۴۰۰۲۵۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

جاوید: از اسپانیا پیشنهاد داشتم

بازیکن تیم ملی فوتسال ایران گفت: پنالتی پایانی در دیدار رده‌بندی مقابل پرتغال راحت‌ترین ضربه عمرم در طول دوران ورزشی‌ام بود.

خبرگزاری فارس: تیم ملی فوتسال ایران در هشتمین دوره مسابقات جام جهانی توانست عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته باشد و با کسب عنوان سومی به کار خود پایان داد.

شاگردان ناظم‌الشریعه عملکرد بسیار خوبی در این دوره از مسابقات داشتند و تمامی بازیکنان در میدان یک ستاره بودند اما در این بین مهدی جاوید در آمار بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت. او با ۵ گلی که به ثمر رساند و همچنین با ۵ پاس گل توانست مؤثرترین بازیکن ایران را به خود اختصاص دهد. به همین دلیل به سراغ این بازیکن مشهدی رفتیم تا با او در خصوص اتفاقات جام جهانی و همچنین پنالتی آخری که منجر به کسب مقام سومی ایران شد، صحبت کنیم. مشروح صحبت‌های شماره ۱۴ تیم فوتسال ایران را در زیر می‌خوانید:

* اگر اسمش را بهانه نمی‌گذارند بازی‌های گروهی برایمان دیدارهای تدارکاتی بود

ابتدا در مورد آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در جام جهانی صحبت کنیم. تیم ملی شرایط خوبی نداشت.

به اندازه کافی در مورد این مسائل صحبت شده است. همانطور که می‌گویید تیم ملی شرایط خوبی نداشت. پس از اتمام جام ملت‌ها اردوهای چندانی نداشتیم و هماهنگی بین بازیکنان آنطور که باید و شاید وجود نداشت. اگر اسم این موضوع را بهانه نمی‌گذارند ما در مرحله گروهی جام جهانی بازی‌های تدارکاتی انجام دادیم و خود را آماده مسابقات کردیم. از آن به بعد هم هماهنگ‌تر شدیم و در مراحل حذفی هم توانستیم عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذاریم. پس از برتری مقابل برزیل خودباوری‌مان افزایش یافت و توانستیم حقانیت فوتسال ایران را به اثبات برسانیم.

* می‌توانستیم سال گذشته هم برزیل را شکست دهیم

در خصوص بازی با برزیل صحبت کن. دیداری که کمتر کاشناسی شانسی برای پیروزی ایران قائل بود.

ما بیش از ۲۰ سال بود که مقابل برزیل نتوانسته بودیم به برتری برسیم. درست است که کمتر کارشناسی برای ایران شانس پیروزی قائل شده بود اما بازیکنان پیش از این دیدار هم‌قسم شدیم بازی خوبی را به نمایش بگذاریم. همه ما معتقد بودیم که در دیدار سال گذشته که در گرند پریکس برگزار شد اگر بازی ۲ دقیقه دیگر ادامه داشت ما می‌توانستیم برزیل را شکست دهیم. این را هم بگویم که فشار روانی روی بازیکنان ما کم بود و توانستیم بازی خوبی را از خود به نمایش بگذاریم. ما پس از اینکه از برزیل عقب افتادیم احساساتی نشدیم و کادر فنی هم تصمیم داشت که ۴۰ دقیقه فقط منطقی بازی کنیم و اصلا احساساتی نشویم که همین گونه هم شد و در ضربات پنالتی توانستیم پیروز میدان شویم.

* الگوی ما فوتبال آلمان بود

در این دوره از جام جهانی ما در اکثر بازی‌ها از حریف عقب افتادیم اما توانستیم به بازی بازگردیم. علت این موضوع چه بود؟

فکر نمی‌کنم هیچ موقع ایران اینگونه بازی می‌کرد که احساسات را دخیل نمی‌کرد. ما برای اولین بار توانستیم منطق را به جای احساسات جایگزین کنیم و در هر زمانی که از حریف عقب می‌افتادیم به دور از احساسات عمل می‌کردیم. در حساس‌ترین شرایط هم بر احساسات خود غلبه می‌کردیم تا بتوانیم نتیجه را جبران کنیم. الگوی خود من فوتبال آلمان است که هیچ وقت به نتیجه کاری ندارد و همیشه انسجام تیمی خود را حفظ می‌کند.

* می‌خواهم هم‌تیمی‌هایم از بازی کردن کنار من لذت ببرند

با ۵ پاس گل و ۵ گلی که به ثمر رساندی مؤثرترین بازیکن ایران در این دوره از رقابت‌ها بودی.

من همیشه در زمین مسابقه ۲ هدف را دنبال می‌کنم. یکی اینکه به دنبال اجرا کردن دستورات تکنیکی و تاکتیکی کادر فنی در زمین مسابقه هستم و دیگری اینکه می‌خواهم بازیکنانی که در کنارم بازی می‌کنند از عملکرد من لذت ببرند و به همین خاطر هم تلاش می‌کنم بیشتر پاس بدهم و خوشبختانه توانستم در این دوره از مسابقات ۵ پاس گل بدهم. به هر حال تلاش تمام بازیکنان بود که من ۵ گل به ثمر رساندم و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

* پنالتی مقابل پرتغال راحت‌ترین ضربه عمرم بود

کمی در مورد ضربات پنالتی صحبت کنیم. آخرین پنالتی ایران در جام جهانی را به گل تبدیل کردی و باعث کسب مقام سومی ایران شدی. فکر می‌کنم ضربه بسیار سختی بود چرا که پیش از آن محمد طاهری و حمید احمدی ضربات پنالتی را از دست داده بودند.

واقعیت این است که وقتی پشت ضربه پنالتی آخر قرار گرفتم هیچ استرسی نداشتم و راحت‌ترین ضربه عمرم را به توپ زدم. چرا که مطمئن بودم توپ به گل تبدیل می‌شود و احساس بسیار خوبی هم داشتم. این آرامش من به ۲ دلیل بود. اول اینکه می‌دانستم مردم کشورم در حال تماشای این مسابقه هستند و برایم دعا می‌کنند و دوم اینکه بازیکنان به من روحیه دادند و من هم می‌دانستم نباید این پنالتی را خراب کنم چرا که زحمات ۴ ساله تیم ملی از بین خواهد رفت.

کلا در زدن شوت‌ها متبحری مخصوصا ضربه ایستگاهی که در دیدار مقابل پرتغال از روی نقطه دوم که البته جلوتر بود، زدی و به زیبای توپ تبدیل به گل شد.

وقتی دیدم زاویه نسبت به دروازه در جایی که خطا صورت گرفته بهتر از نقطه پنالتی دوم است، آن نقطه را انتخاب کردم که بازیکنان هم به من گفتند من ضربه را بزنم. خوشبختانه آن توپ هم تبدیل به گل شد و توانستیم بازی را به تساوی بکشانیم.

* پنالتی‌زن‌های تیم مشخص نبودند

در زدن ضربات پنالتی تمرین خاصی انجام داده بودی؟ ۲ بار بازی‌های تیم ملی به پنالتی کشیده شد اما در هر بار بازیکنان متفاوتی برای زدن ضربه پنالتی پشت توپ قرار گرفتند.

واقعیت این است که ما تمرین پنالتی نداشتیم و اینگونه نبود که ۳-۴ بازیکن برای زدن پنالتی انتخاب شده باشند بلکه هر کدام از بازیکنان که شرایط روحی و روانی بهتری داشت خودش اعلام آمادگی می‌کرد و پشت توپ قرار می‌گرفت. اینگونه نبود که بخواهیم از قبل مشخص کرده باشیم.

* صحبت‌های کشاورز همه را ریلکس کرد

پیش از ضربات پنالتی دیدار مقابل برزیل کشاورز صحبت‌های را انجام داد که فکر می‌کنم خیلی روحیه‌بخش بود. او با قاطعیت اعلام کرد هر بازیکنی پنالتی از دست بدهد فدای سرش و فکر می‌کنم این به بازیکنان کمک زیادی کرد.

درست است صحبت‌های بسیار روحیه‌بخشی بود که بار روانی مسئولیت را از دوش بازیکنان برداشت و کسانی که پشت تور قرار گرفتند با آرامش بالایی به توپ ضربه زدند. ما می‌دانستیم یک قدم تا پیروزی مقابل برزیل قهرمان فاصله داریم و صحبت‌های کشاورز باعث شد همه ریلکس باشند و در بهترین شرایط به توپ ضربه زدند.

* انگیزه‌مان پیش از بازی مقابل پرتغال دوچندان شد

و محمد کشاورز از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

روز دیدار مقابل پرتغال و قبل از شروع بازی او در رختکن حاضر شد و از تصمیمی که گرفته بود صحبت کرد. ما انگیزه زیادی برای شکست پرتغال داشتیم چرا که می‌خواستیم دل مردم را شاد کنیم. وقتی کشاورز هم این صحبت‌ها را مطرح کرد انگیزه ما دوچندان شد تا

بتوانیم با کسب عنوان سومی از زحمات او تشکر کرده باشیم. او ۱۳ سال برای تیم ملی زحمت کشید و خوشبختانه با خاطره‌ای خوش از تیم ملی رفت.

* بزرگترین سؤال زندگی‌ام این است که چرا به جام جهانی گذشته نرفتم

مهدی جاوید در این دور از مسابقات اولین دوره حضورش در جام جهانی را تجربه کرد و عملکرد خوبی هم از خود به نمایش گذاشت. فکر نمی‌کنی در سن ۲۹ سالگی دیر خود را نشان دادی؟

من ۸ سال است در تیم ملی حضور دارم. در جام جهانی گذشته در روز پایانی از لیست تیم ملی خط خوردم و هنوز هم علت آن خط خوردگی را متوجه نشدم. می‌توانستم در سن ۲۵ سالگی اولین تجربه خود را در جام جهانی داشته باشم. بزرگترین سؤال زندگی‌ام این است که چرا در دوره گذشته جام جهانی خط خوردم. البته آن مسئله دیگر برایم تمام شده و برگشت‌پذیر هم نیست اما این سؤال در ذهنم باقی مانده است که چرا به جام جهانی نرفتم.

* مشهدی‌ها از عملکردمان راضی بودند

به عنوان یکی از اضلاع مثلث مشهدی‌های تیم ملی عملکرد بسیار خوبی داشتی. رابطه‌ات با حسین طیبی و قدرت بهادری دو مشهدی دیگر تیم ملی چگونه است؟

۱۰ سال است که ما با یکدیگر دوستان نزدیکی هستیم. متاسفانه قدرت بهادری در ابتدای جام مصدوم شد و اگر او در تیم حضور داشت به مراتب می‌توانستیم موفق‌تر ظاهر شویم. خیلی ناراحت شدم که قدرت مسابقات را از دست داد. حسین طیبی هم یکی از بهترین بازیکنان آسیا و جهان است. فکر می‌کنم مشهدی‌ها از عملکرد ما در تیم ملی راضی بودند.

* ناظم‌الشریعه هم از لحاظ روحی و هم فنی بر بازیکنان تسلط داشت

همه می‌گویند ناظم‌الشریعه مربی خونسردی است. عملکرد او با بازیکنان در طول جام چگونه بود؟

برای ایرانی‌ها مسائل احساسی بسیار مهم است و ناظم‌الشریعه هم به خوبی به این موضوع واقف بود و هم از لحاظ فنی و هم روحی و روانی روی بازیکنان تسلط داشت. او در سخت‌ترین شرایط به ما آرامش می‌داد و خدا را شکر دست به دست هم دادیم و توانستیم افتخار بزرگی را رقم بزنیم.

* ایران یکی از بهترین لیگ‌های دنیاست

عملکرد خوب بازیکنان در جام جهانی این شانس را برای آنها به وجود می‌آورد که از تیم‌های دیگر در سایر کشورها پیشنهاد داشته باشند. آیا پیشنهادی پس از جام جهانی نداشته‌ای؟

من قبل از جام جهانی هم ۳-۴ پیشنهاد از اسپانیا و کشورهای دیگر داشتم اما امسال می‌خواهم در گیتی‌پسند بمانم تا پس از ۳ سال که نتوانستیم جام قهرمانی را به دست آوریم بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم. لیگ ایران کیفیت بسیار بالایی دارد و یکی از بهترین لیگ‌های جهان است. تنها مشکل ما عدم پخش مسابقات زنده مسابقات است که اگر این مسئله حل شود می‌توانیم شرایط بهتری را داشته باشیم چرا که خیلی از مشکلات ما حل خواهد شد. اسپانسرها به سمت فوتسال می‌آیند. مسائل مالی برطرف می‌شود. در مجموع با پخش رقابت‌ها می‌توان شاهد وضعیت بهتری بود. امیدوارم با توجه به نتایجی که تیم ملی کسب کرد نگاه‌ها تغییر کند و این مشکل هم حل شود. تیم ایران تنها تیمی در مسابقات بود که بازیکن برزیلی‌الاصل نداشت و همه برای کشور عزیزمان بودند. این خودش یک موهبت است و نشان می‌دهد پتانسیل فوتسال ایران بسیار بالاست.

* خوشحالی مردم را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنیم

در مورد پاداش‌هایی که در جام جهانی مطرح شد، صحبت کنیم. پیش از بازی مقابل روسیه بازیکنان در اقدامی هماهنگ در فضای مجازی بیانیه‌ای صادر کردند و از پرداخت تنها ۲۵۰ دلار خبر دادند.

آن بیانیه به خاطر این بود که خبرهایی مطرح شده بود و مبالغی را گفته بودند که پرداخت شده است. ما تنها خواستیم بگوییم اینچنین نبوده است وگرنه به هیچ عنوان برای پاداش بازی نکردیم و نخواهیم کرد. این یک شعار نیست، واقعا برای خوشحالی مردم تلاش می‌کردیم و وقتی پیام‌های محبت‌آمیز مردم را می‌دیدیم حاضر نبودیم آنها را با هیچ چیزی عوض کنیم. ارزش آن پیام‌ها با هیچ چیزی برایمان قابل جبران نبود و نمی‌توان روی آنها هیچ ارزشی گذاشت. به نظرم خدا باید عزت بدهد تا بتوانیم دل مردم را شاد کنیم.

در مورد لباس‌ها هم کمی توضیح بده. گفته شد پیراهن‌ها پاره شده‌اند و مسئولین مجبور شدند با نخ و سوزن آنها را بدوزند!

به هر حال خود مسئولین فدراسیون می‌دانند که لباس‌ها چه کیفیتی داشت. عکس‌هایی هم که منتشر شده گویای همه چیز است. بهتر است دیگر در مورد این مسائل صحبت نکنیم. امیدوارم در آینده شاهد چنین چیزهایی نباشیم.

به عنوان سؤال پایانی از شرایط خودت در گیتی‌پسند بگو.

خوشبختانه ما شروع خوبی در لیگ داشتیم و از ۴ بازی حداکثر امتیاز را کسب کردیم. آقای جنتی مدیرعامل باشگاه شرایط بسیار خوبی را امسال فراهم کرده است. امیدوارم پس از جام جهانی هم بتوانیم این روند را ادامه دهیم و خستگی مسابقات روی ملی‌پوشانمان تاثیر نگذاشته باشد. شرایط‌مان بسیار خوب است و امیدوارم پس از ۳ سال بتوانیم مجددا جام قهرمانی را کسب کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج