BMW 2002 خودرو محبوب جوانان دهه 60!
۲۸۲۲۳
۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱
۶۳۹۴۳
هیچ طرفدار خودروی اسپرتی نیست که یکی از محبوب ترین مدل های بی ام دبلیو را نشناسد یا حداقل در دوره ای از زندگی اش دوست نداشته باشد صاحب آن باشد. این خودروی جذاب تنها یک نام دارد و آن 2002BMW است.

برترین مجله اینترنتی ایران

هفت صبح: هیچ طرفدار خودروی اسپرتی نیست که یکی از محبوب ترین مدل های بی ام دبلیو را نشناسد یا حداقل در دوره ای از زندگی اش دوست نداشته باشد صاحب آن باشد. این خودروی جذاب تنها یک نام دارد و آن 2002BMW است.

این خودروی به نسبت کوچک و هیجان انگیز به حدی از سوی خریداران مورد توجه قرار گرفت که هنوز هم سران این کمپانی آلمانی به ساخت و طراحی اش افتخار می کنند. همین بس که بدانید از سال 68 که اولین بار به بازار عرضه شد تاکنون گذر زمان نتوانسته از محبوبیتش کم کند و زیر سایه قرارش دهد و هنوز هم می توان به راحتی و با کمی گشت و گذار قطعات یدکی و تزئینی مناسب آن را پیدا کرد.



البته شاید حضور و تردد بی ام دبلیو 2002 آنچنان در خیابان ها به چشم نیاید ولی با رفتن به پیست های اتومبیلرانی صدای هیجان انگیز موتور و اگزوزشان شما را به وجد خواهد آورد. البته این بدان معنی نیست که نمی توان با این خودرو در سطح شهر رانندگی کرد؛ چرا که با رسیدگی مطلوب و ارتقای وسایل رفاهی آن می توان با نشستن پشت رل آن در خیابان تک و منحصر به فرد بود که حتی راننده یک بی ام دبلیو سری 7 هم توجهش به شما جلب شود.

این بار نگاهی داریم به داشته و نداشته های این کوچک محبوب جهانی در کشورمان به همراه بررسی قیمت مدل های مختلف و لوازم یدکی آن. در پایان باید گفت اگر توانستید مدلی سالم و خوب و تقویت شده ای از آن را پیدا کنید تا مدت ها می توانید از داشتن یک خودروی کلاسیک، کلکسیونی و البته اسپورت خوشحال باشید.



تاریخچه بی ام دبلیو 2002

این خودروی جذاب و محبوب برای اولین بار در سال 1967 معرفی و در سال 1968 به بازار عرضه شد. ظاهری جذاب و دوست داشتنی به همراه سواری لذتبخش و اسپورت با قابلیت های حرکتی فوق العاده و شتاب بالا از نکاتی بود که باعث شد نام 2002 به اسطوره ای فراموش نشدنی در طول تاریخ اتومبیل و به خصوص مسابقات تبدیل شود.

البته از زمان آغاز تا پایان تولید سه بار شاهد تغییرات بود. ابتدا در یک تیپ تولید شد که جلوپنجره تمام استیل داشته و سپرهای کوتاه عقب و البته بدون زه های پایین بدنه؛ داشبورد هم تفاوت هایی با مدل های بالاتر داشته و استیل در آنها استفاده شده بود.



تیپ بعدی این خودرو اما کمی لوکس تر شده بود. این بار جلو پنجره دو رنگ، سپرهای بلندتر با لاستیک سپر و زه پایین بدنه به خودرو اضافه می شود؛ داشبورد هم دو تکه می شود و بعضی تغییرات داخلی دیگر مانند اضافه شدن پشت سری و کمربند را هم نسبت به مدل قبلی شاهد هستیم.

در نسل سوم اما چراغ های عقب از حالت دایره ای به مستطیلی شکل تغییر می کند و داشبورد هم یک تکه می شود؛ قالپاق ها هم جای خود را به رینگ های اسپورت آهنی می دهد. در نهایت تا پایان سال 1976 این خودرو تولید می شود.



مدل ویژه



این خودرو جدا از تیپ ها و مدل های مختلف یک اسطوره هم داشت. افسانه ای به نام 2002 توربو که در سال 1973 و 1974 با 170 کاسب بخار قدرت تولید شد که در زمان خود مدل شگفت انگیزی به حساب می آمد. صفر تا 100 این مدل 7/1 ثانیه بوده که این شتاب و این قدرت موتور، مدل های توربو را به خودروهای سوپر اسپورت زمان خود نزدیک می کرد. مدل های کروک و تارگا هم از مدل های با ارزشی در این سری بود که به تعداد کم تولید شده است.





مدل های موجود در ایران

خوشبختانه در کشورمان مدل های بالایی از این خودروی قدیمی و کلاسیک پیدا می شود آن هم به این دلیل که در آن سال ها مدل ها به روزتر بوده و تعداد مدل های بیشتری در سال های آخر وارد ایران شده است. از طرف دیگر در گذشته گاهی وقتی مدل های بالاتر به بازار می آمده، مالکین خودروهای مدل پایین با تغییر در چراغ های جلو و عقب خودرو، آن را به مدل های باللاتر تبدیل می کردند.



به همین دلیل در حال حاضر مدل های بالا بیشتر در دسترس است. به علاوه قطعات مدل های پایین بسیار نایاب است و به همین دلیل خودروهای مدل بالاتر بیشتر دیده می شوند. البته به طور کلی این خودرو به تعداد زیاد وارد شده است؛ هم مدل های شرکتی و هم خودروهایی که اشخاص وارد کرده اند.





نکات قابل توجه هنگام خرید



پیشنهاد می شود در صورتی که از عاشقان این مدل بی ام دبلیو هستید و قصد خرید آن را دارید زیاد جو زده نشوید و به بعضی نکات کلیدی و اساسی توجه کنید. احتمال پوسیدگی در بعضی از بخش های بدنه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد ضمن اینکه سالم بودن جلو و عقب آن از نظر تصادف هم در مورد این خودروی اسپورت به مراتب مهم است.

مرحله بعدی در زمینه خرید 2002، تزئینات، اسپورت کردن و رسیدگی به آن است. شاید تا دو سال پیش بسیاری از تزئینات این خودرو در کشور پیدا می شد اما اکنون اینگونه نیست و در حال حاضر قیمت قطعات موجود در بازار و قطعات وارداتی بسیار بالا است. به همین دلیل باید قطعات لوکس خودرو چک شود و اگر لازم است در زمان خرید خودرو هزینه این قطعات پرداخت شود.

در زمینه بخش های فنی 2002 خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد و در صورت نیاز می توان قطعات فنی را با قطعات نو تعویض کرد. به طور کلی می توان گفت تمام زیبایی این خودرو جدا از ظاهر کلاسیک بیرونی، تزئینات خاص آنها است و بدون قطعات فابریک دیگر خودرو زیبایی روز اول را نخواهد داشت.





لوازم جانبی و تزئینی

خوشبختانه در صورت خرید این مدل به خاطر عاشقانی که دارد درصد زیادی از قصعات فنی این خودرو در ایران پیدا می شود ولی فراموش نکنید با اینکه قیمت ها در کشورمان نزدیک به قیمت جهانی شان است ولی در کل قطعاتی گران محسوب می شوند.

به عنوان نمونه یک دست پیستون بین 350 تا 400 هزار تومان قیمت دارد. یک دست کمک فنر کامل حدود 400 هزار تومان، میل لنگ تا 700 هزار تومان و سرسیلندر تا 700 هزار تومان با برندهای اصلی در بازار موجود است.

همچنین می توانید قطعاتی مثل چراغ عقب مستطیل را با 300 هزار تومان، چراغ جلو 450 هزار تومان، سپر عقب و جلو کامل نزدیک به 750 هزار تومان، داشبورد در حدود 600 هزار تومان، راهنمای جلو در حدود 150 هزار تومان، قالپاق های مدل پایین هر کدام 50 تا 70 هزار تومان و جلو پنجره مدل بالا در حدود 300 هزار تومان را از بازار خریداری کنید.





مناسب برای اسپورت کردن

مسلما کسی که سراغ این خودرو می رود آن را برای مسافرت های خانوادگی یا رفتن به محل کارش نمی خواهد. ذات و ویژگی های اسپورت این بی ام دبلیو دلیل اصلی انتخابشس به عنوان خودرو شخصی است.

این خودرو 960 کیلوگرم وزن دارد و با موتور 108اسب بخاری، نسبت قدرت به وزن خوبی را نشان می دهد. همچنین سیستم فنربندی مک فرسون در جلو و جناغی در عقب و عرض محور زیاد باعث شده این خودرو تعادل خوبی در پیچ ها داشته باشد.

به دلیل همین خصوصیات و طراحی ظاهری اش، سال ها در ایران، جوانان هر نسل به این خودرو به چشم یک خودرو اسپورت نگاه کرده اند. در واقع این خودرو توانایی این را دارد که به راحتی اسپورت شود.

موتور این خودرو به شکلی طراحی شده است که با تغییرات کمی می توان قدرت بالایی از آن گرفت، البته هزینه های این کار بالاست!



وضعیت فنی



موتورهای مختلفی برای این خودرو تولید نیرو کرده اند، ضمن اینکه توجه خریداران به اصل تیونینگ و اسپورت کردن هم روی قوای محرکه آن تاثیر زیادی داشته است ولی به طور کلی باید گفت که موتور 108 اسب بخاری آن ظرف 13 ثانیه، 2002 را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می رساند.

در مدل TI با 20 اسب قدرت بیشتر روبرو هستیم که شتاب زیر 10 ثانیه دارد. البته در سال 1971 مدل TII نیز با موتور انژکتوری و شتاب حدود هشت ثانیه هم ساخته شد. همچنین بد نیست بدانید بی ام دبلیو برای شرکت در مسابقات، گونه های تقویت شده این خودرو را با موتور 275 اسب بخاری توربو ساخت. 2002 با این موتور در کمتر از هفت ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می رسید و تا حدود 210 کیلومتر سرعت می گرفت که البته این مدل در ایران پیدا نمی شود.





وضعیت قیمتی

به طور کلی نمی توان وضعیت قیمتی ثابتی را برای این خودر در نظر گرفت. به چند دلیل؛ این خودرو به عنوان نمونه ای کلاسیک شناخته می شود که مدت ها از سال ساخت آن می گذرد.

خودروهای کلاسیک هم که وضعیت خاص خود را دارند و بعضا کلکسیونی شناخته می شوند تا مصرفی! نمونه های درجه یک که در پارکینگ خوابانده شده اند و قطعاتشان فابریک است به صورت توافقی فروخته می شوند اما مدل هایی که کیلومتر بیشتری کار کرده اند، بدنه آنها تجدید رنگ شده است ولی قطعاتشان فابریک است و حدود هشت تا 12 میلیون تومان قیمت دارند البته مدل هایی هم هستند که در طول و زمان استفاده شان مثل خودروهای دیگر با آنها برخورد شده و وضعیت معمولی و حتی پایین تر از انتظار دارند که می توان حتی با سه میلیون تومان هم آنها را خرید.



البته فراموش نکنید دوستانی هم هستند که با خرج های فراوان خودرویشان را به هیولایی تبدیل کرده اند و با وجود وضعیت تیونینگ و لوازم اضافی 20 میلیون تومانی روی آن قیمت می گذارند.

به عنوان مثال نمونه ای با 90 درصد قطعات فابریک به همراه رینگ و صندلی اسپورت 12 میلیون تومان قیمت گذاری شده؛ همچنین نمونه کوپه سال 74 با گیربکس دستی این بی ام دبلیو چیزی حدود 9 میلیون تومان می ارزد.
انتشار یافته: 39
در انتظار بررسی:3
Azerbaijan
16:02 - 1391/05/01
درود بر بي ام دبليوي هميشه سالاره تمام ماشينها
Iran (Islamic Republic of)
16:45 - 1391/07/01
یکی از عاشقان 2002
Iran (Islamic Republic of)
10:11 - 1391/07/20
لوازمش گیر نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
02:17 - 1391/08/20
ارزومه یه 2002 داشته باشم
پاسخ ها
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
انشاال...یه خوبه شو می خری من ارزومه
Iran (Islamic Republic of)
18:09 - 1391/08/28
من قسم خوردم غیراز بی ام و هیچ ماشینی نخرم
الانم یه 518 دارم حرف نداره عاشقتم بی ام و
پاسخ ها
مهدی
Germany
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
لطفا جوابشو برام میل کن.منتظرم.
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
09:03 - 1391/09/07
از کوچکی عاشق بی ام وه بودم اونم 320 چون خیلی وحشیه در کل بی ام وه آخرشه
Iran (Islamic Republic of)
13:13 - 1391/10/30
داداشم یکی داره عاشقشم خیال های بزرگی واسه اسپرت کردنش داره
Iran (Islamic Republic of)
10:08 - 1391/11/20
آقا اگه کسی BMW2002داره بگه من خریدارم به قیمت خوب!
Germany
11:59 - 1391/11/27
salam be hame agha age ye tamizesh bashe kharidarim
Iran (Islamic Republic of)
23:05 - 1392/04/09
من عاشق این ماشینم
Iran (Islamic Republic of)
13:21 - 1392/06/02
2002خدای همه ی ماشین ها
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
04:22 - 1393/01/18
تیبا+بی ام و کوپه :

https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/p370x247/10154952_660619953974811_999627358_n.png
Iran (Islamic Republic of)
19:45 - 1393/04/22
بی ام و سرطانه آقا
Iran (Islamic Republic of)
11:20 - 1393/04/29
سلام برو بچ BMWسوار منم یکی از طرفداران 2002.318.320هستم از بچگی عاشقشون بود. بعد خدمت به ارزوم رسیدم یه 318 زرد قناری خریدم ساختمش حسابی حال میده وقتی میزی تو خیابون مردم میخت میشن. ..........وای این دیگه چیه
Canada
16:40 - 1393/08/16
ماشین خیلی خوبی کسی داره برای فروش
Iran (Islamic Republic of)
10:43 - 1393/10/06
ضمن تشکر از توضیحات بسیار مختصر وکامل شما
خواستم بدونم تعداد تولید 2002 از سال ورودش به ایران تا سال 1976 چند تا بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
01:08 - 1393/12/04
وقتی بی ام و سوار میشی لذت واقعی رانندگی رو میفهمی ودرک میکنی فرق نمیکنه چه مدلی ازش باشه چون اکثر مدلهاشو روندم ووقتی سوار ماشینهای دیگه میشی دیگه هیچوقت ذره ای از اون لذت رو حس نمیکنی برات مثل یه رویا میشه.( امیدوارم با بی ام و هاتون همیشه خوش باشین).
Iran (Islamic Republic of)
12:38 - 1394/06/14
سلام.همه ی بی ام و ها سالارن ولی من با 2002یه حال دیگه ای میکنم .الانم یه قرمز دارم 2 تومن سیستم زدم سانروف برق میزنه .زنون زدم لاتی.هر جا میرم همه چششون رو ماشینه .تازه گلگیرارم پف دادم خابوندمش جیگریه واس خودش.اینایی که میگن سرطانه ماشین من 20ساله داره کار میکنه هنوز هیچ خرجه موتوری نزاشته رو دستم.ولی 3ماه 405داشتم واشر سر سیلندر سوزوند به lمردم تا ساختمش بعد فروختم یه بی ام و خریدم الان 2 ساله دارمش قصد فروشم ندارم.انشاالله یکی بخرید ببینید چه سالاریههههه
Iran (Islamic Republic of)
14:59 - 1394/06/31
سلام. پدرم دهه 60 دوتا 2002 داشت یکی مدل 70 و یکی 75 واقعا عاشقشون بودم لذت میبردم وقتی همراه پدرم سوار میشدیم بعد از اون همیشه آرزوی داشتنش داشتم تا سال 1382 یه مدل 74سفارش آمریکا خریدم زیاد نگهش نداشتم با یه 318 عوضش کردم و 318 تا سال 86 داشتم الانم به تازگی دوباره یه 2002 مدل 75 خریدم درجه یک دو سال دنبالش میگشتم تا این پیدا کردم نمیدونید سواریش چه لذتی دار تا خودتون یه سالمش نداشته باشید حرف ندار تو خیابون همه میخش میشن صدای ناز اگزوزش که دیگه نگو دیونشم به هیچ قیمتی این یکی رو دیگه نمیفروشم امیدوارم هر کی عاشق این ماشین بتون بخر.
Iran (Islamic Republic of)
23:26 - 1394/07/24
من دنبال يه دونه تميز ش ميگردم با قيمت متناسب
Iran (Islamic Republic of)
10:53 - 1394/09/17
باسلام وادب درود برشما عاشقان 2002 كه انصافا عشق وكيفيت رابه اتومبيل هاى جديد ترجيح ميدهيد هميشه با عشق زنده وزندكى كنيد كه قطعا لايقش هستيد
Iran (Islamic Republic of)
15:28 - 1394/11/15
با تمام وجودم این ماشینو میخام ایشالا هر کس عاشقشه یه خوبش گیرش بیاد.سلطان قلب ماشین بازا (2002)
Iran (Islamic Republic of)
17:53 - 1395/04/02
دوستانی که این ماشین رو دارند نظر بدن
آیا همش در حال خراب شدن نیست؟ همش خرج نمیندازه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
20:16 - 1395/04/05
سلام حداقل 15 تا ب ام و از 2002. تا 518 و 320 و 316 داشتم چون دهه 70 ب ام و معامله میکردم خلاصه بگم اگه سالم و تمیز نباشه به قول دوستمون سرطانه لوازم گران و کمباب. الان یک ارم اصلی کاپوت 100 هزار تومان حالا قضاوت کنید
Iran (Islamic Republic of)
20:20 - 1395/04/05
سلام حداقل 15 تا ب ام و از 2002. تا 518 و 320 و 316 داشتم چون دهه 70 ب ام و معامله میکردم خلاصه بگم اگه سالم و تمیز نباشه به قول دوستمون سرطانه لوازم گران و کمباب. الان یک ارم اصلی کاپوت 100 هزار تومان حالا قضاوت کنید
Iran (Islamic Republic of)
00:45 - 1395/04/22
خیلی دوس دارم داشته باشم
Iran (Islamic Republic of)
13:30 - 1395/05/17
سلطان فقط 2002 رنگ نارنجی!!!
Iran (Islamic Republic of)
00:28 - 1395/06/25
از اطلاعاتتون ممنون.الان باید ی بی ام و2002بخرم بازارش کجاس تا یکی سالمشو بخرم.ممنون میشم جوابمو بدید. علی خزایی شمال. نوشهر
Iran (Islamic Republic of)
10:26 - 1396/03/10
دوستان من لوازمشوبخواین دارم تمام مدل های قدیمشوبنزم دارم مدل های قدیمشو
Iran (Islamic Republic of)
01:35 - 1396/04/05
من از ارث یکیشا دارم تمیز تمیز تا حالا هشتاد میلیون هم مشت ی اومده ندادم دوستدارم ب کمپانی المان بگم یکی دیگشا واسم بسازه
Iran (Islamic Republic of)
13:18 - 1396/06/30
تنها بی ام و تورینگ هاچ بگ
بی ام دبلیو ۲۰۰۲ تورینگ 35 سال دست دوست پدرم بود تنها 2عدد در ایران موجود موتور تازه تعمیر تازه ابندی شده حجم موتور ٢٠٠٠ رینگ آفریقایی فابریک کارخانه بی ام چهل سال پیش تولید شده تمام قطعات فابریک لاستیک ها 90درصد
United States of America
15:22 - 1399/10/06
چیه انگار لامبور گینی دیدین
Iran (Islamic Republic of)
11:14 - 1399/11/18
من یه ۷۶ سپر امریکایی دارم قطعات فابریک لنگه نداره ، عشق منه با هیچی عوضش نمیکنم
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج