جاباما
۲۴۷۲۲۱
۵ نظر
۵۶۳۹
۵ نظر
۵۶۳۹
پ

سفر به پایتخت لواشک ایران

آلوهای صادراتی «خرو» که شهرت جهانی دارد، این روزها در سبدهای سنتی، چشم انداز زیبایی به این روستا داده است.

سفر به پایتخت لواشک ایران



هفته نامه اوقات خوش - الهام رضازاده: آلوهای صادراتی «خرو» که شهرت جهانی دارد، این روزها در سبدهای سنتی، چشم انداز زیبایی به این روستا داده است. اگر می خواهید در یک سفر پرخاطره، هم آثار تاریخی ببینید، هم از زیبایی های طبیعت لذت ببرید، هم با صنایع دستی منحصر به فرد ایرانی آشنا شوید و هم دست پر از سفر برگردید، ما هم مثل «عطار نیشابوری» در «تذکره الاولیا» روستای «خروُ» نیشابور را به شما پیشنهاد می کنیم.

سفر به پایتخت لواشک ایران

در بافت تاریخی روستای «خرو»، می توانید معماری صد سال پیش ایران را از نزدیکی ببینید. ارتفاعات سرسبز «خرو» و آبشارهای روستای هم گوشه ای از طبیعت دیدنی کوهپایه بینالود را به نمایش می گذارد اما این روستای پلکانی و زیبا، بیشتر به آلوهایش معروف است، آن قدر که لقب پایتخت آلوی ایران را از آن خود کرده است.

پلکانی در بهشت، روستای «خرو» طبیعت زیبایی دارد و می توانید از ارتفاعات اطراف، باغ های روستا را ببینید. خرو، روستایی پلکانی است و دورنمای آن با باغ های سرسبزش از تپه های اطراف، قاب خوبی برای عکاس است.
«خرو» 2 آبشار دارد؛ آبشار «رودمیان» که آب رودخانه رودمیان را به رودخانه روستا می رساند و آبشار «ششو» که حاصل پیوند 6 رود کوچک به یکدیگر است.

برای رفتن به ییلاق، یک راه پیچ در پیچ کوهستانی، شما را به ییلاقات جنوبی بینالود مثل «زِشک» و «دهبار» وصل می کند. اگر اهل کوهنوردی های سبک و پیاده روی هستید، می توانید در یک برنامه چند ساعته از مسیر کوهستانی خرو، با طبیعت دیدنی بینالود از نزدیک آشنا بشوید.

سفر به پایتخت لواشک ایران

ماسوله خراسان

معماری بافت سنتی شهر خرو، پلکانی است و از همین رو این شهر را «ماسوله خراسان» نامیده اند. خرو، همچنین یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان محصولات باغی در سطح کشور است. آلو بخارای خرو، دارای شهرتی جهانی است و این روزها برداشت آن به اتمام رسیده است.

باغداری، مهم ترین و رایج ترین فعالیت اهالی این منطقه است. باغ های فراوان آلو، سیب، گیلاس، گردو و همچنین تاکستان های فراوان، از جلوه های کم نظیر «خرو» به شمار می رود. یکی از جاذبه های چشم نواز خرو در فصل برداشت آلو از باغ ها، سبدهای بزرگ و پرشماری است که با ترتیبی خاص و در کنار هم، برای تهیه خشکبار آلو، روی پشت بام خانه ها قرار گرفته اند. آلوهای زردرنگ چیده شده روی سبدهای دایره ای شکل سنتی، نمای خاص و چشم نوازی به پشت بام های روستای خرو می دهند.

آلوهای «خرو»

آلوی رسمی، عباسی، طرقبه ای یا آلوی خروی، یکی از ۲۴ نوع آلوهای موجود در ایران است که در مناطق سردسیری می روید. این میوه، سیاه رنگ است و ظاهری بیضی شکل دارد و به دو شیوه تازه خوری و خشکبار مصرف می شود. خشکبار این میوه، رنگی طلایی و زرد دارد و در زمان برداشت این محصول، پشت بام منازل شهر خرو رنگی طلایی به خود می گیرد.

سفر به پایتخت لواشک ایران

آلوی خشکبار معروف به آلو بخارا در کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان و امارات عربی متحده، از طرفداران بیشتری برخوردار است و می توان گفت کشورهای یادشده، عمده مصرف کنندگان آلوی خشک «خرو» هستند. همه ساله بیش از ۱۷۰۰ تن از تولیدات خشکباری آلو از این شهر کوچک به کشورهای پاکستان، هند و امارات عربی متحده صادر می شود.

جاذبه های طبیعی خرو

منطه خرو را باید سرزمین دره های سرسبز، کوچه باغ های افسانه ای، رودهای خروشان، چشمه های جوشان و آبشارهای باشکوه نامید. خرو، همچون بهشت گمشده ای در دامنه کوهستان مهربان بینالود است که چشم اندازهای بدیع و چشم نواز و دل انگیزی همچون شهری با معماری سنتی پلکانی که توسط حلقه ای از باغ ها و تاکستان ها در میان گرفته شده، کوه ها و ارتفاعاتی که دامنه های آنها را کمربندی سبز از باغ ها و درخت زارها دربر گرفته، دره هایی که رودخانه ها، چشمه ساران و آبشارها، طراوت و نشاط طبیعی و سرسبزی رویایی را پدید آورده اند، بخشی از جاذبه های طبیعت زیبای این منطقه است.

سفر به پایتخت لواشک ایران

گذرگاه تاریخی خرو

این گذرگاه، جاده ای قدیمی است که بنا بر مستندات تاریخی، قوم تاتار پس از به چنگ آوردن توس، برای دستیابی به نیشابور، از این گذرگاه راهی شدند و مردم خرو، جانانه در برابر مغول های خونخوار ایستادگی و جانفشانی کردند. این جاده کوهستانی چشم نواز که از میان باغ ها، رودها و کوه ها می گذرد، ارتباط دشت های شمال رشته کوه بینالود را با دشت نیشابور برقرار می سازد.

آبشار شش آب

این آبشار که «شش او» یا «آبشار بزرگ» یا «آّبشار شاه آب» نیز نامیده می شود، در مسیر رودخانه کوچک خرو و در فاصله حدود ۹ کیلومتری شهر خرو قرار گرفته و یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای خراسان است. گفتنی است که در منطقه خرو، دو رودخانه بزرگ و کوچک جاری است که از کوه های زنبورگاه در رشته کوه بینالود سرچشمه می گیرند. در مسیر هر دو رود، دو آبشار وجود دارد. مسیر شمال شرقی به چشمه علی و مسیر شمالی به آبشار بزرگ خرو می رسد.

دره سرسبز «رودمیان» یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی منطقه خرو، دره ای سرسبز است با شیبی تند که در چند نقطه آن، چشمه سارهای زلال و شفاف می جوشند. در این دره، رودخانه بزرگ خرو جاری است و آبشاری نیز در مسیر رودخانه قرار دارد که به «آبشار رودمیان» یا «آّبشار کوچک» معروف است.

مسیر دسترسی

مسیر رسیدن به روستای خرو بسیار ساده است. از مشهد به نیشابور و ۲۰ کیلومتر مانده به شهر، به ابتدای راه «خرو» می رسید که در سمت چپ جاده قرار دارد. از حاشیه جاده تا روستا ۶ کیلومتر راه است. همچنین می توانید از سواری هایی استفاده کنید که در «پنجراه» نیشابور صف کشیده اند تا مسافران را به روستای خرو برسانند. ایستگاه مینی بوس های خرو هم در حاشیه «میدان بار» نیشابور قرار دارد.

سفر به پایتخت لواشک ایران

کوچه باغ های خاطره

برای اوقات در محله های روستای خرو می توانید روی خانه ها و خانه باغ های اجاره ای اهالی روستا حساب کنید. اگر هم دوست دارید، می توانید به نیشابور بروید و شب را در هتل های آنجا بگذرانید.

سوغات خرو

علاوه بر آلو، ریواس «خرو» هم معروف است. اهالی خرو از ریواس، شربت هم می گیرند که آن هم علاقه مندان فراوانی دارد. قالیچه های دستباف و سبدهای حصیری از دیگر سوغاتی های روستای خرو است.

داروی خوشمزه!

امروزه، اهمیت گیاهان دارویی و فرآوری آنها در جامعه بسیار بالاست و اعتماد عمومی درباره استفاده از محصولات طبیعی، پیوسته تقویت می شود و اکنون «آلو» به عنوان یکی از گیاهان درمانی به دلیل خواص فراوان، مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. روش خشک کردن آلو به دو صورت سنتی و صنعتی است.

سفر به پایتخت لواشک ایران

در روش سنتی، آلوها در زنبیل هایی قرار می دهند و ظرف آب جوش را روی آن می ریزند تا پوست آلو جدا شود و سپس آنها را در ظرفی مخصوص که جنس آن از «روی» یا پلاستیک است و یا روی سبدهایی که از چوب بافته شده است، می ریزند آنها را در فضای باز خشک می کنند، اما در روش صنعتی، کل فرآیند پوست گیری، خشک کردن و بسته بندی، در کارخانجات و مکان های ایزوله و قابل کنترل انجام می شود.

آلو را علاوه بر تازه خوری، به صورت کمپوت، مربا، خشکبار و لواشک نیز استفاده می کنند. آلو به دلیل داشتن فیبر غذایی، به کنترل قند خون، جلوگیری از یبوست، حفظ سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از بیماری ها قلبی و عروقی، بیماری های گوارشی و کاهش چربی خون کمک می کند. این میوه، سرشار از خواص درمانی و همچنین منبع خوبی از «آهن» است و از بروز انواع سرطان ها نیز جلوگیری می کند. در عین حال، خیساندن آلو و استفاده آن در غذاها می تواند ضدعفونی کننده خوبی باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فاطمه

      به به دهنم اب افتاد

    • احمد

      این جا زادگاهه خانوادمه باور کنید بهشته حتما تونستید برید

    • kia

      تا اونجایی که دیدم و شنیدیم و صحت دارد ........ آلو و لواشک وگردوی شهمیرزاد حرف اول تو ایران میزنه

    • بدون نام

      چه خوشگل

    • امیر

      این روستا واقعا عالیه مادرم اونجا بزرگ شده ولی تهرانیم هر چند وقت میریم این روستاه واقعا عالیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج