الفبای اقتصاد برای بازاریابان
۴۰۵۶۲۴
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
۵۰۶۶ 
آگاهی از علوم مرتبط با بازاریابی و فروش برای موفقیت افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، ضروری است. بدون شک یکی از این حوزه ها که به شکل مستقیم و غیرمستقیم تاثیر زیادی روی فعالیت بازاریابان و فروشندگان می گذارد، اقتصاد است.
ماهنامه بازاریاب بازارساز: آگاهی از علوم مرتبط با بازاریابی و فروش برای موفقیت افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، ضروری است. بدون شک یکی از این حوزه ها که به شکل مستقیم و غیرمستقیم تاثیر زیادی روی فعالیت بازاریابان و فروشندگان می گذارد، اقتصاد است. البته قرار نیست افرادی که فعال حوزه بازاریابی و فروش هستند، اقتصاددان باشند ولی آشنایی با اصطلاحات و فرایندهای اقتصادی به میزانی که نیاز آنها را برطرف کند، لازم است.
 
الفبای اقتصاد برای بازاریابان

شرکت (Company)

اتحاد و مشارکت دو نفر یا بیشتر به منظور پیشبرد فعالیت های بازرگانی یا صنعتی و فروش کالا یا خدمات، شرکت ممکن است به صورت «مسئولیت محدود»، «سهامی خاص»، «سهامی عام» و ... باشد. بازاریاب آگاه و هوشمند می تواند از اعتبار شرکت خود (سابقه، میزان سرمایه و ...) در امر بازاریابی و فروش استفاده نماید.

مالیات بر ارزش افزوده (VAT)

که مالیات فروش (Salse tax) هم نامیده می شود. مالیاتی که هنگام فروش کالا یا خدمات از خریدار دریافت می شود. این رقم هم اکنون 9 درصد است که به رقم برچسب قیمت افزوده می شود.

تورم رکودی یا رکود تورمی

چنانچه روند فعالیت اقتصادی کند شود و بیکاری افزایش یابد (رکود) و همزمان با قیمت های فزاینده (تورم) همراه شود، رکود تورمی پیش می آید.

الگوی بازار (Market model)

توصیفی از کاربرد بازار که در آن کالا یا خدمات عرضه می گردد. یکی از الگوهای متداول رقابت منطقی و خالص است. در این الگو شمار زیادی بازاریاب و فروشنده به طور مستقل عمل می کنند. از دیگر الگوها می توان از «انحصار فروش» و «انحصاری چند قطبی خرید یا فروش» نام برد.

مکانیزم قیمت (Price mechanism)

عبارت است از نحوه تغییر در قیمت ها که در تولید کالاها و عرصه خدمات تاثیرگذار است و رابطه این فرایند در تصمیم گیری ها در ارتباط با موضوع عرضه و تقاضا در بازار. به عبارت دیگ راین روشی است که در یک جامعه رقابتی با محوریت قیمت برای توزیع کالا یا خدمات به کار می رود.

خرده فروشی – خرده فروش (Retailing-retailer)

خرده فروشی که «جزیی فروشی» هم نامیده می شود عبارت است از عرضه و فروش کالاهای آماده برای مصرف به مصرف کنندگان عمدتا بخش خصوصی مانند فروشگاه ها، غرفه ها و ...

خرده فروش، کسی است که به مصرف کننده زیادی می فروشد، البته این امکان نیز وجود دارد که با شرکت ها و موسسات نیز داد و ستد کند.

عمده فروش – عمده فروشی (Wholesale – Wholesaler)

عمده فروش که «کلی فروش» هم نامیده می شود، می تواند شخص یا شرکت باشد و در واقع واسطه بین تولیدکننده و خرده فروش است. عمده فروشی بخش اساسی کار توزیع است و چنانچه از چرخه فعالیت خارج شود، کار آن به عهده تولیدکننده یا خرده فروش گذاشته خواهد شد. عمده فروش برای یک دوره زمانی خاص صاحب کالاست و آن را انبار می کند و برای پخش این کالاهای مصرفی برنامه ریزی می نماید.

درآمد (Income)

آن مقدار پول، کالا یا خدمات که توسط یک شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت، موسسه و ...) در یک دوره زمانی معین به دست می آید. دو منبع اصلی درآمد عبارتند از: 1- انجام خدمات شخصی و 2- مالکیت عوامل تولید مانند سرمایه، کارخانه، فروشگاه و ...

سرمایه گذاری (Investment)

سرمایه گذاری عبارت است از مبادله پول در برابر یک شکل از مالکیت که انتظار می رود ماندگار و سودآور باشد. مثلا خرید آپارتمان یا سهام اوراق قرضه که اصل آن باقی بماند و درآمد رضایت بخشی عاید سرمایه گذار کند. خرید وسایل و ابزار تولید به منظور گسترش تولید نیز در نظریه های اقتصادی سرمایه گذاری محسوب می گردد.
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج