۴۳۹۹۶۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

چرا دموکراسی های غربی در یمن ساکت شده اند

اولين سؤالي كه در اين زمينه مطرح مي‌شود اين است كه چه عواملي موجب شده است كشورهاي غربي و سازمان‌هاي بين‌المللي به‌رغم ادعاي حمايت از دموكراسي و حقوق بشر اين‌چنين در برابر فجايع انساني حاكم بر يمن‌ بي‌تفاوت باشند؟

احمد کاظم زاده در جوان نوشت: سكوت و انفعال مجامع جهاني و به‌خصوص كشورهاي غربي در قبال فجايع انساني حاكم بر يمن به يكي از تراژدي‌هاي عصر حاضر تبديل شده است. طبق آمارهاي منتشره در خلال ۲۰ ماه گذشته كه از تجاوز نظامي عربستان و برخي همپيمانان عرب آن مانند امارات عربي متحده به يمن مي‌گذرد بيش از ۳ ميليون نفر از مردم اين كشور آواره و دهها هزار نفر ديگر كشته و زخمي شده‌اند و بيش از ۸۰ درصد جمعيت ۲۵ ميليوني اين كشور نيز با قحطي روبه‌رو هستند. اولين سؤالي كه در اين زمينه مطرح مي‌شود اين است كه چه عواملي موجب شده است كشورهاي غربي و سازمان‌هاي بين‌المللي به‌رغم ادعاي حمايت از دموكراسي و حقوق بشر اين‌چنين در برابر فجايع انساني حاكم بر يمن‌ بي‌تفاوت باشند؟
در پاسخ به اين سؤال به چند عامل مي‌توان اشاره كرد: نخست اينكه متأسفانه يمن از همان ابتداي آغاز تجاوز نظامي عربستان به محاصره دريايي اين كشور و متحدان آن درآمده است و علاوه بر اين مناطق جغرافيايي يمن به گونه‌اي است كه از امكان تسري و سرريز شدن بحران انساني و اجتماعي جنگ يمن به شكل آوارگان به كشورهاي غربي جلوگيري مي‌كند و بنابراين اين كشورها به همان ميزان كه از استمرار جنگ در عراق، ليبي و سوريه احساس خطر و نگراني مي‌كنند يك چنين نگراني را درباره يمن ندارند. از اين ديد يكي از عواملي كه موجب شد خيلي از كشورهاي اروپايي به‌تدريج مواضع خود را در سوريه تغيير دهند، سرريزشدن بحران آوارگان سوريه به سمت اين كشورها بوده است.

عامل ديگر در اين زمينه دلارهاي نفتي عربستان و چوب حراج اين كشور به چاه‌هاي نفتي يمن در چارچوب طرح موسوم به توسعه 2030 است كه امكان خريد مواضع سياسي كشورهاي غربي و همچنين خريد مواضع رسانه‌هاي خبري آنها را فراهم مي‌سازد كه در اسناد ويكي‌ليكس نيز به آن اشاره و تصريح شده است.

از ديگر عوامل موثر در اين زمينه نقش و اعمال نظر رژيم صهيونيستي است و از اين ديد جنايت‌هاي عربستان در يمن چند نفع را براي اين رژيم به همراه دارد؛ نخست اينكه اذهان عمومي را از جنايات اين رژيم در فلسطين منحرف مي‌كند و دوم اينكه عربستان را در شرايطي قرار مي‌دهد كه بيش از پيش به اين رژيم احساس نياز كند و روابط خود را با آن گسترش دهد. از اين ديد نقش اين رژيم در هدايت نسل جديد قدرت در عربستان به سمت جنگ يمن نيز قابل‌توجه و تأمل است.
برخورداري از اين عوامل اين احساس را در عربستان ايجاد كرده است كه كماكان مي‌تواند به جنايات خود در يمن ادامه دهد اما غافل از اينكه اين كار پرونده جنايات اين كشور را قطورتر مي‌كند و در عين حال ادعاي كشورهاي غربي در حمايت از حقوق بشر و دموكراسي را بيش از پيش در معرض سؤال افكار عمومي قرار مي‌دهد و از اين ديد اين احتمال وجود دارد كه با آغاز به‌كار دبيركل جديد سازمان ملل تا حدودي به افعال اين سازمان كه در دوره بان‌كي‌مون مشهود بود، پايان داده شود و عربستان و همپيمانان آن بيش از پيش با چالش‌هاي افكار عمومي و جامعه جهاني مواجه شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج