کردم که شما می توانید با این جهت گیری، آموزش های ضمنی بیشتری داشته باشید تا به این ترتیب از ساختار یک برنامه صرفا فرهنگی و هنری خارج شود چون ما شبکه های مخصوص به فرهنگ و هنر داریم که آنها باید چنین سیاست هایی را پیش ببرند. من امیدوارم به زودی این شبکه ها وجه تمایزشان با هم مشخص شود.

پخش رادیو هفت به شرط تغییر

الان ما شبکه مستند داریم و برنامه های مستند دارد به طور گسترده از این شبکه پخش می شود، پس چرا شبکه آموزش همچنان پخش مستندها را ادامه می دهد؟ مثلا برنامه «شب های مستند» که الان یکی از مهمترین برنامه های شبکه مستند است، همچنان از شبکه آموزش پخش می شود. چرا برای این برنامه محدودیت ایجاد نمی کنید؟

- مستند یک ساختار و قالب تلویزیونی است. ما برنامه های مستند فراوانی داریم که آموزشی هستند.

بله اما «شب های مستند» یک برنامه است که از شبکه تخصصی مستند پخش می شود، چه لزومی دارد از شبکه آموزش هم پخش شود؟

- مثل این است که بگویید یک شبکه دیگر گفتگو پخش می کند، شما چرا گفتگو پخش می کنید. به ه رحال برنامه های مستند زیادی داریم اما اکثرا آموزشی هستند و این مشکلی ایجاد نمی کند. برنامه رادیو هفت هم برنامه بسیار خوبی است و تیم بسیار خوبی دارد و امیدواریم این رویکردهای آموزشی هم در آن لحاظ شود. چیزی که من عرض می کنم تا حد زیادی برگرفته از نظرات مردم است. البته مخاطبانی هم داریم که با همین برنامه و در همین وضع موجود هم رضایت داشته باشند که قابل احترام هم هستند.

یعنی می گویید تعدادی از مخاطبان هستند که دل شان می خواهد رادیو هفت رویکرد آموزشی بیشتری داشته باشد؟

- مخاطبان به طور کلی انتظارشان از شبکه آموزش این است که برنامه هایش با جوهره اصلی آموزش و مهارت روی آنتن برود. اصلا برای همین است که شبکه آموزش را انتخاب می کنند اگر نه چه لزومی دارد، خب می روند شبکه دیگری را تماشا می کنند. این حق مخاطب است که با توجه به نیازش شبکه آموزش را انتخاب کند یا شبکه فرهنگی یا فیل و سریال.

پس الان قرار است عوامل برنامه رادیو هفت این برنامه را طبق اصولی که شما در اختیارشان گذاشتید آن را بازتعریف کنند و مجددا ارائه کنند، در صورتی که برنامه مطابق رویکرد جدید شبکه آموزش باشد اجازه پخش به آن داده می شود.

- بله. آنها دارند تلاش می کنند، کما اینکه در یکی دوتا برنامه هم تست زده اند و الان مشغول گفتگو و تعامل هستیم. این برنامه بسیار خوبی است که حتما باید جنبه آموزشی و مهارتی پیدا کند و امیدواریم که با همین تیم هم این کار را انجام دهند.

پس از الان زمان خاصی نمی توانید برای پخش آن اعلام کنید؟

- نه، باید ببینیم این همکاران چقدر تلاش می کنند. اگر خیلی خیلی طولانی شود ممکن است حتی همکاران دیگری که می توانند برنامه را با رویکرد دیگری انجام دهند آن را ادامه دهند با همین تیم یا در کنار این تیم.

پخش رادیو هفت به شرط تغییر

می شود یک مقدار بیشتر راجع به این مسئله توضیح دهید؟

- برنامه رادیو هفت که مورد توجه برخی مخاطبان است باید به زودی توسط تیم همکارمان جنبه های آموزشی و مهارتی پیدا کند و با هویت شبکه آموزش سازگار شود. باید خیلی زود این اتفاق بیفتد. تلاش هایی هم کردند و نمونه هایی هم ساخته اند که داریم تلاش می کنیم زودتر به نتیجه برسد.

و گفتید اگر این اتفاق زودتر انجام نشود چه پیش بینی دارید؟ یعنی اگر نتیجه تلاش های این تیم باز هم مد نظر شما نباشد ممکن است بخواهید کل تیم را عوض کنید؟

- اینجا اصلا شخص اهمیتی ندارد که مد نظر کسی باشد یا نباشد. باید با هویت شبکه سازگار باشد. این مسئله را خود همکارانمان در رادیو هفت هم قائلند. اگر این مسئله به زودی اتفاق بیفتد که اولویت با این برنامه است اما اگر اتفاق نیفتد و با رویکرد آموزشی و مهارتی سازگار نباشد به رغم اینکه برنامه خوبی است شاید جایش در شبکه دیگر بهتر باشد ولی با گفتگویی که با این دوستان کردم امیدوارم این تلاش به نتیجه برسد.

آقای ساری فکر می کنید الان شبکه آموزش برنامه دیگری دارد که بتواند به لحاظ جذب مخاطب با «رادیو هفت» برابری کند؟

- بله. برنامه ها هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. برنامه ها را از منظر خودشان با هم مقایسه کنید. ما برنامه هایی داریم که حتما تعداد مخاطبانشان از «رادیو هفت» بیشتر است. این برنامه فقط ممکن است سمپات بیشتری داشته باشد.

اگر به صفحه اینستاگرام «رادیو هفت» یا بخش نظرات خبرهای مرتبط با این برنامه در سایت های مختلف خبری سر بزنید، متوجه می شوید تعداد مخاطبانی که الان از پخش نشدن این برنامه ناراحت هستند بسیار زیاد است، برای آنها چه جوابی دارید؟

- ما به آنها حق می دهیم که ناراحت باشند. این برنامه یکسری مخاطبان سمپات و پیگیری داشته که حالا حق شان را می خواهند. منتها شما پرسیدید برنامه ای دارید که به این میزان مخاطب داشته باشد گفتم بله هر برنامه ای را باید از منظر خودش نگاه کنیم. به هر حال تلاش ما این است که این تنوع ایجاد شود و مردم هم استفاده کنند. قطعا تیم سازنده برنامه تعلق خاطر بیشتری به آن دارند. آنها هم دارند تلاش می کنند که خیلی زود برنامه را با تغییرات جدید آماده کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما رادیو7 رو همینطوری که هست بخوایم باید چی کار کنیم؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج