جاباما
۳۹۶۵۸۵
۳ نظر
۵۰۱۰
۳ نظر
۵۰۱۰
پ

بازار خودرو در سراشیبی قیمت

اولین هفته پاییزی سال جاری با کاهش قیمت خودرو در بازار همزمانی پیدا کرده و این در شرایطی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان بازار، حباب قیمتی که طی یک‌ماه گذشته به‌دلیل عرضه قطره چکانی خودرو توسط تولیدکنندگان ایجاد شده بود و هم‌اکنون در حال شکستن است.

روزنامه دنیای اقتصاد: اولین هفته پاییزی سال جاری با کاهش قیمت خودرو در بازار همزمانی پیدا کرده و این در شرایطی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان بازار، حباب قیمتی که طی یک‌ماه گذشته به‌دلیل عرضه قطره چکانی خودرو توسط تولیدکنندگان ایجاد شده بود و هم‌اکنون در حال شکستن است.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، هر ساله با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس تب و تاب خرید و فروش خودرو در بازار فروکش می‌کند به همین دلیل قیمت‌ها به نسبت فصل تابستان کاهش پیدا می‌کنند. برهمین اساس در اولین هفته پاییز نیز قیمت خودروهای داخلی با کاهش مواجه شده که مهم‌ترین دلیل این موضوع افت تقاضا در بازار خودروهای داخلی عنوان می‌شود. در این زمینه فعالان بازار از آغاز رکودی تازه در بازار خودرو خبر می‌دهند و اینکه این رکود موجب کاهش بیشتر قیمت‌ها طی هفته‌های آتی خواهد شد.

هرچند بی‌رونقی بازار خودرو در فصل پاییز، طبیعی به‌نظر می‌رسد و تقریبا رویه‌ای هر ساله است، اما چند سالی است که مشتریان خودرو مراجعه چندانی به بازار ندارند. به‌طوری که حتی در مقاطعی از فصل تابستان که معمولا خرید خودرو اوج می‌گیرد، مشتریان باز هم مراجعه چندانی برای خرید خودرو به بازار نداشتند.

براین‌اساس پیش‌بینی فعالان بازار آن است که رکودی که هم‌اکنون در بازار خودرو آغاز شده، احتمالا تا هفته‌ها ادامه خواهد داشت. یکی از دلایل مهم در تداوم روند این رکود در پیش بودن ماه محرم عنوان می‌شود.

بنا به عقیده کارشناسان رکود بیشتر از آنکه بر فروش خودروسازان اثر بگذارد بر عملکرد و فعالیت بازار خودرو اثر خود را ایجاد می‌کند. زیرا خودروسازان به‌دلیل تغییر شرایط بازار طی سال‌های اخیر اقدام به اجرای طرح‌های فروش جدید کرده‌اند تا به این واسطه بتوانند تقاضای بازار را جذب کنند؛ بنابراین در شرایط کنونی خودروسازان چالش کمتری برای جذب تقاضا نسبت به فعالان بازار دارند؛ زیرا مدت‌هاست که خرید نقدی خودرو توسط مشتریان کاهش یافته است. موضوعی که ضمن کاهش انگیزه بازار، موجب شده بسیاری از فعالان بازار نسبت به ماندن یا نماندن در این حیطه با تردید مواجه شوند.

کاهش قیمت در بازار داخلی

چرخی اما در بازار خودرو بزنیم و ببینیم قیمت انواع خودرو در بازار چه تغییراتی را به خود دیده است. بنا به گفته فعالان بازار، طی هفته جاری بیشتر خودروهای تولید داخل، افت قیمت را تجربه کردند. بر این اساس، هم‌اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند.

همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی در حال حاضر با قیمت ۳۸میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به کاهش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی‌اش، در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند LX نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۳۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا (محصول ملی ایران خودرو) نیز تاکید می‌کنند که این محصول با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی طی هفته جاری، هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. از رانا که بگذریم، تیبا هم با کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در بازار دارد.

این محصول در سایت کاشان سایپا به تولید می‌رسد و مدلی هاچ بک نیز دارد که البته قیمت آن بالاتر است. اما در مورد پراید خبر می‌رسد که برخی از مدل‌ها نوسان قیمتی داشته‌اند. به گفته آنها، پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول طی هفته جاری ثبات قیمت داشته است.

از سوی دیگر اما پراید در مدل ۱۱۱ نیز طی هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شده و هم‌اکنون با قیمت ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود به فروش برسد. با این حساب مدل ۱۱۱ کاهش قیمتی ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است. اما سری به بازار دنا بزنیم، خودرویی که این هفته با ثبات قیمت مواجه شد. دنا که سابقه قیمت ۵۳‌میلیون تومان را در روزهای اولیه عرضه به بازار نیز دارد، این هفته با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی مواجه و با قیمت ۴۴‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

این محصول البته چندی پیش تا مرز ۴۶ میلیون تومان نیز پیش رفته بود و به‌نظر می‌رسد روند کاهشی آن آغاز شده است. از دنا که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. اما خودروهای تندر-۹۰‌ نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد؛ بنابراین این خودرو کاهش ۳۰۰ هزار تومانی را طی هفته جاری تجربه کرده است.

تندر پارس‌خودرو اما ۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان از ثبات قیمت خودروی مورد نظر طی هفته جاری دارد. با وجود این، پارس‌تندر نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۱میلیون تومان دارد که این موضوع نشان از افت ۲۰۰ هزار تومانی قیمت خودرو موردنظر دارد. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به نوعی مدل هاچ بک تندر-۹۰ به شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۳میلیون تومان دارد و این یعنی تغییری در قیمت آن حاصل نشده است. ساندرو جزو معدود خودروهایی است که در حال حاضر میان نرخ کارخانه و بازار آن فاصله قیمتی قابل توجهی به چشم می‌آید که این موضوع نشان از عرضه کمتر از تقاضای آن در بازار دارد. اما در بین محصولات چینی خودروسازان، در حال حاضر برلیانس مدل H۳۳۰ با قیمتی معادل ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این در شرایطی است که مدل H۳۲۰ یک میلیون تومان گران‌تر است.



ثبات قیمت وارداتی‌ها

نگاهی هم اما به بازار خودروهای وارداتی بیندازیم که این هفته ثبات قیمت خود را حفظ کرده‌اند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر سوناتا با قیمتی معادل ۱۷۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. توسان قیمتی برابر با ۱۹۲ میلیون تومان دارد. اسپورتیج نیز با قیمت ۱۸۳ میلیون تومان معامله می‌شود. سراتو با قیمتی معادل ۱۳۸ میلیون تومان عرضه می‌شود. کیا اپتیما نیز هم‌اکنون ۱۹۲ میلیون تومان قیمت دارد. در مورد تویوتا Rav۴ نیز گفته می‌شود که این محصول در حال حاضر ۲۴۱میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. یاریس هاچ‌بک نیز در حال حاضر ۱۱۳ میلیون تومان قیمت دارد. کمری هیبریدی نیز با قیمت ۲۱۴ میلیون تومان عرضه می‌شود. لکسوس NX نیز قیمتی برابر با ۳۶۵میلیون تومان دارد. بنز C۲۰۰ نیز طی هفته جاری ۵۱۰ میلیون تومان و بنز E۲۵۰ نیز قیمتی معادل ۵۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هادی

      به خدا خجالت بکشین ماشینو یکی 20میلیون گرون کردین نگفتین گرون کردیم حالا 200هزار ارزون ترش کردین این همه خبر چاب میکنید

    • محسن

      وای خدایا چققققققد ارزون شدن.آقا ما گول خوردیم دیگه میریم میخریم.... که خودتون رو مسخره میکنید.انگار مردم گدا هستن که۲۰۰هزار برا یه خودرو آشغال کم کنن

    • بدون نام

      خجالت‌بکشینین.چقدر پول گرفتین این مطالب رو بنویسین.شرافت خیلی چیز خوبیه.برای مثال‌تیبا را یک میلیون‌وصد گرون کردین حالا که صد تومان ارزون کردین پز میدین....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج