۳۸۳۷۴۴
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

چالش روز مترو در تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مهم‌ترین چالش پیش روی مترو پایتخت را کمبود ناوگان عنوان کرد و گفت: در صورت تحقق وعده دولت ۱۲۰۴ واگن به ظرفیت کنونی ناوگان مترو اضافه خواهد شد.

روزنامه دنیای اقتصاد: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مهم‌ترین چالش پیش روی مترو پایتخت را کمبود ناوگان عنوان کرد و گفت: در صورت تحقق وعده دولت ۱۲۰۴ واگن به ظرفیت کنونی ناوگان مترو اضافه خواهد شد.

سید مازیار حسینی که روز گذشته برای ارائه گزارش درباره آخرین وضعیت مترو تهران و برنامه‌های توسعه آتی این مد حمل‌و‌نقلی میهمان پارلمان شهری بود، با اشاره به آمار ۱۷۰ کیلومتری خط مترو که در حال بهره‌برداری است، گفت: با تکمیل خطوط شش، هفت و خط سریع‌السیر فرودگاه امام خمینی (ره) طول کل شبکه مترو پایتخت در سال ۹۶ به ۲۶۶ کیلومتر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مترو تهران به لحاظ زیرساخت‌های عمرانی کمبودی ندارد، گفت: در صورت تکمیل ۶۴ کیلومتر خط در دست احداث تا پایان سال ۹۶، شبکه خطوط هفت‌گانه مترو به انضمام خط سریع‌السیر فرودگاه امام خمینی (ره) تکمیل خواهد شد، اما موضوع کمبود ناوگان مهم‌ترین چالش کنونی مترو است که باید برای رفع آن برنامه منسجمی در پنج سال پیش رو اجرا شود. حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر از حداکثر ظرفیت شرکت واگن‌سازی تهران استفاده نمی‌شود، گفت: به دلیل کمبود منابع مالی در حوزه تامین واگن از برنامه پنج ساله عقب و از این بابت شرمنده مردم هستیم.

اما در حالی که معاون شهردار تهران شمار واگن‌های فعال مترو را ۱۲۰۰ دستگاه عنوان کرد، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران اعلام کرد: برای برخورداری از سرفاصله استاندارد ۵/ ۲ دقیقه‌ای قطارها ۳ هزار و ۵۰ دستگاه واگن لازم است. بر این اساس حتی در صورت تحقق وعده دولت برای کمک به تامین ناوگان مترو، مشکل کمبود قطار در خطوط مترو به‌طور کامل حل نمی‌شود.

ماجرای ۴۰۰ مغار در تهران

حدود سه ماه قبل بود که به دنبال وقوع حادثه فرونشست زمین در شهران و در حالی که به ادعای مدیران مترو، وجود «مغار» در این نقطه علت حادثه عنوان شده بود، شهردار تهران از وجود ۴۰۰ نقطه خطرپذیر مشابه شهران در سطح شهر خبر داد که به دلیل پوکی زمین و خالی بودن فضای زیرسطحی، مستعد رخداد حوادث مشابه هستند و هر نوع حفاری و تحریک آنها می‌تواند به حادثه منجر شود. پس از این ماجرا به توصیه شورای شهر تهران و برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، مقرر شد شهرداری کلیه مغارهای زیرسطحی در پایتخت را با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های به روز شناسایی و مکانیابی کند.

از آن زمان تاکنون فرونشست زمین در سه نقطه دیگر شهر نیز تکرار شده و هنوز گزارشی از این شناسایی در اختیار شورای شهر قرار نگرفته است. بر این اساس این پرسش مطرح می‌شود که شهرداری که هنوز طرح شناسایی و جانمایی مغارها را اجرا نکرده، آمار ۴۰۰ تایی را بر چه اساسی اعلام کرده است؟

روز گذشته معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ضمن بیان توضیحات تکمیلی درباره فرونشست‌های اخیر، از شناسایی مغارهای زیرسطحی در جریان احداث خطوط مترو نیز خبر داد که به نظر می‌رسد ۴۰۰ مغار عنوان‌شده توسط شهردار نیز به این ترتیب شناسایی شده باشد. حسینی با بیان اینکه دو حادثه اخیر فرونشست در محل کارگاه مترو رخ نداده است، گفت: خاک تهران ریزدانه بوده و از بستر سنگی نیست، بنابراین با کوچک‌ترین نفوذ آب شسته می‌شود و حفره‌ای متولد می‌شود، اما اینکه چه زمانی این حفره حادثه‌آفرین می‌شود مشخص نیست.

وی با بیان اینکه سونداژ و شناسایی مغارها جزو شرح خدمات مشاوران پروژه‌های مترو است، گفت: در جریان احداث خطوط مترو تمام حفره‌های شناسایی شده مورد تحکیم اولیه قرار گرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد آمار ۴۰۰ مغار زیر سطح زمین در پایتخت که قالیباف پیش‌تر اعلام کرده بود به این ترتیب و در جریان احداث خطوط مترو شناسایی شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اسي

      بابا يه فكري به حال خط 3 بكنيد.فك كنم كلا دوتا قطار داره يكي از قائم مياد آزادگان اون يكي از آزادگان ميره قائم.انقد دير مياد مردم بيچاره با فشار و سختي سوار ميشن

    • رضا

      هه به امید روزی که انقد قطار در ایران زیاد بشه که مردم راحت برن و بیان...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج