واردات خودرو در سال 95 افزایش می یابد؟
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
ایرانیان - F داخلی موبایل111
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
سمپاشی امحا_1
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
لایکو_1
سمپاشی امحا_3
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
لایکو_3
لایکو_4
سمپاشی امحا_4
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
لایکو_2
سمپاشی امحا_2
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
ایرانیان - F داخلی1111
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۳۱۳۶۶۱
۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
۶۸۶۲
روزنامه فرصت امروز نوشت: آمار گمرک می‌گوید که واردات خودرو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 93، از نظر تعداد نصف شده است.
روزنامه فرصت امروز نوشت: آمار گمرک می‌گوید که واردات خودرو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 93، از نظر تعداد نصف شده است.

این خودروها که کارشناسان صنعت خودرو و مدیران خودروسازی داخلی ورود آنها را به‌عنوان یک رقیب و عاملی برای رکود در سال 94 بر‌می‌شمردند حالا اما آمارها می‌گویند که واردکنندگان خودرو نیز با کاهش فروش مواجه بوده‌اند.
براساس آمار گمرک، در سال گذشته 51 هزار و 522 دستگاه خودرو سواری به ارزش یک میلیارد و 230 میلیون دلار به کشور وارد شده است که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد 50/42 و از نظر ارزش 42/80 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

گرچه آمار سال 93 را به این دلیل که میزان واردات سیر صعودی چند برابری داشته را نمی‌توان مرجع قرار داد اما نمی‌توان از شرایط عجیب فروش واردکنندگان خودرو در سال 94 هم چشم‌پوشی کرد. از تخفیف‌های چند میلیونی گرفته تا طرح‌های اقساطی جذاب. حالا با وجود این تشویق‌های جذاب، شاهد نصف شدن میزان واردات در آمار گمرک هستیم؛ کاهشی که گویا بر اثر تاثیرات برجام و قدرت خرید مردم بوده است.

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، درباره دلیل این کاهش واردات می‌گوید: «در سال گذشته با وجود اینکه همه انتظار داشتند که به رشد شدید واردات همانند سال 93 برسیم، اما واردات مشابه سال‌های پیش از 93 بود و  همواره رقم مشخصی واردات خودرو صورت می‌گرفت. در سال گذشته ملاک تعیین‌کننده قدرت خرید مردم بود که موجب شد میزان واردات به رقم واقعی خود برسد. قدرت خرید مردم به واردکنندگان این اجازه را نمی‌داد که واردات بیش از حد صورت بگیرد و انگیزه برای خرید هم از طریق شرایط فروشی که واردکنندگان برقرار کردن ایجاد شد.‌»‌ ‌

کوروش مرشد سلوک، نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، نیز در این زمینه در گفت‌وگو با  «فرصت امروز» بیان می‌کند: «سال گذشته رکود در همه بخش‌های اقتصاد ایران مشاهده می‌شد به این دلیل که مردم در شش ماهه نخست منتظر تعیین تکلیف برجام بودند و در شش ماهه دوم انتظار برای مشاهده آثار توافق وجود داشت. در این میان کالاهایی که با ارز ارتباط داشتند بیش از همه درگیر رکود انتظاری شدند.‌»‌ ‌

اتمام رکود

بسیاری از کارشناسان معتقدند که رکود همچنان تا شش ماهه ابتدایی سال جاری برقرار خواهد بود و میزان فروش خودرو نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نخواهد داشت. اما آیا در بازار خودروهای وارداتی هم‌چنین خواهد بود؟ احتشام زاد در پاسخ به این پرسش اظهار می‌کند: ‌‌«‌‌برای سال جاری ما انتظار دور از ذهنی برای واردات نداریم و پیش‌بینی ما این است که میزان واردات برابر با سال گذشته خواهد بود. در سال جاری شرایط متفاوت نخواهد بود و میزان فروش در همین حد باقی خواهد ماند.‌»‌ ‌

مرشد سلوک اما رکود را ادامه‌دار نمی‌داند و تصریح می‌کند:  «به‌طور قطع در سال جاری ما رکود سال گذشته را تجربه نخواهیم کرد و همچنین امیدواریم در سال جدید چندین برند به سبد خودروهای وارداتی اضافه شود.‌»‌ ‌

خودروهای جدید، واردات را تهدید می‌کنند؟

اگر قرار باشد که آمار سال 92 را به‌عنوان مبدا قرار دهیم، میزان واردات در سال جاری طبق آنچه گفته شد، به شرایط عادی خود بازخواهد گشت. اما از سوی دیگر در ماه‌های پایانی سال جاری، خودروهایی در داخل کشور تولید خواهد شد که به سگمنت قیمتی خودروهای وارداتی ورود می‌کند، در این شرایط این پرسش مطرح است که آیا تولید خودرو با سگمنت قیمتی خودروهای وارداتی، تاثیری در میزان واردات خواهد داشت یا خودروهای وارداتی تهدیدی برای تولید داخل به شمار خواهند رفت؟

احتشام‌زاد در این‌باره معتقد است: «در جلساتی که ما با مدیران خودروسازی‌ها داشته‌ایم، شاهد این نگرش نبودیم که واردات تهدیدی برای تولید داخل است. کما اینکه در برنامه 1404 سهم واردات نسبت به تولید داخل باید به 10 درصد برسد و هنوز تا رسیدن به این هدف بسیار فاصله داریم. انتظار این است که خودروی تولید داخل در سگمنت قیمتی پایین‌تر قرار بگیرد، در این شرایط این دو رقیب یکدیگر نخواهند بود اما در شرایطی که خودروی تولید داخل از نظر قیمتی با خودروهای وارداتی برابری کند، این کلاس خودرو است که تعیین‌کننده خواهد بود. ضمن اینکه نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که معمولاً خودروی ساخته شده در شرکت مادر از نظر مشتریان دارای کیفیت بالاتری است.‌»‌ ‌

او می‌افزاید: «‌تنوع محصولات تولید داخل طبیعتا باعث افزایش تنوع در خودروهای وارداتی خواهد شد.‌»‌ ‌مرشد سلوک در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «خــودروهـای وارداتــی مشتریان خاص خود را دارد و 10 درصد از خودروهای در حال تردد وارداتی هستند در نتیجه این درصد آنقدر زیاد نیست که بر تولید داخل تاثیر‌گذار باشد، همچنین تولیدکنندگان نیز با بالابردن تولیدات و ایجاد تنوع در محصولات‌شان، اثر چندانی نخواهند داشت.‌»‌ ‌
برچسب ها:
مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
سفیر بار ساقدوش_1
استخدام_1
اپیلاسیون نانا 1
شیرآلات زمانی_1
استخدام_3
اپیلاسیون نانا 3
شیرآلات زمانی_3
سفیر بار ساقدوش_3
استخدام_4
سفیر بار ساقدوش_4
اپیلاسیون نانا 4
شیرآلات زمانی_4
سفیر بار ساقدوش_2
اپیلاسیون نانا 2
استخدام_2
شیرآلات زمانی_2
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
ایرانیان- فوتر موبایل222
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
کیان برنا_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
شفا_فوترموبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
ایرانیان-فوتراصلی222
قالیشویی نوین_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
شفا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
کیان برنا_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر2
دکتر عارفی - فوتر
فنی آتل_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
رستوران باغ بهشت _فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر