۴۱۰۴۲۷
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

خواندنی ها با برترین ها (۱۰۱)

در این شماره از خواندنی ها با مجموعه اشعار دکتر محمدعلی موحد، رویایی امریکایی رمان مشهور نورمن میلر، اثری درباره کافکا و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با مجموعه اشعار دکتر محمدعلی موحد، رویایی امریکایی رمان مشهور نورمن میلر، اثری درباره کافکا و... آشنا شوید.
رویای آمریکایی
  • نورمن میلر
  • ترجمه ی سهیل سمی
  • انتشارات ققنوس
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (101)
این رمان داستان یک جوان آمریکایی به نام روجاک را نقل می ‌کند. روجاک که قهرمان جنگ بوده و زندگی موفقی دارد، در یک خشونت و پس از گفتگویی خیالی، همسر خود را به قتل می ‌رساند و پس از این جنایت وارد ماجراهایی مخوف می‌شود و در ادامه برای تبرئه ی خود تلاش می‌کند... مِیلِر به عنوان نویسنده‌ای منتقد سیاست‌های دولت آمریکا شهرت دارد و در رؤیای آمریکایی هم برخی از موازین فرهنگی این کشور را زیر سؤال برده است. نویسنده در این کتاب به توهم زندگی آمریکایی در قرن بیستم میلادی می‌پردازد.
مضامین این رمان مانند برخی از آثار همینگوی و فاکنر است. رؤیای آمریکایی پیش از انتشار در قالب کتاب، به صورت دنباله‌دار در نشریه‌ای چاپ می‌شد. پس از آن‌که ای. ال. دکتروف ویرایش آن‌ها را بر عهده گرفت، این نوشته‌های دنباله‌دار در قالب چهارمین رمان مِیلِر انتشار یافت. رفتار با زنان در این رمان انتقاد فمینیست‌ها را در پی داشت که مِیلِر در پاسخ با دفاع از نظریات هنری میلر و دی. اچ. لارنس به نوعی غیرمستقیم تفکرات خود را تثبیت کرد.


شاهد عهد شباب (مجموعه شعر)

  • محمدعلی موحد
  • نشر کارنامه
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (101)
دکتر موحد در مراسم رونمایی این مجموعه شعر درباره ی آن چنین توضیح داد: «این اشعار را به دو قسمت تقسیم کردیم. یکی «شطیات» به اعتبار اینکه در کنار شط سروده شده و در مورد سیاست و نفت و ... است. قسمت دوم آن «شطحیات» است. شطیات ارزش ادبی که چه عرض کنم اما ارزش تاریخی دارد. تاریخ و ادبیات همواره دست در دست هم دارند. چون کسی که بخواهد تاریخ دوره غزنوی را بنویسد و دیوان اشعار آن دوره را نداند، این امر برایش میسر نخواهد بود.
روحیه، دید و نگرش مردم و عکس العمل‌های ایشان در ادبیات منعکس است؛ همانطوری که حقه بازی‌ها و پرونده سازی‌ها و دیوان سالاری و ... در تاریخ بیهقی انعکاس دارد. گرچه از مردم خبری نیست اما از آن دست اندرکارها و ... که چطور برای هم پرونده می‌سازند و پوست هم را می‌کَنند، مطالبی بسیار وجود دارد که در هیچ اثر دیگری نمونه آن را نمی‌بینید.

شاعر با یادی از آن دوره و حضور این تاریخ در اشعارش گفت: من دوره مصدق را بر سه دوره تقسیم کردم: دوره امیدواری‌ها که شور و امید تمام ایران را فرا گرفته بود. بعضی از این‌ها در تمام دنیا پراکنده شده‌اند و کران تا کران هر کجا می‌رفتی، اسم ایران بود. این دوران، هشت ماه طول کشید تا تیر معروف و برگشت مصدق از آمریکا و بعد دوره ناامیدی‌ها که امیدها فروکش می‌کنند و خاموش می‌شوند تا به فاجعه ۲۸ مرداد می‌رسد.
درباره این واقعه در آثار شعری آن دوره مطالب پراکنده‌ای وجود دارد اما به طور منسجم کتابی وجود ندارد و این اثر، نخستین مجموعه است. در مورد «شطحیات» می‌بینید که دو علامت سئوال و استفهام بزرگ که همیشه با ما بوده است، ایجاد می‌شود؛ یکی از آن استفهام‌ها سئوال بزرگ چیستی زندگی و حیات و دومین چیستی مربوط به حقیقت است. این دو علامت سئوال از پشت این شطحیات سرک می‌کشند.»


بوطیقای ارسطو برای فیلمنامه نویسان

  • مایکل تی یرنو
  • ترجمه ی محمد گذرآبادی
  • نشر ساقی
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (101)
نگران نباشید!این یک کتاب صرفا نظری نیست،بلکه مقدمه ای عملی است بر بوطیقای ارسطو،همه می دانیم خواندن بوطیقا دشوار است،اما این کتاب برای فیلنامه نویسان بسیار مفیداست.چرا که ارسطو دقیقا توضیح میدهد چگونه آثار دراماتیک بر مخاطب تاثیر می گذارند و مخاطبان چرا به درام واکنش نشان میدهند.بوطیقا به باور بسیاری از حرفه ای های «کتاب مقدس فیلم نامه نویسی»است.

مایکل تی یرنو تحلیلگر داستان و فیلم نامه در استودیوی میراماکس است.او تلاش کرده«رازهای داستان گویی»را از میان نظریه های ارسطو استخراج و دسته بندی کند.نویسنده علاوه بر تحلیل های روان و ساده فهم از فرازهای مهم بوطیقا،باارائه ی مثال هایی جذاب از آثار موفق و موثر سینما مثل پدر خوانده،بچه رزمری،داستان عامه پسند،همشهری کین،گلادیاتور،انجمن شاعران مرده،تایتانیک،پروژه ی جادوگر بلر،قلب آنجل و...اثر خود را خواندنی تر و کاربردی تر ساخته است.


روزی که فضایی ها آمدند

  • رابرت شکلی
  • ترجمه ی حسین شهرابی
  • نشر کتابسرای تندیس
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (101)
نویسنده ای به سفارش فضایی از سیاره ی سینستر مشغول نوشتن داستان است.اما سینستری ها از او میخواهند داستانش را عوض کند:آلیس قصه را که حتما دختری است شبیه به داستان آلزاس فرانسه،عاشق کشوری بزرگ تر کند که شبیه به چوب شور باشد.

مردی از اهالی تگزاس در لاتاری فضایی ها برنده شده و زندگی آگاممنون را تکرار میکند.همسرش کلیتمنسترا قصد کشتنش را دارد چون آگاممنون طبق روات هومر دخترشان را قربانی کرده؛اما او می گوید روایت دیگری هم از داستان هست که طبق آن آندرومدا را به جزیره ای دوردست فرستاده.

مردی به جنون آدمکشی مبتلاست،به فروشگاه «ابزارآلات درمان در خانه»می رود تا دستگاهی برای معالجه اش بخرد؛اما به اشتباه دستگاه درمان مریخی ها را به او می فروشند.دستگاه هم اصرار دارد که...

رابرت شکلی از زمره ی بزرگ ترین نویسندگان کلاسیک علمی تخیلی است و بی شک طنز پرداز ترین آن ها.روزی که فضایی ها آمدند گزیده ای است از بهترین داستان های کوتاه این نویسنده.

جی.جی.بالارد،نویسنده ی برج،درباره ی او و آثارش گفته:«طنازانه و نبوغ آمیز...مخلوط ولتر ناب و آب تونیک»هارلن الیسون،استاد بزرگ علمی تخیلی هم میگوید:«اگر برادران مارکس هنر پیشگان خیال پرداز نبودند و به سراغ ادبیات می آمدند،رابرت شکلی می شدند.»


یادداشت هایی درباره کافکا

  • تئودور آدورنو
  • ترجمه ی سعید رضوانی
  • نشر آگه
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (101)
کافکا را شاید تاکنون هیچ کس به گستردکی آدورنو تفسیر نکرده باشد.فارغ از آن که تا چه اندازه با گفته های او درباره ی نویسنده ی نامور آلمانی زبان موافق باشیم.وسعت پهنه ای که وی در آن،معنا و تا حدودی صورت آثار کافکا را شرح میدهد،تحسین برانگیز است.
تصویری که یادداشت هایی درباره ی کافکا در مجموع از خالق محاکمه و قصر می سازد، متشکل است از قطعاتی پر شمار که هریک وجهی از هنر و اندیشه ی وی را بازتاب می دهد و او را با شخصیت یا مکتبی مرتبط می کند.مشکل بتوان خواننده ی صاحب نظری جست که برای همه ی این قطعات اصالت قائل باشد،اما کثرت آن ها یحتمل نزد هیچ یک از شارحان و مفسران کافکا یافت نشود.همین نکته از اسباب شهرت و اهمیت کم نظیر متن حاضر در تاریخ نقد کافکاست.
«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون از شما
      من همیشه استفاده می کنم

    • بدون نام

      مرسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج