جاباما
۲۴۷۴۳۸
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

آکادمی خنده رامبد

چند سال است كه با واژه «استندآپ كمدی» یا «ایستاده با طنز» آشنا شده‌اید؟ جواب خیلی‌ها این است: «از وقتی خندوانه را دیده ایم».

آکادمی خنده رامبد
مجله زندگی ایده آل: چند سال است كه با واژه «استندآپ كمدی» یا «ایستاده با طنز» آشنا شده‌اید؟ جواب خیلی‌ها این است: «از وقتی خندوانه را دیده ایم». اما كسانی كه قدیمی‌تر هستند به یاد دارند كه نورمن ویزدوم سی و چند سال پیش به ایران آمد و در تلویزیون اقدام به استندآپ كمدی كرد. در همه این سال‌ها، ما و تلویزیون كمبودی را تجربه كردیم كه تنها یك نتیجه داشت؛ خنده و نشاط لحظه‌ای به حداقل مقدار رسید و تلویزیون دیدن شبیه كلاس درس شد. یك عده آدم اخمو بودیم كه آخر شب‌ها پای تلویزیون می‌نشستیم و همان‌جا خواب‌مان می‌برد. در این میان سریال‌های خوب طنز به صورت مقطعی می‌آمدند و می‌رفتند تا خندوانه آمد و این رخوت آخر شبی را از ما گرفت. حالا بیش ازیک سال از شروع برنامه خندوانه می‌گذرد و به خندیدن و قهقهه زدن عادت كرده‌ایم.

آکادمی خنده رامبد

هر شب جدا از گفت‌وگوهای جذاب منتظر یك آیتم ویژه‌ایم. كمدین‌ها می‌آیند و ماجرایی را تعریف می‌كنند اما داستان تازه این است كه كمدین‌های جذاب خندوانه با هم مسابقه گذاشته‌اند. از امین حیایی كه یك ستاره سینماست تا امیرمهدی ژوله كه نویسنده سریال است و سابقه روزنامه‌نگاری هم دارد. رامبد جوان آنها را دو به دو مقابل هم قرار داده تا نه با جنگ و دعوا كه با خنداندن برنده میدان باشند.

درشب اول این مسابقه كه با برنامه ویژه «نود» همزمان شد، تعداد شركت‌كنندگان در مسابقه پیامكی برنامه عادل فردوسی‌پوركاهش پیدا كرد و باعث تعجب او شد. حتی با وجود اینكه روبرتو كارلوس ‌مهمان برنامه «نود» بود. كمدین‌های خندوانه كری، شوخی و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. چندتا از این كمدین‌ها گفت‌وگوی ویژه‌ای بابت شركت در مسابقه با ایده‌آل داشته‌اند تا از خودشان و رقابت بگویند. این گفت و گوها شما را با کمدین های مورد علاقه تان بیشتر آشنا می کند تا برای رای دادن به آنها کار راحت تری داشته باشید.

الیکا عبدالرزاقی اززنان خواسته به کمک بیایند و برایش رای جمع کنند، امیر مهدی ژوله از تازه کاری در این زمینه می گوید که البته شکسته نفسی است و در راند اول همه را غافلگیر کرد، بنفشه خواه از کاسه داغ تر از آش ها گله کرد، سجاد افشاریان از تسلط و آرامش تئاتری گفت، علیرضا خمسه هم اعتقاد دارد که رقیب ندارد، نادر سلیمانی نگران حذف شدن نیست و هومن حاج عبداللهی هم نیامده که مسابقه بدهد؛ آمده که یک دورهمی خنده دار راه بیندازد. هر چه هست رامبد و رفقا جمع شده اند تا اشک ما را از قهقهه زدن و خندیدن در بیاورند. این مسابقه هر روز جذاب تر و حساس تر می شود. باید منتظر ماند و دید چه کسی در برنامه «آکادمی خنده رامبد» دل مردم را به دست می آورد و «خنداننده برتر» می شود.

الیكا عبدالرزاقی از جدی گرفتن استندآپ كمدی توسط برخی افراد گلایه می‌كند: تو رو خدا ایستاده با مشت نباشید

الیكا عبدالرزاقی پیش از این چندین بار در مراسم‌ مختلف نشان داده بود كه استعداد استندآپ كمدی را دارد و روحیه طناز پررنگی در این بازیگر دیده می‌شود؛ برای همین حضور او در لیگ استندآپ اتفاق دور از ذهنی نبود! خودش می‌گوید اعتماد به نفس این كار را ندارد اما خروجی كارش خلاف حرفش را به ما اثبات كرد. با این هنرمند گپ و گفتی داشتیم كه از نظرتان می‌گذرد.

آکادمی خنده رامبد

خانم عبدالرزاقی در ابتدا از آشنایی‌تان با آقای جوان و پیوستن شما به تیم استندآپ كمدی بگویید؟

آقای جوان از خیلی از كسانی كه در این دوسال استندآپ كمدی اجرا كرده بودند خواست كه حضور داشته باشند كه این تعدادی كه الان هستند قبول كردند تا در این برنامه باشند. راستی درباره حضور خانم‌ها در این برنامه این را بگویم كه شقایق دهقان اولین زنی بود كه در این برنامه بود و بعد از آن اجازه دادند تا خانم‌های دیگر هم اضافه شوند. قبل از خندوانه من و آقای جوان با همدیگر آشنا نبودیم؛ اتفاقا خیلی تعجب كردم كه پیش از عید با من تماس گرفتند و گفتند بیا؛ برای اینكه جدا از شوخی‌هایی كه دارم، زیاد آدم بداهه‌پردازی نیستم و آدمی نیستم كه اعتماد به نفس زیادی برای مقوله‌ای مثل استندآپ كمدی داشته باشم.

چقدر پیش از این اهل دنبال كردن استندآپ كمدی بودید؟

بگذارید قبل از جواب سوالتان بگویم هركسی كه خاطره می‌گوید یا بامزه چیزی را تعریف می‌كند نمی‌تواند استندآپ كمدی مناسب باشد اما بالاخره باید از یك جایی شروع كرد. ممكن است هریک از ما اشتباه‌هایی داشته باشیم یا مسیر غلط برویم اما هرچیزی كه به صورت تك‌گویی باعث خنده و فان شود، استندآپ كمدی است. حالا الان این اتفاق نوپاست و كم‌كم جا می‌افتد.

من خیلی از استندآپ كمدی‌های دنیا را می‌بینم و لذت می‌برم و دیده‌ام كه برخی از این بخش‌ها كه خیلی مورد توجه واقع شده، مثلاً یك سال است روی صحنه است و بدیهی است كه مهارت لازم را به دست می‌‌آورد. اما آن چیزی كه ما داریم اجرا می‌كنیم مثل شب اول اجرای نمایش است، در لحظه اتفاق می‌افتد و قطعا تا پخته شدن زمان می‌برد. بنابراین اینكه می‌گویند فلانی استرس دارد، خیلی طبیعی است.

از ابتدا هدف‌تان برای حضور در مسابقه استندآپ كمدی چه بود؟

ما تصمیم‌مان یك تصمیم گروهی است برای شاد كردن مردم تا در قالب مسابقه، هیجانی ایجاد شود. اینكه ما می‌گوییم به ما رای بدهید، شوخی است تا مردم به این اتفاق توجه كنند. قرار نیست جنگ كنیم؛ قرار است شادی كنیم و بخندیم؛ مثلا می‌گویند آقای بنفشه‌خواه به تو باخت! این جمله‌ها اصلا درست نیست و برای ما در این اتفاق جایگاهی ندارد؛ اصلا مگر می‌شود آقای بنفشه‌خواه به من ببازد؟ برای ما برد و باخت از همان لحظه‌ای كه عهد حضور در این مسابقه را با هم بستیم مطرح نبوده و تنها چیزی كه هدفمان بوده این است كه چه كسی می‌تواند بیشتر مردم را بخنداند.

در محیط شخصی هم اهل بذله‌گویی هستید؟

من شاید اندكی آدم بذله‌گویی باشم؛ در محیط خانواده، مثلا ادای خودم را درمی‌آورم و با امین دوتایی برای دوستان و خانواده اجرا می‌كنیم و می‌خندیم. خیلی‌ها به من گفتند شما با مادرت شوخی كردی و این اصلا درست نبود؛ اتفاقا من مطمئنم اگر با مادرم شوخی نمی‌كردم، ایشان ناراحت می‌شد! محیط خانواده ما خیلی شوخ است و برای همین این حرف‌ها اصلا ‌مطرح نیست و نباید حمل بر بی‌ادبی شود.

مثل اینكه هنوز مردم نتوانستند آن طور كه باید و شاید با این پدیده ارتباط برقرار كنند؟

من فكر می‌كنم زمان لازم است كه مردم با استندآپ كمدی ارتباط برقرار كنند. چون قرار نیست کسی مسخره شود و شاید سبك استندآپ یك نفر به شكلی باشد تا تخیلش را درباره اطرافیانش به كار بگیرد و با آنها شوخی كند. نباید خیلی حرف‌هایی را كه در این خنداندن توسط كمدین مطرح می‌شود جدی گرفت و باید به شكل یك شوخی به آن نگاه كرد چون جدی گرفتن آن به نظر بیشتر ایستاده با مشت است! هر اتفاق نویی كه می‌افتد برخی افراد حمله می‌كنند و بعد از آن احساس می‌كنند كه یا باید بپذیرند یا از كنارش رد شوند. اما در كل برداشتم از واكنش مردم این است که احساس می‌كنم این مسابقه را خیلی دوست دارند و همین به همه ما قوت قلب می‌دهد.

چه كسی را در فینال می‌بینید؟

برایم اصلا قابل پیش‌بینی نیست چه كسی به فینال می‌رسد. بستگی به استندآپ آن شخص و شرایطش دارد. اما برای خود من انتخاب یكی از آنها خیلی سخت است. همه این هنرمندان واقعا فوق‌العاده هستند و من خوشحالم در كنارشان قرار گرفته‌ام.

حرفی هم مانده كه در این ارتباط بخواهید بگویید؟

در پایان دوست دارم از مجله «زندگی ایده‌آل» تشكر كنم كه به عنوان یك رسانه روی پدیده استندآپ كمدی كار می‌كند تا این گارد باز شود و بتوانیم در جهت خنداندن مردم شاهد اتفاقات خیلی بهتر باشیم.

امیرمهدی ژوله: من آمده ام تا آبرومند عمل کنم

امیرمهدی ژوله را ما مطبوعاتی‌ها به واسطه فعالیت مطبوعاتی‌اش خوب می‌شناسیم و از طرف دیگر نویسندگی در تیم مهران مدیری اسم او را بر سرزبان‌ها انداخت. این روزها ژوله با حضورش در مسابقه استندآپ كمدی دوباره می‌خواهد خودش را اثبات كند و باید ببینیم نتیجه آن چه خواهد شد. با این نویسنده طنز گفت‌وگویی داشتیم كه در ادامه می‌خوانید.

آکادمی خنده رامبد

با رامبد جوان چطور آشنا شدید و این آشنایی چطور به حضور شما در استندآپ كمدی منجر شد؟

من رامبد را اوایل سریال مسافران كه قرار بود من آنجا حضور داشته باشم شناختم. حس خوبی به هم داشتیم و این شناخت قبلی باعث شد، رامبد که از استعداد استندآپ كمدی‌ام باخبر شده بود من را دعوت كند. من خودم خیلی این اتفاق را دوست داشتم و ماجرا برای من این طور بود كه همیشه خیلی دوست داشتم این و آن را بخندانم. به این شوق و ذوق بود كه طنزنویس شدم. در مطبوعات این حس آدم ارضا می‌شد اما خب واكنش تصویری مخاطبانم را نمی‌توانستم ببینم و تشویق و حضوری وجود نداشت.

بعد كه وارد فیلمنامه‌نویسی شدم، این خنده گرفتن خیلی بی‌واسطه شده بود و من می‌توانستم خنده مخاطبم را ببینم که آیا به آن پلانی كه نوشتم می‌خندد. البته در سریال سازی چندین عامل سرراهت وجود داشت تا منظور تو به مخاطب برسد. از نور و صدا تا كارگردانی و طراحی لباس و. . . این ادعا هم همیشه وجود داشت كه مردم به كمدین می‌خندند تا به آن چیزی كه نوشته شده است. اینها دست به دست هم داد كه من شوخی حضوری به این شكل استندآپ را به انواع و اقسام خنداندن ترجیح بدهم. یك روز از من دعوت شد كه در انجمن ‌ام اس حضور داشته باشم.

برای همین یك متنی را آماده كرده بودم تا بروم برای بیماران بخوانم؛ بعد از آن یك روز رامبد به یكی از همكاران ما گفته بود می‌خواهم ‌ام‌اسی‌ها را دعوت كنم به برنامه‌ام بیایند. این دوست ما هم گفته بود چرا ژوله را دعوت نمی‌كنی؛ او در این زمینه قهرمان است. رامبد هم استقبال كرد و می‌خواست من را به عنوان ‌مهمان برنامه دعوت كند كه من قبول نكردم و گفتم اگر اجازه بدهی همان متنی را كه برای انجمن آماده كرده بودم، در برنامه‌ات بخوانم و به عنوان استندآپ اجرا كنم. همان زمان رامبد به من گفت كه امیر ما می‌خواهیم یك لیگی برگزار كنیم كه اگر جرأت داری بیا در مسابقات شركت كن و من در آخرین لحظات بود كه به این گروه اضافه شدم و این طور شد كه الان هستم.

فكر می‌كنید استندآپ كمدی چه تاثیری می‌تواند روی روحیه مردم داشته باشد؟

به نظرم خیلی این اتفاق خوبی است و در برنامه خندوانه به‌شدت دیده می‌شود. تمام هدف و رویكرد تیم این برنامه «خنده» است و برای ما ایرانی‌ها كه شادی كردن را بلد نیستیم این خندیدن لازم است. استندآپ یك اتفاق بی‌واسطه بین مردم و كمدین است و مسابقه برگزار كردن برای آن، میان مردم هیجان ایجاد می‌كند. چون كمپین و شادی به همراه دارد و این خیلی خوب است. مهم‌تر از همه این است كه مردم تصمیم می‌گیرند بگویند چه كسی بامزه است و دیگر تلویزیون تصمیم نمی‌گیرد چه كسی بامزه باشد. این حضور مردم بسیار تحسین‌برانگیز و مبارك است.

جای كدام كمدین‌ها در این مسابقه خالی است؟

اساسا استندآپ كمدی برای كمدین‌ها نیست و باید این موضوع برای مردم جا بیفتد. الزاما كسی كه كمدین خوبی است، استندآپ خوبی نخواهد داشت یا كسی كه اجرای خوبی در استندآپ دارد حتما كمدین خوبی نخواهد بود. برای همین اگر قرار باشد همه كمدین‌ها را جمع كرد كه خب جای خیلی‌ها مثل مهران مدیری، هادی كاظمی، جواد عزتی، امیرحسین رستمی و. . . خالی است اما از آنجاكه رویكرد جور دیگری است این جاهای خالی توجیه می‌شود.

چه پیش‌بینی درباره فینال دارید؟

من در این جمع خیلی غریب و گمنام هستم و جمعی از بهترین‌ها در كنار من حضور دارند. اما من آمده‌ام كه خودم را در این شاخه اثبات كنم و می‌خواهم اگر قرار است اتفاقی بیفتد در نهایت مردم بگویند آهان فهمیدیم كه چرا رامبد، ژوله را میان اینها گذاشت. تلاشم را می‌كنم كه آبرومندانه عمل كنم و سعی می‌كنم خوش بگذرانم و به نتیجه‌اش زیاد فكر نمی‌كنم.

با سجاد افشاریان كه هم نویسنده برنامه است و هم شركت كننده در مسابقه: شاید جزو چهار نفر اصلی باشم

سجاد افشاریان را تئاتری‌ها و مخاطبان تئاتر خیلی خوب می‌شناسند. او نویسنده قهاری است كه در تئاتر متن‌های درخور توجهی از او روی صحنه رفته و معمولا نمایش‌هایی كه با كارگردانی یا نویسندگی او همراه بوده در گیشه موفق عمل كرده است. افشاریان علاوه بر اینكه نویسندگی برنامه «خندوانه» را برعهده دارد یكی از شركت‌كنندگان مسابقه «استندآپ كمدی» هم هست.

آکادمی خنده رامبد

فكر می‌كنید اتفاق استندآپ كمدی چقدر می‌تواند در عوض كردن حال و هوای غمگین مخاطبان‌تان نقش داشته باشد؟

خب واضح است كه این اتفاق می‌ا‌فتد؛ آن هم وقتی مردم ببینند كه بازیگرانی را كه دوستشان دارند- اگر من و امیر مهدی رو در نظر نگیریم (با لبخند)- برای شاد كردنشان وقت می‌گذارند. این می‌تواند حال عمومی بیننده‌های برنامه را خوب كند.

این شادی دسته جمعی مقطعی خواهد بود یا تاثیر خندوانه به زعم شما بنیادی است؟

ببینید واقعا قابل پیش‌بینی نیست چرا كه اگر فصل دوم خندوانه ساخته نمی‌شد، فصل یك به دست فراموشی سپرده می‌شد. ما تمام تلاش مان این است كه یادآور شویم خندوانه بالاخره یك روزی تمام می‌شود و آنچه مهم است این است كه تمام ما شیوه‌های خوب كردن حال خودمان و یكدیگر را یاد بگیریم و منتظر ناجی نباشیم.

اگر برای هر كدام مان هر مشكلی پیش می‌آید بتوانیم به روحیه خود مسلط باشیم و گره‌ها را باز كنیم. امید تمام ماها در گروه پشت صحنه این است که تا جایی كه می‌شود فرهنگ لبخند و شاد زیستن و تاثیراتش را بازتاب بدهیم و تا جایی كه می‌توانیم فرهنگسازی كنیم.

شما نویسنده برنامه هستید و برخی تصور می‌كنند در استندآپ كمدی‌های بازیگران با توجه به روحیه طنزی كه از شما به یاد داریم به آنها ایده می‌دهید و كمكشان می‌كنید. این طور است؟

نه، واقعا تمام بازیگران در لیگ خنداننده برتر با ایده‌های خودشان حضور پیدا می‌كنند؛ زمانی كه من این طرح مسابقه «خنداننده برتر» را پیشنهاد دادم واقعا بخشی از آن به این خاطر بود كه خود كمدین‌های ما هم كه غالبا با خاطره تعریف كردن كارشان را دنبال می‌كنند روی شیوه‌های استندآپ تحقیق و تلاش كنند كه هرچه بیشتر استندآپ‌های جذاب‌تری را طراحی و اجرا كنند كه واقعا این اتفاق افتاده و ما در این روزها شاهد این اتفاق هستیم.

تئاترى بودن شما چقدر می‌تواند در موفقیت احتمالی‌تان به شما كمك كند؟

تئاتر هنر اجراست و در اجرا خب قطعا به من تسلط و آرامش خاصی می‌دهد؛ اجرای من متفاوت است چون استندآپ داستان گونه است. حالا باید ببینیم نظر مردم چیه.

فكر می‌كنید جزو چهارنفر اصلی باشید؟

شاید

نظرتان درباره روحیه طنز رقیب‌تان چیست؟

تمام كسانی كه در این مسابقه شركت كردند واقعا كمدین‌های درجه یكی هستند كه سابقه زیادی در این حرفه پشت سر دارند.

شما چقدر در جریان انتخاب این شانزده نفر بودید؟ نظری هم دادید؟

لحظه به لحظه. بله قطعا؛ روحیه رامبد جوان كار گروهی است و ما در مورد ایده‌پردازی‌های مختلف به راحتی با هم گفت‌وگو می‌كنیم و خب طبیعی است كه پیشنهاداتی هم به هم می‌دهیم.

جای خالی چه كسانی را در این مسابقه خالی می‌بینید؟

رضا عطاران، محسن تنابنده، احمد مهران فر، مهران مدیری، حمیدرضا آذرنگ و خیلی از دوستانی كه در ایفای نقش‌های كمدی باسابقه هستند.

فكری برای برگزاری مسابقه مردمی استندآپ هم دارید؟

بله، اگر شرایط تولید فصل سه خوب پیش برود، در فصل سوم زیر نظر و انتخاب رامبد جوان این اتفاق صورت می‌گیرد.

نادر سلیمانی: فکر میکنم یکی از خام هابه فینال برسد

نادر سلیمانی و مهران غفوریان در مسابقه استندآپ كمدی در یک گروه هستند كه و قطعا ‌حذف شدن هریک، ناراحت‌كننده است. نادر سلیمانی به ایده‌آل می‌گوید حاضر است به نفع مهران غفوریان كنار برود. گفت‌وگوی ما با این بازیگر را در ادامه می‌خوانید.

آکادمی خنده رامبد

من شمال بودم كه به من گفتند در مسابقه استندآپ حضور داشته باش كه گفتم من استندآپ بلد نیستم رامبد جان، كه او گفت این حرف‌ها چیه؟ تو خیلی هم خوب این كار را بلدی. من قصد خنداندن را در كارهایم نداشتم مثلا هیچ وقت قصد نكردم كه حتما در برنامه‌ای یا سریالی كسی را بخندانم و اگر این اتفاق افتاده ناخودآگاه بوده است.

من خودم بودم و همیشه تلاش كردم خودم باشم. بعد به رامبد گفتم بگذار من بیایم برنامه‌ات و بدون اینكه به تو اطلاع بدهند شبیه یك پیرمرد باشم و وارد استودیو شوم. او هم استقبال كرد و گفت تا الان كسی این كار را نكرده و به نظرم جذاب است. این شد كه من به برنامه رامبد رفتم و بعد از آن هم این اتفاق استندآپ جدی شد و در مسابقه حضور پیدا کردم.

در جمع آدم زیاد بذله‌گویی نیستم، بگو بخند می‌كنم اما اینكه به قصد گل مجلس شدن جایی بروم، نه، این طور نیستم.

مهران دوست من است و هیچ وقت حاضر نیستم با رفیقم به خاطر مقام كلنجار بروم. اتفاقا به او گفتم كه من حاضرم به خاطر تو كنار بکشم. چون برای من رفاقت ما اولویت دارد به هر مسابقه و لیگی. مهران را خیلی دوست دارم؛ بازیگر فوق‌العاده‌ای است و بازی‌اش در طنز واقعا‌ دوست‌داشتنی است. امیدوارم همیشه در این عرصه باشد و هیچ وقت به او بی‌رحمی نشود.

من فكر می‌كنم همه این بچه‌ها آمده‌اند كه بخندانند و قرار نیست رقابت ناسالمی باشد. من یا آقای ایكس اصلا‌ ناراحت نخواهیم شد اگر حذف بشویم چون هدفمان چیز دیگری بوده، ما آمده‌ایم كاری كنیم كه مردم بیشتر بخندند، نیامده ایم كه جایزه بگیریم. آن هنرپیشه‌ای كه می‌خواهد برای جایزه اینجا باشد به نظر من نادان است چون الان بحث رقابتی نیست؛ كاملا رفاقتی است.

كسی با اجبار به این مسابقه نیامده و همه با دل و جان آمده‌اند چون این كمدین‌ها همه سال‌ها زحمت كشیده‌اند مردم را شاد كنند حالا چه جایی بهتر از این برنامه كه بی‌واسطه كمدین‌ها با مردم در ارتباطند. كلا ما عادت داریم همیشه حاشیه برویم و این استندآپ باعث شده از حاشیه دوری كنیم و به سرعت برویم سراغ اصل مطلب!

من اكثر استندآپ‌های «خندوانه» را دیده‌ام و واقعا همه را دوست دارم. اما خب در آن قسمتی که رضا شفیعی‌جم با پدرش آمده بود، خیلی خندیدم و لذت بردم. راستش فكر می‌كنم یكی از خانم‌ها به فینال می‌رسد. اما پیش‌بینی سخت است و بستگی به شرایط دارد.

امین حیایی: جای مهران مدیری و رضا عطاران خیلی خالیه

یكی از هنرمندانی كه در مسابقه «استندآپ كمدی» قطعا طرفداران زیادی را همراه خود دارد امین حیایی است. بازیگری كه فیلم‌های طنز او معمولا با اقبال مواجه شده و لحن، بیان و بداهه‌های بامزه و شیرین او مخاطبان پروپا قرص دارد. با او هم گپی درباره مسابقه «خندوانه» زده‌ایم كه بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

آکادمی خنده رامبد

من قبول كردم مهمان برنامه باشم چون هم رامبد را دوست داشتم و هم شنیده بودم از اطرافیانم كه «خندوانه» خیلی مورد توجه واقع شده و مردم آن را دوست دارند.

همه زندگی خاطره است و مدام اتفاقات جالبی در آن می‌افتد كه بعد از مدتی می‌بینی می‌توانی آن را برای همه تعریف كنی و آنها بخندند یا تعجب كنند و خاصیت استندآپ كمدی پیدا كند.

من و رامبد قبل از این برنامه با هم رفت‌وآمدهایی داشتیم كه با همین لحن با هم حرف می‌زدیم و من گاهی ادای حرف زدن او را درمی‌آوردم و می‌خندیدیم. خودش این را خوب می‌داند و شاید یكی از دلایلی كه الان در مسابقه استندآپ هستم، همین باشد.

اتفاق خوبی كه دارد در «خندوانه» می‌افتد این است كه این برنامه لحظات شادی را برای مردم ایجاد می‌كند. «خندوانه» باعث شده مردم برای یكی، دو ساعت هم كه شده تمركزشان را از مشكلاتشان بردارند و شاد باشند. هنرمندانی كه در این مسابقه شركت كردند به نظر من باعث شدند تا در این لحظات سهیم باشند.

پیشنهاد شركت در استندآپ را خود رامبد به من داد و من خیلی خوشحالم كه در كنار بهترین كمدین‌ها حضور دارم؛ هنرمندانی مثل اكبر عبدی، علیرضا خمسه و. . . قطعا در این میان جای خالی افرادی مثل حمید لولایی، مهران مدیری، رضا عطاران، محسن تنابنده، مجید صالحی و طنزپردازان دیگر خالی است. این اتفاق می‌تواند آغازی باشد برای استندآپ كمدی‌های خیلی قوی و بزرگ‌تر.

به نظرم رقابت سالم، شیرین است اما خب برای خود من این مسابقه شكل رقابت ندارد و بیشتر رفاقت است. مهم نیست جایزه در نهایت نصیب چه كسی می‌شود؛ مهم این است كه این اتفاق خوب دارد در تلویزیون می‌افتد.

من از الان زیاد به اینكه چه خاطره‌ای بگویم فكر نمی‌كنم و همه چیز برایم در لحظه و بداهه است. ترجیح می‌دهم در لحظه به آن فكر كنم.

من همه استندآپ كمدی‌های خندوانه را تا الان ندیدم چون مدام درگیر كار بودم. این روزها هم كه مشغول تمرین نمایش آقای مهرجویی هستم. حتی فرصت نكردم كه برنامه خودم را ببینم و از پدرم ضبط‌ شده آن را گرفتم و دیدم.

بگذارید این را هم اضافه كنم كه ‌ای كاش این اتفاق به شكل گروهی می‌افتاد؛ یعنی هردونفر با هم گروه می‌شدند و با گروه دیگر مسابقه می‌دادند چون مثلا بعضی از هنرمندان خیلی حیف هستند كه در همان ابتدای كار حذف شوند. مثل نادرسلیمانی و مهران غفوریان كه با هم رقابت می‌كنند یا مثل آقای خمسه با جواد رضویان.

فرصتی برای تبلیغات و درخواست رأی از مردم در فضای مجازی ندارم اما مطمئنم مردم بهترین رأی را می‌دهند.

بنفشه‌خواه از حاشیه‌های حضورش در استندآپ می‌گوید: یک عده همیشه «زود فضاوت کن» و نخود هر آش هستند

بیژن بنفشه‌خواه درست است كه در همان مرحله اول حذف شد و الیكا عبدالرزاقی به مرحله بالاتر راه پیدا كرد اما این بازیگر از آن بازیگرهای عرصه كمدی است كه لحن خاص خود را دارد و معمولا مجموعه‌هایی كه با حضور او پخش شده كارهای پرمخاطبی بودند. حضور بنفشه‌خواه در مسابقه استندآپ كمدی حاشیه‌هایی هم داشت كه در گپی كه با این بازیگر داشتیم درباره آنها هم صحبت كردیم.

آکادمی خنده رامبد

رامبد گفت تو جزو هفت نفر بهترین كمدین‌های ایران هستی

با رامبد جوان دوست هستم و همكار. وقتی سری اول خندوانه را می‌خواستند شروع كنند فرمت برنامه را به من توضیح دادند و گفتند كه حدود هفت نفر می‌خواهیم كه كمدین ثابت باشند و هر هفته به یك نفر از آنها وقت برای استندآپ بدهیم. همان زمان آقای جوان به من لطف داشتند و گفتند تو جزو هفت نفر بهترین كمدین‌های ایران هستی و خیلی خوشحال شدم و از سری اول شروع به همكاری با این برنامه كردم. من در زندگی شخصی‌ام نه زیاد جدی هستم و نه خیلی شوخ.

اما خیلی اهل شوخی و بذله گویی در محافل خصوصی نیستم و بستگی به جا و مكان و حال و هوای خودم و اطرافیانم دارد. اگر جا برای شوخی باشد سعی می‌كنم دوستانم را مفرح كنم اما همیشه این امكان فراهم نیست. فكر می‌كنم اگر این اتفاق خوب در خندوانه ادامه پیدا كند، می‌تواند تاثیر مستقیم‌تری روی روحیه مردم بگذارد اما یكی از ایرادات اصلی این است كه این برنامه از شبكه‌ای پخش می‌شود كه هنوز خیلی از مردم آن را ندارند و نمی‌توانند برنامه را ببینند. من فكر می‌كنم این برنامه از پنج شبكه اصلی پخش می‌شد اوضاع خیلی تفاوت پیدا می‌كرد.

جای رادش و حمید لولایی خالیه

من متاسفانه همه استندآپ‌های برنامه را تا الان ندیده‌ام اما اگر بخواهم با شناخت قبلی كه از شركت‌كننده‌ها دارم چیزی بگویم کار آقای شفیعی‌جم، آقای غفوریان و آقای خمسه را دوست دارم. جای همكارانی مثل یوسف صیادی، نصرالله رادش، حمید لولایی، سوسن پرور، بهاره رهنما و. . . خالی است.

مسخره کردن اصول طنز است

درست است كه من از مسابقه حذف شدم اما خب این اتفاق را خیلی دوست داشتم و مردم واكنش‌های خوبی داشتند. البته در این میان همیشه یك عده هستند كه در همه حالتی ناراضی هستند. این درصد كم در صفحه شخصی من هم حضور دارند و متاسفانه همیشه می‌خواهند تخریب كنند. اصلا هم كاری به شخص ندارند و می‌خواهند همیشه «نق» بزنند. برای این درصد كم كه همیشه درحال تخریب همه هستند طنز به درستی جا نیفتاده است. این آدم‌ها با مسخره كردن مشكل دارند درصورتی كه مسخره كردن یكی از اصول طنز است؛ مثلا من درباره شوهرخاله یا دخترخاله‌ام مطالب طنزی گفتم که این افراد با آن مشكل داشتند.

من یك شخصیت خیالی درست كرده بودم كه تركیبی از خصوصیات اخلاقی چند نفر بود و تبدیل شده بود به شوهرخاله یا دخترخاله‌ام یا آن اوایل با یكی از دوستانم- یوسف صیادی- شوخی كرده بودم که آنقدر عده ای بد به ایشان انتقال داده بودند كه یوسف با من تماس گرفت و گفت: «بیژن تو پشت سر من در برنامه چی گفتی؟ می‌گن مسخره كردی؟!» كه من برایش اتفاق را توضیح دادم و او هم لطف كرد یك نامه نوشت و در آن آورد كه از این به بعد هر شوخی كه دلت می‌خواهد با من داشته باش.

آدرس اصلی من در اینستاگرام BIZHAN_BANAFSHEKHAH است و اگر سرچ كنید می‌بینید كه آن عده همیشه‌ مخالف تعدادشان خیلی كم است و نمی‌دانم چرا مثلا وقتی شوهرخاله‌ام با این مساله مشكلی ندارد آنها دارند؟! خیلی عجیب است که آن عده واقعا نگران رابطه من با شوهرخاله‌ام هستند؟ بالاخره بالای بیست سال است كه من دارم كار طنز می‌كنم و می‌دانم كمدی و هجو با هم چه تفاوت‌هایی دارد و قطعا بی‌گدار به آب نمی‌زنم!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مالی

      خدایا ما اگه نخوایم الیکا عبدالرزاقی ماست شیربرنج رو نبینیم باید به کدوم مرجع دیصلاح مراجعه کنیم
      تا قبل از اینکه با این امین زندگانی ازدواج بکنه اصلا جلو دوربین اعتماد به نفس داشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج