۴۲۷۴۲۲
۵۵۲۹
۵۵۲۹
پ

سود ترجیحی بانک‌ ها؛ راهی برای جذب مشتری؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، پرداخت سودهای غیر متعارف در فضای رکودی حاکم بر اقتصاد نشانه رقابتی غیر سالم برای جذب سپرده و تامین نقدینگی و تاییدی بر ساختار معیوب نظام بانکی است.

اقتصاد آنلاین: یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، پرداخت سودهای غیر متعارف در فضای رکودی حاکم بر اقتصاد نشانه رقابتی غیر سالم برای جذب سپرده و تامین نقدینگی و تاییدی بر ساختار معیوب نظام بانکی است.
تابستان امسال بود که شورای پول و اعتبار اقدام بانک ها و موسسات اعتباری در زمینه تعدیل نرخ های سود علی الحساب سپرده بانکی به حداکثر ۱۵ درصد برای سپرده های یک ساله را تایید و تصویب کرد.
همچنین نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه گذاری را معادل ۱۵ درصد و برای سایر تسهیلات معادل ۱۸ درصد تعیین کرد. این مصوبه از تاریخ ۱۶ تیرماه سال جاری از سوی بانک ها و موسسات اعتباری، لازم الاجرا شد.
حالا که تقریبا ۴ماه از آن تاریخ می گذرد اما گویا برخی صندوق های وابسته به بانک ها چشم شورای پول و اعتبار را دور دیده و همچنان برای دادن سودهای بالای ۲۰درصد به مشتریان اصرار دارند چنانچه مصداق آن را در سودهای ۲۱تا ۲۴درصد صندوق های یکم و یا طرح های خوش رنگ و لعاب برخی موسسات اعتباری دارای مجوز هم مشاهد می کنیم.
سید سلمان نصیرزاده، کارشناس مرکز مطالعات اقتصادی آریاسهم در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین ؛ پرداخت سودهای غیر متعارف در فضای رکودی حاکم بر اقتصاد را نشانه رقابتی غیر سالم برای جذب سپرده و تامین نقدینگی و تاییدی بر ساختار معیوب نظام بانکی عنوان کرد و گفت: در شرایط حاضر اگر نگاهی به صورت مالی این بانک ها داشته باشیم بانکی همچون گردشگری نشانه ای روشن از یک ساختار ضعیف و معیوب دارد ، برای نمونه این بانک که سرمایه۶۰۰۰ میلیارد ریالی دارد تا شهریور ماه ۱۳۹۵ رقمی معادل ۴۵۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است این در حالی است که این بانک در کمال تعجب بیش از ۱۴۷ هزار میلیارد ریال به جذب سپرده اقدام نموده که از این میزان ۱۴۴ هزار میلیارد آن سپرده های مدت دار است .
وی افزود: این بانک در مجموع ۴۴ درصد بیش از سال مالی ۱۳۹۴ اقدام به جذب سپرده کرده است که هزینه بالایی را به بانک نحمیل نموده است.
به اعتقاد نصیرزاده این مسئله کفایت سرمایه بانک را نیز نسبت زیر ۵ درصد نشان می دهد؛ این در حالی است که طبق قانون "بازل" بانک ها باید به کفایت سرمایه ۱۳ درصد افزایش یابند و این نسبت موقعیت پر ریسک بانک گردشگری را نشان می دهد.
این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: در هر حال بانک هایی که با نرخ های غیر منطقی اقدام به پرداخت سود از طریق صندوق های سرمایه گذاری مبادرت می کنند اگر همواره رصد شوند خواهیم دریافت این دسته از بانک ها به شدت از کمبود منابع مالی ، رشد قابل توجه هزینه ها و پرداخت دیون و فریز منابع مالی رنج می برند.
کارشناس مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم یاد آور شد که نبود توازن بین مدیریت منابع و مصارف و انتقال ریسک به آینده در سیستم بانکی کشور در شرایطی ریشه دوانده که خطر آن کل نظام مالی ، بانکی و اقتصادی کشور را تهدید می کند.

وی در پایان گفت :پرداخت سود های موهوم توسط بانک هایی که کاملا زیان ده هستند این مهم را به اذهان متصور می کند که این بانک ها با پرداخت سود های به ظاهر جذاب فراری روبه جلو برای پنهان کردن ورشکستگی و عمق مشکلات خود دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج