يک خودرو برای هر 5 ايرانی!
۳۶۸۸۳
۰۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳
۴۳۳۴ 
به ازاي هر پنج ايراني، يک خودرو وجود دارد. اين خبر شايد از ديد برخي به اين معني باشد که بازار خودرو ايران در حال اشباع شدن است اما بررسي‌هاي بيشتر نشان مي‌دهد بازار خودرو ايران با اشباع شدن فاصله زيادي دارد.
اقتصاد ایران آنلاین: به ازاي هر پنج ايراني، يک خودرو وجود دارد. اين خبر شايد از ديد برخي به اين معني باشد که بازار خودرو ايران در حال اشباع شدن است اما بررسي‌هاي بيشتر نشان مي‌دهد بازار خودرو ايران با اشباع شدن فاصله زيادي دارد؛ چرا که در عرض يک هفته 10 هزار خودرو رانا پيش فروش مي‌شود. از طرفي تعداد بالاي خودرو فرسوده هم نشان از يک پتانسيل بالا دارد.

 از حدود 15 ميليون خودرو سواري در ايران يک سوم آن طبق استاندارد جهاني - که خودرو بالاي 15 سال را فرسوده مي‌داند - فرسوده هستند. براساس آخرين اطلاعات به دست آمده از سرشماري اخير، جمعيت ايران به حدود 75 ميليون نفر رسيده است. از سوي ديگر رئيس پليس راهور ناجا نيز چندي پيش خبر داد که تعداد خودروهاي موجود در کشور از مرز 15 ميليون دستگاه گذشته است.

به اين ترتيب مي‌توان با تقسيم اين دو عدد بر هم نتيجه گرفت که درحال حاضر به ازاي هر پنج ايراني يک دستگاه خودرو در کشور وجود داشته و تردد مي‌کند.اين عدد از ميانگين مالکيت خودرو در جهان که به ازاي هر 10 نفر يک خودرو است، پيشي گرفته ولي اين ميانگين کل جهان است و با کشورهاي پيشرفته که مالکيت خودرو به ازاي هر دو نفر يک خودرو است، فاصله دارد. اگر ايران بخواهد به کشورهاي پيشرفته نزديک شود، بايد 32 ميليون خودرو در کشورمان وجود داشته باشد؛ يعني دو برابر ميزان کنوني.

اگر اين عدد را از 15 ميليون خودرو کسر کنيم، يعني 17 ميليون خودرو ديگر بايد توليد شود و اگر ميزان خودروهاي فرسوده را نيز از اين عدد کم کنيم، بايد 22 ميليون خودرو در ايران توليد و وارد شود تا ايران به استاندارد کشورهاي توسعه يافته دست يابد. اين عدد را اگر تقسيم بر واردات و توليد سالانه 1.6ميليون دستگاهي بکنيم، حدود 14 سال ديگر هم بازار خودرو ايران به حد اشباع نخواهد رسيد.


ميزان مالکيت خودرو در کشورهاي مختلف


استانداردهاي جهاني براساس تعداد خودرو در هر کشور به ازاي هر هزار نفر است که اين شاخص نيز براي ايران به 200 دستگاه خودرو مي‌رسد. براساس آمار سال 2010، ايران از نظر شاخص سرانه خودرو در بين 138 کشور جهان با عدد 175 دستگاه در رده 61 قرار دارد.بالاترين سرانه خودرو در جهان متعلق به کشور موناکو به تعداد 836 دستگاه است. کشورهاي امريکا و ليختن اشتاين نيز به ترتيب با 828 و 796 دستگاه در رده‌هاي دوم و سوم قرار گرفته اند.

براساس آخرين آمار جهاني که مربوط به به سال 2008 است، در بين کشورهاي خاورميانه از نظر شاخص سرانه خودرو قطر با 724 دستگاه اول بوده و بحرين با 509 و کويت با 507 دستگاه دوم و سوم هستند. همچنين سرانه خودرو در کشورهاي لبنان 434، عربستان سعودي 336، امارات 313 و عمان 225 دستگاه است. ترکيه نيز پايين تر از ايران با سرانه 138 دستگاه قرار گرفته است.اطلا عات تاريخي نشان مي‌دهد كه در سال 1355 به ازاي هر 202 نفر تنها يك خودرو در كشور موجود بوده است.

 يعني تعداد خودرو موجود در كشور به ازاي هر هزار نفر فقط پنج دستگاه بوده كه اين نسبت در سال 1375 به تعداد يك دستگاه به ازاي هر 483 نفر يا دو دستگاه به ازاي هر هزار نفر رسيد.پس از سال 1375 با جهش در توليد خودرو از 51 هزار و 723 دستگاه در سال1350 به 278 هزار و 62 دستگاه در پايان سال 1378، نسبت سرانه آن (تعداد خودرو به ازاي هر هزار نفر) افزايش يافت به طوري كه اين نسبت در سال 1380 به 62 دستگاه، در سال 1381 به 69 دستگاه، در سال 1382 به 79 دستگاه، در سال 1383 به 90 دستگاه، در سال 1384 به 113 دستگاه و در سال 1385 به 127 دستگاه به ازاي هر هزار نفر رسيد.


آغاز شمارش معکوس


درباره وضعيت ايران در خصوص توليد خودرو و سرانه آن وزارت امور اقتصادي و دارايي در گزارشي آورده است: در سال‌هاي گذشته، بالابودن تقاضا و نبود رقيب خارجي، امكان توليد در مقياس اقتصادي را براي خودروسازان كشور فراهم كرد.هم اکنون صنعت خودروسازي كشور از نظر كميت توليد به طور چشمگيري رشد کرده است ارزش افزوده 80 ميليارد دلاري زنجيره توليد، سهم 19.5 درصدي از ارزش افزوده بخش صنعت و حدود 600 هزار نفر كه به طور مستقيم در صنعت خودرو ايران کار مي‌کنند اما با اين همه صنعت خودرو جايگاه مناسبي در جهان اتومبيل ندارد.

اكنون در فهرست 30 خودروساز برتر جهان كه هر ساله توسط انجمن بين‌المللي خودروسازان منتشر مي‌شود، نامي از خودروسازان ايراني به چشم نمي‌خورد و دليل اين امر آن است كه بخش قابل توجهي از توليدات صنعت خودروي كشور در زمره توليدات شركت‌هاي صاحب برند همكار (پژو، سيتروئن، كيا، رنو و...) به شمار مي‌آيد.شمار خودروهاي موجود در جهان در پايان سال 2007، در مجموع 941.6 ميليون دستگاه و براي ايران حدود 11 ميليون دستگاه (با سهمي در حدود 1.2 درصد) بوده است.

 درخصوص سهم ايران از ارزش كل صادرات و واردات جهاني خودرو وزارت اقتصاد اعلام کرده است: سهم ايران از صادرات جهاني خودرو طي سال‌هاي 2004 تا 2008 ميلادي از نظر ارزش از 0.01 درصد به 0.07 درصد ارتقا يافته است.همچنين در خصوص واردات نيز اين روند رو به رشد با سهم 0.25 درصد در سال 2004 ميلادي به 0.49 درصد در سال 2008 ميلادي، رسيده است. با مواجه شدن با آمار ارائه شده در گزارش شايد تا 10 سال ديگر هم همچنان بازار خودرو ايران اشباع نشود ولي پس از آن تقاضا به طور چشمگيري کاهش مي‌يابد.

 درحال حاضر صادرات صنعت خودرو حتي در بهترين شرايط هم به سالي 100 هزار دستگاه نرسيده است (کمتر از 10 درصد سهم توليد) و اگر همچنان اين روند ادامه يابد، صنعت خودرو ايران پس از يک دهه با رکود وحشتناک مواجه خواهد شد مگر آن که حداقل تا آن سال‌ها نيمي از توليد خودرو ايران را بتوان صادر کرد.

برچسب ها:
انتشار یافته: 2
در انتظار بررسی:1
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
23:21 - 1391/09/08
خودرو نگو گاری بگو، که البته ما همان را هم نداریم!!!
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
08:08 - 1391/09/09
ما سال 69 اومديم تو يه مجتمع 8 واحدي فقط يكي از خانواده ها يه پيكان كرم داغون داشت.بيقيه كسي ماشين نداشت.اون موقع كسي LCD هزار اينچ نداشت اون موقع كسي وام نميگرفت بره 3 ميليون سايد بخره اون موقع ما بچه ها با هم بازي ميكرديم خاك بازي ميكرديم الان كوچه ها خالي شده دست همه بچه ها PSP هستش من واقعا براي فرزند هاي آيندمون نگرانم واقعا تكنولوژي خانواده رو از هم ميگيره... من راضي ام به اتوبوس سواري ولي تو ترافيك نمونم
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج