جاباما
۲۲۷۷۲۷
۱ نظر
۵۵۱۸
۱ نظر
۵۵۱۸
پ

كوير پوست تان آباد!

از شر خشكی پوست و لب‌هاي‌تان راحت شويد

از خشكي لب‌ و پوست‌تان كلافه شده‌ايد و از ديدن آن در آينه احساس خوبي نداريد؟ به دليل خشكي لب‌هاي‌تان مدام بايد آن را ‌تر كنيد یا ديگران دائم شما را درحال كندن پوست لب‌تان مي‌بينند؟

از شر خشكی پوست و لب‌هاي‌تان راحت شويد
مجله سیب سبز - سارا ميرشجاعي: از خشكي لب‌ و پوست‌تان كلافه شده‌ايد و از ديدن آن در آينه احساس خوبي نداريد؟ به دليل خشكي لب‌هاي‌تان مدام بايد آن را ‌تر كنيد یا ديگران دائم شما را درحال كندن پوست لب‌تان مي‌بينند؟ عادت‌هايي كه خوشايند نيست و اتفاقا بيشتر باعث خشك شدن لب‌ها مي‌شود. یعنی به نوعي وارد يك عملكرد نادرست مي‌شويد؛ به اين ترتيب كه به خاطر خشكي لب‌هاي‌تان اين عادات غلط را انجام مي‌دهيد و همين عادت‌ها باعث خشكي بيشتر لب‌تان مي‌شود.

ممكن است بارها خشکی را در پوست دست و صورت خود احساس كرده و حتي گاهي به خاطر زبری پوست‌تان از دست دادن به ديگران هم خجالت می‌کشید. اگر دوست داريد هرچه زودتر از شر خشكي پوست و لب خلاص شويد و درمان موثري براي آن پيدا كنيد، توصيه مي‌كنيم اين گزارش را از دست ندهيد. دكتر نسرين بعيري، متخصص طب سنتي در گفت‌وگو با سيب سبز به شما مي‌گويد چه کار كنيد تا طراوت و شادابي را احساس كنيد.

در بدن شما چه می‌گذرد؟

براي خشكي پوست علت‌های مختلفي وجود دارد كه اين علل ممكن است مربوط به مشكلات داخلي بدن يا عوامل محيطي باشد. در مرحله اول بايد بررسي شود اين خشكي از عوامل داخلي بدن نشأت مي‌گيرد يا از عوامل محيط ؛سپس براي درمان اقدام كرد. برخي بيماري‌ها مثل ديابت يا مشكلات تيروئيد مي‌توانند باعث خشكي پوست شوند يا اینکه در طب سنتي مطرح مي‌شود كه برخي بيماري‌ها فرد را مستعد خشكي پوست مي‌كند؛ از‌جمله سوءمزاج‌هاي گرم و خشك يا سوءمزاج‌هاي سرد و خشك. اين موارد باعث نوعي خشكي در بدن مي‌شوند كه خشكي پوست را هم در بر مي‌گيرد.

از شر خشكی پوست و لب‌هاي‌تان راحت شويد

مسلما زماني كه بيماري‌هاي داخلي سبب خشكي پوست شود، نمي‌توان از درمان‌هاي موضعي استفاده كرد زيرا فقط نوعي تسكين سطحي و موقتي محسوب مي‌شود. اگر در چنين مواردي درمان‌هاي موضعي تجويز شود فرد متوجه بيماري خود نمي‌شود، درمان را پيگيري نمي‌كند و علت اصلي ايجاد خشكي همچنان باقي مي‌ماند. بنابراین اگر مشکلات درونی بدن‌تان پوست شما را خشک کرده، باید ابتدا علت اصلي ايجاد خشكي را برطرف کنید؛ در غير اين صورت پس از مدتي دوباره خشكي‌ها بر مي‌گردند.

مزاج‌تان با پوست‌تان در افتاده؟

مورد ديگري كه بايد آن را مدنظر داشت، مزاج افراد است. به‌طور كلي افرادي كه مزاج خشك دارند (سرد و خشك يا گرم و خشك) به خودي‌خود و ذاتا نوعي خشكي در بدن خود احساس مي‌كنند. اين نوع خشكي، پوست اين افراد را هم درگير مي‌كند. بايد توجه كرد اين افراد متناسب با مزاج خود بايد از غذاهايي استفاده كنند كه به طراوت پوست كمك می‌كند؛ به‌علاوه از غذاهايي كه طراوت پوست را كم كرده و خشكي را تشديد مي‌كنند، پرهيز كنند.

ازجمله مواردي كه مي‌تواند باعث تشديد خشكي پوست و لب شود،فلفل است. درمورد كساني كه بيماري‌هاي داخلي باعث ايجاد خشكي پوست شده، متناسب با بيماري خود بايد پرهيزهاي غذايي خاصي را رعايت كنند. تعيین پرهيزهاي غذايي درمورد اين افراد قطعا بايد با نظر پزشك و بررسي وضعيت بيمار انجام شود و نمي‌توان يك دستور كلي براي تمام افراد در نظر گرفت.

ساعت خوابتان را تنظیم کنید

اولين موردي كه در درمان تمام بيماري‌هاي پوستي ازجمله خشكي پوست توصيه مي‌شود،تنظيم خواب است. بهترين زمان خواب هم بين ساعت ۹ شب تا ۲ نيمه‌شب در نظر گرفته مي‌شود كه حتما بايد در اين ساعات، بدن استراحت كند. تغذيه مناسب هم بسيار مهم است. تنظيم زمان خوردن غذا و استفاده از ميوه و سبزيجات نیز ازجمله توصيه‌هاي طب سنتي در اين زمينه است.

پزشک پوست خودتان باشید

ازجمله مواردي كه مي‌تواند يك درمان موثر براي رفع خشكي پوست باشد، استفاده از تركيب روغن زيتون و عسل است كه مي‌توان اين تركيب را روي موضع خشك شده ماساژ داد. روغن بادام شيرين و روغن گل بنفشه هم مي‌توانند در افزايش رطوبت و رفع خشكي پوست موثر باشند. تركيب ديگري كه مي‌توان براي درمان خشكي پوست استفاده كرد، شامل دو قاشق عسل و سه قاشق روغن بادام شيرين است كه اگر بخواهيم خوشبوتر باشد و تاثير بهتري داشته باشد، مي‌توان بابونه را هم به آن اضافه كرد. اين تركيب يك مرطوب‌كننده خوب براي پوست‌هاي خشك است.

کمتر بشوی و بساب کنید

در برخي موارد خشكي پوست يا خشكي لب از علل محيطي ناشي مي‌شود؛ عواملي مثل سردي يا خشكي هوا، نورخورشيد، آلودگي هوا و. . . ازجمله موارد موثر در ايجاد خشكي پوست به‌شمار مي‌آيند. به‌علاوه كساني كه با مواد شيميايي سروكار دارند و در محيط‌هاي حاوي گازهاي شيميايي قرار مي‌گيرند، ممكن است بيش از سايرين خشكي پوست را تجربه كنند.

در چنين مواردي يعني زماني كه خشكي پوست و لب از عوامل محيطي نشأت گرفته باشد، مي‌توان درمان‌هاي موضعي را تجويز كرد. براي درمان‌هاي موضعي هم كارهاي مختلفي مي‌توان انجام داد؛ از درمان با تغذيه مناسب گرفته تا استفاده از انواع روغن‌هاي طبيعي.

چرا لب هایتان كوير شده؟

براي خشكي لب‌ها علاوه بر عوامل دروني ناشي از بيماري‌ها و عوامل محيطي، استفاده از لوازم آرايشي نامناسب و كمبود برخي ويتامين‌ها را هم مي‌توان در نظر گرفت. برخي عادات غلط مثل ‌تر كردن لب‌ها با آب دهان يا كندن پوست لب هم مي‌تواند در ايجاد يا تشديد خشكي لب موثر باشد.

از شر خشكی پوست و لب‌هاي‌تان راحت شويد

در مورد خشكي لب‌ها بايد توجه داشت كه اگر فردي بالاي ۴۰ يا ۵۰ سال دارد و از خشكي شديد لب‌ها همراه با زخم رنج مي‌برد، حتما بايد بررسي‌های بيشتر انجام دهد. در چنين مواردي به‌ندرت ممكن است سرطان لب تشخيص داده شود؛ بنابراين باید نسبت به بروز اين علائم هوشيار باشيم.

از نسخه‌های طبیعی کمک بگیرید

استفاده از روغن كنجد و روغن نارگيل براي چرب كردن لب‌ها و رفع خشكي آن بسيار موثر است. تركيب يك واحد گل سرخ خشك‌شده با دوبرابر اين ميزان گليسيرين نيز از ديگر مواردي است كه مي‌تواند به‌عنوان نرم‌كننده لب مورد استفاده قرار گيرد؛ همچنين بهبود وضعيت تغذيه فرد، به‌طور‌ي‌كه انواع ويتامين‌هاي بدن تامين شود نيز توصيه مي‌شود. به‌علاوه ترك عادات غلط مثل‌ تر كردن لب‌ها و كندن پوست آن مي‌تواند هم تاثير درماني و هم پيشگيري داشته باشد.

برخي روش‌هاي فرعي‌تر نيز در برخي متون گفته شده كه مي‌تواند سبب بهبود خشكي لب‌ها شود. يكي از اين روش‌ها چرب كردن اطراف ناف با روغن كرچك يا روغن كنجد است كه كمك مي‌كند لب‌ها طراوت و نرمي خود را به دست آورند.

روي هم خوري ممنوع!

استفاده كمتر از غذاهاي سرخ كردني، نخوردن مايعات همراه غذا (يك ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا) و پرهيز از روي هم خوردن غذاها ازجمله مواردي است كه بايد آنها را رعايت كرد. در طب سنتي توصيه مي‌شود كه چندين نوع غذا را روي هم نبايد مصرف كرد كه متاسفانه اين روزها بسيار هم رواج پيدا كرده است. بسياري از افراد، ابتدا پيش‌غذا مي‌خورد، بعد نوبت غذاي اصلي است و تازه بعد از آن هم دسر سر سفره مي‌آورند.

اين نوع غذا خوردن از نظر طب سنتي اصلا مناسب نيست. وقتي روي هم غذا مي‌خوريد سيستم گوارش و معده دچار مشكل شده و مواد غذايي مناسبي براي پوست به همراه نخواهند داشت. در طب سنتي توصيه مي‌شود در هر وعده فقط يك نوع غذا مصرف شود. حتي سالاد و ماست هم بايد به‌عنوان يك وعده جداگانه و جداي از غذا مصرف شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام بهترین میوه برای شادابی لبها و جلوگیری از خشکی انها خیارمیباشد هر چه تازه تر باشه خاصیت ان بیشتره و باید چند روزی استفاده کرد و بعدنتیجه گرفت.موفق وسلامت باشید انشاا...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج