اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۰۷۳۸۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

کلینتون و ترامپ با نگرانی در حال پیشتازی

هفته دیگری در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا سپری شد و با برگزاری انتخابات در ۹ ایالت، هم هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، پیشتازان دو حزب و هم رقبای آنها توانستند به دستاوردهایی برسند.

حسین هوشمند در عصر ایران نوشت: هفته دیگری در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا سپری شد و با برگزاری انتخابات در ۹ ایالت، هم هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، پیشتازان دو حزب و هم رقبای آنها توانستند به دستاوردهایی برسند.

جبهه جمهوری خواهان

دونالد ترامپ، کاندیدای پیشتاز جمهوری خواهان توانست در انتخابات شنبه شب و سه شنبه شب در ۵ ایالت، کنتاکی، لوئیزیانیا، هاوایی، میشیگان و میسی سیپی به پیروزی دست پیدا کند. تد کروز نزدیک ترین رقیب ترامپ هم در سه ایالت کانزاس، مین و آیداهو به پیروزی دست یافت. مارکو روبیو هم توانست در جزیره پورتوریکو (که جزء ایالت های آمریکا محسوب نمی شود، اما از لحاظ سیاسی توسط آمریکا اداره می شود) به پیروزی دست پیدا کند.

از لحاظ کسب نمایندگان حزبی (Delegates) یا امتیاز که برای دستیابی به نامزدی نهایی حزب ضروری است، کروز توانست ۱۲۵ نماینده حزبی یا امتیاز به دست بیاورد. ترامپ ۱۲۴ نماینده به دست آورد، روبیو ۴۱ نماینده و کیسیک هم ۲۷ نماینده به دست آورد. نمودار زیر مجموع تعداد نمایندگان حزبی یا امتیازهایی که کاندیداهای جمهوری خواه تاکنون به دست آورده اند را نشان می دهد.

کلینتون و ترامپ با نگرانی در حال پیشتازی

همان طور که مشاهده می شود ترامپ تاکنون ۴۵۸ نماینده حزبی یا امتیاز به دست آورده است و کروز با ۳۵۹، روبیو با ۱۵۱ و کیسیک با ۵۴ نماینده حزبی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. جمهوری خواهان برای دستیابی به نامزدی نهایی باید به عدد ۱۲۳۷ برسند.

جبهه دموکرات ها

دموکرات ها در ۶ ایالت انتخابات برگزار کردند و هیلاری کلینتون کاندیدای پیشتاز توانست در ۲ ایالت لوئیزیانا و میسی سیپی به پیروزی دست پیدا کند. برنی سندرز هم توانست در ۴ ایالت کانزاس، نبراسکا، مین و میشیگان به پیروزی برسد.

کلینتون در این ۶ ایالت توانست ۱۵۲ نماینده حزبی یا امتیاز به دست بیاورد و سندرز هم توانست ۱۳۶ نماینده کسب کند. در نمودار زیر میزان کل امتیازهایی که کاندیداهای دموکرات به دست آورده اند را مشاهده می کنید.

کلینتون و ترامپ با نگرانی در حال پیشتازی

کلینتون به ۱۲۲۳ نماینده حزبی یا امتیاز رسیده و سندرز هم شمار امتیازهای خودش را به ۵۷۴ رسانده است. دموکرات ها برای این که بتوانند به نامزدی نهایی دست پیدا کنند باید مجموع امتیازهایشان را به ۲۳۸۳ نماینده حزبی برسانند.

در نمودار بالا، رنگ آبی روشن نشان دهنده نمایندگان متعهد است که براساس آرای کاندیداها در ایالت های مختلف به آنها اختصاص یافته است و رنگ آبی تیره هم نشانه نمایندگان حزبی ارشد (Super Delegates) است که بدون توجه به نتایج ایالت ها، کاندیدای مورد حمایتشان را انتخاب می کنند.

اگر نمایندگان حزبی ارشد را که عامل پیشتازی کلینتون است، در نظر نگیریم، کلینتون تاکنون ۷۶۰ نماینده و سندرز ۵۴۶ نماینده حزبی کسب کرده است. یعنی رقابت این دو کاندیدا نزدیک بوده است، اما در رابطه با جذب آرای نمایندگان ارشد، کلینتون بهتر عمل کرده است. وی تاکنون حمایت ۴۶۱ نفر از آنها را کسب کرده است و این در حالی است که تنها ۲۵ نفر از آنها از سندرز حمایت کرده اند.

ترامپ همچنان پیشتاز است

ترامپ همچنان به حرکت رو به جلوی خودش ادامه می دهد و سه شنبه شب نشان داد که انتخابات شنبه استثنا بوده و وی همچنان از کروز و دیگر رقبا جلوتر است. ترامپ فاصله اش با کروز را از لحاظ نمایندگان حزبی افزایش داده است. ترامپ اگر به همین منوال به پیروزی هایش ادامه دهد، به حد نصاب ۱۲۳۷ نماینده دست پیدا می کند و کاندیدای نهایی جمهوری خواهان خواهد بود.

ترامپ در سخنرانی که شنبه شب داشت گفت: «من دوست دارم یک رقابت تک به تک با تد کروز داشته باشم، خیلی جالب خواهد بود.» وی به کروز برای پیروزی در کانزاس و مین تبریک گفت اما به این نکته هم اشاره کرد که کروز نمی تواند در نیویورک، نیوجرسی و کالیفرنیا به پیروزی دست پیدا کند.

ترامپ درباره انتقادات جناح اصلی حزب از خودش گفت: «هفت ماه پیش، قبل از این که نامزدی ام در انتخابات را اعلام کنم، عضوی از جناح اصلی حزب بودم. اما هم اکنون جناح اصلی علیه من است. چون من از لحاظ مالی مستقل هستم. پول آنها را نمی خواهم. آنها کنترلی بر من ندارند. من آنچه که برای مردم آمریکا درست است را انجام می دهم.»

کروز رقیبی جدی است

کروز با عملکرد خوبی که از خودش نشان داد، در حال راضی کردن آن دسته از جمهوری خواهان است که هنوز به وی با دیده شک و تردید نگاه می کنند. کروز با این پیروزی ها توانست از لحاظ نمایندگان حزبی فاصله اش را با ترامپ کاهش دهد. کروز با این عملکرد نشان داد که بی دلیل نمی گوید که بهترین کسی است که می تواند ترامپ را شکست دهد، به همین دلیل از روبیو خواست که از رقابت ها کنار بکشد.

کروز با عملکرد خوب در میشیگان که توانست برخلاف انتظار با پشت سر گذاشتن کیسیک به مقام دومی دست پیدا کند، قدرت خودش برای رقابت با ترامپ را نشان داد. با انصراف احتمالی روبیو در هفته آینده، موقعیت کروز برای رقابت با ترامپ تقویت خواهد شد و وی تبدیل به تنها گزینه موجود برای جناح اصلی حزب برای متوقف کردن ترامپ خواهد بود.

کمرنگ شدن امید روبیو و رسیدن به آخر خط

روبیو که تا چند هفته پیش توانسته بود موج ایجاد کند و پس از انصراف جب بوش، حمایت جناح اصلی حزب را به دست آورده بود، نتایج بسیار بدی در انتخابات این هفته به دست آورد. براساس نظرسنجی ها گمان می شد که وی در هاوایی برنده شود، اما با فاصله زیاد در مکان سوم قرار گرفت. در دو ایالت از چهار ایالت سه شنبه شب وی به مقام چهارمی دست یافت. کاندیدایی با این نتایج نمی تواند امید داشته باشد که نامزد نهایی حزب شود.

به همین دلیل بسیاری از مقامات حزبی و تحلیلگران به روبیو توصیه می کنند که از رقابت ها کنار بکشد. تنها امید روبیو انتخابات سه شنبه آینده در فلوریدا (ایالت خودش) است که برنده آن تمام ۹۹ نماینده حزبی اش را به دست می آورد. به همین دلیل روبیو در سخنرانی اش اعلام کرد که مطمئناً تا قبل از انتخابات فلوریدا از رقابت ها انصراف نمی دهد.

امیدواری کیسیک به اوهایو و انصراف کارسون

جان کیسیک با وجود این که قسمتی از میانه روهای حزب از وی حمایت می کنند شانسی برای پیروزی در رقابت ها ندارد و تاکنون در ایالتی پیروز نشده است. تنها امید کیسیک پیروزی در انتخابات سه شنبه آینده اوهایو (ایالت خودش) است که برنده آن تمام ۶۶ نماینده حزبی ایالت را به دست می آورد.

بن کارسون تنها کاندیدای سیاهپوست هم پس از آن که نتوانست در هیچ ایالتی به پیروزی برسد و تنها ۸ نمانده حزبی به دست آورد روز شنبه از ادامه رقابت ها انصراف داد.

کلینتون؛ پیشتاز نگران

کلینتون با وجود این که در لوئیزیانا و میسی سیپی که ایالت هایی جنوبی و با رای دهنده سیاهپوست پرشمار هستند، به پیروزی دست یافت ولی از این که برخلاف فاصله ۲۱ درصدی که با سندرز در نظرسنجی ها داشت نتوانست در میشیگان به پیروزی دست پیدا کند، کمی نگران شده است.

با وجود این که کلینتون از لحاظ نمایندگان حزبی فاصله زیادی با سندرز دارد، ولی اگر موج پیروزی های سندرز ادامه پیدا کند و در ایالت هایی همچون اوهایو، ایلینوی و میسوری که انتخاباتشان سه شنبه آینده انجام می شود هم بتواند خودش را به کلینتون نزدیک کند، اوضاع برای وی سخت می شود.

یکی از نقاط ضعف کلینتون در میشیگان حمایت بی قید و شرط از توافق تجارت آزاد است. بیل کلینتون توافق تجارت آزاد نفتا را به وجود آورد و خود هیلاری مکرراً از این موضوع حمایت می کند. مشکلی که در میشیگان به وجود آمد این است که ۱۵ درصد اعضای اتحادیه کارگری ساکن میشیگان هستند و ۵۸ درصد از رای دهندگان دموکرات معتقدند که تجارت آزاد موجب کم شدن فرصت های شغلی در آمریکا می شود. از میان این رای دهندگان ۶۰ درصد به سندرز و ۳۹ درصد به کلینتون رای دادند.

ادامه یافتن انقلاب سندرز

سندرز در حالی به بهترین پیروزی اش در انتخابات مقدماتی دست یافت که تا روز قبل از انتخابات، کلینتون در تمام نظرسنجی ها فاصله ای دو رقمی با سندرز داشت و بدون استثنا پیروز میشیگان محسوب می شد. حتی براساس پیش بینی مدل نیت سیلور، کلینتون از شانسی ۹۹ درصدی برای پیروزی در میشیگان برخوردار بود.

نکته دیگری که اهمیت پیروزی سندرز را بالا می برد، این است که میشیگان جمعیت رای دهنده سیاهپوست بالایی دارد و این اقلیت هم به صورت قاطعانه از کلینتون حمایت می کنند. البته اوضاع سندرز در میان این اقلیت بهبود یافت و توانست ۳۱ درصد رای آنها را به دست بیاورد. سندرز همچنان به شعارش مبنی بر انقلاب ادامه می دهد و به دنبال نزدیک تر خودش به کلینتون است.

ادامه انتخابات مقدماتی دموکرات ها و جمهوری خواهان روز سه شنبه در ایالت های بزرگ فلوریدا، ایلینوی، میسوری، کارولاینای شمالی و اوهایو برگزار می شود. انتخابات جمهوری خواهان در فلوریدا، ایلینوی و اوهایو به صورتی است که برنده آن تمام نمایندگان حزبی یا امتیازهای ایالت را از آن خودش می کند، به همین دلیل کاندیداها به شدت به دنبال پیروزی در این سه ایالت هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج