سوفی و دیوانه
* کارگردان: مهدی کرم پور
* فیلمنامه نویسان: مهدی کرم پور، مهدی سجاده چی
* بازیگران: امیر جعفری، به آفرید غفاریان، محمدرضا شریفی نیا، سیامک صفری، الهه حصاری، سعید امیرسلیمانی
اصل مطلب: به قول خود کارگردان، «فیلم چهل سالگی مهدی کرم پور»
آنچه
باید بدانیم: پارسال وقتی کرم پور از ساختن فیلمنامه «پاییز» به خاطر
اصلاحیه های فراوانش ناامید شد، از مهدی سجاده چی خواست تا دوتایی فیلمنامه
«صوفی و دیوانه» را بنویسند.
منتظر چه باشیم: خبرگزاری ها در شرح
داستان فیلم نوشته اند: «یک درام عاشقانه متفاوت از مهدی کرم پور». خود
سازندگان در شرح خلاصه فیلم به «من مست و تو دیوانه، ما را که برد خانه»
قناعت کرده اند. یادداشت سجاده چی درباره فیلم هم چیزی بیش از دیالوگی
شاعرانه/ عارفانه (و خفن) بین سوفی و دیوانه به دست نمی دهد که در آن
«مسافران شب با گذر از سیماب رنگ پرده آسمان، به صورت فلکی و فرزانگی می
پیوندند و جاودانه می شوند».
حتی گریم امیر جعفری و عکسش کنار متروی تهران
هم راه را بر هرگونه گمانه زنی می بندد. اما از روی خلاصه منتشرشده و
یادداشت سجاده چی و علاقه فیلمنامه نویس به مضامین عرفانی و تاکید کارگردان
روی «فیلم چهل سالگی»اش، شاید بتوان وجود رگه هایی از مضامین عرفانی را در
فیلم حدس زد؛ هر چند برای دانستن این که این عرفان، از جنس «زشت و زیبا»ی
معتمدی است یا «ساکن طبقه وسط» شهاب حسینی یا «می زاک» لیالستانی، باید
منتظر تماشای فیلم نشست. در عین حال و فارغ از محتوا، کرم پور از بازی
غفاریان به عنوان غافلگیری فیلمش تعریف کرده.
شانس جایزه: طبعا با
آنچه در بند قبل گفته شد، حدسی درباره جوایز احتمالی فیلم نمی توان زد.
هرچند فجر هیچ وقت با کرم پور مهربان نبوده و جز پوستر «چه کسی امیر را
کشت؟» هرگز فیلمی از او نامزد جایزه ای در این جشنواره نشده، با این حال
موسیقی بهزاد عبدی که در ارکستر سمفونیک اوکراین اجرا و ضبط شده، تنها
آیتمی است که از الان می توان حدس زد شانسی برای قرار گرفتن در فهرست
نامزدها دارد.
فِراری
* کارگردان: علیرضا داودنژاد
* فیلمنامه نویس: کامبوزیا پرتوی
* بازیگران: ترلان پروانه، محسن تنابنده، سیامک صفری، رضا داودنژاد، سیما تیرانداز، رضا کیانیان.
اصل مطلب: یک فیلم اجتماعی درباره جوانان امروز و مسیری که برای رسیدن به آرزوهایشان طی می کنند.
آنچه
باید بدانیم: داودنژاد چهار سال بعد از فیلم سنگین و به لحاظ فرمی جسورانه
«کلاس هنرپیشگی» و در روزهایی که «روغن مار»ش روی پرده سینماها بود، در
پایین پارسال «فِراری» را در سکوت خبری کلید زد. با این حال به شکلی
غیرمنتظره، مشکلاتی عجیب برای فیلم پیش آمد اما بالاخره کار تمام شد و
«فراری» سر از فهرست فجر امسال درآورد. فیلمی که تهیه کننده اش آن را از
همان پارسال که هنوز به پایان نرسیده بود، بهترین اثر کارگردانش می دانست.
منتظر
چه باشیم: از «نیاز» و «مصائب شیرین» تا «بچه های بد» و «مرهم»، نوجوان ها
همیشه از دغدغه های اصلی داودنژاد در فیلمسازی بوده اند. «فراری» هم از
این قاعده مستثنا نیست، داستان گلنار، دختر نوجوانی در شمال کشور که برای
گرفتن عکس یادگاری با یک ماشین هشت میلیاردی به تهران می آید، با راننده
آژانسی (تنابنده) همراه می شود و رفته رفته نگاهش به زندگی و دنیای دور و
برش تغییر می کند.
داودنژاد همیشه به واکنش های بموقع به موج های روز
اجتماعی علاقه مند بوده و این بار هم در «فراری» سعی کرده یکی از همین
پدیده را- علاقه نوجوانان و جوانان به خودنمایی در شبکه های اجتماعی- مورد
توجه قرار دهد. ضمن این که بعد از مدت ها در کارنامه او، با فیلمی مواجهیم
که ترکیب اصلی بازیگرانش، «خانوادگی» نیست. در نهایت نقش گلنار به ترلان
پروانه رسید تا برای اولین بار، بازی در نقش اول فیلمی از یک کارگردان اسم و
رسم دار را تجربه کند.
شانس جایزه: با تجربه ای که از تماشای آثار
داودنژاد داریم، می توان حدس زد که همه چیز به فیلمنامه کار بستگی دارد؛
فیلمنامه ای که می تواند به دیده شدن زحمات کارگردان و بازیگران و حتی
فیلمبردار (کلاری) کمک کنند، یا حاصل تلاش های همه را از بین ببرد.
فصل نرگس
* کارگردان: نگار آذربایجانی
* فیلمنامه نویس: نگار آذربایجانی
* بازیگران: ریما رامین فر، یکتا ناصر، پژمان بازغی، سام نوری، شایسته ایرانی، محمدرضا هدایتی، گوهر خیراندیش، صالح میرزا آقایی
اصل مطلب: کمی مردانه تر و غیرحساس تر از آینه های رو به رو»
آنچه
باید بدانیم: یک فیلم اجتمای دیگر از نگار آذربایجانی. فیلمی که به گفته
خودش داستان عشق و دوستی آدم ها با همدیگر است که البته خلاصه قصه منتشر
شده اش زیادی مبهم است: «روایت آدم های معمولی است که در وانفسای امروز و
در جهانی که میل به خودشیفتگی و خودمحوری دارد، شفافیت روح و ذهنشان را از
دست نداده اند و مفهوم احساس خوش ناشی از انسانیت و نوع دوستی را به درستی
درک می کنند».
شایسته ایرانی، بازیگر اصلی فیلم قبلی آذربایجانی همراه
اوست و این بار پای بازیگران اسمی تر هم به میان آمده است. ریما رامین فر،
یکتا ناصر، پژمان بازغی، گوهر خیراندیش و امیر آقایی با او همراه شده اند.
فیلم آذربایجانی مدت ها پیش جلوی دوربین رفته و در مناطق مختلف تهران، از
شمال تا جنوب شهر تولید شده است. او برای اکران پروانه نمایش هم گرفته بود
اما ترجیح داد فیلم را اول در جشنواره نمایش بدهد.
منتظر چه باشیم:
آذربایجانی در اولین فیلمش سراغ یک موضوع بحرانی رفته بود: تغییر جنسیت.
هفت سال از آن فیلم گذشته و به نظر می رسد این بار مضمون اصلی فیلم مانند
فیلم اولش چندان خط قرمزی نیست و یک قصه اجتماعی است درباره روابط آدم ها.
به هر حال این بار حساسیت کمتری روی فیلم وجود دارد و احتمالا راحت تر هم
آن را اکران خواهدکرد.
شانس جایزه: ریما رامین فر در سال های اخیر
در تلویزیون با همای «پایتخت ها» درخشیده است اما تجربه های سینمایی اش
کمتر از تلویزیون دیده شده. بعید نیست رامین فر در بین نامزدهای بخش
بازیگری جشنواره باشد. بقیه بازیگران فیلم هم اگر فیلم آذربایجانی برای
هیئت داوران خوشایند باشد، ممکن است در بخش بازیگرهای مکمل نامزد شوند.
قاتل اهلی
* کارگردان: مسعود کیمیایی
* فیلمنامه نویس: مسعود کیمیایی
* بازیگران: پرویز پرستویی، امیر جدیدی، پولاد کیمیایی، پرویز پورحسینی، لعیا زنگنه، پگاه آهنگرانی، حمیدرضا آذرنگ
اصل
مطلب: بیست و هشتمین فیلم مسعود کیمیایی، با درون مایه ای سیاسی- اجتماعی،
به پدیده رانت خواری و پولشویی و مفاسد اقتصادی می پردازد.
آنچه
باید بدانیم: «قاتل اهلی» پرحاشیه ترین فیلم فجر امسال در تولید بوده است.
فیلمی که تولیدش داستان پرماجرایی داشت که تا روزهای نزدیک به جشنواره هم
کش پیدا کرد و در نهایت بنا شد فیلمبرداری طبق خواست کیمیایی ادامه یابد.
منتظر
چه باشیم: «حاج آقا دکتر جلال سروش»، اسم شخصیت اصلی فیلم کمییای، کم و
بیش نشان می دهد با چه فضایی مواجهیم. مرد مذهبی میان سالی (پرستویی) که
قبلا نیروی امنیتی بوده، حالا درگیر رانت خواری و البته ماجراهای بچه هایش
است. یک پولاد عاشق پیشه که برای محبوبش گیتار می زند و یک امیر جدیدی (در
نقش سیاوش مطلق) که نقش قهرمان عاصی کیمیایی را بازی می کند و مثل داش آکل
با طوطی اش حرف می زند و گرچه بنزسوار است اما برای راننده کامیون ها عروسی
می گیرد، آدم های چپ و راست دکتر جلال را تشکیل می دهند.
آنها که نسخه
تهیه کننده «قاتل اهلی» را دیده اند، می گویند به نسبت آثار اخیر کیمیایی
کار بدی نشده و فیلم به نسبت تر و تمیزتری است؛ گرچه همین «نسبت به فیلم
های اخیر» نشان می دهد که نباید منتظر فیلم چندان درخشانی هم بود. «قاتل
اهلی» ظاهرا نقدهای سیاسی و اجتماعی تند و تیزتر و شعارهای بزرگ تری هم
دارد و این یعنی به رسالتی که کیمیایی برای سینمایش قایل است، نزدیک تر
شده.
شانس جایزه: اگر نسخه نهایی کارگردان- مثل آنچه درباره نسخه
تهیه کننده گفته اند- فیلم بدی نشود، با توجه به اسم کیمیای می توان شانس
برایش قایل بود تا اسمش در فهرست نامزدهای اصلی بیاید. امیر جدیدی هم- که
کاش زودتر از اینها سر و کله اش در سینمای استاد پیدا می شد- انتخاب درستی
برای چنین نقشی در چنان دنیایی است و ممکن است خودی نشان دهد و دلی از هیئت
داوران ببرد.
کارگر ساده نیازمندیم
* کارگردان: منوچهر هادی
* فیلمنامه نویس: پدرام کریمی
* بازیگران: آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، بهرام افشاری، روژین رحیمی، سیامک صفری، سحر قریشی، مهران احمدی.
اصل مطلب: تقابل نقش فرودست جامعه با نظام سرمایه داری، در یک درام تلخ اجتماعی
آنچه
باید بدانیم: منوچهر هادی امسال پس از یک چرخش 180 درجه ای نسبت به
کارنامه سینمایی اش و ساخت و اکران «من سالوادور نیستم»، به مسیر سابق
فیلمسازی اش برگشت و با «کارگر ساده نیازمندیم»، دوباره سراغ فیلم هایی از
جنس «یکی می خواهد باهات حرف بزنه» و «زندگی جای دیگری است» رفت. (راستی،
کسی می داند این اصرار هادی در انتخاب یک جمله برای اسم های فیلم هایش از
کجا می آید؟)
منتظر چه باشیم: داستان فیلم، در یک فضای جنوب شهری
بین آدم های بی بضاعت و تنگدست می گذرد؛ یک جوان شهرستانی، در پی کار به
تهران می آید و قهرمانش (بهرام افشاری) برای رسیدن به عشقش، باید از پس غول
بی شاخ و دم اما سرسخت و بی رحم سرمایه داری بربیاید؛ و بدمن پولدار و هوس
باز و بی عاطفه ای (آتیلا پسیانی) می خواهد دختر محبوب جوان را از چنگش
دربیاورد. از خلاصه قصه ای که خود سازندگان منتشر کرده اند («بعضیا فکر می
کنن همه چیو با پول می تونن بخرن... و می خرن... متاسفانه!») می شود حدس زد
که فیلم به شکلی تلخ و ناامیدانه تمام می شود، که از این لحاظ با رویکرد
زوج هادی- کرمی در پایان بندی فیلم قبلی شان متفاوت است.
کارگردان
«کارگر ساده نیازمندیم» فیلمش را داستانی پرکشش با بازی هایی درخشان و
متفاوت می داند که تجربه جذابی را در سینمای اجتماعی ما رقم زده است. هر
چند پچپچه های این سو و آن سو، از این حکایت می کنند که فیلم قدم بزرگ رو
به جلویی در کارنامه سازنده اش به حساب نمی آید.
شانس جایزه: خود
هادی گفته که این فیلم، کامل ترین اثر در کارنامه سینمایی اش است؛ اما از
ظواهر امر این طور بر می آید که گرچه نتیجه تلاش های تیم سازنده، چیز بدی
از کار درنیامده، اما بعید است شانس برای سیمرغ گرفتن در جشنواره داشته
باشد. شاید به جز طراحی صحنه و فیلمبرداری.
کمدی انسانی
* کارگردان: محمدهادی کریمی
* فیلمنامه نویس: محمدهادی کریمی
* بازیگران: علیرضا شجاع نوری، هومن سیدی، لیلا زارع، فرخ نعمتی، هستی مهدوی فر، بهاره کیان افشار
اصل مطلب: فیلم غافل گیرکننده دیگری از محمدهای کریمی، که حتما باید در سکوت و فراغ خاطر، آن را در جشنواره به تماشا نشست.
آنچه
باید بدانیم: چهار سال بعد از «بشارت به شهروند هزاره سوم»، کریمی باز پشت
دوربین رفها ست؛ هر چند نقش او به عنوان نویسنده، بازیگر و همراه شهاب
حسینی در «ساکن طبقه وسط» این قدری پررنگ بوده که این غیبت را خیلی هم
طولانی حساب نکنیم. «کمدی انسانی» پروژه سنگین و پرهزینه ای است؛ قصه ای که
در چهار دهه از تاریخ معاصر (از 1330 تا 1360) روایت می شود و فیلمبرداری
اش در 23 لوکیشن اصلی و فرعی- که بضعی هایشان باید طراحی و بازسازی می
شدند- شصت جلسه طول کشیده.
منتظر چه باشیم: ظاهرا نقش اصلی «کمدی
انسانی» را آرمان درویش بازی می کند؛ مردی با زندگی ای پرفراز و نشیب که
حتی در جوانی اش بوکسور حرفه ای بوده (سکانس مبارزه اش با حریف روس در فلم،
احتمالا یکی از لحظات جذاب آن باشد) و گرچه نمی خواهد، اما ناچار است به
همرنگ شدن با جماعت دور و برش تن دهد.
کریمی این فیلم زندگی نامه ای را یک
کمدی موقعیت در بستری تراژیک می داند. شخصیت های پرشمار «کمدی انساین» (نام
نزدیک به بیست نفر در فهرست بازیگران فیلم منتشرشده) هیچ کدام اسمی ندارند
و ظاهرا هرکدام نمادی از افراد یا اقشار جامعه محسوب می شوند. با این
اوصاف، می توان حدس زد که «کمدی انسانی» در کنار «سوفی و دیوانه» کرم پور،
تیم فیلم های عرفانی جشنواره فجر امسال را تشکیل دهند.
شانس جایزه:
گریم متفاوت بازیگران فیلم، از نقش های غریب و تازه اغلبشان در «کمدی
انسانی»« خبر می دهد. اما احتمالا تعداد زیاد و فرصت اندک هر کدام برای
هنرنمایی، جای زیادی برای جلب توجه داوران باقی نمی گذارد. طراحی صحنه فیلم
و گریم شخصیت ها البته نمی تواند از شانس های احتمالی نامزدی برای سیمرغ
بلورین باشد.
گشت 2
* کارگردان: سعید سهیلی
* فیلمنامه نویسان: مهدی محمدنژادیان، سعید سهیلی
* بازیگران: حمید فرخ نژاد، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، ترلان پروانه، بهاره افشاری، امید روحانی
اصل مطلب: ادامه گشت ارشاد!
آنچه
باید بدانیم: به غیر از مسعود ده نمکی، دنباله سازی در سینمای ما چندان مد
و مرسوم نیست. اما موفقیت «گشت ارشاد» به عنوان یک کمدی اجتماعی، سیاسی-
که تنها با یک هفته اکران فروشی میلیاردی از خود به جا گذاشت- به قدری بود
که وسوسه اش بعد از پنج سال باز دست از سر سهیلی برندارد. امسال او بار
دیگر سراغ شخصیت های فیلمش رفته و حتی یکی شان را دوباره زنده کرده تا قسمت
دوم «گشت ارشاد» را بسازد. هر چند حضور این مرده زنده شده (شخصیت عطا با
بازی پولاد کیمیایی) در فیلم، به راحتی اتفاق نیفتاد و تنها بعد از هماهنگی
هایی با تیم سازنده «قاتل اهلی» ممکن شد (بماند که حاشیه های این دومی،
تازه بعداز برگشتن پولاد از سر صحنه «گشت 2» به فیلم پدر کلید خورد).
منتظر
چه باشیم: خود سهیلی که گفته همه سعی شان را کرده اند تا فیلم از قسمت
اولش، دوست داشتنی تر و بامزه تر شود. لوکیشن های متنوع فیلم- از جنوب شهر
(یا به قول کارگردان «زیر پونز») و دریاچه نمک گرفته تا فرودگاه دوبی- هم
گواهی است بر تلاش هایی که برای ساختن این فضای متفاوت شده. این بار عباس
(فرخ نژاد) و حسن (ساعد سهیلی) که از زندان آزاد شده اند، به سراغ عطا می
روند که تازه از کما بیرون آمده و می خواهند زندگی آبرومندی را شروع کنند،
اما انگار سراغ هر شغلی می روند باز شانس یار آنها نیست.
عکس های فیلم نشان
می دهد که بخش قابل توجهی از کمدی آن، از تجربه های این سه رفیق در فضاهای
شغلی گوناگون به دنیا می آید که رنگ و لعابی جدا از قسمت اول به آن بخشیده
است. جدا از هر اتفاقی که در جشنواره برای فیلم بیفتد، «گشت 2» بیش از هر
چیز مخاطب میلیونی سالن ها را نشانه گرفته؛ البته اگر دوباره حاشیه های
ممیزی برایش دردسرساز نشود.
ماجرای نیمروز
* کارگردان: محمدحسین مهدویان
* فیلمنامه نویس: محمدحسین مهدویان
* بازیگران: احمد مهران فر، مهرداد صدیقیان، جواد عزتی، هادی حجازی فر
اصل مطلب: یک فیلم تاریخی دیگر، درباره برهه مهمی از کارنامه سازمان مجاهدین خلق (منافقین)
آنچه
باید بدانیم: این که اسم فیلم دومت را اسم یکی از شاهکارهای معروف وسترن
بگذاری جسارت خاصی می خواهد که انگار مهدویان بعد از موفقیت های «ایستاده
در غبار» به آن رسیده. در «ماجرای نیمروز» با یک فضای تاریخی دهه شصتی
مواجهیم.
منتظر چه باشیم: مهدویان پیش تر با «ایستاده در غبار» و
سریال «آخرین روزهای زمستان»، قدرت خود را در کارگردانی و بازسازی واقع
نمای سکانس های تاریخی شلوغ و پرجزییات به رخ کشیده و اثبات کرده است. اما
با توجه به فیلمنامه و روایت غریب هر دو کار (به خصوص «ایستاده در غبار» به
عنوان یک فیلم سینمایی)، «ماجرای نیمروز» اولین سنگ محک جدی خواهدبود تا
توانش را در تبدیل داستانی بر روی کاغذ به اثری تصویری- نمایشی بسنجیم.
از
خلاصه قصه منتشرشده فیلم («در محله های پرآشوب تهران، در پیچاپیچ خیابان ها
و کوچه ها و در پستوی خانه ها، سرگردان و یحران. آیا این جست و جود را
فرجامی هست؟»)، می توان حدس زد که با داستانی پرتعلیق و پرفراز و فرود
مواجه باشیم، هرچند بعید است ویژگی معروف اثر زینه مان- تقریبا real time
بودن- را اینجا ببینیم. معدود اسامی زنانی در فهرست بازیگران فیلم، نشان می
دهد که با فیلم «مردانه» نیز طرف خواهیم بود. ضمن این که استفاده از احمد
مهران فر و جواد عزتی- که بیشتر به عنوان بازیگران کمدی شناخته می شوند- در
نقش هایی جدی، از ریسک هایی است که مهدویان برای ساخت «ماجرای نیمروز»
پذیرفته.
شانس جایزه: اگر بلای «سیانور» سر «ماجرای نیمروز» نیاید،
می توان به ضحروش در فهرست نامزدهای سیمرغ کارگردانی، فیلمبرداری (هادی
بهروز)، طراحی صحنه (بهزاد جعفری) و گریم (محسن دراسنج) امیدوار بود.
درباره بازگیران و خود فیلم اما همه چیز به فیلمنامه ای مربوط است که با
توجه به سابقه مهدویان، پیشاپیش نمی توان حدسی درباره آن داشت.
ماه گرفتگی
* کارگردان: سیدمسعود اطیابی
* فیلمنامه نویس: مهدی آذرپندار
* بازیگران: کامبیز دیرباز، فریبا کوثری، سارا خویینی ها، الناز حبیبی، قاسم زارع، شهرام عبدلی، ارسلان قاسمی
اصل مطلب: «ماه گرفتگی» فیلمی است درباره ماجراهای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال 1388.
آنچه
باید بدانیم: فیلمنامه فیلم اطیابی را مهدی آذرپندار نوشته است؛ مسئول
اداره فیلم و نمایش معاوت فرهنگی سازمان بسیج که پیش از این دبیر فرهنگی
رجانیوز و دبیر سینمایی مجله «نقد سینما» بوده اس؛ نویسنده جوانی که در سال
اخیر با مناظره های سیاسی اش، در جبهه مخالف با امید روحانی و مهدی کرم
پور در برنامه اینترنتی مجله «سی و پنج» دیده و شناخته شد. تولید فیلم هم
ماجرای مفصلی داشت؛ تولید «ماه گرفتگی» در سکوت کامل شروع شد اما با آغاز
تصویربرداری صحنه های خارجی فیلم، خبر تولید پروژه اطیابی منتشر شد. صحنه
هایی از فیلم هم فیلمبرداری شد و بقیه اش افتاد به سال بعد، چون اطیابی و
گروهش برای بازسازی صحنه های واقعی مجبور بودند در خیابان های تهران و
مناطق مرتبط به ماجرای سال 88 به کارشان ادامه بدهند.
منتظر چه
باشیم: قرارگرفتن اسم مسعود اطیابی کنار موضوع فیلم ترکیبی عجیبی است. او
در سال های پیش فیلم های کمدی سینمای بدنه مانند «اخلاقتو خوب کن»، «شرط
اول»، «صبح روز هفتم»، «مصائب دوشیزه» و «خروس جنگی» را ساخته و بعد از آن
در یک تغییر مسیر عجیب فیلم «خاک و مرجان» را در افغانستان ساخت که یک فیلم
اجتماعی بود. او این بار با ترکیب بی ستاره ای از بازیگران تصمیم گرفته یک
فیلم سیاسی بسازد که احتمالا موضوع فیلم، حاشیه دارتر و جذاب تر از خود
فیلم خواهدبود.
شانس جایزه: با توجه به اسم ها و عکس ها و اطلاعاتی
که درباره حال و هوای فیلم منتشر شده، بعید است «ماه گرفتگی» در بین
نامزدهای بخش های مختلف مسابقه جشنواره جایی داشته باشد. غیر از بخش موسیقی
فیلم که سازنده آن مجید انتظامی است و بعدی نیست به لیست نامزدها راه پیدا
کند.
نگار
* کارگردان: رامبد جوان
* فیلمنامه نویس: احسان گودرزی
* بازیگران: نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، مانی حقیقی، افسانه بایگان، اشکان خطیبی، آتیلا پسیانی، علیرضا شجاع نوری
اصل مطلب: یک درام جنایی- معمایی، که قهرمانش یک زن است.
آنچه
باید بدانیم: اگر شکست «اسپاگتی در هشت دقیقه» را به خاطر دست گرمی بودنش
در کارنامه فیلمسازی رامبد جوان نادیده بگیریم، دو فیلم بعدی اش تجربه های
موفقی محسوب می شوند؛ «پسر آدم، دختر حوا» کمدی رمانتیک خنده دار و
آبرومندی بود که بد هم نفروخت، «ورود آقایان ممنوع» در سال اکران «جدایی
نادر از سیمین» و «اخراجی ها 3»، پرفروش ترین فیلم سال شد و حتی یک ستاره
هم از مسعود فراستی دشت کرد! می گویند اگر اسم رامبد در تیتراژ «نگار»
نباشد، نمی توان باور کرد او آن را ساخته.
منتظر چه باشیم: این طور
که خود کارگردانی می گوید، فیلم های اجتماعیِ فراوان و شبیه به هم سینمای
ما، انگیزه ای برای او شد تا سراغ قصه متفاوتی مثل «نگار» برود؛ یک
فیلمنامه جنایی- معمایی، که می تواند رنگ و لعاب تازه تری به این سینمای
تقریبا تکراری بدهد؛ نگار که از خانواده ای ثروتمند و بااصالت است، به طرزی
مشکوک پدرش را از دست می دهد.
پلیس اعتقاد دارد که پدر، به خاطر فشارهای
روانی ناشی از شکست اقتصادی جان باخته، اما دختر این روایت را نمی پذیرد و
در پی کشف حقیقتی دیگر است. او دختر جوانی است که به جنگ مردانی بی رحم و
خشن می رود، و شاید به خاطر همین درون مایه، فیلم به لحاظ فمینیستی نیز
مورد توجه قرار بگیرد. این طور که می گویند، اغلب بازیگران فیلم در نقش
هایی ظاهر شده اند که با تصویر آشنای سینمایی شان متفاوت است و حداقل می
توانیم منتظر غافل گیری هایی در بازی های «نگار» باشیم.
شانس جایزه:
اگر معمای «نگار» به قدر کافی پیچیده باشد و به شکل درستی هم رمزگشایی
شود، می توان به نامزد شدن فیلم در بخش فیلمنامه امیدوار بود. نقش های
متفاوت «نگار» هم فرصت خوبی به بازیگرانش می دهد تا خودی نشان دهند.
یک روز به خصوص
* کارگردان: همایون اسعدیان
* فیلمنامه نویسان: همایون اسعدیان، مجید قیصری
* بازیگران: مصطفی زمانی، پری ناز ایزدیار، فرهاد اصلانی، محسن کیایی، افسانه کمالی، شیرین یزدان بخش
اصل مطلب: مواجهه با پدیده قاچاق اعضای بدن، جوانی را در دوراهه اخلاقی برای انتخاب مسیر آینده زندگی اش قرار می دهد.
آنچه
باید بدانیم: بعد از موفقیت های «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه»، کارنامه
اسعدیان در فیلمسازی طی مدتی کوتاه شتاب خوبی گرفته بود و می شد منتظر کاری
بزرگ، متفاوت و جسورانه از او بود؛ اما خودش ترجیح داد کمی از کارگردانی
فاصله بگیرد و فعالیت های سینمایی اش را در حوزه های دیگری مثل فیلمنامه
نویسی یا تهیه کنندگی دنبال کند. حالا بعد از پنج سال دوباره در مقام
کارگردان به فجر برگشته. همکاری مصطفی زمانی و پری ناز ایزدیار بعد از
موفقیت سری اول «شهرزاد» نی زدر این فیلم جالب توجه است.
منتظر چه
باشیم: برخلاف دو فیلم قبلی اسعدیان- که بیشتر به اخلاقیات و روابط عاطفی و
انسانی می پرداختند- «یک روز به خصوص» به سراغ یک مسئله ملتهب اجتماعی
رفته است؛ خرید و فروش اعضای بدن، که به قول کارگردانی تا به حال آن قدری
در سینمای ما مورد توجه قرار نگرفته. حامد (مصطفی زمانی) برای عمل قلب
خواهرش با مشکل مالی رو به روست و برای حل این معضل باید دست به انتخابی
دشوار بزند؛ انتخابی بین «عقل و آرمان» یا «احساس و واقعیت».
فضای سنگین و
پرتعلیق و تنش فیلم، نسبت چندانی با فیلم های لطیف قبلی کارگردانش ندارد و
شاید یادآور تجربه سال های دورتر او در «آخر بازی» باشد. «یک روز به خصوص»
دو بازیگر جوان تازه کار را هم به سینمای ما معرفی خواهدکرد: افسانه کمای و
مجتبی پیرزاده، که هر دو از دل یک فراخوان تلگرامی از بین چند هزار متقاضی
برای نقش هایشان انتخاب شده اند.
شانس جایزه: فضا و شخصیت پردازی
فیلم های اسعدیان و راهنمایی های خودش، امکان خوبی به بازیگران می دهد تا
توانایی هایشان را به رخ بیننده و البته هیئت داوران جشنواره بکشند. خود
فیلم هم با توجه به سوابق اسعدیان، برای قرار گرفتن در فهرست نامزدهای
جوایز اصلی، کم اقبال نیست.
همه مثل هم کپی از خودشون یا دیگری