جاباما
۴۲۱۴۴۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

در ۶ ماه نخست امسال صورت گرفت

آزادی حدود ۳۹۰۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: در ۶ ماه نخست امسال حدود ۳ هزار و ۹۰۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد آزاد شدند.

خبرگزاری فارس: سید اسدالله جولایی عصر امروز در نشستی خبری به تاریخچه تأسیس ستاد دیه اشاره کرد و اظهار داشت: ستاد دیه در سال ۶۹ توسط شهید والامقام لاجوردی در راستای آزادی‌سازی زندانیان جرایم غیرعمد و محکومیت مالی تأسیس شد.

وی با بیان اینکه تا کسی درد نکشد نمی‎تواند درک کند که صاحب درد چه مشقت‎هایی را تحمل می‎کند، توضیح داد: شهید لاجوردی با اخلاص این کار را شروع کرد و چون خودش شکنجه‌ها و حبس‌های طولانی ساواک را تجربه کرده بود به خوبی می‌دانست که زندان جای انسان‎های خوب نیست.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه شهید لاجوردی نمی‎توانست حضور زندانیانی که به علت دیه و مهریه در زندان به سر می‎بردند را تحمل کند، ادامه داد: وی با کمک خیرین و اصناف در اتاق بازرگانی و تشکیل ستاد دیه، توانست امر مورد نظر خود را محقق کند.

جولایی با بیان اینکه این ستاد هم اکنون در مراکز استان‌ها دارای شعبه است و به عنوان یک مؤسسه خیریه مردمی فعالیت می‌کند، تصریح کرد: در بحث ستاد دیه کشور مهم‌ترین نگاه بحث پیشگیری از وقوع جرائم و غیرکلاهبرداری است.

مردم و خیرین ستون‎های اصلی ستاد دیه

وی علت اصلی موفقیت این نهاد را مردمی بودن آن دانست و اضافه کرد: مردم و خیرین ستون‎های اصلی این نهاد را تشکیل می‎دهند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور اعلام کرد: کار در ستادهای دیه سراسر کشور افتخار و برای رضای خداوند صورت می‌گیرد چرا که تاکنون کسی دستمزدی برای این خدمت نگرفته است.

جولایی شناسایی، بررسی و تحقیق در مورد زندانیان جرائم غیر عمد را از رسالت‎های این ستاد دانست و اعلام کرد: پیشگیری، اصلاح، اجرای قانون، آموزش و تأمین منابع مالی در دستور کار ستاد دیه قرار گرفته است.

وی اذعان داشت: در سال‎جاری بیست و نهمین جشن گلریزان در ۲۸۷ نقطه در سراسر کشور با هدف آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و با هماهنگی ستاد دیه و همراهی خیرین برگزار شد.

آزادی ۳ هزار و ۸۵۸ از سوی ستاد دیه

مدیرعامل ستاد دیه کشور از آزادی ۳ هزار و ۸۵۸ مددجوی نیازمند از سوی ستاد دیه در شش ماه نخست امسال خبر داد و توضیح داد: از این تعداد ۵۹۲ نفر زندانی دیه، ۲ هزار و ۲۲۸ نفر بدهی مالی، ۸۴۳ نفر مهریه و ۱۹۵ نفر نفقه بودند.

جولایی مجموع مبلغ بدهی این محکومان غیرعمد را ۲۹۶ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: با تلاش کمیته‌های صلح و سازش ستاد دیه و همکاری مددکاران زندان‌های سراسر کشور، ۱۱۲ میلیارد تومان این مبلغ از سوی شکات و طلبکاران گذشت شده است.

وی همچنین اضافه کرد: در سال گذشته ۸ هزار و ۵۶۵ زندانی جرایم غیرعمد در سطح کشور با مبلغ بدهی ۷۲۲ میلیارد تومان آزاد شدند که از این تعداد هزار و ۸۶۶ نفر بدهکار دیه، ۴ هزار و ۵۳۶ نفر بدهکار مالی، هزار و ۷۷۵ نفر بدهکار مهریه و ۳۹۸ نفر بدهکار نفقه بودند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه یکی از کارهای ماندگار ستاد دیه کشور در راستای کاهش زندانیان غیرعمد تشکیل کمیته حقوقی مردمی، پیگیری و تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث بود.

بازنگری اساسنامه ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه

جولایی با اعلام این مطلب که اساسنامه ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند بازنگری شده است، بیان داشت: بر طبق این اساسنامه کوتاه‌ترین راه برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد پیموده خواهد شد.

وی یادآور شد: اساسنامه جدید به تصویب رسیده و تمام نمایندگی‌های استانی موظف‏‎اند بر اساس اساسنامه جدید مراحل شناسایی و خدمت‌رسانی به مددجویان جرایم غیرعمد را پیگیری کنند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور از آزادسازی ۹۷ هزار و ۷۰۰ زندانی از بدو تأسیس ستاد (سال ۱۳۶۹) تا پایان شهریورماه امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر به آموزه‌های دینی خود رجوع و از آنها پیروی کنیم دچار مشکلات کنونی نخواهیم شد.

لزوم ارائه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در مدارس و دانشگاه‎ها

جولایی تصریح کرد: در راستای کاهش زندانیان جرائم غیرعمد و رسالت ستاد دیه مبنی بر پیشگیری در بحث آموزش قوی نیستیم لذا باید در مدارس و دانشگاه‎ها رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی آموزش داده شود.

وی همچنین متذکر شد: بخش دیگری از جرایم زندانیان ناشی از بی‌توجهی به آنچه است که شرع در مورد مهریه و احترام به جایگاه خانواده مطرح کرده است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه پر رنگ کردن جنبه‌های مادی ازدواج باعث بروز مشکلات بسیاری شده است، متذکر شد: باید به مهریه‎ها سنگین توجه و راهی برای آن بیاندیشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج