جاباما
۲۵۸۷۸۰
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

۱۰ اختراع برتر ناسا که تاثیری جهانی داشت

ناسا و دولت آمریکا در ارائه طرح های فضایی همیشه پیشگام بوده اند و عجیب ترین و شگفت انگیزترین اخبار پیرامون کیهان را از طریق کانال ناسا شنیده ایم. ابزارهایی که ناسا روی سطح و در مدار زمین دارد به انسان ها نکات بسیاری آموخته اند.

وب سایت دیجیاتو - محسن وفانژاد: ناسا و دولت آمریکا در ارائه طرح های فضایی همیشه پیشگام بوده اند و عجیب ترین و شگفت انگیزترین اخبار پیرامون کیهان را از طریق کانال ناسا شنیده ایم.

ابزارهایی که ناسا روی سطح و در مدار زمین دارد به انسان ها نکات بسیاری آموخته اند.

10 اختراع برتر ناسا که تاثیری جهانی داشت

ربات ها و فضاپیماهای بسیاری نیز فراتر از جو زمین رفته اند و حالا در سرتاسر منظومه شمسی در حال گشت و گذار و کشف نکات تازه هستند.

از زمانی که ناسا در سال ۱۹۵۸ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد تاکنون ابداعات بسیاری داشته که زندگی انسان ها را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ ابزارهایی که شاید هر روز از آن ها استفاده کنیم و ندانیم اولین بار توسط مهندسین ناسا ابداع گشته اند.

مموری فوم

10 اختراع برتر ناسا که تاثیری جهانی داشت

اوایل دهه ۶۰ میلادی، Charles Yost روی تکنولوژی ای کار می کرد تا از فرود موفقیت آمیز فضانوردان اطمینان حاصل کند. وی موفق شد تا صندلی هایی توسعه دهد که در حین برخورد، انرژی را به خود جذب کرده و شانس فضانورد را برای زنده ماندن بیشتر کند.

علت اصلی این مسئله، فوم های خاصی بود که وی موفق به توسعه آن ها شده بود. چندی بعد دیگران متوجه شدند این فوم نه تنها شانس بقا را در سفینه ها بیشتر می کند، بلکه نشستن برای ساعت ها نیز قابل تحمل تر می شود. مدتی بعد، چارلز یوست، شرکت خود را بنا کرد تا با فروش مموری فوم های مخصوص اش ثروتی کلان به جیب بزند.


پوشش ضد زنگ

10 اختراع برتر ناسا که تاثیری جهانی داشت

لانچرها و سفینه ها از تکه های عظیم فولادی ساخته می شوند اما ناسا برای کمتر کردن وزن سفینه های خود از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

یکی از خاصیت های اصلی فولاد، زنگ زدن است که قطعا به چشم آن را دیده اید. دانشمندان ناسا در دهه ۷۰ متوجه شدند که ترکیب غبار روی و پتاسیم سیلیکات می تواند جلوی زنگ زدن آهن برا بگیرد و در نتیجه تجهیزات را سالم نگه دارد.


آرتریوویژن

10 اختراع برتر ناسا که تاثیری جهانی داشت

تصویربرداری از فضا، یکی از اولویت های ناسا بوده و هست. بدون تصویربرداری از ستاره ها و کهکشان های دور دست، فهم کیهان دچار مشکل خواهد شد.

دستگاه آرتریوویژن نیز به همین مقصود ساخته شد که بعدها مقاصد پزشکی نیز یافت. پزشکان با استفاده از این دستگاه می توانند عروق خونی را بررسی کرده و ببینند که در چه ناحیه هایی چربی ها تجمع یافته اند و چقدر احتمال حمله قلبی وجود دارد.


کاشت حلزونی

10 اختراع برتر ناسا که تاثیری جهانی داشت

مهندسین ناسا که مشغول کار روی تکنولوژی متفاوتی بودند، هر از چندگاهی با بهره گیری از تکنولوژی های این سازمان، دست به ابداعاتی خاص می زدند که شاید ارتباط چندانی هم به پروژه شان نداشت. کاشت حلزونی یکی از این موارد است.

زمانی که طرح این دستگاه ریخته شد، سازنده آن در ناسا مشغول به کار بود و پس از آن کار خود را رها کرد تا توسعه فناوری جدید خود را پیگیری کند و حالا به خوبی اثرات آن را در پیرامون خود می توانید ببینید.


شیشه ضد خش

10 اختراع برتر ناسا که تاثیری جهانی داشت

شاید باور آن سخت باشد اما دورانی بود که عینک ها واقعا از شیشه ساخته می شدند. عینک ها در آن دوران نه تنها سنگین بودند، بلکه با یک ضربه از هم متلاشی می شدند.

مدت ها بر سر ساخت عینک های استاندارد بحث بود تا اینکه بالاخره یکی از مهندسین ناسا با نام Ted Wydeven وارد کار شد و لنزهایی خاص توسعه داد که برای همیشه، جای عینک های عادی را گرفتند. بعدها از فناوری وی در کلاه فضانوردان استفاده شد.


آهن صفر ظرفیتی امولسیونی

10 اختراع برتر ناسا که تاثیری جهانی داشت

پس از اینکه ناسا شاتلی را به سمت فضا پرتاب می کند، همیشه گرد و غباری خاص در اطراف محوطه پرتاب یافت می شود.

یکی از این مواد که تری کلرو اتیلن نام دارد، مدت زمان بسیار طولانی را باید طی نماید تا به صورت عادی به چرخه طبیعت بازگردد اما ناسا این همه وقت ندارد، بنابراین مهندسین سازمان مجبور به توسعه ماده ای شدند که بتواند تری کلرو اتیلن را سریعا از بین ببرد. چنین شد که آهن صفر ظرفیتی امولسیونی ساخته شد و امروزه نیز در صنعت کاربری گسترده دارد


پمپ انسولین

10 اختراع برتر ناسا که تاثیری جهانی داشت

با ابزاری این چنینی باید آشنا باشید. ناسا زمانی که روی پروژه سفر به مریخ کار می کرد، نگرانی های بسیاری در ارتباط با سلامتی انسان نیز داشت.

بنابراین باید افرادی متخصص، نهایت تمرکز خود را روی تکنولوژی هایی متفاوت می گذاشتند که شناسایی میزان قند خون یکی از همین پروژه ها بود. نتیجه این شد که این دستگاه از دهه ۸۰ میلادی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت.


ابزاری مخصوص برش به نام Lifeshear

10 اختراع برتر ناسا که تاثیری جهانی داشت

این ابزارک ها به صورت عمده در فضا و حالا حتی در برخی مشاغل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال آتش نشان ها کار با این ابزار را می آموختند تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنند.

دستگاه لایفشیر، توسط کمپانی Hi-Shear Technology و به درخواست ناسا ساخته شد و حتی هم اکنون نیز کاربردی گسترده دارد.


دستگاه بارجفت شده

10 اختراع برتر ناسا که تاثیری جهانی داشت

اگر دل تلسکوپ هوایی هابل را بشکافید، با قطعات و سیم های بسیاری روبرو می شوید که یکی از آن ها CCD یا همین قطعه ای که می بینید است.

به صورت ساده و خلاصه، این ابزار، می تواند فوتون ها را دریافت کرده و آن ها را به تصاویری که ما می بینیم تبدیل کند. حالا از این ابزار برای شناسایی سرطان سینه در بانوان نیز استفاده می شود، آن هم بدون نیاز به نمونه برداری یا جراحی خاصی.


فیلتر آب
10 اختراع برتر ناسا که تاثیری جهانی داشت

بله، این هم یکی از ابداعات ناسا است. حتما می دانید که فضانوردان دسترسی به منبع آب محدودی دارند و مجبورند بسیاری از آب مصرفی و حتی تولید شده توسط بدن خودشان را دوباره مصرف کنند.

البته پیش از مصرف، به لطف این تکنولوژی، آب به طور کل تصفیه شده و فضانوردان آبی سالم می نوشند. اما حالا کاربرد این دستگاه برای همه مردم در سراسر جهان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج