۴۱۳۴۵
۶۹ نظر
۱۶۰۱۸
۶۹ نظر
۱۶۰۱۸
پ

غذای مانده تا کی خوردنی است؟!

برخی کپک‌ها موادی به نام «مایکوتوکسین» یا «سموم قارچی» از خود ترشح می‌کنند و این سموم هیچ طعم و مزه و بویی ندارند که اگر به صورت مستمر از چنین غذا‌هایی استفاده کنید، چندین سال بعد دچار بیماری‌هایی مانند سرطان‌های کبد و ... می‌شوید.

مجله سیب سبز: «هر روز وقتی خسته از سرکار به خانه برمی‌گشتم، تازه کارهای خانه شروع می‌شد و بدترین قسمتش پختن شام در عرض یکی، دو ساعت بود که به هیچ‌وجه نمی‌شد مثل نظافت و ... انجامش را به زمان دیگری - مثلا آخر هفته‌ها! - موکول کرد. همسرم به فاصله کمی از من، خسته و گرسنه به خانه می‌رسید و دخترم هم که در نبود من ناهار آنچنانی نخورده بود، قاعدتا انتظار یک شام حسابی را داشت و این قصه هر روزه ما بود!
من با وجود تمام خستگی‌ام از کار روزانه، باز هم باید سر پا می‌ایستادم و غذا می‌پختم. البته همیشه به دنبال راه‌حلی برای خلاصی از این وضعیت بودم که یک روز با یکی از دوستانم که وضعیتی مشابه مرا داشت، در همین مورد صحبت کردم و او گفت: چرا آخر هفته‌ها که خانه هستی، چند نوع غذا درست نمی‌کنی و در فریزر نمی گذاری؟! این‌جوری هر روز شام‌تان حاضر و آماده است و فقط گرم کردن می‌خواهد! تو هم دیگر مجبور نیستی خسته و کوفته پای گاز بایستی!
غذای مانده تا کی خوردنی است؟!

آنقدر از این پیشنهاد خوشحال شدم که تا ساعت‌ها با خودم فکر می‌کردم چرا زودتر این مشکل را با دوستم مطرح نکرده‌ام! خلاصه، یکی، دو هفته‌ای به توصیه دوستم آخر هفته‌ها را به آشپزی گذراندم و در عوض در طول هفته راحت بودم و دخترم هم برای ناهارهایش که اغلب تنها بود، غذای مناسبی برای خوردن داشت.

تا اینکه یک روز در روزنامه خبری خواندم که حسابی مرا ترساند: بروز بی‌حالی و تهوع از عواقب مصرف غذای مانده است و علاوه بر این مصرف غذای مانده باعث پیری بدن می‌شود و بهتر است غذاهای تازه، به صورت روزانه طبخ و مصرف شود! نگران و گیج بودم؛ یعنی غذاهای فریز شده من هم شامل همین قاعده می‌شد و باید منتظر علائم مسمومیت و پیری زودرس می‌شدم؟!»

شما هم اگر به هر دلیلی راه مشابهی را برای خلاصی از آشپزی روزانه در پیش گرفته‌اید، آیا می‌دانید عواقب مصرف غذاهای فریز شده و در یخچال مانده چیست؟ برای اطلاع دقیق‌تر از اتفاقی که برای غذاهای مانده می‌افتد، سراغ دکتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص علوم غذا و صنايع غذايي و عضو هيات علمي و معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي رفتیم که نتیجه آن را در ادامه می‌خوانید.

غذای مانده چه عیبی دارد؟

Left over یعنی پس‌مانده یا همان غذای مانده که امروز درست کرده‌ایم و اضافه‌اش را، خواسته یا ناخواسته، برای بعد، کوتاه‌مدت یا بلند مدت نگه می‌داریم. اما به نظر شما، غذایی که دوباره و چندباره گرم می‌شود یا گرم کردن غذای فریزری، همان ارزش غذایی مواد تازه را دارد؟ مسلما غذای مانده ارزش غذایی کمتری دارد، یعنی میزان ویتامین‌ها در آن تا حد زیادی کاهش یافته و همچنین کیفیت و بهداشت غذای مانده پایین‌تر از غذای تازه است.
به همین‌دليل محققان اصرار دارند که تا حد ممکن غذای هر روز، همان روز پخته و تازه مصرف شود زیرا خوردن غذای مانده نه‌تنها کیفیت بهداشتی و ارزش غذایی پایینی دارد که ممکن است باعث مسمومیت شود، بنابراین خوردن غذای مانده به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. تازه مصرف کردن غذا هم به این معنی است که هر خوراکی در همان وعده‌ای که پخته می‌شود، خورده شود. حتما می‌پرسید اگر مقداری از خوراک باقی ماند، چه باید کرد؟ یادتان باشد بعد از پخت، غذا نباید بیش از ۲ ساعت بیرون از یخچال بماند زیرا نگهداری طولانی‌مدت غذا در خارج از یخچال، روی اجاق یا سرسفره، فرصتی را برای رشد میکروارگانیسم‌ها فراهم کرده و می‌تواند باعث آلودگی آن شود. البته بعد از انتقال به یخچال هم بیشتر از ۲۴ ساعت ، نمی‌توان آن را در یخچال نگه داشت. البته در این مدت هم باید شرایط خاص نگهداری از غذا در یخچال رعایت شود که در ادامه این شرایط مهم بررسی شده‌اند.

اصول نگهداری غذا در یخچال

از آنجا که فریز کردن غذای پخته شده کار پسندیده‌ای نیست به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، زيرا اثر تخریبی‌اش بیشتر از ارزش تغذیه‌ای خوراک است. نان یکی از معدود خوراکی‌هایی است که فریز کردن آن توصیه می‌شود و آن هم به خاطر تغییری است که هنگام نگهداری طولانی‌مدت در یخچال در نشاسته و پروتئین آن ایجاد می‌شود و حالت بیاتی به خود می‌گیرد که برای حفظ ارزش غذایی بهتر است فریز شود.

اما در مورد سایر غذاها باید بگوییم نحوه نگهداری غذا در یخچال بسیار مهم است. اگر غذا با حجم زیاد وارد یخچال شود، قسمت‌های مرکزی غذا نمی‌تواند به همان سرعتی که اطراف غذا سرد می‌شود، خنک شوند و ممکن است سرد شدن قسمت‌های مرکزی غذا چندین ساعت طول بکشد. گرم ماندن قسمت‌های مرکزی در همین چند ساعت سبب می‌شود شرایط برای تکثیر میکروارگانیسم‌ها و تغییرات آنزیمی در موادغذایی فراهم شود. البته تغییرات آنزیمی با توجه به نوع موادغذایی مختلف متفاوت است اما به هر حال گرما هم واکنش‌های آنزیمی را تسریع کرده و هم سبب سریع‌ترشدن رشد و نمو میکروب‌هایی مانند استافیلوکوک اورئوس -که به استافیلوکوک طلایی هم معروف است- کلوستریدیوم پرفرنژنس و باسیلوس سرئوس می‌شود و این میکروب‌ها در فرصت ایجاد شده، رشد کرده و سم تولید می‌کنند.
اما نکته مهم این است که سم تولید شده از این میکروب‌ها معمولا در همان ساعات اولیه هیچ نمودی در بو، مزه و ظاهر غذا ندارد و حتی ممکن است وقتی غذایی که شب پخته‌ایم را فردا ظهرش هم می‌خوریم، احساس کنیم خیلی هم خوشمزه بوده اما از نیم ساعت بعد، بسته به نوع سمی که در غذا تولید شده، علائم مسمومیت از ضعف، دل‌پیچه، حالت تهوع، کاهش دمای بدن و لرز تا اسهال، استفراغ و ... ظاهر می‌شود. بنابراین وقتی می‌خواهید حجم زیادی از غذا را در یخچال بگذارید، بهتر است به جای یک قابلمه بزرگ، آن را در چند ظرف کوچک‌تر ریخته و بعد به یخچال منتقل کنید تا تمام قسمت‌های غذا با سرعت سرد شود.
غذای مانده تا کی خوردنی است؟!
یادتان باشد تحت چنین شرایطی هم، می‌توان غذا را تنها تا 24ساعت در یخچال نگهداری کرد و بیشتر از آن به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. در ضمن این نکته را به خاطر بسپارید غذاهایی که برای تهیه‌شان به اصطلاح «دستمالی و دستکاری» زیادی می‌شوند، مثل الویه، انواع کباب، کوکو، کتلت و ... بسیار بیشتر از غذاهای دیگر در معرض مسمومیت قرار دارند و نگهداری‌شان در یخچال به هیچ شکلی مورد اطمینان نیست.

نوع ظرفی که غذا در آن در یخچال نگهداری می شود نیز از نظر واکنش‌های شیمیایی که بین غذا و ظرف رخ می دهد، اهمیت دارد. به طور مثال، روکش آلومینیومی یا روی برای موادغذایی اسیدی مثل غذاهای حاوی رب‌گوجه مناسب نیست. در ضمن، ظرف غذا باید حتما دردار و روکش‌دار باشد تا آلودگی از محیط، وارد غذا نشود.

در کل می‌توان گفت ظروفی مناسب نگهداری غذا هستند که دردار باشند و تبادل دما به خوبی در آنها انجام شود که سریع خنک شود. 3 نوع ظرف برای نگهداری غذا در یخچال مناسب است که نسبتا خنثی هستند: چینی، پیرکس یا شیشه‌ای و استیل. البته ظروف استیل همان‌طور که گفته شد برای نگهداری مواد ترش و اسیدی مناسب نیست. ظروف پیرکس مرسوم‌ترین ظروف برای نگهداری مواد غذایی است که بی‌خطر هم است.

زندگی امروز شاید خیلی‌ها را مجبور به انتخاب سبکی از زندگی کرده باشد که واقعا دلچسب‌شان نیست اما مجبورند برای چند وعده یک بار غذا درست کنند. بهتر است این افراد وقتی بیشتر از یک وعده غذا درست می‌کنند، کل غذا را سر سفره نیاورند یا قابلمه غذا را روی گاز رها نکنند. بهتر است بعد از طبخ غذا، به اندازه مصرف یک وعده از آن جدا شود و باقیمانده‌اش را بعد از خنک شدن قابلمه، سریع داخل یخچال بگذارند تا غذای تازه، مدت کمتری در دمای محیط باقی بماند. به این ترتیب اگر هر بار فقط به اندازه مصرف یک وعده، از ظرف اصلی غذا برداشته شود، فرصت رشد و تکثیر باکتری‌ها در غذا کمتر می‌شود.

بعد از طبخ غذا، به اندازه مصرف یک وعده از آن جدا شود و باقیمانده‌اش را بعد از خنک شدن قابلمه، سریع داخل یخچال بگذارند تا غذای تازه، مدت کمتری در دمای محیط باقی بماند.

کپک را جدا کنیم؟!

دیده‌اید خیلی وقت‌ها روی آبلیمو و آبغوره‌های خانگی یا حتی شور، کپک می‌زند و خیلی از ما، با خیالی آسوده کپک را پس می‌زنیم و از باقی خوراکی استفاده می‌کنیم؟! یا حتی وقتی نان کپک می‌زند، قسمت کپک‌زده را جدا کرده و بقیه آن را مصرف می‌کنیم؟! فکر می‌کنید کار درستی می‌کنیم؟! دکتر دباغ‌ مقدم معتقد است فقط به شرطی که 2 واحد «قارچ شناسی پزشکی» یا «قارچ‌شناسی مواد غذایی» را گذرانده باشید و آشنایی کاملی با انواع قارچ و کپک داشته باشید، می‌توانید این کار را انجام دهید!
چرا که برخی کپک‌ها موادی به نام «مایکوتوکسین» یا «سموم قارچی» از خود ترشح می‌کنند که این سموم هیچ طعم و مزه و بویی ندارند که متوجه آن شویم و عوارض کوتاه مدت هم ندارند اما اگر به صورت مستمر از اینگونه مواد غذایی استفاده شود خدای ناکرده، چندین سال بعد دچار بیماری‌هایی مانند سرطان‌های کبد و ... می‌شويد، بنابراین فرد باید تخصص کافی برای تشخیص قارچ‌ها و کپک‌ها داشته باشد و بداند که این کپک نوعی است که چنین سمومی را ترشح می‌کند یا نه و فقط در این صورت می‌تواند کپک را از ماده غذایی جدا کرده و بقیه آن را استفاده کند.

گرم کردن غذا ساده نیست!

اگر غذا را بعد از نگهداری چند ساعته در یخچال بخواهیم گرم کنیم، باید حتما دمای مرکز غذا به 60 تا 65 درجه سانتی‌گراد برسد، زيرا جمعیت باکتری‌های رشد یافته در غذا، هر 20 دقیقه یک بار به توان 2 می‌رسد! بنابراین دمای 65-60 درجه‌ای برای گرم کردن و از بین بردن این باکتری‌ها ضروری است که معمولا افراد به مدت زمان و مقدار دمای گرم کردن غذا دقت نمی‌کنند و در بیشتر مواقع چنین اتفاقی نمی‌افتد!
یعنی برای گرم کردن غذا، بسیار کمتر از زمانی که برای پختن غذا به آن گرما داده‌ایم، غذا را حرارت می‌دهیم چون غذا ممکن است بسوزد و به اصطلاح «ته بگیرد» و همین باعث می‌شود دمای کافی برای گرم کردن به غذا داده نشود و همین‌جاست که لزوم استفاده از دماسنج آشپزی مشخص می‌شود. چنین مسمومیت‌هایی در عروسی‌ها و مهمانی‌هایی که افراد در منزل برپا می‌کنند و از چند روز قبل از مهمانی، شروع به تهیه غذاهای مختلف در مقیاس‌های زیاد می‌کنند، بسیار رایج است چراکه هنگام گرم کردن غذایی که در یک دیگ بزرگ یکی، دو روز پیش پخته شده در بیشتر مواقع گرمای مورد نیاز در مرکز غذا تولید نمی‌شود و همین امر باعث مسمومیت تعداد زیادی از افراد می‌شود.

فسادپذیرترین‌ها را بشناسید

موادغذایی از نظر فسادپذیری به ۳ گروه مواد غذایی با فساد‌پذیری بالا، نیمه فساد‌پذیر و دیر فاسد‌شونده تقسیم می‌شوند. انواع گوشت، لبنیات، تخم مرغ که به دلیل بالا بودن مقدار مواد مغذی، رطوبت بالا و آب فعال درون آنها در معرض فساد بالاتری قرار دارند.
غذای مانده تا کی خوردنی است؟!

نگهداری طولانی‌مدت این مواد، به خصوص اگر شرایط استاندارد ذکر شده رعایت نشود، مسمومیت های بسیار شدید و طولانی‌مدتی را برای فرد در پی دارد که معمولا توسط میکروب کلوستریدیوم پرفرنژنس ایجاد می‌شود و مسمومیت با این میکروب شدیدترین نوع مسمومیت است. میوه‌ها و سبزیجات در دسته مواد نیمه فساد‌پذیر قرار می‌گیرند که برای کوتاه‌مدت در یخچال قابل نگهداری هستند.

دسته دیگر موادغذایی مثل حبوبات، غلات، برنج، ماکارونی و ... دیرتر فاسد می‌شوند و مسمومیتی که ایجاد می‌کنند با میکروب باسیلوس سرئوس ایجاد می‌شود. البته استافیلوکوک اورئوس هم در هردو مورد ذکر شده ایجاد مسمومیت کرده و در غذاهایی مانند سالاد الويه، جوجه کباب و کباب کوبیده و ... که دستکاری می‌شوند هم، تولید سم می‌کند.

یک توصیه به افراد شاغل

اصولا گفته می‌شود که غذا باید «سردِ سرد» یا «داغِ داغ» خورده شود تا امکان وجود باکتری‌های بیماری‌زا در آن به حداقل برسد. اما در بسیاری موارد که افراد شاغل خودشان غذا با خود می‌برند، دیده می‌شود که این غذا تا ساعت‌ها روی میز کار باقی می‌ماند یا زمستان‌ها از صبح ناهارشان را روی رادیاتورها می‌گذارند که تا ظهر داغ شود! همین کارها باعث ایجاد سم در غذا می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ملودی

      پس اون زن طفلکی که همپای مرد کار میکنه و ساعت 6 میرسه خونه ، باید بره یه شام حسابی درست کنه؟ خوب خستس. یه راه حل خوب پیشنهاد بدین بجای اینکه همش بگین نکن نکن...گناه داره زن شده باید همه کارها رو به دوش بکشه؟!!!!

      پاسخ ها

      • زن خانه دار

        اولا اینکه تا جایی که امکان داره بیرون کار نکن،وقتی از پس وظیفه اصلیت بر نمیایی چرا فرعی رو محکم چسبیدی ؟
        دوما اگر خیلی به کار علاقه داری خیلی کار ها هست که می تونی تو خونه انجام بدی ، اونا رو انجام بده تا نه سیخ بسوزه نه کباب

      • نسرین

        کی گفته کار اصلی زن غذا پختنه؟

      • فرشید

        زن باید مایه آرامش مرد باشه
        پس تو خونه بشین و کاراتو بکن و حوصلتم سر رفت برو سراغ ورزش و تفریح و هرچی که دوس داشتی در بیرون از منزل. دیگه چی میخوای؟!

      • ایرانی

        اتفاقا بسیاری از مشکلات زندگی امروز ما همین عوض شدن جای زن و مرد هست.. واقعا هیچ دلیلی نداره زن ها بیرون از خونه کار کنند (غیر از یه درصد خیلی کم که نیاز مالی شدید دارند) بقیه خانوم ها برابری زن و مرد رو توی کار کردن بیرون یا نمونه های بی ربط دیگه می بینند و بعد هم از زندگی اصلیشون میوفتند و هم توی محیط های کار مشکل دار هزار تا داستان پیدا می کنند..

      • بدون نام

        متاسفانه به دلیل فقر فرهنگی خیلیا انقدر ذهنشون کوچیکه که فکر میکنن کار اصلی زن خانه داری و پختن غذاست! نمیفهمن هر انسانی نیاز به موفقیت اجتماعی داره و نیاز داره از طریق پیگیری علایقش در جامعه رضایت روانی به دست بیاره! این افراد ناآگاه و کم درک فکر میکنن همینکه یک نفر باشه خرج زنها رو بده باید خیلی هم خوشحال باشن!هیچی از روانشناسی حالیشون نیست!

      • بدون نام

        چقدر بعضیا عقب افتادن که فک میکنن کار زن پخت و پز و نگهداری از فرزنده حالم بد شد از این بیفرهنگی

      • ارتین

        چقدر چرت و پرتای مذهبی و سنتی بلغور می‌کنن بعضیا انگار نه انگار که قرن ۲۱
        وظایف خونه رو تقسیم کنید که به هیچکس فشار نیاد
        نمیتونید غذا از بیرون بگیرید

    • بدون نام

      خب بيرون كار نكنه!

      پاسخ ها

      • الی

        آخه خنگ عوضی زنی که درس خونده دکتر مهندس شده بشینه تو خونه کارشو انجام بده عقب مونده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • مینا

        ای باباشوهره من الان سه سال بیکارشده وخرجی خانه بادرآمده من میگزره کارنکنیم کی برامون نون سره سفره بیاره ؟دلتون خوشه ها مجبورنباشیم ماهم دوست داریم توخونه بمونیم وکیف کنیم نه هم کاره خانه هم بیرون واقعاکه...

      • بدون نام

        تو خونه موندن والا کیفی نداره . ادم افسردگی می گیره .

      • ایرانی

        اتفاقا خانم هایی که میگن توی خونه می پوسیم و ... فقط بهونه هست.. چون بیرون خونه دنبال مسائل دیگه ای هستن که نیاز به گفتن نداره (غیر از معدود خانوم هایی که نیاز مالی شدید دارند) وگرنه مطالعه.. کار هنری.. تربیت درست فرزندان.. و هزار کار مفید دیگه هست که می تونن توی خونه انجام بدن

      • بدون نام

        آقا یا خانم ایرانی برات متاسفم که همچین تفکری داری،کی از پول در آوردن بدش میاد؟خب ما خانم ها دوست داریم مستقل باشیم حتی اگه نیاز مالی نداشته باشیم،در ضمن نه که آقایون هم خیلی پول میدن به زناشون به جز یه عده کمی که زن ذلیلن کدوم مردی رو میشناسین که کل حفوقش رو بده به خانومش و دو کلمه هم غر نزنه؟

      • بدون نام

        کاربر ایرانی عزیز

        متاسفانه شما در این زمینه سطح فکری بسیار پایینی داره و فکر میکنی نیازهای آدمهای امروزی مثل آدمای هزار سال پیشه! نه عزیز من؛کافی کمی روانشناسی علمی مطالعه کنی و متوجه بشی از نظر روانی آدما(چه زن چه مرد) نیاز دارن به هدفهای اجتماعی و به دست آوردن موفقیتهای اجتماعی؛ آدما با تو خونه نشستن و صرفا مطالعه کردن و بچه بزرگ کردن میپوسن.



        کافیه با تعداد زیادی خانمهای خانه دار ۵۰-۶۰ ساله صحبت کنی میبینی اکثرا عمیقا افسرده هستن و احساس میکنن زندگی بی حاصل و پوچی رو گذروندن و در درونشون احساس رضایت ندارن ؛ و البته حق هم دارن

    • فاطمه

      خیلی به مطالب سایتها توجه نکنید اگه به حرف اینها باشه ما باید روزی چند دفعه مسموم بشیم و غش کنیم .من خودم توی یه سایت دیگه خوندم که غذای فریزی مشکلی نداره فقط باید خوب بسته بندی بشه. خانمهای شاغلم میتونن برای مدت کوتاهی غذاها رو فریز کنن.

    • نیلوفر

      من دو سه روزی که خوابگاه بودم از خونه غذا میبردم ولی حالا ترجیح میدم یه دمپخت ساده درست کنم ولی سالم باشه

    • آنا

      سلام آیا سبزی خرد شده ای که چندین سال است در فریزر نگهداری شده در صورت طبخ و مصرف مسمومیت ایجاد می کند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا جایی که میدونم سبزی فریز شده رو باید تو ۶ ماه و نهایتا یکسال استفداه کرد. البته بیشتر هم بمونه معمولا مسمومیت ایجاد نمیکنه ولی برای بدن مضره دیگه

    • محمودی

      این کشور ایرانه که در صورت شاغل بودن زن کارهای خونه هم باید به دوش بکشه کشورهای دیگه تا جایی که من اطلاع دارم هر دو با هم که از سر کار میان غدذا درست میکنن به کمک هم نه اینکه مرد از خود راضی بشینه و مرد دستور بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تربیت مردها تو ایران افتضاحه!
        همین الانم نگاه کنید بیشتر مادرا پسرهاشونو طوری تربین میکنن که بچه ها تو خونه یاد میگیرین غذا درست کردن و کار کردن تو خونه کار زنهاست. همین پسرها وقتی بزرگ میشن این کار رو ادامه میدن تو زندگی مشترکشون

    • بدون نام

      خب اصلا چه اصراریه غذاهای وقت گیر و پیچیده ایرانی درست کنیم ؟ غذای ساده و سالم بخورید و غذای سخت بمونه برای روز تعطیل. مردها هم باید پا به پای زنان کار خونگی بکنند البته .

    • حامد

      به نظر من زن کلفت خونه نیست که فقط کار خونه

      انجام بده , زن همسر مرد خونه س , آرامش مرد

      خونه س و مرد باید پا به پاش بیاد و بهش کمک کنه

      نه اینکه به قول دوستمون دستور بده و زن انجام بده

      زن احسن الخالقین مقدس است

      میفرمایند اگر در بدو ورود زن به خانه پای او را

      بشویی و او هفت قدم در خانه تو راه رود

      برکت از آن خانه نمیرود :)

      درود به همه زن ها و مردهای خوب

    • صمد

      ماکارونی چند روز تو یخچال باشه خراب نمیشه؟
      من الان میخوام گرمش کنم بخورم ی دو هفته ای گذشته ک تو یخچاله ایا قابل خوردنه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نخوریش بهتره

      • بدون نام

        اگه دو هفته مونده باشه که احتمالا کپک هم زده !

    • dla

      ممنون از راهنمای هاتون

    • مرتضی

      به نظر بنده ادم یه زود پز بگیره و غذاهای نچندان پیچیده ولی تازه مصرفه کنه که وقت کمی میگیره مثل برنج یا ماکارونی کته حالا میتونی کشمش و هویچ رنده با برنجت قاطی هم میتونی سبزی،لوبیا سبز یا هم حبوبات به شرطی که از شب قبل خیس خورده باشه و بعضی وقتی هام یه نون و پنیر سبزی یا نون و ماست یا نون گوچه پنیر خیار دیگه اخرش تخممرغ سیب زمینی شیرین ابجوش گزینه های خوبین.
      سلامت باشید

    • پری

      در مورد کار کردن خانما تو بیرون شدید مخالم خودم مهندسم و شاغلم و درامد نسبتا خوبی دارمو، نه ساعت خارج از خونم به خیلی از کارام نمیرسم شوهرم از درامد من سواستفاده میکنه سالی شش ماه بیکاره تا ده صبح خوابه وهیچ وقت صد هزار تومن هم پس انداز نداره،مجبورم غذای مونده بخوریم البته فقط یک روز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب مدیریت شما اشتباهه دوست عزیز؛وگرنه ربطی به اشتغال خانمها بیرون از منزل نداره

    • صفورا

      بااحترام به همه نظردوستان خواستم بگم من خودم شاغلم.سرکارخیلی هم خسته میشم.اما شام درست کردن هم کارخیلی سختی نیست.ازشب قبل تصمیم میگیرم که فردا چی میخوام بپزم.یه کم از کاراشو انجام میدم.مثلا اگه برنج و حبوبات داشته باشه میشورم ومیذارم تویخچال تاخیس بخوره.صبح گوشتو از فریزر میذارم تو یخچال تا یخش بازبشه.درراه برگشت چیزی برای غذام نیاز باشه میخرم و...وقتی هم که به خونه رسیدم قبل از بیرون آوردن لباسام مثلا آب برنجو میذارم...استراحتم میکنم بعد پامیشم غذامو میپزم

    • بانو

      یک زن قبل از اینکه مهندس و دکتر باشه باید ی کدبانو باشه یعنی بدونه چطور خونه رو مدیریت کنه زن قلب خونس وظیفه زن سلامت اعضای خانواده هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انسانهای کوچیک چنیین مسایل کوچکی رو وظایف اصلی خودشون میدونن. وگرنه یک زن با فکر و توانا به افراد خونوادش (از بچه و بزرگ) یاد میده که به سلامت خودشون اهمیت بدن و خودش فقط حواسش به سلامت اعضا هست نه اینکه مثل یه خدمتکار به اعضای خانواده سرویس بده و بقیه به کارای خودشون بپردازن فقط!

    • بانو

      یک زن قبل از اینکه مهندس و دکتر باشه باید ی کدبانو باشه یعنی بدونه چطور خونه رو مدیریت کنه زن قلب خونس وظیفه زن سلامت اعضای خانواده هست. خانم هایی ک بیرون از خونه کار میکنن و غذای فریز شده یا غذای نامناسب به خورد اعضای خانواده میدن فردا ک خودشون یا شوهرشون سرطان یا بیماری های دیگ گرفتن نگن خدایا چرا ما؟
      من یک زنم ک فوق لیسانس دارم و خیلی فرصت های کاری برام هست. اما ترجیح دادم تو جایگاه خودم بمونم هر روز میرم سبزی میگیرم میوه میگیرم و چون وقت دارم همه مواد غذایی رو همون روز تهیه میکنم و برای همون روز استفاده میکنم با بچه هام بازی میکنم و وقتی شوهرم از سرکار میاد کلی انرژی میگیره من وظیفه مقدس خودمو انجام میدم و پول دراوردنو سپردم به شوهرم. از ماست که بر ماست وقتی یک زن بره سرکار دیگ نمیتونه به وظیفه مقدسش ک همون تربیت بچه هست برسه در نتیجه فردا بچش ی کلاهبردار یا معتاد میشه بعد از خدا گله میکنم عزیز من به خدا ربطی نداره وقتی غذا مسموم بخوری بعد از چند وقت سرطان میگیری اینا نتیجه کارهای خودمونه.

      پاسخ ها

      • سارا

        شما حتما از نظر مالی تامین هستین که میشینین تو خونه و وظیفه مقدس انجام میدین. چرا چرندیات میبافین؟
        کی گفته وظیفه زن کار خونس. حتی حضرت فاطمه هم کس دیگه ای کاراشو میکرد

      • رز

        مطمئنی خیلی فرصت های کاری واست هست؟
        معتاد بودن نبودن بچه ها ربطی به پخت و پز و میوه سبزی خریدن شما نداره. مهم اینه چطور بچه ت رو تربیت کنی
        بین همه این کارا کمی هم کتاب بخون تا سطح فکرت رو بتونی بالا ببری

      • بدون نام

        وقتی بچه هاتون ازدواج کردن و رفتن و شما موندی و فکر اینکه زندگیت رو چه بیهوده و راحت هدر دادی و صرف کارای کوچیک مثل تمیز کاری و پخت و پز کردی!(در حالیکه میتونستی به جای اینکه نقش خدمتکار رو برای بچه هات داشته باشی بهشون یاد بدی در کارهای خونه مشارکت و همکاری داشته باشن و این برای زندگی آیندشون هم خیلی مفیدتر بود)





        انسان خیلی توانا تر و ارزشمند تر از اینه که عمر ارزشمندی که خداوند بهش داده رو فقط صرف رتق و فتق امور خونه و پخت و پز کنه)

      • بدون نام

        راستی یادم رفت بگم؛ زنهایی مثل شما به بچه هاشونم ناخوداگاه یاد میدن که زنها باید بشینن تو خونه به بقیه سرویس بدن و مردا برن دنبال آرزوهاشون و بدست آوردن موفقیت! افرادی مثل شما بعیده فرزندان متفکر و سالمی به جامعه تحویل بدن بانوی عزیز

    • غزلی

      من هم پرستارم ولی سرکار نمیرم یعنی شوهرم دوست نداره..همینجوریشم کارهای خونه خ زیاده ..وقت نمیکنی چ برسه شاغلم باشی..ب نظرم تا نیاز مالی نباشه زن نباید بره سر کار..چون اینطوری با این همه فشار خودش از بین میره و شوهرش هم سرش ب زندگی گرم نیس و خونوادش از هم میپاشه..مردها بیش تر از هر چیزی ب ارامش تو خونه و یک غذای گرمو تازه و یک زن با انرزی نیاز دارن ک من سعی میکنم ب جای کار کردن بیرون و صرف انرزیم خارج از منزل همونو واس خونه و شوهرم بزارم..امیدوارم همه زندگی ها گرم گرم باشه مث ی غذای تازه و خوشمزه و گرم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قضیه اینه که شما خودت رو به عنوان یه انسان مهم و باارزش نمیدونی؛ ارزش خودت رو به خدمت رسانی به شوهرت یا فرزندت میدونی و ارزش بیشتری برای اونها قایلی

    • یک زن

      من پرستارم ۲۰ سال سابقه کاری دارم و با همین شاغل بودنم بچه هامو بزرگ کردم ۴ تا بچه دارم می دونید چطوری شب کار شدم روز می خوابم و بعد به کارهام می رسم شوهرم مهندسه و توی همه کارها بهم کمک می کنه عاشق کار کردنم و دوست دارم استقلال مالی داشته باشم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما به خودت به چشم یه انسان کامل و توانا نگاه میکنی؛آفرین به شما

    • مهسا

      شوهر من بشدت مخالف من کار کنم حتی کار خونگی میگه حیف نیست اول جوونی خودتو داغون کنی بابچم بخورو بخواب کیفشو ببر تازه از غذا درست کردن خوشم نمیاد اگه غذای مونده باشه میگه بیار بخوریم اگه نباشه میگه غذای ساده درست کن فقط من و شوهرم غذای مونده میخوریم ولی برا بچم درست میکنم اخه مریض شد دیگه توبه کردم به اون غذای مونده ندم

    • دختر پارسی

      درود،ما ایرانی ها عادت داریم همیشه بحث کنیم و بدتر از اون بعضی مسائلو باهم قاطی میکنم الان کارکردن یا نکردن زن چ ربطی به مطلب داره؟؟؟درمورد غذا بود .....

      پاسخ ها

      • جوان

        واقعا جااااالب بود

    • بدون نام

      خوب بود ممنون

    • بانو

      باسلام
      اسلام نگفته که زن توخونه بشینه وازجامعه بیخبرباشه.زن بایددرعرصه اجتماع حضورداشته باشه.امااین حضور دارای شرایطی هست که مجال گفتن نیست.
      امایکی ازاصلهایی که بایدرعایت بشه اینه که زن به وظایف اصلی هم که همون همسرداری ومادری هست برسه
      اون دنیانمیپرسن چرانرفتی دکتربشی و...
      میپرسن وظیفه اصلی انجام دادی
      پس هرکس بسنجه ببینه میتونه بامدیریت خوب هم کارخونه هم بیرون انجام بده یانه.
      یاعلی.ع

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما سوال های اون‌دنیا رو طراحی کردی که دقیق میدونی چی میپرسن؟؟؟

    • نسیم

      ب نظر من کار کردن یا کار نکردن یک زن بستگی ب میل خود اون زن داره. خب خیلیا مثل من هستن که اصلا خونه بشینن چون 16،17 سال درس خوندن. بالاخره اینهمه زحمت باید ی دستمزد داشته باشه. و هیچ فردی نمیتونه واسش تعیین تکلیف کنه حتی اگه اون فرد شوهرش باشه. من ی فرد عاقل و بالغ و سالم میتونم واسه زندگی خودم تصمیم بگیرم. در زندگی متاهلی اگه قرار باشه زن هم کار کنه کارهای خونه باید بین زن و مرد تقسیم شه.اینه زندگی متمدن.

      پاسخ ها

      • سارا

        کاملا با حرفت موافقم

      • بدون نام

        اون پدری که تو رو گذاشت این همه درس بخونی برای این بوده که بیسواد نمونی ونری دنبال هرزگی تا یه خواستگار برات بیاد .حالا فکر کردی بادرس خوندنت برای جامعه خیلی میتونی موثر باشی .اگه زنها وظیفه اصلیشونو تو جامعه انجام میدادن الان اینهمه جوون بیکار نداشتیم اقتصادمون هم اینجوری فلج نمیشد

      • بدون نام

        آفرین به شما .


        متاسفانه بیشتر زنهای کشور ما(و جهان سوم) خودشون انسان کامل محسوب نمیکنن و فکر میکنن کار کردن فقط برای پوله !نمیدونن کار کردن و بدست آوردن موفقیتهای اجتماعی لازمه هر روان سالمیه

    • مینی

      خانمهایی که به زن خانه دار نگاه از بالا به پایین دارین یادتون باشه مادر بیشتر شما خانه دارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و متاسفانه بیشتر مادرهای خانه دارمون سطح فکری پایینی دارن و زنان توانایی نیستن. معمولا همیشه در ترس اینن که اگه شوهرمون یا بچه ها نباشن چه طوری باید از پس رندگی بربیام!(منظورم اینه که به عنوان یه انسان به تنهایی توانایی گذران زندگی شخص خودشون رو هم ندارن) و این نقطه ضعف خیلی بزرگیه برای یه آدم

      • بدون نام

        سلام مادر من یه زن کدبانو و خونه داره نه بنابرحرف شماسطح فکری پایینی داره ونه زن ناتوانیه!اتفاقا چون سرکار نمیرفت و وقت بیشتری برای خودش داشت از هر لحاظ تونست خودش رو بالا بکشه.ورزش میکرد و سلامتیش رو بالا میبرد کتاب های گوناگون میخوند و سطح فکریش رو بالا میبرد و...ومهم تر از همه به ما عشق میورزید و متقابلا عشق میگرفت و روح و روانش رو به تکامل میرسوند.مادر من سرکار نرفت ولی تو همه ی فامیل به یک زن خودساخته وقوی و فوق العاده محترم به حساب میاد.من خودم با شاغل بودن خانوم ها مشکلی ندارم ولی باید دونست که با تقسیم وقت خودت بین خونه وبیرون هم فشار زیادی به جسم و روح و روانت میاد و هم به خیلی کارای زندگیت نمیتونی برسی.بهتره سعی کنیم به عنوان یک زن اگر میخوایم شاغل باشیم اولا کاری با ساعات کاری کم داشته باشیم دوما با مدیریت درست به خونه داری و مهم تر از اون کار ارزشمند وفوق العاده حساس تربیت فرزند عزیزمون برسیم.باور کنید حس یک فرزند صالح وموفق داشتن جزو بهترین حس های دنیاست.سعی نکنید با کوته فکری این حس و وظیفه رو کم و کوچک جلوه بدید!با ارزوی موفقیت همه در زندگی :-)

      • بدون نام

        کاربر ۷:۱۵ عزیز
        لطفا سری به مقالات علمی بزنید ،تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شدن(چه در غرب چه ایران خودمون) و نشون میدن اکثرا فرزندان زنان شاغل در بزرگسالی افراد موفق تری هستند(در ابعاد مختلف زندگی) و شهروندان بهتری هستند(به نسب بچه هایی که مادران خانه دار دارن). کلا افراد شاغل احتمال اینکه افراد آگاهتر و داناتری باشن خیلی بیشتر از افراد غیرشاغله و طبیعتا هرچه فرد نااگاهتر باشه احتمال اینکه فرزندان نااگاه تربیت کنه ببستره.
        واقعا قبول ندارید در همین ایران خودمون خانمهای خانه دار بیشترشون سطح منطق خیلی پایینی دارن؟ اکثرا منطق راحت ترین مسایل رو هم متوجه نمیشن و ذهنشون فقط،در حیطه کارهای خدماتی خونه فعاله

    • فاطمه

      خانومای شاغل خسته نباشید.ان شالله همیشه دلتون خوش باشه.حقوقی که میگیرد نوش جوووونتون.ان شالله همیشه حقوقتون برای شادی خرج شه.

    • دلزده

      من شاغلم و تحصیلات عالیه دارم.هر کاری که از دستم بیاد انجام می دم چه توی خانه چه در تامین هزینه خانواده اما اخرش چی ....پول دراوردن که وظیفمه اگه حرفی هم بزنم منت گذاشتم خدا نکنه همسرم کمکی کنه اونوقت شهر خبردار می شن ....بیاین یار هم باشین نه بار هم

    • حمید

      احسنت

    • بدون نام

      من هم تحصیلکرده و شاغلم و ساعت کاری نیمه وقت رو انتخاب کردم با اینکه نیاز مالی هم دارم اما دوس دارم برای زندگی مشترکم وقت وانرژی داشته باشم من صرفا برای همسرم وقت نمی‌ذارم بلکه برای خودم وقت میذارم که اگر از نظر عاطفی و روحی غنی باشم حتما در کارم هم تاثیر گذاره چه برسه به زندگی عادیم

    • مبارکه

      دلیل اینکه بیشتر خانمها میگن ما ترجیح می دهیم به کارهای خانه و بچه داری برسیم این هست که همه نمی تونن مثل مریم میرزاخانی باشند اگه نگاهی به جامعه مردان هم بندازیم می بینیم که همه دکتر و مهندس نیستند و اکثرا بازاری کارگر یا شغلی دارند که علمی نیست.طبیعتا به همین اندازه هم زنانی داریم که به فکر پیشرفت و کارهای علمی نیستند.که این زنان خانه دار می شوند.عده ای هم که مثل مردان بازاری اند یا برای پول کار می کنند یا باز ترجیح می دهند شوهرشان این پول را به آنها بدهد.
      البته خانمهایی هم هستند که نمره اول بودند و که به خاطر خانواده از همه پیشرفتها گذشتند.کلا ذات زن ایثار گر و فداکاراست.
      ولی بعضی افراد چه زن چه مرد خودخواه اند و به بچه و همسرشان نمی رسند اینها اصلا نباید ازدواج کنند.اگر متعهل شدید باید زمانی را برای خانواده و امورشان بگذارید

    • یه بدبخت

      وقتی درآمد شوهر اونقدر کم باشه که حتی به قسط خونه نرسه ، زن چطوری وظیفه ی مقدس خودشو انجام بده. مجبوره کار کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وظیه مقدیس هیچ زنی بشور بساب و نظافت افراد خونه نیست، اینکه یکنفر نقش کار خدماتی رو داشته باشه هیچ تقدسی نداره،.
        افراد سالم و دانا چه زن چه مرد مسوولیت پذیرند و برای رتق و فتق امور خونه شون تلاش میکنن

    • معصومه

      گذشته از این همه نظر که زن باید خونه بمونه و اینا
      من یه سالو نیمه که نامزد کردم و دقیقا هر وقت خونه خانواده همسرم غذا میخورم، از چند ساعت بعد دلپیچه و تهوع و اسهال میشم تا چند روز،علتشم سادس، مادرشوهر من غذا رو هيچوقت تو یخچال نمیزاره، بارها شده ۲۴ساعت غذا بیرون مونده و همونو داغ میکنه و میخوریم.شاید مسخره باشه اما در حدی شده که من حاظر نیستم از خونه برم بیرون که مبادا دلدرد نگیرم

    • آرمین

      واقعا جای تاسفه خجالت بکشید . شما چطور میتونید برای زندگی شخصی یک نفر نظر یدید هر کسی تو این دنیا آزاد بدنیا امده . هیچکس حق نداره تو زندگی بقیه انسانها دخالت کنه . زن و مرد در کنار هم کامل میشن نه اینکه وسیله هم بشن و توی ریز مسایل زندگی همدیگه دخالت کنن . بیاید زندگی رو به همدیگه زهر نکنیم . در کنار همدیگه از لحظه لحظه زندگی که خدا در اختیارمون قرار داده لذت ببریم

    • مریم

      قورمه سبزی 10 روز مونده تو یخچال فاسده؟ من گرم کردم و خوردم آخه

    • بدون نام

      حالم به هم خورد

    • یسنا

      من زنی بیست وهشت سالمه دوتابچه دارم بچه کوچیکم هشت ماهشه الان چندساله قالی میبافم ولی شوهرم اصلاراضی نیست طمعی هم واسه پولم نداره التماس کردم تاگذاشته قالی ببافم اصلاراضی نیست خیلیم اززندگیم راضیم خونه ندارم ماشین ندارم کرایه نشینم ولی خیلی اززندگیم لذت میبرم همه چیزکه پول نمیشه

    • مریم

      والله من ارشد دارم ترجیح میدم تو خانه بمونم منبع درآمدم هم تو خانه است چه کاریه از صبح تا شب برم برا مردم کار کنم با اعصاب داغون بیام خانه به هر حال خدا هر کسی را برا کاری و مسیولیتی خلق کرده تربیت فرزند و همسری شایسته بودن چیز کمی نیست همینا هم نیاز به آرامش و فراغت بال داره حالا کنارش یه کار تفننی و سرگرمی های مفید برا خودسازی خودتم داشته باش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج