۲۱۵۸۷۶
۱۲ نظر
۵۰۱۱
۱۲ نظر
۵۰۱۱
پ

سقوط عاشقانه و داستان های دیگر

احسان کارت زرد گرفت، محمود قرمز

اتفاقات فرامتنی تلویزیون در ماه رمضان امسال خیلی زود کلید خورد. درست نیم ساعت پس از شروع برنامه «ماه عسل»! یعنی خیلی زودتر از سال پیش که ماجرای کپی برداری سریال «هفت سنگ» از «مدرن فامیلی» توسط رسانه های رسمی با ۱۲ ساعت تاخیر پوشش داده شد.

احسان کارت زرد گرفت، محمود قرمز



روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: اتفاقات فرامتنی تلویزیون در ماه رمضان امسال خیلی زود کلید خورد. درست نیم ساعت پس از شروع برنامه «ماه عسل»! یعنی خیلی زودتر از سال پیش که ماجرای کپی برداری سریال «هفت سنگ» از «مدرن فامیلی» توسط رسانه های رسمی با 12 ساعت تاخیر پوشش داده شد. این بار شبکه های اجتماعی خیلی زود دست به کار شدند و علیخانی و «ماه عسل»اش را به چالش کشیدند. این دوئل قابل پیش بینی بود اما نه اینقدر زود. آن هم در حالی تا چند لحظه قبل از شروع برنامه، نوشته هایی در مدح تیپ آقای مجری با مقادیری شوخ طبیعی ایرانی دست به دست می شد!

برنامه نخست «ماه عسل» اما برای علیخانی خوش یمن نبود. انتخاب زوج جوانی که پسر برای نشان دادن میزان عشق و علاقه، خودش را از بالکن خانه به پایین پرتاب می کند، سوژه کاربران شبکه های اجتماعی شد؛ خیلی ها با شوخی و خیلی ها کاملا جدی. مضمون اما یک چیز بود؛ اینکه سوژه هایی اینچنینی دیگر دستمالی شده و مناسب یک برنامه وزن پیش از افطار نیست.

احسان کارت زرد گرفت، محمود قرمز

حالا علیخانی حلقه انتقادها را تنگ تر می بیند و باید در برنامه های بعد با قدرت نمایی بیشتری عرض اندام کند. کار سختی پیش رو دارد؛ آنقدر توقع را بالا برده که ذره ای کاهش کیفیت، با صدای اعتراض همراه است.

از آن طرف جبهه مخالفان (که عده شان هم کم نیست) چند سالی است انگشت اتهام به سوی برنامه نشانه گرفته اند که چرا اینقدر «ماه عسل» آه و ناله و غم دارد. بخشی از آنها در نظرسنجی سایت خبرآنلاین در حرکتی نمادین به برنامه رقیب یعنی «خندوانه» رأی بیشتری داده اند تا نشان دهند لحظات قبل از افطار شادی هم می خواهد.

این همه ماجرا نیست؛ غیر از حاشیه های «ماه عسل»، چند اتفاق مهم دیگری در تلویزیون رخ داده و در حال رخ دادن است. برنامه «رادیو هفت» رسما تعطیل شد؛ محمود گبرلو صندلی «هفت» را به مجری دیگری واگذار می کند تا بعد از یک دوره تعطیلی موقت، بعد از ماه رمضان برنامه با سر و شکلی تازه روی آنتن برود. طبق شنیده ها فرزاد حسنی محتمل ترین گزینه است و به رغم کم شانسی، بالاترین شانس را برای اجرای هفت دارد.

فعلا «ماه عسل» بیش از بقیه برنامه ها و سریال های مناسبتی توی چشم بوده. برنامه احسان علیخانی خیلی زود واکنش مختلف کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخت و قطعا تا آخرین برنامه این نقد و نظرها ادامه خواهد داشت.

علاوه بر آن چند اتفاق مهم دیگر در تلویزیون رخ داده که برخی منطبق با ماه رمضان بوده اند و برخی نه. مهمترین خبری که روز گذشته به رسانه ها راه یافت، خداحافظی «رادیو هفت» از شبکه آموزش و پایان این برنامه پنج ساله است.

برنامه «هفت» هم تعطیل می شود؛ البته موقتا.بر اساس این خبر قرار است محمود گبرلو بعد از سه سال سکان آن را به مجری دیگری واگذار کند تا برنامه بعد از ماه رمضان با سر و شکلی متفاوت روی آنتن برود. به چه کسی؟ براساس شنیده ها شانس فرزاد حسنی بیش از دیگران است؛ با اینحال تا قطعی شدن حضور او در «هفت» راه طولانی در پیش است.

در این گزارش این چند اتفاق بررسی شده است:

ماه عسل

حاشیه های یک سقوط عاشقانه

* جوک های ماه عسلی: یکی دو روز به شروع ماه رمضان و آغاز پخش ماه عسل، حرف و حدیث ها درباره این برنامه و احسان علیخانی در شبکه های اجتماعی به راه افتاد. جوک ها و شوخی های مختلفی که در گروه های مختلف لاین، تلگرام و وایبر دست به دست می شد. شوخی هایی که البته بیشتر خود علیخانی را نشانه گرفته بودند. به این ترتیب ماه عسل و مجری اش پیش از آغاز برنامه در کانون توجه قرار گرفتند.

* گارد تدافعی علیخانی: برنامه علیخانی سال گذشته حواشی زیادی را به همراه داشت، از بحث اسپانسرینگ برنامه تا... حاشیه هایی که او در طول برنامه هایش به آنها واکنش نشان داد و تقریبا به همه آنها پاسخ داد اما او انگار برای امسال رویه دیگری را در پیش گرفته و قصد ندارد به حاشیه ها بپردازد چرا که همان ابتدای برنامه گفت که امسال نای جنگیدن ندارد و دوست دارد همه تمرکزش را صرف برنامه کند.

* موضوعی جنجالی: او در حالی اعلام کرد نای جنگیدن ندارد که با همان سوژه قسمت اولش در شیپور جنگ دمید و کلی جنجال و سروصدا به پا کرد. انتخاب زوج جوانی که پسر برای نشان دادن عشقش به همسرش خودش را از بالکن منزل شان به پایین پرتاب می کند و مابقی ماجرا.

احسان کارت زرد گرفت، محمود قرمز

برنامه هنوز روی آنتن بود که پیام های گروه های اجتماعی با مضمون سوژه برنامه اول ماه عسل یکی یکی روی صفحات موبایل و تبلت ها ظاهر شد. جوک ها در کمترین زمان ممکن ساخته شدند و در شبکه های اجتماعی منتشر شدند.

* اما چرا این موضوع؟ علیخانی به همراه اتاق فکرش برای برنامه اولش به سه سوژه مختلف رسیده بودند که سوژه ای که روی آنتن رفت در واقع اولویت دوم آنها بود اما اینکه چرا آنها به اولویت دوم شان رسیدند هم به این دلیل بود که سوژه موضوع اول و اولویت یک شان در آخرین لحظات از حضور در برنامه منصرف می شود و آنها مجبور می شوند سوژه دوم شان یعنی زوجی که در برنامه حاضر شدند را روی آنتن ببرند.

عموپورنگ

یک همزمانی بدون فکر

بی توجهی به چیدن کنداکتور و همزمانی در پخش برنامه ها، یکی از مهمترین اشتباهات مدیران قبلی تلویزیون بود که در دوره جدید به شیوه جدیدی پی گرفته شده. مدیران جدید سیما به جای اینکه در دوره بی بودجگی این سازمان، سعی کنند برای پخش برنامه های تولیدی و درجه یک، حساسیت بیشتری به خرج دهند، در کنداکتور رمضان، عملا سه برنامه مهم تولیدی یعنی «عموپورنگ»، «ماه عسل» و «خندوانه» را حیف کرده اند.

* شروع خوب عموپورنگ: «عموپورنگ» بعد از مدت ها قرار بود با برنامه جدیدی به تلویزیون برگردد. «محله گل و بلبل» پورنگ در واقع شروعی دوباره برای این تیم بود تا حداقل ضعف برنامه نورزی شان را بپوشانند و نوآوری هایشان را به نامیش بگذارند.

احسان کارت زرد گرفت، محمود قرمز

قسمت اول این برنامه که در روز اول ماه رمضان روی آنتن رفت نشان داد که تلاش هایشان تا حدی موفقیت آمیز بوده و عموپورنگ تا حدی احیا شده. آیتم «محله گل و بلبل» با قصه ای که برایش چیده شده و حضور بازیگران کاملا به برنامه عموپورنگ رونق داده.

* همزمانی با ماه عسل و خندوانه: مسئله مهم اینجاست که عموپورنگ با تمام تلاش هایی که کرده به دلیل همزمانی با دو برنامه مهم دیگر چندان دیده نمی شود. به هر حال پورنگ برنامه ای برای گروه سنی کودک و نوجوان است و طبیعتا از ساعت ۱۶ تا ۱۹ زمان های بسیاری برای پخش آن وجود دارد. چه لزومی دارد رأس ساعت ۱۹ که «ماه عسل» در شبکه سه و «خندوانه» در شبکه نسیم روی آنتن می رود، شبکه دو تصمیم بگیرد یک برنامه کودک پخش کند؟ کدام پدر و مادری اجازه می دهند زمانی که شبکه سه و نسیم دارد دو برنامه جذاب دیگر پخش می کند، نوجوان شان بنشیند عموپورنگ ببیند؟

رادیو هفت

آغاز شکست شبکه آموزش

* بمب خبری رمضان: خبر خداحافظی «رادیو هفت» از شبکه آموزش و پایان این برنامه پنج ساله، روز گذشته در دومین روز ماه رمضان مثل بمب صدا کرد. بعد از چند بار تعویق در پخش سری جدید این برنامه و صحبت های مدیر شبکه آموزش درباره اینکه «رادیو هفت» بار آموزشی ندارد و هم راستا با اهداف این شبکه نیست، بالاخره عوامل رادیو هفت اعلام کردند که عمر برنامه به پایان رسیده و دیگر ادامه پیدا نمی کند.

* نقش معاون سیما در حذف رادیو هفت: هفته گذشته حسین ساری، مدیر شبکه آموزش در گفتگو با هفت صبح، تاکید داشت که «رادیو هفت» به هیچ عنوان بار آموزشی ندارد. حتی وقتی با او راجع به این مسئله صحبت کردیم که آموزش ادبیات، شعرخوانی، قصه گویی و ... قطعا در رابطه مستقیم با اهداف شبکه هستند طوری برخورد کرد که انگار تا به حال این برنامه را ندیده و اصلا این مسائل برایش عجیب است. فقط گفت در حال حاضر بار آموزشی ندارد و باید پیدا کند.

احسان کارت زرد گرفت، محمود قرمز

آنطور که به نظر می رسد ساری چندان هم در این تصمیم گیری دخیل نیست و طبیعتا این تصمیمات از سوی مدیران بالادست و در واقع معاون سیما گرفته شده. دلیل این مخالفت ها هنوز مشخص نیست اما با توجه به برنامه هایی که اخیرا در کنداکتور شبکه آموزش به چشم می خورند می شود پیش بینی کرد که شبکه آموزش، بعد از «رادیو هفت» به شدت زمین می خورد.

* نداشتن جایگزین: شبکه آموزش هنوز هیچ برنامه قابل توجهی برای جایگزینی این برنامه تدارک ندیده است و معلوم نیست بتواند باز هم آن حجم علاقمند برای خودش دست و پا کند. مسئله مهمتر اینجاست که همزمان با حذف «رادیو هفت»، شبکه آموزش برنامه «دستان» را هم به دلیل نداشتن بار آ»وزشی از گردونه پخش خارج کرده. «دستان» هم بعد از «رادیو هفت» یکی از پرمخاطب ترین برنامه های شبکه آموزش بود و حالا با حذف این برنامه، باز هم رکود دیگری برای آن به ثبت مخ رسد.

محمود گبرلو

خداحافظ برنامه هفت

* تعطیلی موقت هفت: زمانی که این مطلب آماده می شود هنوز هفت روی آنتن نرفته ولی طبق اخبار موثق، محمود گبرلو قرار است خبر تعطیلی موقت هفت را اعلام کند. طبق شنیده ها دلیل ظاهری این تصمیم، همزمانی برنامه با ویژه برنامه های مه رمضان و نیز پخش مسابقات لیگ جهانی والیبال است اما در اصل مقدمه ای است برای تغییر مجری و باز هم بر اساس اخبار موثق، محمود گبرلو پس از سه سال از هفت خداحافظی می کند و در دور جدید، مجری جدیدی جایش را می گیرد.

* دلیل حذف گبرلو: بارها درباره برنامه هفت نوشته ایم. شاید یک خطی اش این بشود که محمود گبرلو دو اصل مهم را رعایت نمی کرد و همین باعث شد به مرور مخاطبانش ریزش کنند و حالا هفت جزو برنامه های خنثی لقب بگیرد.

احسان کارت زرد گرفت، محمود قرمز

دلیل اول اجرای بد و پر از اشتباه او است و دلیل دوم عدم رعایت استانداردهای لازم برای یک برنامه تخصصی سینمایی. این دو ضعف باعث شده نه مخاطب عام با برنامه ارتباط برقرار کند و نه مخاطبان سینمایی جدی اش بگیرند. شاید اگر برنامه ای در قامت رقیب شکل می گرفت، هفت همین مقدار بیننده را از دست می داد.

* نگاه مدیران: با جدایی فریدون جیرانی و آمدن محمود گبرلو، علی اصغر پورمحمدی (مدیر سابق شبکه سه) از مخاطبان جدی گبرلو بود اما علی دارابی (معاون سابق سیما) شخصا پشت او ایستاد. پس خیلی دور از ذهن منبود که پورمحمدی در سمت جدید (معاون سیما) گبرلو را کنار بگذارد؛ به ویژه آن که «هفت» گبرلو جای دفاعی باقی نگذاشته.

* نامزدهای جایگزین: هفته پیش در گزارشی کارنامه شش مجری که پتانسیل نشستن روی صندلی هفت را دارند، بررسی کردیم: فریدون جیرانی، محمد حمیدی مقدم، محمدرضا شهیدی فر، منصور ضابطیان، اکبر نبوی و فرزاد حسنی.

فرزاد حسنی

به هفت نزدیک شد؟

* شانس اول اجرای هفت: زمزمه هایی به گوش می رسد که شانس فرزاد حسنی برای نشستن روی صندلی برنامه هفت بیش از دیگر رقبا است. این در حالی است که در گزارش «نامزدهای هفت» برای حسنی به رغم توانایی، شانس کمتری قائل بودیم.

* دلیل کم شانسی: حاشیه های زندگی خصوصی حسنی، وضعیت حضور او در تلویزیون را به حالت تعلیق درآورده. استناد ما به حذف تصویر او در برنامه قبل هفت است.
همانطور که یکشنبه هفته پیش نوشتیم حسنی اجرای مراسم تجلیل از اعضای هیات داوران سی و سومین جشنواره فیلم فجر و اعطای نشان درجه یک هنری به جمعی از اهالی سینما را بر عهده داشت اما بینندگان هفت فقط صدای او را می شنیدند و خبری از تصویر حسنی نبود.

احسان کارت زرد گرفت، محمود قرمز

این خبر اول بار در هفت صبح منتشر شد و بازتاب فراوانی در رسانه ها داشت. حالا روایت جدیدی به گوش رسیده که حذف حسنی از هفت، خودسانسوری عوامل برنامه بوده و ربطی به ممنوع التصویری او ندارد. براساس شنیده ها قرار بوده در برنامه این هفته برای رفع ابهامات، تصویر حسنی از مراسم جشن حافظ پخش شود.

* حمایت می شود؟ عدم حمایت قاطع علی اصغر پورمحمدی از حسنی دلیل دیگری است که شائبه حضور این مجری در هفت را کمرنگ می کند. زمانی که برنامه کوله پشتی دچار حاشیه و حسنی از کار برکنار شد، علی اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه بود. احتمالا به خاطر مسائل فرامدیریتی حق داشت نتواند پشت حسنی بایستد. بعد از فروکش کردن حساسیت ها، حسنی تنها دو ویژه برنامه سال تحویل در زمان مدیریت پورمحمدی برای شبکه سه اجرا کرد و برنامه ای روتین به دست نیاورد.

این شائبه دیگری است که شانس او را پایین آورده؛ مگر اینکه پورمحمدی در پست جدید (معاونت سیما) بر اساس ملاحظات تازه ای به تصمیم گیری برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سید امین

      برنامه بیخود تر از ماه عسل تو کهکشان راه شیری وجود نداره

    • بدون نام

      چرا بايد خبرهاي اين روزنامه ي زرد به سرعت در اين سايت بازنشر بشه ؟؟

    • بدون نام

      ینی چی بصورت نمادین به خندوانه رای دادن؟!
      اتفاقا کاملا منطقی رای دادیم چون خندوانه محبوبتره نسبت به ماه عسل

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باشه....

    • پیمان

      به نظرمن مزخرف تروکسل کننده تر ازبرنامه خندوانه..توتلویزیون وجودنداره...یعنی چی که...حالامثل دیوونه هاو هالوها25ثانیه بخندیم..کرکرکرکر!!!!!!!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم...

    • بدون نام

      رادیو هفت حیف شد،خیلی هم حیف شد... :(

    • سلمان

      فك نكنم نمادين و از اين چيزا باشه، واقعيت اينه كه قبل افطار مردم نشستن دارن خندوانه ميبينن نه ماه عسل، اخر ماه كاملا مشخص ميشه اين حرف.

    • بدون نام

      رادیو هفتتتتتتت کجایییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کل زندگیمون رو ریختن بهم...رادیو هفت اومد ما رو به آرامش شبانه دعوت کرد محبت،عشق صمیمیت وفاداری و کللییی چیز دیگه بهمون یاد داد ستاره متولد کرد و در آخر با تمام خوبی هاش با یک معدرت خواهی و خداحافظی ساده رفت.....نمی دونم ما که انقدر از رفتن رادیو هفت ناراحت شدیم آقای ضابطیان و آقای ضوفی که خالق این برنامه بودن چقدر ناراحت شدن...دلم برای شنیدن جمله ی:اینجا تهران است،رادیو هفت توسط آقای رءیسی تنگ شده اینجا تهران است اما دیگر رادیو هفت نیست...

    • بدون نام

      رادیو هفت یکی از بهترین برنامه هایی بود که تا بحال ساخته شده بود.
      و مثل این برنامه های مناسبتی و یکبارمصرفی چون ماه عسل سخیف و بی مایه نبود.
      یک نوع فرهنگ آرام بودن و توجه به مسائل بظاهر معمولی پیرامون زندگیمان توسط رادیو هفت داشت پایه ریزی میشد که متاسفانه مانع تراشی کردند

    • نیروانا

      برنامه ماه عسل خیلی عالیه خیلی آموزندس اینم مثل خیلی از برنامه ها هم موافق داره هم مخالف که این یه مسئله عادیه وهمیشه اینطور بوده که هر که موفق تره بیشتر در موردش صحبت میشه و چون علیخانی در کارش بسیار موفق بوده سطح انتظارات ازش بالا رفته امیدوارم که موفق باشه

    • ملیکا

      برنامه ماه عسل با خندوانه اصلا قابل مقایسه نیست...
      اینجوری نیست که بخوام الکی طرفداری بکنم اما ماه عسل واقعا برنامه خوبیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج