۳۹۲۶۶۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

مربی جوانی که می‌خواهد بزرگی کند

نتایج کشتی فرنگی در المپیک ریو ثابت کرد این رشته نیاز به روحی تازه و تفکراتی نو دارد تا بتواند همچون یک مدعی تمام عیار در المپیک بعدی به میدان برود. حالا این فرصت به یک جوان داده شده است.

خبرگزاری مهر: بازیهای المپیک ریو درس بزرگی به کشتی فرنگی و مردانش داد. مردانی که تا قبل از این میدان بزرگ، حتی در بدترین کابوس خود نیز متصور چنین صحنه‌هایی نبودند و هیچگاه فکر نمی کردند حتی سردار تیم شان بعد از ضربه فنی و شکست، پشت بر تشک و خیره به سقف سالن نای برخواستن هم نداشته باشد.

این کابوس که توام با حقیقتی تلخ برای سرمربی و همکارانش بود، زمانی متاثرکننده‌تر شد که محمدبنا با چشمانی گریان به نرده‌های پشت سالن تکیه کرد و همچون سردار تیمش، نای ایستادن و قد علم کردن نداشت. در ادامه حتی دو برنز کشتی فرنگی نیز نتوانست مرهم مناسبی برای این درد باشد و زیر سایه ناکامی بزرگان طلایی تیم اعزامی گم شد.

به هر حال روزهای تلخ المپیک با خانه‌نشینی قابل پیش‌بینی محمد بنا به پایان رسید و فدراسیون کشتی و شورای فنی با هدف ترمیم این زخم تازه و یافتن راه چاره برای آینده، وارد گود شدند. آنها حالا می توانستند راحت تر تصمیم بگیرند. تصمیمی که دیگر با چاشنی ترس و هراس از قهر کردن سرمربی اتخاذ نمی شد و می توانست پایانی باشد بر دوران انتصاب و حق کشی.تصمیمی که نوید روزهایی را می داد تا تمامی مدعیان بتوانند در عین عدالت و برابری برای کسب دوبنده تیم ملی با یکدیگر بجنگند و کسی نباشد که با خط زدن واجدین شرایط آماده، مهره های خسته و بی‌جان خود را راهی المپیک کند.

جوانگرایی کلید خورد

بعد از پایان مدت قرارداد محمد بنا و همکارانش با تیم ملی، پروژه انتخاب جانشینی شایسته و عدالت‌محور استارت خورد، اما تازه مشخص شد، عرصه کشتی فرنگی به جز چند گزینه انگشت‌شمار و امتحان پس‌داده، عاری از گزینه‌های پرتعداد سرمربیگری است. جالب آنکه همین گزینه های محدود که تعدادشان از انگشتان یک دست نیز تجاوز نمی کردند، تاب و تحمل همکاری با یکدیگر را هم نداشتند و هر کدام با شعار «استقلال عمل» به چراغ سبز فدراسیون و شورای فنی، واکنش نشان دادند.

حالا شورای فنی مانده بود و یک دوراهی؛ دوراهی که از یک طرف به نتیجه گرایی مطلق و تکرار احتمالی روزهای قبل و بعد المپیک ریو می انجامید و مسیر دومی که با جوانگرایی و آینده نگری به یک افق روشن منتهی می شد. ب ههر روی شورای فنی راه دوم را انتخاب کرد و با معرفی یک سرمربی جوان و باانگیزه که کارنامه ای قابل قبول در عرصه قهرمانی و سرمربیگری رده‌های پایه داشت، مسیر جوانگرایی را پیش گرفت.

ریسک بزرگ شورای فنی با انتخاب اشکانی

در حالی که یاران و مشاوران محمد بنا هر روز در محافل مختلف از ابقا و بازگشت دوباره او به عرصه تیم ملی حرف می‌زدند و موج تازه ای به راه انداخته بودند، جوانی بی ادعا و باانگیزه با جام قهرمانی از رقابتهای نوجوانان جهان به ایران بازگشت. بازگشتی که با روی خوش و استقبال گرم شورای فنی روبرو شد و در نهایت به صدور حکم سرمربیگری تیم ملی برای او انجامید.

علی اشکانی همان مربی جوان است؛ جوانی که البته سرد و گرم کشتی را چشیده و تجربیات فراوانی از حضور ۲۰ ساله اش در عرصه کشتی دارد. او نایب قهرمان رقابتهای جهانی ۲۰۰۵ مجارستان و دارنده سه مدال طلا و یک نقره آسیا است. عضو تیمهای ملی ایران در المپیک‌های ۲۰۰۰ سیدنی و ۲۰۰۴ آتن بوده و اکنون هم دانشجوی دوره دکتری تربیت بدنی (مدیریت ورزشی) است. سه سال سرمربیگری در تیم کشتی فرنگی نوجوانان ایران را برعهده داشته و به تازگی عنوان قهرمانی جهان را پس از ۲۰ سال برای ایران کسب کرده است. اشکانی مسئولیت مدیریت تیمهای ملی کشتی فرنگی در سال ۲۰۱۳ را نیز در کارنامه دارد و اتفاقا چندان با مسایل مدیریتی هم بیگانه نیست.

اکنون هم از سوی شورای فنی به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شده و تا بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا فرصت دارد، خودی نشان دهد. فرصتی که باریسک شورای فنی نصیبش شد و او می‌تواند با استفاده از آن حتی تا المپیک ۲۰۲۰ توکیو به عنوان سکاندار تیم ملی ماندگار شود.

اصرار منتقدان بر نسخه قدیمی محمد بنا

تیم ملی کشتی فرنگی ایران بر خلاف تمامی مدعیان نامدار جهان با مسئولیت و نظر مستقیم محمد بنا با همان ۶ فرنگی‌کار المپیک ۲۰۱۲ لندن راهی المپیک ۲۰۱۶ ریو شد تا ثابت کند این سرمربی، همچنان قصد دارد با نوشتن نسخه‌های قدیمی به مدال المپیک برسد. فارغ از اینکه مسافران ریو نسبت به المپیک قبلی، چهار سال مسن‌تر شدند و دیگر نشانی از مردان جوان و طلایی المپیک لندن را ندارند. حال با انتخاب علی اشکانی، بسیاری از همراهان و مشاوران محمد بنا که اتفاقا بیشترین ضربه را به او زدند اصرار دارند تنها او ناجی کشتی فرنگی است و انتخاب اشکانی جوان یک اشتباه بزرگ است. غافل از اینکه اشتباه بزرگ آن بود که سرمربی پیشین برخی از چهره های آماده و برتر اردوهای تیم ملی را نادیده گرفت و مردان مورد وثوق خود را راهی آوردگاه برزیل کرد. آوردگاهی که به مسلخی فراموش نشدنی برای معتمدان محمد بنا تبدیل شد و داغ ماندگاری بر پیکر کشتی فرنگی به یادگار گذاشت.

جوانگرای همچنان ادامه دارد

حالا جوانگرایی و دمیدن روحی تازه در کالبد کشتی فرنگی حتی شورای فنی را نیز در بر گرفته و به تازگی برخی از فرنگی‌کاران جوان و اسبق تیم ملی همچون حمید باوفا و سید حسین مرعشیان نیز به جمع موسپیدان و پیشکسوتان شورای فنی ملحق شدند. گفته می شود این روند ادامه دارد و قرار است علی اشکانی برای تکمیل کادر فنی تیم ملی بزرگسالان هم از برخی از قهرمانان جوان و عنوان‌دار بهره ببرد. به هر حال باید منتظر ماند و دید که طی روزهای آتی کدامیک از فرنگی‌کاران پیشین تیم ملی با توجه به فاکتور جوانی و دانش روز به کادر فنی ملحق خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج