جاباما
۳۴۸۹۲۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تاثیر ورزش بر روی حافظه چقدر است؟

همواره از مزایای فراوان ورزش سخن به میان می‌آید. اما شاید یکی از جالب‌ترین فوایدی که برای ورزش برشمرده می‌شود، درباره‌ی تاثیر آن روی قدرت حافظه و توان یادآوری است.

zoomit.ir - بابک قهرمانی: همواره از مزایای فراوان ورزش سخن به میان می‌آید. اما شاید یکی از جالب‌ترین فوایدی که برای ورزش برشمرده می‌شود، درباره‌ی تاثیر آن روی قدرت حافظه و توان یادآوری است. در یک پژوهش که به تازگی انجام گرفته، به اثرات فعالیت‌های ورزشی روی عملکرد حافظه‌ی افرد پرداخته شده است که در این گزارش به بررسی آن می‌پردازیم.

تاثیر ورزش بر روی حافظه چقدر است؟

اگر شما در حال تلاش برای یادگیری چیز جدیدی هستید، شاید لازم باشد که چند ساعت پس از مطالعه، سری هم به سالن ورزشی بزنید. با توجه به تحقیقات جدید، انجام ورزش در ۴ ساعت پس از یادگیری یک کار ذهنی می‌تواند حافظه را بهبود بخشد.

در پی یک مطالعه که دستاورد آن اخیرا در مجله‌ی کارنت بیولوژی Current Biology منتشر شده، محققان پی برده‌اند که انجام حرکات ورزشی چهار ساعت پس از یک کار ذهنی مرتبط با حافظه، کمک می‌کند تا افراد بتوانند اطلاعات را بهتر به یاد بیاورند و همچنین الگوهای مغزی مرتبط با حافظه را نیز در آن افراد افزایش دهد.

این آزمایش در بر دارنده‌ی یک کار تصویری مرتبط با حافظه‌ی مکانی بود که در آن ۷۲ نفر در مدت حدود ۴۰ دقیقه شرکت کردند. سپس از شرکت‌کنندگان به طور تصادفی خواسته شده که درست پس از اتمام کار یا ۴ ساعت پس از اتمام کار ذهنی ورزش کنند و همچنین افرادی هم بودند که پس از اتمام فعالیت ذهنی نباید فعالیت ورزشی انجام می‌دادند.

دو روز بعد، محقق مرتبط با این پژوهش، مغز شرکت‌کنندگان را مورد اسکن قرار داده و آنها را مورد آزمایش قرار داد تا میزان کیفیت یادآوری آنها را از چیزهایی که آموخته بودند مورد سنجش و بررسی قرار دهد.

افرادی که ۴ ساعت پس از مطالعه تمرین‌های ورزشی انجام داده بودند، اطلاعات بیشتری را به یاد آوردند. بخش‌های مغزی مرتبط با حافظه در این افراد به وضوح فعالیت بیشتر از خود نشان دادند.

گیلن فرناندز (Guillén Fernández)، مدیر موسسه‌ی داندرز در زمینه‌ی مغز و شناخت و رفتار در مرکز پزشکی دانشگاه رادبود، که در این بررسی شرکت کرده، در یک ایمیل به پایگاه تایم توضیح داد:

بر پایه‌ی شواهد به دست آمده از آزمایش‌های حیوانی، انتقال‌دهنده‌های عصبی که با ورزش آزاد می‌شوند، منجر به تولید پروتئینی می‌شوند که به ایجاد ثبات در آثار جدید حافظه کمک می‌کند.
در شمار زیادی از گزارش‌ها ادعا شده است که ورزش منظم می‌تواند سلامت مغز را بهبود بخشد، اما فرناندز باور دارد که این مطالعه‌ی جدید شواهد موجود در رابطه با اینکه چگونه یک جلسه ورزش می‌تواند به افزایش توان حافظه بیانجامد را افزایش می‌دهد.

با این حال، این نظریه روی تعداد کمی از افراد مورد آزمایش قرار گرفته است، به طوری که تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق زمانی نیاز است که می‌توانیم تمرینات ورزشی را برای بهبود یادگیری و حافظه پس از اتمام یک فعالیت مرتبط با حافظه انجام دهیم.

با این وجود، نویسندگان این مقاله پژوهشی باور دارند که یافته‌هایشان ثابت می‌کند که ورزش را باید به عنوان یک استراتژی برای حفظ حافظه بلند مدت در نظر گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج