۳۶۸۸۳
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

يک خودرو برای هر ۵ ايرانی!

به ازاي هر پنج ايراني، يک خودرو وجود دارد. اين خبر شايد از ديد برخي به اين معني باشد که بازار خودرو ايران در حال اشباع شدن است اما بررسي‌هاي بيشتر نشان مي‌دهد بازار خودرو ايران با اشباع شدن فاصله زيادي دارد.

اقتصاد ایران آنلاین: به ازاي هر پنج ايراني، يک خودرو وجود دارد. اين خبر شايد از ديد برخي به اين معني باشد که بازار خودرو ايران در حال اشباع شدن است اما بررسي‌هاي بيشتر نشان مي‌دهد بازار خودرو ايران با اشباع شدن فاصله زيادي دارد؛ چرا که در عرض يک هفته ۱۰ هزار خودرو رانا پيش فروش مي‌شود. از طرفي تعداد بالاي خودرو فرسوده هم نشان از يک پتانسيل بالا دارد.

از حدود ۱۵ ميليون خودرو سواري در ايران يک سوم آن طبق استاندارد جهاني - که خودرو بالاي ۱۵ سال را فرسوده مي‌داند - فرسوده هستند. براساس آخرين اطلاعات به دست آمده از سرشماري اخير، جمعيت ايران به حدود ۷۵ ميليون نفر رسيده است. از سوي ديگر رئيس پليس راهور ناجا نيز چندي پيش خبر داد که تعداد خودروهاي موجود در کشور از مرز ۱۵ ميليون دستگاه گذشته است.

به اين ترتيب مي‌توان با تقسيم اين دو عدد بر هم نتيجه گرفت که درحال حاضر به ازاي هر پنج ايراني يک دستگاه خودرو در کشور وجود داشته و تردد مي‌کند.اين عدد از ميانگين مالکيت خودرو در جهان که به ازاي هر ۱۰ نفر يک خودرو است، پيشي گرفته ولي اين ميانگين کل جهان است و با کشورهاي پيشرفته که مالکيت خودرو به ازاي هر دو نفر يک خودرو است، فاصله دارد. اگر ايران بخواهد به کشورهاي پيشرفته نزديک شود، بايد ۳۲ ميليون خودرو در کشورمان وجود داشته باشد؛ يعني دو برابر ميزان کنوني.

اگر اين عدد را از ۱۵ ميليون خودرو کسر کنيم، يعني ۱۷ ميليون خودرو ديگر بايد توليد شود و اگر ميزان خودروهاي فرسوده را نيز از اين عدد کم کنيم، بايد ۲۲ ميليون خودرو در ايران توليد و وارد شود تا ايران به استاندارد کشورهاي توسعه يافته دست يابد. اين عدد را اگر تقسيم بر واردات و توليد سالانه ۱.۶ميليون دستگاهي بکنيم، حدود ۱۴ سال ديگر هم بازار خودرو ايران به حد اشباع نخواهد رسيد.

ميزان مالکيت خودرو در کشورهاي مختلف

استانداردهاي جهاني براساس تعداد خودرو در هر کشور به ازاي هر هزار نفر است که اين شاخص نيز براي ايران به ۲۰۰ دستگاه خودرو مي‌رسد. براساس آمار سال ۲۰۱۰، ايران از نظر شاخص سرانه خودرو در بين ۱۳۸ کشور جهان با عدد ۱۷۵ دستگاه در رده ۶۱ قرار دارد.بالاترين سرانه خودرو در جهان متعلق به کشور موناکو به تعداد ۸۳۶ دستگاه است. کشورهاي امريکا و ليختن اشتاين نيز به ترتيب با ۸۲۸ و ۷۹۶ دستگاه در رده‌هاي دوم و سوم قرار گرفته اند.

براساس آخرين آمار جهاني که مربوط به به سال ۲۰۰۸ است، در بين کشورهاي خاورميانه از نظر شاخص سرانه خودرو قطر با ۷۲۴ دستگاه اول بوده و بحرين با ۵۰۹ و کويت با ۵۰۷ دستگاه دوم و سوم هستند. همچنين سرانه خودرو در کشورهاي لبنان ۴۳۴، عربستان سعودي ۳۳۶، امارات ۳۱۳ و عمان ۲۲۵ دستگاه است. ترکيه نيز پايين تر از ايران با سرانه ۱۳۸ دستگاه قرار گرفته است.اطلا عات تاريخي نشان مي‌دهد كه در سال ۱۳۵۵ به ازاي هر ۲۰۲ نفر تنها يك خودرو در كشور موجود بوده است.

يعني تعداد خودرو موجود در كشور به ازاي هر هزار نفر فقط پنج دستگاه بوده كه اين نسبت در سال ۱۳۷۵ به تعداد يك دستگاه به ازاي هر ۴۸۳ نفر يا دو دستگاه به ازاي هر هزار نفر رسيد.پس از سال ۱۳۷۵ با جهش در توليد خودرو از ۵۱ هزار و ۷۲۳ دستگاه در سال۱۳۵۰ به ۲۷۸ هزار و ۶۲ دستگاه در پايان سال ۱۳۷۸، نسبت سرانه آن (تعداد خودرو به ازاي هر هزار نفر) افزايش يافت به طوري كه اين نسبت در سال ۱۳۸۰ به ۶۲ دستگاه، در سال ۱۳۸۱ به ۶۹ دستگاه، در سال ۱۳۸۲ به ۷۹ دستگاه، در سال ۱۳۸۳ به ۹۰ دستگاه، در سال ۱۳۸۴ به ۱۱۳ دستگاه و در سال ۱۳۸۵ به ۱۲۷ دستگاه به ازاي هر هزار نفر رسيد.

آغاز شمارش معکوس

درباره وضعيت ايران در خصوص توليد خودرو و سرانه آن وزارت امور اقتصادي و دارايي در گزارشي آورده است: در سال‌هاي گذشته، بالابودن تقاضا و نبود رقيب خارجي، امكان توليد در مقياس اقتصادي را براي خودروسازان كشور فراهم كرد.هم اکنون صنعت خودروسازي كشور از نظر كميت توليد به طور چشمگيري رشد کرده است ارزش افزوده ۸۰ ميليارد دلاري زنجيره توليد، سهم ۱۹.۵ درصدي از ارزش افزوده بخش صنعت و حدود ۶۰۰ هزار نفر كه به طور مستقيم در صنعت خودرو ايران کار مي‌کنند اما با اين همه صنعت خودرو جايگاه مناسبي در جهان اتومبيل ندارد.

اكنون در فهرست ۳۰ خودروساز برتر جهان كه هر ساله توسط انجمن بين‌المللي خودروسازان منتشر مي‌شود، نامي از خودروسازان ايراني به چشم نمي‌خورد و دليل اين امر آن است كه بخش قابل توجهي از توليدات صنعت خودروي كشور در زمره توليدات شركت‌هاي صاحب برند همكار (پژو، سيتروئن، كيا، رنو و...) به شمار مي‌آيد.شمار خودروهاي موجود در جهان در پايان سال ۲۰۰۷، در مجموع ۹۴۱.۶ ميليون دستگاه و براي ايران حدود ۱۱ ميليون دستگاه (با سهمي در حدود ۱.۲ درصد) بوده است.

درخصوص سهم ايران از ارزش كل صادرات و واردات جهاني خودرو وزارت اقتصاد اعلام کرده است: سهم ايران از صادرات جهاني خودرو طي سال‌هاي ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ ميلادي از نظر ارزش از ۰.۰۱ درصد به ۰.۰۷ درصد ارتقا يافته است.همچنين در خصوص واردات نيز اين روند رو به رشد با سهم ۰.۲۵ درصد در سال ۲۰۰۴ ميلادي به ۰.۴۹ درصد در سال ۲۰۰۸ ميلادي، رسيده است. با مواجه شدن با آمار ارائه شده در گزارش شايد تا ۱۰ سال ديگر هم همچنان بازار خودرو ايران اشباع نشود ولي پس از آن تقاضا به طور چشمگيري کاهش مي‌يابد.

درحال حاضر صادرات صنعت خودرو حتي در بهترين شرايط هم به سالي ۱۰۰ هزار دستگاه نرسيده است (کمتر از ۱۰ درصد سهم توليد) و اگر همچنان اين روند ادامه يابد، صنعت خودرو ايران پس از يک دهه با رکود وحشتناک مواجه خواهد شد مگر آن که حداقل تا آن سال‌ها نيمي از توليد خودرو ايران را بتوان صادر کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیاوش

      خودرو نگو گاری بگو، که البته ما همان را هم نداریم!!!

    • حسين

      ما سال 69 اومديم تو يه مجتمع 8 واحدي فقط يكي از خانواده ها يه پيكان كرم داغون داشت.بيقيه كسي ماشين نداشت.اون موقع كسي LCD هزار اينچ نداشت اون موقع كسي وام نميگرفت بره 3 ميليون سايد بخره اون موقع ما بچه ها با هم بازي ميكرديم خاك بازي ميكرديم الان كوچه ها خالي شده دست همه بچه ها PSP هستش من واقعا براي فرزند هاي آيندمون نگرانم واقعا تكنولوژي خانواده رو از هم ميگيره... من راضي ام به اتوبوس سواري ولي تو ترافيك نمونم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج