۳۱۰۰۷۱
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

گردش در قدیمی ترین منطقه تهران

شهر ری یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق شهر تهران است که کتب تاریخی و زمان پیدایش ری را به زمان اقوام آریایی نسبت می دهند.

خبرگزاری ایسنا: شهر ری یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق شهر تهران است که کتب تاریخی و زمان پیدایش ری را به زمان اقوام آریایی نسبت می دهند.

به‌ مناسبت آغاز سال نو و آشنایی بیش از پیش شهروندان با ظرفیت های تاریخی و مذهبی شهرمان، می توان ری را به علاقمندان توصیه کرد چرا که ری دارای جاذبه هایی همچون چشمه علی، برج طغرل، گنبد اینانج، آتشکده ری، ابن بابویه و برج نقاره خانه است که این بناهای تاریخی و مذهبی می تواند محل مناسبی برای تورهای گردشگری باشد که در این گزارش سعی شده اطلاعاتی اندک از بناهای تاریخی این منطقه در اختیار علاقمندان قرار داد.

بازدید از یادگار ۸۰۰ ساله شهرری!

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری واقع شده‌ است و از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان است و حتی در برخی متون این محل، برج خلیفه یزید نامیده شده است. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده، است؛ به عقیدهٔ برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

گردش در قدیمی ترین منطقه تهران

در ضلع شمالی و جنوبی برج دو "سردر" با معماری طرح رازی ساخته شده است و تقریباً تا ارتفاع ۴ متری برج دیوارها به صورت توپ تا قطر دیوارهای حدود ۱.۵ متر تشکیل شده ،جنس خشت به کار رفته در برج که از زاج و خاک و سفیده‌ تخم مرغ است بر استحکام آن می‌افزاید. از ویژگی‌های جالب و منحصر به فرد این برج، کاربرد آن به عنوان یک ساعت آفتابی عظیم است.

چشمه علی و نوستالژی فرش شستن

چشمه‌علی یکی از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری ، منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد. این چشمه در همسایگی ابن بابویه ، برج طغرل ، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. چشمه‌علی به نام امام اول شیعیان به چشمه علی معروف شد.

قدمت چشمه‌علی به حدود ۸۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدند.

در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند. این چشمه از چندین لحاظ اهمیت دارد. هم به دلیل تبدیل شدن آن به منطقه‌ای تفریحی و ایجاد پارک و فضای سبز در کنار آن و هم به دلیل وجود چند اثر باستانی در نزدیکی آن. دیوار قدیمی شهر ری با نام باروی ری دقیقاً در بالای چشمه قرار داشته و کتیبه فتحعلی شاه قاجار نیز بر دیواره این چشمه حک شده‌ است.

ردپای بهرام گور در منطقه ۲۰

از دیگر آثار تاریخی منطقه۲۰، تپه میل است که از آن آتشکده بهرام و آتشکده ری نیز نام برده می‌شود و از آثار دوره ساسانیان در شهر ری است. گمان می‌رود که این بنا آتشگاه بهرام گور بوده باشد.در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر ری به سوی ورامین بر بلندای تپه‌ای پهناور در روستای قلعه‌نو ، بقایای کاخ یا آتشکده‌ای واقع است که به تپه میل مشهور شده و آن به سبب دو پایه بزرگ بنا می‌باشد که از دور شبیه به میل است.

بخشی از بنای آتشکده ری در زمان حمله اسکندر به ایران خراب شد و تنها قسمتی از بنای چهارطاقی و زیبای این آتشکده به صورت دو میل باقی‌ماند. بیشتر قسمت‌های غربی بنا از میان رفته، در بخش زیرین مجموعه یک راهروی کم پهنا وجود دارد که سراسر طول بنا را طی می‌کند. بقایای معماری تپه معماری میل دارای ساختاری متشکل از گل، خشت، لاشه سنگ، گچ و از نظر دیرینگی متعلق به دوره ساسانیان (حدود ۱۸۰۰ سال پیش) است و به آتشکده بهرام گور نیز معروف است.

آنچه از پوشش بنا در زمان حاضر بر جاست، یک جفت قوس هلالی با نقطه بیضی است، در راستای محور اصلی تالار، راهروی کم عرض تونل مانندی سراسر طول تالار را از زیر طی می‌کند که از منتهی‌الیه غربی، راهروی هم عرض دیگری بر آن عمود می‌شود و ورودی اصلی راهروی زیرین در جبهه شرقی، زیر ایوان اصلی است که به نظر می رسد باید به مرمت آن اهتمام ویژه داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج