۳۱۹۲۸۵
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

فالوئرهای دوران

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

یوهان کرویف با درگذشتش جهان فوتبال را شوکه کرد. یکی از سلاطین فوتبال جهان که مدت ها با سرطان ریه دست و پنجه نرم می کرد، درگذشت تا آن هایی که به خصوص طرفدار تیم ملی هلند و باشگاه بارسلونا بودند، مغموم شوند.

هفته نامه چلچراغ - چیا فوادی: یوهان کرویف با درگذشتش جهان فوتبال را شوکه کرد. یکی از سلاطین فوتبال جهان که مدت ها با سرطان ریه دست و پنجه نرم می کرد، درگذشت تا آن هایی که به خصوص طرفدار تیم ملی هلند و باشگاه بارسلونا بودند، مغموم شوند.

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

در هر حال در این مطلب به آن هایی پرداخته ایم که به نوعی وارثان و رهروان مکتب فوتبال یوهان کرویف بوده اند. کسانی که سعی کردند مثل او باشند. حالا یا توانستند مثل او باشند یا نتوانستند. یا توانستند رگه هایی از یوهان بزرگ را داشته باشند، یا نتوانستند. اما کرویف بزرگ الگویشان بود.

تکسیکی بگریستین

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

بگریستین از جمله بازیکنانی بود که در تیم روایی یوهان کرویف به عنوان بال چپ توپ می زد. این بازیکن سابق بارسا پس از آن که فوتبال را کنار گذاشت، در عرصه مدیریت ورزشی در باشگاه های مطرحی فعالیت خود را دنبال کرد و تمایل چندانی به مربی گری نداشت. در زمان فرانک رایکارد و و گواردیولا مدیر ورزشی بارسا بود و در شکل گیری بارسای نوین و توسعه و پرورش بازیکنان در کمپ لاماسیا نقش مهمی ایفا کرد. او از سال ۲۰۱۲ به منچستر سیتی نقل مکان کرد. اما عملکرد موفقی در نقل و انتقالات این تیم متمول نداشت. البته تکسیکی بگریستین نقش بسزایی در انتقال پپ گواردیولا به من سیتی ایفا کرد و همین انتقال سبب شده تا حدود زیادی عملکرد ضعیف او در خرید بازیکنان متوسط با ارقام نجومی یا ستارگانی که فروغ چندانی در من سیتی نداشتند، خیلی به چشم نیاید.


یان فان شیپ

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

بازیکن سابق آژاکس و تیم ملی هلند از جمله بازیکنان مورد علاقه کریوف در طی دوران حضور در سمت مربی گری در آژاکس بود و او را مارکو فان باستن شماره دو خطاب می کرد. فان شیپ اکنون هدایت تیم ملبورن سیتی استرالیا را بر عهده دارد. زمانی که کرویوف فقید به عنوان مشاور باشگاه مکزیزیک گوادالاخارا فعالیت داشت، فان شیپ را به عنوان سرمربی به این تیم برد. یان فان شیپ در زمره بازیکنان و سرمربیانی قرار داشت که شیفته فلسفه کرویوف بود و تلاش های بسیاری کرد تا فلسفه نوین کرویف را در تیم هایش پیاده کند.


اوزه بیو ساکریستین

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

یکی دیگر از بازیکنان تیم رویایی کرویف در بارسلونا، اوزه بیو ساکریستین بود که همراه با این تیم چهار عنوان قهرمانی متوالی در لالیگا و قهرمانی جام باشگاه های اروپا را تصاحب کرد. او پنج سال به عنوان دستیار در تیم بارسا کار کرد و سپس به سلتا ویگو و رئال سوسیه داد رفت تا به عنوان سرمربی کار خود را ادامه دهد. او درباره کرویف می گوید: او پدر فوتبال است، کسی که به بازیکنانش مانند فرزندانش نگاه می کرد و به آن ها می آموخت چگونه زندگی کنند و در زندگی هم چگونه پیروز و موفق باشند.


هریستواستویچکوف

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

برترین بازیکن تاریخ فوتبال بلغارستان در زمان حضور در بارسا در کنار روماریو برزیلی، یکی از بهترین زوج های خط حمله در تاریخ لالیگا را تشکیل داده بود. کرویوف همیشه هوش تاکتیکی و تکنیک ذاتی هریستو استویچکوف را تحسین می کرد. او که در دوران مربی گری توفیق چندانی به دست نیاورد، کرویف را یک دوست، مربی و معلم بزرگ توصیف می کند. استویچکوف از جمله بازیکنانی بود که با شیوه کرویف به همه عناوین دست یافت و بدون او هم هیچ کاری از پیش نبرد.


دنیس برگ کمپ

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

اسطوره باشگاه آرسنال در ۱۷ سالگی در آژاکس زیر نظر کرویف بازی می کرد و دو فصل شاگرد او بود. کرویف در اواخر دوران بازی خود استعداد پسربچه ۱۲ ساله ای به نام دنیس برگ کمپ را کشف کرد و ۱۵ سال بعد همه به انتخاب این مربی افسانه ای هلندی آفرین گفتند. برگ کمپ که اکنون به عنوان دستیار در آژاکس هلند کار می کند، سرلوحه کاری خود را فلسفه فوتبال کرویفی معرفی کرده است.


دنی بلیند

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

در سال ۱۹۸۶ با وجود فشارهای مسئولان آژاکس برای استخدام بازیکنی سرشناس، اما کرویف بر تصمیم خود مبنی بر به خدمت گرفتن دنی بلیند مدافع اسپارتا روتردام پاشاری کرد و سرانجام هم حرف خود را به کرسی نشاند. بلیند در سال ۱۹۹۵ به عنوان کاپیتان آژاکس و با هدایت لویس فان خال، به مقام قهرمانی جام باشگاه های اروپا دست یافت. این قهرمانی پس از ۲۲ سال برای باشگاه هلندی به دست آمد؛ یعنی ۲۲ سال بعد از هت تریک کاپیتان کرویف در کسب سه قهرمانی متوالی در جام باشگاه های اروپا به سال ۱۹۷۳- ۱۹۷۲.

دنی بلیند کار خود را به عنوان دستیار مربی در آژاکس و تیم ملی هلند آغاز کرد و تاستان گذشته به عنوان مربی هلند انتخاب و جانشین گاس هیدینگ شد. او که خود را شاگرد کوچک مکتب کرویف می داند، پس از مرگ مربی خود با حالتی اندوهگین گفت، همه ما وامدار این مرد بزرگ هستیم؛ به شخصه بسیار مدیون خوبی های او هستم.


مایکل لادروپ

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

کرویف قهرمان دوران کودکی مایکل لادروپ بود. این بازیکن دانمارکی که فصل ناامیدکننده ای را با یوونتوس سپری کرده بود، وقتی با پیشنهاد بارسا، آن هم با هدایت کرویف بزرگ، رو به رو شد، درنگ را جایز ندانست و فورا قراردادش را با بارسلونا امضا کرد. او همراه با بارسلونا چهار سال متوالی قهرمانی لالیگا را جشن گرفت و یک بار هم قهرمان جام باشگاه های اروپا شد. علاوه بر این دو بار عنوان برترین بازیکن سال اسپانیا را هم از آن خود کرد. او در سال ۲۰۱۳ به عنوان سرمربی سوانسی سیتی موفق شد این تیم را به تنها افتخار کل تاریخ باشگاه برساند و با سوانسی قهرمان جام اتحادیه فوتبال انگلستان شد. لادروپ پس از این موفقیت اظهار داشت: چیزهای زیادی در مربی گری از کرویف یاد گرفتم که هنوز هم از آن ها استفاده می کنم.


فان باستن

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

فان باستن یکی از مهاجمان افسانه ای هلند بود که دو فصل در آژاکس با یوهان کرویف هم بازی بود و تجربیات زیادی را از او کسب کرد تا به عنوان یک مهاجم نوک تمام عیار نام خود را بر سر زبان ها بیندازد. تکنیک ناب و هنرنمایی های این مهاجم تند و تیز زمانی زبانزد خاص و عام شد که بار دیگر کرویف را در کنار خود می دید، اما این بار نه به عنوان بازیکن، بلکه به عنوان مربی و معلم فان باستن.

درخشش فوق العاده فان باستن راه را برای پیوستن به جمع بزرگان فوتبال باز کرده بود و او توانست مهاجم اول تیم ملی هلند شود و البته نامش در بین بازیکنان میلان افسانه ای دهه ۹۰ بدرخشد. او چهار سال سرمربی تیم ملی هلند بود و اکنون هم به عنوان دستیار دنی بلیند در تیم ملی فعالیت می کند. بسیاری او را بازیکن خلف یوهان کرویف می دانند.


رود گولیت

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

گولیت در سن ۲۱ ساگلی به فاینورد پیوست و با این تیم به کسب دوگانه لیگ و جام حذفی هلند شد. اما آن چه بیش از عناوین قهرمانی اهمیت داشت، این بود که رود گولیت زیر نظر کرویف به یک بازیکن بزرگ تبدیل شد، بازیکنی که توانایی بازی در اکثر نقاط زمین با تاثیرگذاری بالا را داشت. در سال ۱۹۸۷، گولیت به شش سال سلطه مارادونا به عنوان برتری بازیکن فوتبال جهان خاتمه داد و نام خود را به عنوان یکی از برترین هافبک های اروپا بر سر زبان ها انداخت. گولیت که داماد برادر یوهان کرویف است، در تمجید و سپاس از یوهان کرویف نوشت: از این که افتخار شاگردی نزد خودت را به من دادی، بی نهایت سپاس گزارم.


فرانک رایکارد

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

بازیکنی با قابلیت های فوق العاده دفاعی که به خوبی فضای جلوی سه مدافع میانی آژاکس در زمان هدایت کرویف را پوشش می داد. فرانک رایکارد یکی از ارکان موفقیت تیم ملی هلند در راه قهرمانی یورو ۸۸ و دو قهرمانی متوالی آ ث میلان ایتالیا در سال های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ به شمار می رفت.

او بازگشت پرفروغی به آژاکس هلند داشت و با این تیم موفق به کسب سه گانه شد. بسیاری او را پایه گذار و پیش رو در موفقیت های پرشمار در چند سال اخیر بارسلونا می دانند. البته خود رایکارد هم، که از حامیان مکتب کرویف بود، در زمان هدایت بارسا در سال ۲۰۰۶ فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده بود.


رونالد کومان

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

ملی پوش سابق هلند تنها یک سال زیر نظر کرویف کار کرد و در سال ۱۹۸۶ به دلیل نارضایتی از آژاکس جدا شد و به پی اس وی آیندهوون نقل مکان کرد. پس از آن رونالد کومان به تیم رویایی خود یعنی بارسا پیوست و دوران اوج خود را در این تیم سپری کرد. کنترل فوق العاده توپ و فضا، قدرت حمل توپ و شوت زنی بالا و دقت بسیار زیاد در ارسال پاس و شوت زنی از او بازیکنی بی نظیر در ترکیب ساخته بود. مربی فعلی ساوتهمپتون که رابطه بسیار خوبی با کرویف داشت، در ستایش این مربی بزرگ نوشت: به خاطر همه چیز از تو سپاس گزارم، تا ابد در قلب من می مانی.


پپ گواردیولا

آنهایی که دوست داشتند «یوهان کرویف» باشند

پپ گواردیولا ادامه دهنده راه فرانک رایکارد در بارسلونا بود و همان اصول کرویف را به عنوان پای و زیربنای کار خود قرار داد. او با توسعه و پرورش هرچه بیشتر تاکتیک های رایکارد، فلسفه «حمله بهترین دفاع» را در دستور کار خود قرار داد و این فلسفه را در بارسا پیاده کرد که با حفظ توپ و گردش آن بین بازیکنان خودی، سرانجام راهی برای نفوذ به دروازه حریف پیدا خواهدشد و به این ترتیب تیکی تاکا را به فوتبال جهان معرفی کرد.

هافبک سابق بارسا در سال ۱۹۹۲ با هدایت کرویف هلندی قهرمان جام باشگاه های اروپا شد؛ و البته خود پپ هم در جایگاه مربی بارسا دو بار دیگر به این افتخار دست یافت. او در پایان فصل راهی انگلیس شده و در اندیشه آن است تا برنامه های خود را در لیگ برتر جزیره به بوته آزمایش بگذارد. درواقع، پپ گواردیولا را می توان بزرگ ترین وارث و حامی فلسفه فوتبال یوهان کرویف بزرگ دانست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج