۳۲۰۳۰۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ظریف: مخالفان برجام ماجراجویی می کنند

وزیر امور خارجه کشورمان در حالی که به آمریکا سفر کرده، مقاله ای را در روزنامه واشنگتن پست به چاپ رسانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: وزیر امور خارجه کشورمان در حالی که به آمریکا سفر کرده، مقاله ای را در روزنامه واشنگتن پست به چاپ رسانید.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در مقاله ای که روز چهارشنبه در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به چاپ رسید، می گوید نزدیک به سه سال پیش، رئیس جمهوری جدید ایران خواستار تماس سازنده میان ایران و غرب برای حل بحران اتمی ایران شد که بین ایران و غرب شکاف انداخته بود؛ حاصل ۲۲ ماه دیپلماسی بی سابقه، برنامه جامع اقدام مشترک شد که رسما از ماه ژانویه آغاز شد؛ اما به رغم این دستاورد مهم، واقعیت نگران کننده این است که ما اکنون با یک چالش بزرگتر روبرو هستیم.

ظریف می نویسد کسانی که پشت قضیه «بحران ساختگی برنامه هسته ای صلح آمیز» ایران بودند، «ماجراجویی» خسارت بار خود را شدت بخشیده اند و به اقداماتی متوسل شده اند که باید در سال های آینده، و چه بسا دهه های آینده، با آن زندگی کنیم.

او می نویسد برخی از مخالفان توافق اتمی ایران عده ای بودند که تلاششان برای کشاندن منطقه به یک جنگ فاجعه آمیز دیگر، پر سرو صدا و بود و همچنان مثل گذشته به تلاش برای متقاعد کردن متحدان غربی خود به اینکه تعامل با ایران یک تابو است، ادامه می دهند، تابویی که اکنون شکسته است؛ آنها به طور مکرر و به طور علنی و با نادیده گرفتن بی شرمانه قوانین بین المللی، ایران را به حمله نظامی و حتی تسلیحاتی تهدید کرده اند.

به نوشته ظریف، دیگرانی هم بودند که کمتر سر و صدا و کردند، در حالی که پشت پرده برای خنثی کردن تماس سازنده بین ایران و شش قدرت جهانی تلاش می کردند و به سرعت زرادخانه تسلیحاتی خود که هم اکنون نیز بیش از اندازه بزرگ است را تقویت می کردند.

به نوشته ظریف، برخی از آنها همچنین به خیال اینکه می توانند به اهداف سیاسی کوتاه مدت برسند، به حمایت از پیکارجویان افراطی رو آوردند، اقدامی که نگران کننده است و نتایج این تلاش های فاجعه آمیز برای همه روشن است.

وزیر امورخارجه ایران نوشته است آن بازیگرانی که دلارهای نفتی مردمشان را صرف جمع آوری سلاح کردند، اکنون با کاهش قیمت نفت می بینند که ثروتشان کاهش یافته است و افراط گرایانی که توانمندشان کرده بودند نیز دیگر نه تنها دیگران در منطقه و جهان را به وحشت نمی اندازند که دستی که غذا در دهانشان گذشته بود را نیز گاز می گیرند.

جواد ظریف می نویسد: با توجه به فاجعه های اخیر پاریس و بروکسل، هنوز به نظر نمی رسد که غرب بخواهد برای ریشه کنی افراط ‌گرایی نظامی دست به دست دهد؛ و بحث و بررسی چندانی نیز درباره چگونگی تبدیل کشوری مثل عربستان سعودی با سبقت از روسیه به سومین هزینه کننده تسلیحاتی تبدیل شده صورت نمی گیرد.

به گفته ظریف به جای اینکه درباره بمباران بی رحمانه و بی وقفه یمن به مدت ۱۲ ماه و تبدیل آن به انبار باروتی از قحطی و فقر و بستری برای رشد القاعده بحث و بررسی شود، تشویش اذهان در مورد ایران و قابلیت های دفاعی اش، به شدت دوباره جریان دارد.

جواد ظریف می نویسد در جریان مذاکرات پیچیده در مورد برنامه انرژی هسته ای ایران، این کشور بارها گفت که برنامه دفاعی اش قابل بحث نیست، و این موضوع حول محور حق حاکمیت و یا اینکه همسایگان متحد غرب بیش از ایران هزینه امور نظامی می کنند نبود، بلکه ایران صرفا به گذشته و جنگ با عراق استناد کرد.

به گفته جواد ظریف، در جریان جنگ با عراق به ایران کمکی نشد در حالی که همسایگان عرب و متحدان غربی صدام، از عراق کاملا حمایت مالی و نظامی کردند و عراق که نتوانسته بود به پیروزی زودهنگام دست یابد، به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان و سربازان ایران دست زد.

ظریف می نویسد غرب نه تنها برای جلوگیری از این حملات شیمیایی کاری نکرد، بلکه تسلیحات پیشرفته ای نیز در اختیار صدام قرار داد؛ و فعالانه مانع دستیابی ایران به موارد ابتدایی نظامی می شد و این موارد طی هشت سال جنگ ادامه یافت و شورای امنیت حتی از صدور یک محکومیت در مورد تجاوز، حمله عمدی به غیرنظامیان و یا استفاده از تسلیحات شیمیایی، خودداری کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج