۴۰۰۲۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

۱۰۰ چهره سال به انتخاب فارن پالیسی

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (۹)

صد چهره برتری که دو ماهنامه فارن پالیسی به صورت سالیانه منتشر می کند بر اساس رای گیری از نظرات و آرای خوانندگان صورت می گیرد. امسال هم این نشریه در شماره نوامبر – دسامبر ۲۰۱۲خود به معرفی این ۱۰۰ چهره پرداخته است.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (9)

مهرنامه: صد چهره برتری که دو ماهنامه فارن پالیسی به صورت سالیانه منتشر می کند بر اساس رای گیری از نظرات و آرای خوانندگان صورت می گیرد. اولین فهرست صد نفره فارنپالیسی در نوامبر 2005 منتشر شد و در ژوئن 2008 معرفی این صد چهره از سوی فارن پالیسی به صورت مشترک با مجله پراسپکت در بریتانیا صورت پذیرفت.

هدف از تعیین این چهره ها هم مشخص کردن 100 فرد «اثرگذار» و «زنده ای» است که در رشته های مختلف و در سطح جهان فعالیت دارند. بر اساس محل تولد، تقریباً 40 درصد این چهره ها از ایالات متحده آمریکا و کانادا هستند؛ 25 درصد از اروپا، 22 درصد از خاورمیانه و شرق دور؛ کمتر از 5 درصد هم از سایر مناطق هستند؛ آمریکای لاتین با 4 درصد و استرالیا با 3 درصد.

همچنین کمتر از 8 درصد این فهرست را زنان تشکیل می دهند. تاکیر بر این نکته ضروری است که این انتخاب بر اساس نظرسنجی از خوانندگان صورت می گیرد و «زبان» و «ملیت» خوانندگان نقش مهمی در انتخاب چهره های مد نظر دارد و از آنجا که زبان اول یا دوم در بسیاری از نقاط دنیا انگلیسی است، بدیهی است که چهره های انگلیسی زبان نقش آشکارتری برای انتخاب شدن دارند.

تقریبا تمام رای دهندگان آفریقایی هم از کشور نیجریه هستند. امسال هم این نشریه در شماره نوامبر - دسامبر 2012خود به معرفی این 100 چهره پرداخته است و ما هم به معرفی این چهره ها می پردازیم.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (۱)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (2)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (3)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (4)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (5)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (7)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)

81- پاتریس مارتین و جاسلین وایات

برای ابتکار در زمینه مبارزه با فقر

دو مدیر / سان فرانسیسکو

جهان طراحی سال هاست که خود را با اتومبیل های پر زرق و برق، لپ تاپ ها، گوشی های هوشمند و حتی لوازم مدرن آشپزخانه به زندگی آدمی عرضه کرده است اما پاتریس مارتین و جاسلین وایات پیش قراول شاخه نوینی از طراحی بوده اند که بیشتر از آنکه جلوه گر و پرطمطراق باشد، کارا و پرکاربرد است.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (9)

سیستم ها و ابزاری که آنها مبتکران آن بوده اند شاید در دنیا جلوه پررونقی نداشته است اما انقلابی در طراحی ایجاد کرده است. مارتین کارگردان خلاق و وایات مدیر اجرایی شرکت طراحی IDEO هستند که ابتکارات مهندسی و بازاریابی آنان برای جوامع محروم کردهای مناسبی در برداشته است.

ایده آنها اینگونه است که مغزها و پول های دره سیلیکون ن- منطقه ای در سانفرانسیسکوی آمریکا - را برای مقابله با چالش های توسعه نظیر شکوفایی کشاورزی و خدمات مالی و حتی برابری جنسیتی در مناطق محروم جهان به کار گیرند. در کنیا کشوری که تنها ۶۱ درصد مردم به آب آشامیدنی دسترسی دارند، شرکت IDEO از طریق ایجاد یک شبکه توزیع خانگی، آب آشامیدنی را در بسته بندی های مناسب و با یک لوگوی زیبا در اختیار مردم قرار می دهد که این برنامه در نایروبی به صورت آزمایشی در حال اجراست.

وایات می گوید تلاش ما بر این است تا راه حلی که در پیش گرفته ایم کاملا ملموس و کارآمد باشد. او می گوید بخشی از هدف ما بیان توضیحاتی است درباره نمونه های ارائه شده، توضیحات تصویری از طراحی های جدید شرکت که تا چه میزان سیستم بهداشتی در کشور غنا یا وسایل آشپزخانه ای که در تانزانیا مورد استفاده قرار گرفته کار را آسان کرده است.

وایات یک متخصص توسعه است که از مغزهای تجاری شرکت IDEO به حساب می آیدو مارتین هنرمندی است خلاق. این دو با یکدیگر چشم های دره سیلیکون را به سوی نیازهای مردم محروم متوجه کرده اند. امروزه در وسایل اشخاص ثروتمند آی پدهای شرکت اپل برای مدیریت اطلاعاتشان و صندلی های ارگونومیک هرمان میلر برای کمردردهایشان یافت می شود. چرا ابتکارات طراحی همانگونه که وایات به آنها خوشبینانه می نگرد و سازنده و کارآمد به کار می گیرد، در خدمت حل معضلات مردم جهان به کار گرفته نمی شود؟


82- رابرت دی کاپلان

برای بازگرداندن دوباره جغرافیا به نقشه ها

تحلیلگر ارشد مرکز استراتفور / استاک بریج، ماساچوست

این روزها دیکتاتورهای بی رحم، اختلافات فرقه ای و سرکوب های سیاسی را بهانه ای برای درگیری های خونین بیان می کنند اما رابرت دی کاپلان عناصر دیگری مانند کوه ها و رودخانه ها و حتی انواع خاک ها را به عنوان عوامل اصلی این تنش ها به ما یادآور می شود. او در کتاب بلندپروازانه جدید خود با نام «انتقام از جغرافیا» می نویسد: «آنچه که نقشه ها درباره تعارضات آینده و مبارزه علیه سرنوشت به ما گوشزد می کنند این است که توپوگرافی و مرزها جدا از مفاهیم ژئوپلتیک قابل تعریف نیستند. ریشه مشکلات از افغانستان و پاکستان گرفته تا مسایلی که روسیه و چین بر سر منابع طبیعی با یکدیگر دارند، در جایی جز مسائل جغرافیایی و ارضی و مرزی قابل تعریف نیست.»

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (9)

در سال ۱۹۹۳ هنگامی که کاپلان در حوزه مسائل آتلانتیک پژوهش می کرد، مطالعه کتاب سوم وی با نام «ارواح بالکان» از سوی بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا ضمن متقاعد کردن وی برای دخالت در مسأله بالکان، شهرت و آوازه کاپلان را نیز به همراه داشت. ۱۷ سال از آن زمان گذشت و وی ۱۱ کتاب دیگر به رشته تحریر درآورد. وی در کتابی که در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد، اقیانوس هند را از نظر جمعیتی و استراتژیک، قطب جهان در قرن بیست و یکم نامید و همین نگاه وی باعث شد تا دولتمردان آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به این منطقه به عنوان وزن استراتژیک و قدرت محوری آسیا بنگرند و بازیگران تاثیرگذار آینده جهان را نه در سرزمین های شمال که در آب های جنوب جستجو کنند.

کاپلان در کتاب «انتقام از جغرافیا» به روشنی بیان می دارد که چگونه سرزمین ها و اقلیم های مختلف جهان پیرامون ما را شکل داده اند. او شکست آمریکا در جنگ عراق را (که خود ابتدا از حامیان آن بود) به عدم شناخت دقیق آمریکا از سرزمین عراق و ناآشنایی به صفات شبه نظامیان این منطقه پیوند می دهد و اظهار می دارد تصادفی نیست که موج تظاهرات دموکراسی خواهی در دنیا عرب در یک کشور آفریقایی کلید می خورد که در نزدیکی مرزهای اروپا قرار دارد.

ایده ای که کاپلان مطرح می کند در واقع رقیب نظریه ای است که در اوایل قرن بیستم توسط هالفورد مکیندر مطرح شد. نظریه ای که معتقد بود آسیای مرکزی قلب جهان است و هر امپراتوری که کنترل این منطقه را در اختیار گیرد نبض جهان برای او خواهد زد و البته این همان ایده ای بود که نازی ها از آن برای توجیه اقدامات خود در به راه انداختن جنگ جهانی دوم بهره گرفتند. کتاب کاپلان نه تنها عنصر تعیین کننده جغرافیا در تاریخ مدرن را تئوریزه می کند، بلکه در سیاست خارج یامروز نیز اقناع کننده ترین مباحث را ارائه می دهد.


83- کای فولی

برای ساخت شبکه نوین اینترنت در چین

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره، شرکت «ابتکارات» / چین

با وجود روند رو به رشد دومین اقتصاد جهان در سال 2011، چین هنوز هم بیشتر به عنوان یک تولیدکننده مطرح است تا یک مبتکر و در واقع بیشتر وام گیرنده بوده تا خالق فناوری های نوین. مردی که راجعه به او صحبت می کنیم به احتمال زیاد چین را به یکی از پیشگامان عرصه ابتکارات و فناوری تبدیل خواهد کرد تا شأن پکن را از یک کشور تقلیدکننده به یک کشور مبتکر ارتقا دهد.

آنچه رخ داد این بود که کای فولی رئیس آمریکایی - تایوانی سابق گوگل با سرمایه گذاری در بخش های مختلف باعث شد تا میلیون ها نفر در چین از خدمات نوین اینترنت بهره مند شوند. لی برای تکرار موفقیت هایش در سیلیکون از زمانی که در سال 2009 شرکت خود را با نام «ابتکارات» افتتاح کرد، 600 میلیون دلار در بیش از 50 شرکت سرمایه گذاری کرد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (9)

وی همچنین برنامه های آموزشی و کارآفرینی متعددی را به اجرا گذارد اما شرکت های او: «ژی هو» که یک شبکه پرسش و پاسخ در زمینه مسائل اجتماعی است، شرکت Wonderpod که به کاربران کمک می کند. اطلاعات موبایل و رایانه شخصی خود را همگون سازی کنند و شرکت «نول» که در واقع سرویسی است برای کاربران تا به کمک آن از رخنه های امنیتی در رایانه خود محافظت کنند. دو پلات فرم محبوب میکروبلاگینگ با بیش از ۳۳ میلیون کاربر در چین، «لی» را در دنیای واقعی نیز به شهرت رسانده است.

وی در مقاله ای که در ماه اکتبر در صفحه LinkedIn خود منتشر کرد به دقت به مباحثی درباره برنامه درسی مدارس چین، ماهیت ریسک گریزی دانش آموزان چینی و همچنین محیط پر هرج و مرج این کشور در فضای مجازی پرداخت و آن را از جمله دلایلی دانست که چین تاکنون نتوانسته است مارک زوکربرگ خود را متولد کند. شاید از همین رو است که «لی» یک وب سایت آموزشی راه اندازی کرده است تا دانش آموزان چینی بتوانند خلاقانه تر اندیشه کنند. اگرچه تاکنون هیچ یک از شرکت های «لی» سود سرشاری به دست نیاورده اند اما کاری که او انجام داده است اساسی تر از این حرف هاست. در واقع وی زمینه ای را در دو حوزه مهم مالی و فکری ایجاد کرده است تا انقلابی نوین در عرصه ارتباطات بزرگترین جامعه مجازی جهان - چین - شکل دهد.


84- بت نوویچ

به دلیل تقاضا برای ایجاد یک دولت باز و تحقق آن

استاد حقوق / نیویورک

هنگامیکه باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در اولین روز کاری خود دستورالعملی را برای شفاف تر و بازتر شدن دولتش صادر کرد، تصادفی نبود که نوویچ از سوی رئیس جمهور مسوول این کار در نظر گرفته شد. نوویچ، که پیشگام ایجاد دولت باز لقب گرفته، جمعی از کارشناسان را برای اجرای این کار به خدمت گرفت تا با ارائه پیش نویس قوانین ایجاد یک دولت باز، سازمان های فدرال را از نظر شفافیت نظام مند ساخته و برای این کار روی اطلاعاتی که کاربران اینترنتی در اختیار وی قرار می دهند، حساب ویژه ای باز کرد. در همین راستا، راه اندازی سایت «data.gov» که تا به امروز نزدیک به 400 هزار اطلاعات دولتی در آن منتشر شده است و نیز طراحی 1500 اپلیکیشن به این منظور که همه مسائل مرتبط با مسائل دولتی را پوشش می دهند؛ گواه تلاش های وی در این مسیر است. او در مصاحبه ای اظهار داشت اهداف بلندی را پیگیری می کند: «ما از فن آوری های جدید استفاده کردیم تا با ایجاد یک فرهنگ پاسخگویی امکان الغای آن را توسط دولت های بعدی ناکام گذاریم.»

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (9)

نوویچ در حال حاضر در دانشگاه ها، همچنان به آزمایش داده ها و فن آوری هایی می پردازد که می تواند انقلابی در روند دموکراسی ایجاد کند. او به نخست وزیر بریتانیا، دیوید کامرون نیز توصیه کرده است تا پروژه دولت باز را با ایجاد مخزنی که ایده های مناسب را در فضای مجازی جمع آوری کرده و با استفاده از الگوی ویکی پدیا یک «OrgPedia» را پیاده سازی کند تا اطلاعات دولتی در آن منتشر شود. (جورج آزبورن، رئیس خزانه داری آمریکا می گوید «بت به معنای واقعی کلمه در نوشتن کتاب WidkiGovernment، درباره نیاز به تغییر سیاست گذاری در عصر اینترنت سنگ تمام گذاشته است.»)

پروژه دولت باز برای یک روز یا یک دوره ریاست جمهوری طراحی نشده است بلکه ایده ای است ملی برای کلیه شهروندانی که از وضعیت بهداشت و خدمات شهری و بیه گلایه مندند. نوویچ بیشتر از هر کس دیگری در پی آن است تا واشنگتن عرصه را برای شفافیت در فضای مجازی باز کند.


85- رادوسلاو سیکورسکی

برای گفتن حقیقت حتی زمانی که آن سخن دیپلماتیک نباشد

وزیر امور خارجه / لهستان

لهستان به عنوان تنها کشور اتحادیه اروپاست که دچار رکود نشده و همواره دیدگاه منحصر به فرد خود را در قبال مشکلات اقتصادی اروپا دنبال کرده است و در این میان رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه این کشور شخصی بود که مأموریت داشت تا حقایق را به اطلاع همتایانش برساند.

در سخنرانی در اواخر سال گذشته، سیکورسکی مخاطب برلینی خود را با گفتن این جمله که «من از انفعال آلمان بیشتر از قدرت آلمن می ترسم» شوکه کرد. اظهاراتی تقریبا تاریخی که گواه دشمنی دیرینه دو کشور با یکدیگر بود.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (9)

او چشم انداز فروپاشی اتحادیه اروپا را برای همتای آلمانی خود روشن کرد و از طرف آلمانی خواست تا به عنوان یکی از بنیانگذاران این اتحادیه، با کمک به سایر اعضای اتحادیه از فروپاشی آن جلوگیری کند.

در ماه سپتامبر، سیکورسکی بر بریتانیا فشار آورد تا دیوید کامرون علاقه بیشتری برای ایفای یک نقش فعال در رهبری اتحادیه از خود نشان دهد. او گفت: «اتحادیه اروپا یک قدرت انگلیس زبان است و بازار واحد اروپایی یک ایده انگلیسی بوده است. شما می توانید اگر تنها بخواهید رهبری سیاست دفاعی اروپا را داشته باشید و اگر این نقش را نپذیرید از ما نخواهید که به کمک اتحادیه بیایم و آن را از خرابی و فلاکت نجات دهیم.»

یک روزنامه نگار قدیمی به نام «اپل بام» که با ستون نویس روزنامه واشنگتن پست، ازدواج کرده، می گوید سیکورسکی مدافع سرسخت همکاری ترانس آتلانتیک برای مقابله با تهدیدات امنیتی است و به ویژه روسیه را در زمره اصلی ترین این تهدیدات می داند. اگرجه لهستان به تبعیت از مشی باراک اوباما تنظیم مجدد روابط یا «ریست» را در دستور کار روابط خود با روسیه قرار داد اما سیکورسکی در حال حاضر، همواره نسبت به استبداد خزنده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده است.

البته این به آن معنا نیست که سیکورسکی دارای روابط نزدیک با دموکرات های واشنگتن است بلکه همیشه کاخ سفید سعی کرده وی را از الطاف خود بی بهره نگذارد: در ماه می بود که اوباما بی مقدمه به اردوگاه مرگ آشویتس اشاره کرد و آن را اردوگاه مرگ نازی ها در خاک لهستان نامید و همین باعث شد تا سیکورسکی در صفحه توییتر خود سخنان اوباما را شاهدی بر «جهل و بی کفایتی» وی بداند.


86- پانکاج میشرا

به دلیل پیگیری رشد روشنفکری در شرق - مستقل از غرب

نویسنده / انگلیس

آمریکایی ها - که رویدادهای جهان را همواره در منشور غرب مشاهده کرده اند - بر این باورند که بهار عربی از آرمان دموکراسی خواهی آمریکایی الهام گرفته است یا اینکه اقتصاد چین بدون غرب با چالش دست و پنجه نرم خواهد کرد و جای شگفتی نیست که غرب، حاکم بلامنازع قرن بیستم بود و همانطور که پانکاج میشرا در کتاب جالب خود که در سال 2012 منتشر شد و با نام «از ویرانه های امپراتوری: روشنفکرانی که آسیا را بازسازی کردند» به بازار عرضه شد می نویسد: «امروز تقریبا هر جامعه ای حداقل تا حدودی متاثر از فرهنگ غرب بوده است یا به نوعی در آرزوی این بوده است تا اشکالی از مدرنیته غرب را سرلوحه خود قرار دهد.»

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (9)

اما میشرا به ما یادآوری می کند که «زمانی وجود داشت که تنها یک منطقه خاص جغرافیایی را به خود اختصاص داده بود و سایر فرهنگ ها ناخودآگاه بر این باور بودند که نظم جهانی در ارزش های آنها وجود دارد.»

میشرا یک رمان نویس و مقاله نویس هندی است که توانمندی نادری در نگارش های علمی و انتقادی درباره قاره محل تولد خود و بخش عظیمی از مخاطبین غربی دارد. کار روزانه وی قلم زدن در ستون «نگاهی به تغییر نقش آسیا در فضای ژئوپولتیک امروز» در روزنامه بلومبرگ است.

وی در کتاب «از ویرانه های امپراتوری» گریزی به اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم می زند و زمانی را اشاره دارد که بخش های بیشتر آسیا هنوز در حال مقاومت در برابر نفوذ ایدئولوژیک استعمارگران این قاره بودند. این کتاب «لیانگ کیچائو» که یک اصلاح طلب چینی است و در اوایل بر «مائو زدونگ» تاثیرگذار می شود، باعث شد تا مائو درباره خطرات و وسوسه های یک جهان وطن چینی نظریه پردازی کند و نیز ایدئولوگ ایرانی جمال الدین افغانی (اسدآبادی) که از طرفداران نظریه «تعصب» پان اسلامیستی به عنوان تنها راه احیای جهان اسلام است را مورد اشاره قرار می دهد.

مبشر معتقد است اگر این متفکران بدون تریبون بهتر شناخته شوند، جهان امروز ظهور آسیا را بهتر درخواهد یافت. میشرا می گوید برای مثال در افغانستان جان و مال قابل نگهداری است اگر معادلات ساده اخلاقی مثل دامن کوتاه زنان در برابر ریش بلند طالبان با یک تعامل فکری عمیق تر و رفع سوء تفاهمات قدیمی جایگزین شود.


87- طارق رمضان

به دلیل نشان دادن آشتی پذیری اسلام و دموکراسی

محقق / لندن

شکل گیری قیام های عربی، که به طور همزمان اسلام گرایان را در چندین نقطه به قدرت رساند و دموکراسی های جدید را در خاورمیانه به ارمغان آورد، متفکران کشورهای عربی را بر آن داشت تا بر سر چگونگی آشتی پذیری سنت های اسلامی با آزادی، برابری جنسیتی و حقوق بشر و ایده هایی که بسیاری آن را از واردات غرب می دانند بحث و تبادل نظر کنند.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (9)

برای پاسخ به این سوالات بود که با طارق رمضان، استاد مطالعات علوم اسلامی در دانشگاه آکسفورد و نوه بنیانگذار اخوان المسلمین - حسن البنا - به گفت و گو نشستیم. او معتقد است که اسلام، ذاتا ضدیت با غرب ندارد و این دو را می توان با یکدیگر آشتی داد. استدلال رمضان این است که اگر افکار اصلاح شود نیازی به بازنویسی متون مقدس نیست. این پیامی است که در میان مردم غرب طنین انداز شده است اما هنوز هم جوامع آزاد شده خاورمیانه چیزهای زیادی برای ارائه دارند.

انتشار کتاب جنجالی وی با عنوان «اسلام و بیداری عربی» خشم بسیاری را به دلیل اینکه ریشه های غربی بهار عربی را با تئوری توطئه توضیح می دهد به دنبال داشت. رمضان در این کتاب به مسلمانان پیشنهاد می کند تا نسخه خود را از دموکراسی ارائه دهند و تاکید می کند که هم اکنون وقت خلاقیت های سیاسی فرا رسیده است. او تنها توسل به سیاست های خیابانی را برای پیشبرد برنامه اصلاحات در جهان عرب تشویق نمی کند بلکه معتقد است جهان عرب به دلیل چند دهه دیکتاتوری سرکوبگر که منجر به نابودی ایده ها شده است نیازمند تغییرات گسترده ای است و این اقتضا می کند تا هر چه بیشتر از پایبندی کور به گذشته دور شود. به عبارتی وی معتقد است بدون تحول و بازنگری در اعتقادات نه ایمان زنده می ماند نه سنت های دینی.


88- یورگن هابرماس

برای این سوال که به هر حال اروپا به چه معنا است؟

فیلسوف / آلمان

در میان نسلی از فیلسوفان تاریک بین اروپایی که در پی دریدن منطق و عدالت به عنوان ابزارهای سرکوب بودند، یورگنه هابرماس توانسته مدت مدیدی خود را از این ورطه تاریک بیرون نگاه دارد و همچنان خوشبینی خود را حفظ کند. او از فضای قهوه خانه ها و کافه های دوران ابتدایی تاریخ اروپا الهام می گیرد و در سال 1981 مشهورترین ایده خود را تحت عنوان عقلانیت ارتباطی مطرح می کند ایده ای که بحث های زیادی به دنبال داشت و موافقان زیادی را با خود همراه کرد اما بحران کنونی اروپا به خوش بینی هابرماس لطمه وارد کرده است. وی انفعال دولتمردان اروپایی در برابر این بحران را مانند کودتای خزنده ای می داند که قدرت را در دست عده ای بروکرات سرشناس در بروکسل قرار داده است و معتقد است با نابودی منطقه اقتصادی یورناسیونالیسم که زمانی اعضای اتحادیه اروپا از سرکوب های آن در رنج بودند با غرور باز خواهد گشت و در سراسر قاره در قالب احزاب نژادپرست و اسلام هراس رخ خواهد نمود و به واقع می توان گفت این افراط گرایی جناح راست در اروپا بود که به رشد صنعت سیاسی منجر شد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (9)

برای اولین بار در تاریخ اتحادیه اروپا، هابرماس ۸۳ ساله به اشپیگل گفت: «ما در واقع در حال نابود کردن دموکراسی هستیم، چیزی که من قبلا تصور آن را نمی کردم.» اما این اروپا چیست که هابرماس آنقدر برای آن متاسف است و چگونه باید آن را نجات داد؟ وی در کتاب جدیدش با عنوان «بحران در اتحادیه اروپا» اروپا را فراتر از یک جهان وطنی فرض می کند که مرزهای ملی را درنوردید و این مردم اتحادیه اروپا این نوع همبستگی فرامرزی را آشکارا به چالش کشید.

این نگاه جسورانه معتقد است دموکراسی اروپایی به حاکمیت ملی کشورها پایان داد و اتحادی را جایگزین آن کرد که بدون قدرت بازار و نیروی اقتصادی از هم فروپاشید. در سالی که ریاضت اقتصادی روز به روز بیداد می کند نگاه های بلندپروازانه هابرماس همانند تنفس در هوای تازه یک روز زیباست.


89- ریکن پاتل

برای اینکه ثابت کرد برای شروع و پایان فعالیت در وب حتما نیازی به کلیک کردن نیست

مدیر اجرایی شرکت آواز Avaaz / نیویورک

ریکن پاتل مفهوم مشوش جامعه جهانی را گرفته است و به آن پر و بال بخشیده. شرکت «آواز» یک سازمان مدنی بود که او با کمک چند تن از همکارانش در سال 2007 تاسیس کرد و به بزرگترین جنبش فعالین فضای مجازی تبدیل شد. بیش از 16 میلیون عضو به اولویت های این سازمان رأی دادند و کمک های مالی خود را برای حمایت از یک رشته وسیعی از عوامل، از مبارزه با گرم شدن زمین گرفته تا متقاعد کردن مسوولان هتل هیلتون برای آموزش کارکنان خود هنگامی که میهمانان در دام روسپی ها می افتند اختصاص داد.

در بهره برداری از اینترنت به عنوان نیرویی برای ایجاد تغییرات جهانی، پاتل این تصور را که صرفا این سرمایه گذاری ها در زمینه یک کلیک ساده که وی آن را »کلیکتیویسم / clicktivism» می خواند بوده، رد کرده و معتقد است پیشگام مدل های جدیدی برای پیشبرد حقوق بشر و دموکراسی می باشد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (9)

پاتل یک کانادایی است که کار خود را بر روی تحلیل مناطق مورد مناقشه مانند افغانستان و سیرالئون متمرکز کرده است و شرکت «آواز» در واقع الگوبرداری شده از گروه حمایت از آزادی «MoveOn.org» و البته در یک مقیاس جهانی می باشد.

این روزها اما «آواز» پا را فراتر از فهرست اقدامات خود گذاشته و به تازگی اقداماتی را برای ایفای نقشی مستقیم در مساله سوریه انجام داده است. در این راستا شبکه پاتل میلیون ها دلار از حامیان خود در سراسر جهان جمع آوری و به معارضین حکومت بشار اهدا کرد. شبکه وی همچنین دارو و تجهیزات ارتباطی به فعالین داخلی سوریه فرستاد و کمک کرد تا روزنامه نگاران از شهر محاصره شده حمص اخبار را به بیرون منتشر کنند.

پاتل می گوید اقدامات ما در کمک رسانی شفاف به معارضین سوری مخالفت های جامعه بین الملی را در پی داشته است ولی ما بر حمایت آشکار خود همچنان تاکید می کنیم. پاتل می گوید باور «آواز» بر توانمندسازی فراملی است پس تفاوتی نمی کند که از معارضین در یک جنگ چریکی حمایت کنی یا حقوق همجنس گرایان در اوگاندا.

پاتل معتقد است دو نوع باور به نظریه جبرگرایانه سرنوشت محتوم وجود دارد؛ اینکه باور کنی جهان غیرقابل تغییر است و دیگر اینکه بپذیری نمی توانی نقشی در تغییر جهان داشته باشی.


90- ویوک وادوا

برای ارائه ایده ای نوین درباره وضعیت مهاجرین در آمریکا

کارآفرین / مانلو پارکو، کالیفرنیا

شغل های جدید ایجاد کنید و این مهاجرین هستند که شغل های جدید ایجاد می کنند اما مهاجرین در آمریکا بعد از دهه ها، کار سختی برای ورود به عرصه کارآفرینی خواهند داشت. با توجه به مطالعات انجام شده توسط «وادوا»ی کارآفرین که در کتابش با عنوان «چرا آمریکا در حال واگذاری رقابت جهانی در به دست آوردن نیروی کارآفرین است» منتشر شده، در حالی که تعداد مهاجرین آمریکا افزایش یافته است اما درصد شرکت هایی که مهاجرین از سال 2005 تاکنون تاسیس کرده اند به سختی به 25 درصد می رسد و این میزان در منطقه دره سیلیکون از 52 درصد به 44 درصد کاهش یافته است.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (9)

این اصلا جالب نیست که شرکتی مانند «Blueseed» در خارج از منطقه دره سیلیکون و در آب های آزاد برای کارآفرینان خارجی کشتی اجاره کند و آنها را در آن سکنی دهد تا هم نزدیک به مشتریان و سرمایه گذاران خود باشند هم نیازی به ویزای کار نداشته باشند.

ایالات متحده چگونه می خواهد با این شرایط در قرن بیست و یکم با رقبای خود هماورد شود و بهترین و روشن ترین نتایج را از آن خود کند؟ این شهروند آمرکیایی هندی الاصل که معتقد به ایده «راه اندازی سیستم روادید» می باشد بر آن است تا با ایجاد این امکان از سوی دولت و ارائه روادید بلندمدت، کارآفرینان خارجی بتوانند با داشتن شغلی ثابت شرایط حضور طولانی مدت خود را در آمریکا فراهم کنند.

وی می گوید: «در غیر اینصورت نیروی کار ماهر مهاجران را از دست خواهیم داد. آنها به کشورهای خود بازخواهند گشت و یک گوگل و اینتل دیگر خواهند ساخت و ما بعد از ۵ سال از خواب بیدار خواهیم شد و خواهیم گفت چگونه اجازه دادیم چنین اتفاقی رخ دهد؟ این همان زنگ خطری است که بعد از رکود اقتصادی آمریکا باید گوش ها و هوش ها را متوجه خود سازد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج