جاباما
۳۸۶۱۵۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

حملات ۱۱ سپتامبر و رابطه آمریکا و عربستان

بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر انتظار می رفت رابطه آمریکا و عربستان کم رنگتر شود ولی منافع سیاسی پشت پرده مانع از بر هم خوردن این رابطه شد.

خبرگزاری ایرنا: بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر انتظار می رفت رابطه آمریکا و عربستان کم رنگتر شود ولی منافع سیاسی پشت پرده مانع از بر هم خوردن این رابطه شد.

هم اکنون بالغ بر ۱۵ سال از حادثه تروریستی یازده سپتامبر در آمریکا می گذرد ولی آثار این حمله هنوز در افکار عمومی آمریکا دیده می شود و به همین دلیل شناسایی عاملان اصلی این حادثه برای مردم اهمیت زیادی دارد .اگرچه به نظر می رسد برای سران آمریکا منافع سیاسی واقتصادی از شناخت حقیقت یک حادثه تلخ اهمیت بیشتری دارد.

در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که القاعده مسئولیت آن را برعهده گرفت، تروریست ها پس از ربودن دو فروند هواپیمای مسافربری، این هواپیماها را به برج های تجارت جهانی در شهر نیویورک زدند؛ این حمله دست کم سه هزار کشته برجای گذاشت.

بر مبنای اسناد ۲۸ صفحه ای که توسط ویکی لیکس منتشر شد٬ از مجموع ۱۹ نفری که در ربودن چهار فروند هواپیما برای حمله به برجهای دو قلوی آمریکا مشارکت داشتند ۱۵ نفر شهروندان عربستانی بودند. افرادی که در آمریکا تحصیل و زندگی می کردند ولی با اعضای القاعده و گروهک های تروریستی در خارج از آمریکا ارتباط داشتند.

البته ردگیری تماس های تلفنی این افراد نشان داد که آنها علاوه بر مفتی ها و چهره های افراطی وهابی و تکفیری با شماری ازچهره های سیاسی حکومت عربستان در ارتباط بودند و به نظر می رسید که این حادثه تروریستی با مشارکت مقام های این کشور طراحی و اجرا شده بود .

بعد از این حادثه انتظار می رفت رابطه آمریکا و عربستان کم رنگتر شود ولی منافع سیاسی پشت پرده مانع از بر هم خوردن این رابطه شد. در گزارش های پی در پی تاکید شد خانواده سلطنتی در جریان این حمله تروریستی نبودند و به همین دلیل هم مانعی بر سر ادامه رابطه آمریکا و عربستان وجود ندارد.

بعد از تایید رد پای عربستان در حادثه تروریستی ۱۱سپتامبر ، این سوال پیش آمد که چرا یکی از قویترین شرکای اقتصادی و سیاسی آمریکا برای ضربه زدن به آن چنین طرحی را اجرا کرده است؟ آیا این حادثه تروریستی باعث شد رابطه عربستان و آمریکا سرد تر شود یا اینکه همچنان این دو کشور هم پیمان هستند؟

سی ان ان در گزارشی نوشت: هنوز ارتباطی بین خانواده سلطنتی عربستان و حادثه تروریستی آمریکا کشف نشده است و به همین دلیل رابطه سیاسی عربستان و آمریکا همچنان پا برجا است و اثر گذاری عربستان در سیاست های خارجی آمریکا مشهود است. ولی در مورد دلیل این حمله تروریستی اطلاعات دقیقی در دست نیست. برخی بر این باور هستند که عربستان برای حفظ جایگاه خود در بازار انرژی دنیا دست به این کار زد . برخی دیگر این حمله تروریستی را ابزاری برای وارد کردن آمریکا به دو جنگ در افغانستان و عراق می دانند که باعث شد تا منافع عربستان در خاورمیانه حفظ شود.

*سفیر عربستان در آمریکا در این حمله همکاری داشت

در برخی از گزارش ها صحبت از این بود که اعضای خانواده سلطنتی ارتباطی با این حمله نداشتند و بالاترین مقام یکی از سفرای ارشد عربستان در آمریکا بود. وی در فاصله سالهای ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ میلادی و در دوره ریاست جمهوری ریگان و جورج بوش پدر و بیل کلینتون و جورج بوش پسر سفیر عربستان در آمریکا بود و بالاترین مقامی بود که رابطه اش با تروریست ها اثبات شد. بروس ریدل تحلیلگر اداره اطلاعات انرژی آمریکا (سی آی ای ) در این مورد می گوید: این سفیر یکی از قدیمی ترین سفیران عربستان در آمریکا بود و در تمامی دولت های آمریکا نقشی پر رنگ داشت. وی در جریان جنگ خلیج فارس یعنی جنگی که درسال ۱۹۹۰ میلادی بین عراق و کویت در گرفت ، نزدیکترین رابطه را با دولت بوش پدر داشت و حداقل یک روز در میان در کاخ سفید بود .ولی به نظر می رسد در سال هایی که این رابطه انسانی و به ظاهر سیاسی بین دو کشور تقویت می شد ، برنامه ریزی برای حمله تروریستی به برج های دوقلوی آمریکا را آغاز شده بود.

*عربستانی های مقیم آمریکا هم شریک بودند

سی ان ان در گزارشی نوشت : شمار زیادی از عربستانی های مقیم آمریکا در این حمله مشارکت داشتند . با وجود اینکه نامی از این افراد مطرح نشده ولی عنوان شد که بالغ بر ۳۰ نفر از آمریکایی های عربستانی تبار٬تامین مالی این حمله تروریستی را بر عهده داشتند.

دولت آمریکا به دلیل مسائل امنیتی از ذکر نام این افراد امتناع کرد .

روزنامه فارین پالیسی، پس از گذشت یک دهه از انتشار گزارش تحقیقات کنگره در مورد حوادث مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر، ۲۸ صفحه جنجالی حذف شده در مورد دخالت عربستان در این حملات را منتشر کرد.

این بخش حذف شده شامل صفحات ۴۱۵ تا ۴۴۳ است.

کاملا مشخص است که این صفحات برای جلوگیری از خشم خانواده سلطنتی عربستان منتشر نشد؛ زیرا این صفحات رسوا کننده خانواده سلطنتی عربستان هستند:

صفحه ۴۱۵: در آمریکا برخی از ربایندگان هواپیماها در حادثه ۱۱ سپتامبر با کسانی در تماس بودند که با دولت عربستان سعودی ارتباط داشتند، که آنها را پشتیبانی و حمایت می کردند... دستکم دو نفر از این افراد، افسران اطلاعاتی عربستان بودند.

صفحه ۴۱۷: یکی از افرادی که در این صفحات به عنوان حامی مالی دو تن از هواپیماربایان حادثه ۱۱ سپتامبر شناخته شده، اسامه بسنان است. وی پس از مدتی در سفری به هوستون در سال ۲۰۰۲ از یکی از اعضای خانواده سلطنتی در عربستان پول قابل توجهی دریافت کرد.

صفحه ۴۱۸: اف بی آی، از یکی دیگر از یکی از شهروندان عربستانی که روابط نزدیکی با خانواده سلطنتی عربستان دارد، تحقیقات ضد تروریستی به عمل آورد.

صفحه ۴۱۸ و ۴۱۹: در دفترچۀ تلفن 'ابو زبیده' سرکردۀ دستگیر شده القاعده، شماره های تلفن شرکت های امنیتی وجود داشت که محل اقامت شاهزاده 'بندر بن سلطان' سفیر وقت عربستان سعودی در آمریکا را در ایالت کلرادو مدیریت کرده بودند.

صفحه ۴۲۱: شواهد مورخ دوم ژوئیه ۲۰۰۲ نشان می دهد از این تروریست ها در داخل دولت عربستان سعودی حمایت هایی شده است.

صفحه ۴۲۶: همسر بسنان از شاهزاده خانم 'حیفا بنت سلطان' همسر سفیر عربستان سعودی پول دریافت کرده بود.

صفحه ۴۳۶: 'دیوید اوفهاوسر' مشاور وزارت خزانه داری آمریکا شهادت داد که دفاتر موسسه خیریه الحرمین عربستان در تماس قابل توجهی با افراط گرایان هستند. مقامات سیا همچنین شهادت دادند که آنها در مورد تحقیقات شان از الحرمین در حال پیشرفت بودند و دفتر مرکزی آن در حمایت از تروریسم همدست است، و در عین حال سوالاتی را در مورد شاهزاده نایف وزیر کشور وقت عربستان برانگیخته است.

به دنبال انتشار گزارش ۲۸ صفحه ای در مورد جزئیات حمایت مالی مقامات عربستان از هواپیماربایان، انکار مقامات عربستان به شکل فزاینده ای غیر قابل پذیرش می شود.

روز جمعه 'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان در نشست خبری در سفارت عربستان در واشنگتن گفت: مسئله اکنون تمام شده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این گزارش این کشور پادشاهی را تبرئه کرد یا خیر، پاسخ داد: کاملا نه.

اما با وجود لابی گسترده عربستان و عدم همراهی دولت آمریکا، مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا به طرحی رای داد که مطابق با آن به قربانیان ۱۱ سپتامبر و بستگان قربانیان اجازه داده شده تا از عربستان سعودی به محاکم قضایی آمریکا بابت نقش آفرینی در این حملات شکایت کنند و از این حکومت عربستان غرامت دریافت کنند و اکنون با تایید نهایی کنگره، این مصوبه روی میز رئیس جمهوری آمریکا رفته است؛ طرحی که اوباما هشدار داده بود در صورت تصویب توسط کنگره وتو خواهد کرد.

سنای آمریکا در ماه مه طرحی تحت عنوان 'قانون عدالت علیه حامیان تروریسم' را تصویب کرده بود که مطابق با آن، اگر هرگونه نقش دولت عربستان در حملات یازده سپتامبر اثبات شود، خانواده های قربانیان اجازه دارند که از این دولت شکایت کنند. ساعتی پیش مجلس نمایندگان آمریکا نیز به اتفاق آرا این طرح را تصویب کرد تا کنگره ایالات متحده، شرایط سختی پیش روی عربستان قرار داده باشد.

با وجود آنکه بخش وسیعی از این اسناد که درباره نقش مقامات سعودی بود٬ سانسور شده بود اما بخش های منتشر شده نیز نقش مقامات عربستانی در رقم خوردن حمله تروریستی یازده سپتامبر را نشان می دهد. در صورت امضاء توسط رئیس جمهوری، محاکم قضایی آمریکا با شکایت قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر می توانند دستور دسترسی محاکم قضایی به بخش های محرمانه اسناد نقش مقامات سعودی در حمله تروریستی یازده سپتامبر را بدهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج