۴۳۴۴۸۹
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

سه طرح و یک سوال برای مقابله با آمریکا

تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران (ISA) در سنای آمریکا سبب شد مجلس‌نشین‌های ایران نیز علاوه‌بر موضع‌گیری‌های تند و منتقدانه نسبت به این اقدام، از ابزارهای قانونگذاری و نظارت خود برای صورت دادن اقدامی متقابل با آنچه در سنای آمریکا رخ داد، بهره گیرند.

روزنامه دنیای اقتصاد: تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران (ISA) در سنای آمریکا سبب شد مجلس‌نشین‌های ایران نیز علاوه‌بر موضع‌گیری‌های تند و منتقدانه نسبت به این اقدام، از ابزارهای قانونگذاری و نظارت خود برای صورت دادن اقدامی متقابل با آنچه در سنای آمریکا رخ داد، بهره گیرند.
نمایندگان در بخش قانونگذاری، حالا سه طرح در دست دارند که قرار است دو طرح با قید دوفوریت و یکی با قید سه فوریت مطرح شود. آنها علاوه‌بر طرح دوفوریتی «ممنوعیت استفاده از کالاهای آمریکایی» و طرح سه فوریتی «ازسرگیری تمامی فعالیت‌های هسته‌ای»، طرح دوفوریتی «الزام دولت برای نادیده گرفتن محدودیت‌های برجامی» را نیز در دست دارند که براساس اظهارات مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس قرار است در جلسه امروز مجلس به هیات‌رئیسه تقدیم شود.

او می‌گوید که در صورت تصویب این طرح در مجلس، دولت از یک سو ملزم به اجرایی کردن قانون «اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام» می‌شود و از سوی دیگر مکلف می‌شود تحریم‌های برجامی را کاملا نادیده گرفته و در جهت توسعه فناوری هسته‌ای براساس NPT اقدام کند.مجلسی‌ها همچنین در بعد وظایف نظارتی خود، بحث سوال از وزیر امور خارجه را مطرح کرده‌اند؛ آنها که مصوبه تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران (ISA) در سنای آمریکا را نقض برجام می‌دانند، پرسش خود از محمدجواد ظریف را درباره عدم پیش‌بینی تمهیدات لازم در قبال کارشکنی آمریکا در برجام مطرح کرده‌اند. از سوی دیگر کمیسیون امنیت ملی نیز به موضوع تمدید قانون تحریم‌های ایران وارد شده و قرار است با دعوت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به بررسی این موضوع بپردازند. سید‌حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» این موضوع را تایید کرد.

دو راهکار دیگر

با این همه، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که مصوبه اخیر سنای آمریکا علیه ایران را نقض برجام می‌داند، بر این باور است که اقدام به قانونگذاری برای مقابله با این مصوبه، مشکل‌گشا نیست. او دو اقدام دیگر را پیشنهاد می‌کند. فلاحت‌پیشه در این باره در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه در حال حاضر ماهیت ماجرا به گونه‌ای نیست که طرح دو یا سه فوریتی ارائه شود، گفت: مجلس در حال حاضر باید دو کار را انجام دهد که نخستین آن، پیش‌بینی سازوکار تداوم برنامه هسته‌ای ایران برای دستیابی به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم است که با وضعیت فعلی اجرای برجام، امکان دستیابی به آن وجود ندارد. او افزود: دومین اقدام نیز بررسی امکان پایان دادن به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که باید از سوی مجلس صورت پذیرد.

تشکیل فرماندهی واحد

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس هم دیروز یادداشتی را در کانال تلگرامی خود در مورد تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران منتشر و پیشنهاد کرد: «برای حداقل کردن زیان‌های این عهدشکنی رذیلانه و حداکثرسازی منافع آن، باید فرماندهی واحد صحنه را آرایش دهد و جریان را هدایت کند. این امر، امر جامعی است که به همه ملت مربوط است و با امنیت در تمام حوزه‌ها مرتبط است. از نظر قرآن، قانون و تجربه شایسته‌ترین فرد، رهبر است که باید در این باره تصمیم بگیرد.»

مقابله با نقض برجام از نگاه ابوطالبی

علاوه‌بر مجلسی‌ها که تا امروز پیشنهادهای متفاوتی را برای اقدام متقابل با آنچه سنا علیه ایران به تصویب رسانده، در نظر گرفته‌اند، دیروز معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری نیز بهترین روش مقابله با نقض برجام را از منظر خود اعلام کرد. به باور حمید ابوطالبی که در این باره یادداشتی کوتاه در توییتر منتشر کرد، اگر برجام تعهدی چندجانبه است، نقض آن توسط یکی از اعضا (آمریکا) را نمی‌توان یک‌جانبه با نقض پاسخ گفت؛ بلکه هر نقضی، اقدام علیه تمامی متعهدین خواهد بود بنابراین مشروع‌ترین و شدیدترین روش مقابله با هر نقض برجام، برخورد هماهنگ، پاسخ شدید و یکپارچه تمامی متعهدین و اقدام براساس اجماع و انزوای ناقضان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این طرح 2 فوریتی اگه تصویب بشه خیلی از مسئولین باید بچه هاشون را از امریکا برگردونن.باید آیفون های خودشون و خانواده را معدوم کنند.لباس های برند امریکایی نپوشند
      عینک های ساخت امریکا.تجهیزات پزشکی.داروها.آرایشی بهداشتی و خیلی لوازم دیگه.
      برای مردم که مشکلی نیست ولی فکر کنم واسه سما یکم سخت باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج