اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۷۳۵۱۱
۳۰ نظر
۵۰۰۵
۳۰ نظر
۵۰۰۵
پ

بهنوش بختیاری: مردهای امروز غیرت ندارند

بهنوش بختیاری سرشار از انرژی و صداقت. بازیگر است اما وقتی با او درباره آسیب‌های اجتماعی و افراد آسیب‌دیده صحبت می‌کنی، نه نقش بازی می‌کند و نه به اصطلاح ادا درمی‌آورد.

جام جم نوشت: بهنوش بختیاری سرشار از انرژی و صداقت. بازیگر است اما وقتی با او درباره آسیب‌های اجتماعی و افراد آسیب‌دیده صحبت می‌کنی، نه نقش بازی می‌کند و نه به اصطلاح ادا درمی‌آورد.

آنچه را از نزدیک دیده می‌گوید؛ از زنان و مردان معتاد و کارتن‌خواب‌هایی که پاتوق‌شان شده میدان هرندی. بختیاری از نزدیک با آنها صحبت کرده و خوب می‌داند که نباید آنها را قضاوت کرد. با بختیاری درباره ریشه آسیب‌های اجتماعی و فردی گفت‌وگو کردیم .

خانواده‌های اصیل و سنتی ایرانی برای زن حرمت زیادی قائل بوده و کمتر اجازه می‌دهند که زن مثلا بیرون از خانه بماند و به اصطلاح کارتن‌خواب شود، اما این معضل زیاد شده؛ به نظرتان چرا جامعه ما با چنین پدیده‌ای مواجه شده است؟

فقط مختص زنان نیست، مردان هم درگیر چنین مشکلاتی می‌شوند، اما این‌که تعداد زنان آسیب‌دیده زیاد شده به‌نظرم برمی‌گردد به مسئولیت‌ناپذیری آقایان. مردان خیلی راحت خانواده را رها می‌کنند. تنگناهای اقتصادی باعث می‌شود آنها کم بیاورند. مردها وقتی درگیر اعتیاد می‌شوند معمولا همسر خود را هم درگیر می‌کنند تا او مانع اعتیاد آنها نشود. به نظرم بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی و بیکاری دارد. هر چند بخشی از آن هم به شخصیت آدم‌ها بستگی دارد. به نظرم مرد‌های امروزی غیرت گذشته را ندارند و مسئولیت‌پذیر نیستند. بیشتر زنان وقتی در چنین شرایطی گیر می‌افتند به خلاف و اعتیاد روی می‌آورند. مرد معتاد حق و حقوق زن و فرزندان خود را صرف اعتیاد می‌کند و زنی که هیچ پناهگاه روانی و اجتماعی ندارد هم به همان راهی می‌رود که شوهرش رفته است.

این‌جوری که زخم روی زخم است! یک زن نباید آن‌قدر هوشمند باشد که وقتی دید شوهرش به دام اعتیاد افتاده و زندگی‌اش نابود شده، خودش به بیراهه نرود؟

بله درستش همین است، اما اینها در حرف شدنی‌تر است تا عمل. وقتی زنی با مسائل مختلف و عجیب و غریب روبه‌رو می‌شود، خیلی سخت می‌تواند تصمیم درست بگیرد. باید بدون قضاوت در همان شرایط قرار بگیری بعد ببینی چقدر می‌توانی دوام بیاوری. این شعار را همه می‌‌گویند که اعتیاد خیلی بد است، اما باید در جریان زندگی آن آدم قرار بگیری تا متوجه شوی او در چه شرایطی قرار گرفته که به این نقطه رسیده است.

در جامعه ما جای مهارت‌‌های رفتاری و اخلاقی خالی است، باید به افراد آموزش داده شود. کسی که در خانواده درست تربیت شده و مهارت‌هایی را یاد گرفته باشد، بهتر می‌تواند وقتی در شرایط حاد و سخت قرار می‌گیرد آنها را مدیریت کند و کمتر به خودش آسیب بزند؟

این کاملا درست است که خیلی چیزها به «وجود» و همت درونی فرد بستگی دارد و این‌که چقدر بتواند خودش را از آسیب‌ها حفظ کند، اما ظرفیت آدم‌‌‌ها متفاوت است و همه یک جور فکر نمی‌کنند. هر کسی شیوه خاص خود را در مواجهه با زندگی دارد و نمی‌توان از همه انتظار داشت موفق باشند. به نظرم همه چیز بستگی به خانواده ندارد. خانواده‌هایی هستند که مثلا دو فرزند پزشک و موفق دارند، اما یک فرزند آنها معتاد است یا یکی به بیکاری عادت کرده است. کاملا درست است که هر فردی باید مهارت‌‌های فردی را بیاموزد تا در زندگی موفق شود، اما همه این‌جوری نیستند. معتقدم نباید کسی را که به بیراهه رفته، رها کرد. شاید نتوانسته شرایط را مدیریت کند، شاید بلد نبوده، شاید حامی نداشته است. باید به آنها کمک کرد. جامعه ما هوای این جور آدم‌ها را ندارد و بیشتر اوقات آنها را طرد می‌کند.

من با معتادان و کارتن‌خواب‌هایی مواجه شدم که خانواده‌‌های بسیار خوبی دارند، هم از لحاظ فرهنگی هم از لحاظ اقتصادی. با افرادی روبه‌رو شده‌‌ام که از خانواده‌‌های بسیار معروف هستند که اگر اسم آنها را بیاورم در سراسر کشور کسانی هستند که آنها را می‌شناسند. اما فرزندانشان دچار مشکل شده‌اند، خانواده تاثیر زیادی در سرنوشت بچه‌‌ها دارد اما مهم‌تر از خانواده خود فرد، جوهره، غیرت و شناختش از مسائل است که باعث می‌شود او در زندگی انتخاب‌های خوب یا بد داشته باشد.

اگــر فـردی دچار آسـیب شد؛ معتاد یا هر مشکل دیگر، خانواده باید با این فرد چگونه رفتار کند؟

خانواده‌‌ها معمولا خود را راحت می‌کنند و فرزند مشکل‌دار را طرد می‌کنند، چون حوصله ندارند مثلا یک معتاد را زیر نظر بگیرند و از او مراقبت کنند. خیلی از خانواده‌‌‌ها به جای حمایت از فرزند آسیب‌دیده او را طرد می‌کنند.

به نظر شما پول زیاد می‌تواند باعث اعتیاد و خلاف‌کاری شود؟

فرمول ندارد! بی‌پول‌ها با دلایل غیرقابل قبول معتاد می‌شوند و پولدارها هم دلایل خود را دارند. برخی پولدارها از ثروت خود در راه خیر و نوع‌دوستی استفاده می‌کنند و برخی هم به راه خلاف می‌روند.

موسسه‌‌‌های مردم‌نهاد و خیرین چه کاری می‌توانند برای معتادان، طردشدگان و کودکان خیابانی و کار انجام دهند؟

حضورشان بی‌تاثیر نیست. اطلاع‌رسانی می‌کنند و با ایجاد کمپین‌‌هایی از این افراد حمایت‌های مالی و روانی می‌کنند اما عملا نمی‌توانند کاری کنند و تعداد افراد آسیب‌دیده روز به روز بیشتر می‌شود. به نظرم یک نهاد دولتی با عزم جزم و نه حرف و شعار باید به میدان بیاید و از این افراد حمایت کند و آنها را از این گرداب بیرون بیاورد. اما متاسفانه در کشور ما بیشتر آدم‌‌‌ها به دنبال اسم و رسم و گرفتن مسئولیت و این‌جور چیزها هستند. موسسه‌‌هایی هم به وجود می‌آید مثلا برای حمایت از زنان سرپرست خانوار اما فقط کارشان سرکیسه کردن خیرین است وکاری برای آنهایی که نیازمندند انجام نمی‌دهند.

همیشه می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و فردی چه باید کرد؟

فرهنگ باید رشد کند، کار زیاد داریم! ایرادهای اساسی وجود دارد که در چند جمله نمی‌توان آنها را بیان کرد. باید خیلی چیزها را از بچگی به ما آموزش دهند که این کار را هیچ کس نمی‌کند نه خانواده و نه مدرسه. سرپوش گذاشتن روی مشکلات یکی از بدترین کارهاست که ما در آن استاد هستیم. ما معمولا برای درمان درد از مسکن استفاده می‌کنیم که بی‌فایده است .

به نظرم بهتر است سیستم آموزش و پرورش کاملا تغییر کند. خیلی چیزها باید در مدارس آموزش داده شود که نمی‌شود. معتقدم باید آموزش از مدارس شروع شود، اما آموزش و پرورش بیشتر از جاهای دیگر روی مشکلات و معضلات سرپوش می‌گذارد.

به‌عنوان یک بازیگر محبوب بین مردم چه توصیه‌ای به خانواده‌ها دارید برای این که بتوانند بهتر از بچه‌‌های خود در مقابل آسیب‌ها محافظت کنند؟

مراقب فرزندان خود باشند، برای آنها وقت بگذارند، آنها را تشویق به کتابخوانی کنند به جای این که مثلا یک تبلت به آنها بدهند که سرش را گرم کنند آنها را از همان کودکی به انجام کارهای خیرخواهانه تشویق کنند، آنها را با فعالیت‌‌های فرهنگی آشنا کنند. والدین اگر می‌خواهند فرزند سالم از نظر روانی داشته باشند، خودشان سالم زندگی کنند! دروغ نگویند، سیگار و قلیان نکشند، غیبت و قضاوت نکنند. به نظرم خانواده و آموزش و پرورش در تربیت و نوع انتخاب بچه‌‌ها سهم زیادی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وحید

      کی پفک این خانم رو برداشته؟ لطفا بزاره سرجاش

      پاسخ ها

      • حسین بیدار

        وقتی مردی غیرتی میشه، زنها میگن قدیمی فکر میگنه!داره جلوی آزادی مارو میگیره!! زمونه عوض شده!!!،و از این چرندیات....ن...؛ ماها بدهکار میشیم! تازه دوقورت و نیمشون هم باقیه .......؛

    • ايراني

      خانم بختياري چيكاره هست كه مردان امروزي را بي غيرت مي نامد . كسي كه معتاد و يا كارتن خواب مي شود دلايل و آسيبهاي زيادي دست به دست هم مي دهند تا يك نفر عزيزترين كسش را رها كند و به سمت كارتن خوابي برود اگر واقعا راست مي گوييد نظريه يك كارشناس مربوطه را بگيريد و ارايه دهيد تا همه بدانند واقعا چرا يك دكتر مملكت از بين كارتن خوابها بيرون مي آيد نه اينكه خانم بختياري بازيگر تلوزيون به خودش اجازه بدهد به تمام آقايان تهمت بي غيرتي بزند . بياييد واقعيت ها را بيان كنيد تا مشكلي از يك جامعه برداشته شود .

    • بدون نام

      این چرخنده و بختیاری پدر ما را درآورند. خدایا شکر که کسی نیستند اگه کسی می شدند بیپاره تر می شدیم

    • نادر

      درودبرتوهنرمندبه این میگن نه آن زنکه که بابرهنگی خوددنبال پوشش عقده بی هنری وحقارت خوداست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان به نظرت بهنوش بختیاری محجبه و با حیاست؟

    • ali

      زنان ما حیا دارند

    • مجید

      ماشالا همه کارشناس اجتماعی شدن چرخنده بختیاری شقایق دهقان بیچاره مردان این مملکت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از بی حیایی بعضی خانمهاست که مردان به این چشم چرانی رسیدند

    • حسین

      همه مردم ایران تغییر کردند و این روند با پایان جنگ در سال 68 شروع شد . نمود بارز آنرا می توان در پوشش مردم دید

    • بدون نام

      آدم خسته از کار و فعالیت بالش برای خوابیدن نمی خواهد . پاره ای از مشکلات جامعه ما از بی کاری است . تحصیلکرده و متخصص بیکار زیاد داریم. اکــــــــــــــثر شرکتها بجای ســـــود زیان انباشته دارند و در حال تعدیل نیرو هستند. مردم باید بتوانند کار کنند تا قدرت خرید داشته باشند و بتوانند آینده خـــــود را بسازند...

    • بدون نام

      بختیاری و چرخنده! ادم از این ها مهمتر نیست تیتر اخبار کنین؟ بابا ول کنین نظرات شخصی دو تا خانم که تخصصی تو مسایل اجتماعی ندارند چه به درد این مملکت میخوره؟ اینها . کارشناسند؟ تحصیلات انسان شناسی و جامعه شناسی دارند؟ چی دارند که اظهار نظرشون تیتر میشه؟ آخه عوام گری هم حدی داره بخدا

    • سیروس

      سلام: خانوم بختیاری شما به خانواده خودت نگاه نکن . تو هر جامعه ای یکی دوتا اینطوری پیدا میشه.به کل جامعه بدبین نباشید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      مردی که به زنش اجازه بده زنش بی حجاب یابد حجاب توی خیابون بگرده اون مرد خیاره مرد نیست زن نباید بدون اجازه شوهرش از خونه بره بیرون من به خانم ها توصیه میکنم حتما چادری باشند

    • mohamaad

      خانم بهنوش شما همه مرد ها رو به بی غیرتی متهم کردید باید میگفتید بعضی از مرد‌های امروزی غیرت گذشته را ندارند نه مردهای امروزی غیرت گذشته رو ندارن باید تو حرف زدنتون تجدید نظر بکنید و از آقایان عذرخواهی کنید در ضمن غیرت فقط مختص آقایان نیست خانم ها هم باید تو مسائلی که الان جای گفتنش نیست غیرت داشته باشند

    • مهدی

      به قول قدیمی ها : ادب رو از که آموختی گفت از بی ادبان ، کی داره برای مردان ما اظهار نظر میکنه .

    • بدون نام

      من به عنوان یک برادر کوچک یک توصیه برای خانمهای عزیز دارم اونم اینکه فقط باحجاب برتر که همون چادر هست رو انتخاب کنند و وقتی که میخانند به خیابان بیایند تا آنجا که میشه خودتون رو زشت کنید وفقط برای شوهرتان آرایش کنید اونم داخل منزل دخترها هم قبل از ازدواج هرگز صورتشون رو اصلاح نکنند ومو هایشون رو رنگ نکنند تا برکت دوباره به جامهه اسلامی برگرده و امام زمان از ما راضی باشه یادمون نره ما کلی شهید دادیم برای دفاع از ناموسمون صلوات

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو قاطی داری . اون نظرات قرون وسطایی خودت رو در جاهای عمومی بروز نده چون شرم آوره

    • علیرضا ناصری

      زنان ما هم پاکدامن نیستن

    • علیرضا

      توی متن هیچ وقت نمیشه لحن گوینده رو دقیقا برداشت کرد مسلما خانوم بختیاری همچنین منظوری نداشتن مثلا نظر user رو بخونید تو عزیزانی که به ایشون + و یا - دادن هستن کسانی که متوجه نمظور اصلی این بزرگوار(user) نشدن از اون طرف رسانه ها همیشه جریان ساز هستند و تاثیر گذار تیتر کردن این جمله بدون درنظرگرفتن جملات قبل و بعد شیطنت رسانه ایه

    • Hosein

      حق داری خوب
      مرد ندیدی دور خودت

    • میلاد

      این خانوم کیه که در مورد همه مسائل نظر میده؟
      باباجون فیلمای آبکیتو بازی کن برو دنبال کارت دیگه ... ادای داناهای کل رو در میاری واسه ما.
      آره مردهای امروز غیرت ندارن اما حواستم باشه که یکی از مردان امروز میشه همون همسر جنابعالی ...

    • Aryan

      آقاي عليرضا ناصري تهمت نزن.اين خانم بهنوش هم تهمت بشه حرفش خيلي ضرر ميكنه.حواسمون به گفته هامون باشه

    • Kami

      بی غیرت خودتی

    • قاصدک

      ادم کم بود با این صحبت کردین....

    • بدون نام

      به نظر ایشون هر اشتباهی از زن سر میزنه تقصیر مرده..... آیا شما کارشناسی

    • بدون نام

      تو خوبی ما بدیم

    • محمد

      زن امروز _البته اشاره من به شماست فقط- فقط فکر عمل بینی و صورت و ارایش و ...ایناست ...

    • بدون نام

      بیرون اومدن خانمها مثل . تا کی میخواهید این رو تحویل بدید. کلا آرایش رو در نظر نگیرید اما انسان نیازبه تمیزی و آراستگی نداره؟ مث اینه که بگیم آقایون موهاشون رو کوتاه نکنند یا صورتشون رو اصلاح نکنن و حمام نرن و بوی گند ندن چون دیدن یک مرد مرتب و آراسته باعث تحریک زنها میشه. واقعا این طرز تفکر مسخره و تهوع آوره. متاسفانه طرز تفکر شما حاکم بر جامعه ماست. کلا اسم زن که آورده میشه داد وااسلاما و وامصیبتا بالا میره. به خودتون بیایید. انسانیت رو سرلوحه خودمون بکنیم چرا همیشه توی هر موضوعی پای جنسیت رومیکشیم وسط. زیبایی و آراستگی یه چیزه، با ظاهر فجیع بیرون اومدن چیز دیگه ایه که مرد وزن نداره . مثل اینکه شما ظاهر یه سری از مردها روندیدید تا حالا. شما طبق معیارهای خودت بیا بیرون به بقیه کاری نداشته باش لطفا.

    • سارا

      اینکه مردان مثل گذشته غیرت ندارند و مسولیت پذیر نیستند عین حقیقته کافیه به آمار و علل طلاق توجه کنید . لطفا شعار ندین. از دید مردهای امروزی زنها بردگان جنسی و کمک درآمد هستند که تاریخ مصرفشان بعد از چند سال میگذره. تحصیلات و مدرک و تیتر و عنوان مردها فقط ظاهر این نحوه تفکر را تغییر میده .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج