۴۷۰۶۰۴
۱۱ نظر
۷۰۸۱
۱۱ نظر
۷۰۸۱
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۶۴)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ شهادت سه آتش نشان که در یک روز ازدواج کرده بودند
اخیرا تصویر سه آتش نشان و همسرانشان در فضای مجازی درحال انتشار است که در زیرنویس عکس عنوان شده است که این سه آتش نشان در یک روز ازدواج کرده و در حادثه پلاسکو شهید شده اند.
متن شایعه

« مراسم ازدواج همزمان ۳ آتش نشان شهید این سه آتش نشان همزمان ازدواج کردند و هر سه باهم در حادثه پلاسکو به شهادت رسیدند »

ستاد مبارزه با چرندیات (64)

پاسخ شایعه

اخیرا تصویر سه آتش نشان و همسرانشان در فضای مجازی درحال انتشار است که در زیرنویس عکس عنوان شده است که این سه آتش نشان در یک روز ازدواج کرده و در حادثه پلاسکو شهید شده اند.

محمد ده مندی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان آتش نشانی تهران تصویر منتسب به ۳ آتش نشان شهید را تکذیب کرد . وی در واکنش به انتشار تصویر سه آتش نشان در فضای مجازی افزود: هیچ یک از این سه آتش نشان در حادثه پلاسکو به شهادت نرسیده اند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان آتش نشانی تهران تصریح کرد: درحال حاضر بسیاری از سایت ها و کانال های خبری این تصویر را منتشر کرده اند و پیگیری سازمان آتش نشانی برای حذف تصویر ادامه دارد.

وی تاکید کرد: کاربران فضای مجازی و رسانه ها باید در انتشار اخبار و تصاویر دقت کنند.

سوژه دوم؛ درمان افسردگی حاد لارا فابیان با اجرای ترانه "دوستت دارم"

برخی از آثار به حدی بر روی مخاطب تاثیرگذارند که از زندگی مولف خود جدا شده و در جریان جداگانه ای قرار می گیرند و در این مسیر به داستان ها و افسانه های مختلفی مزین می شوند تا بر نیرو محرکه جادویی خود بیافزایند و زیستی ابدی داشته باشند. ترانه «دوستت دارم» هم یکی از همین آثار است.

متن شایعه

« این خانم« لارا فابیان»، نامزدی داشت که به شدت عاشقش بود اما یک روز آن پسر بی خبر او را ترک می کند و دیگر خبری از او نمی شود.بعد از این واقعه لارا دچار افسردگی می شود و … ۱۲ سال با افسردگی حاد دست و پنجه نرم می کند. وی نه تنها خوانندگی را ترک می کند بلکه ۶ سال هیچ کلامی بر زبان نمی آورد و دیگر حرف نمی زند.دکتر لارا در آسایشگاه روانی پس از تلاش های بسیار به این نتیجه می رسد نجات لارا تنها یک راه دارد،آنهم اینست که او را مستقیم به روی استیج ببرند و برایش یک کنسرت برگزار کنند.بدین منظور یک فراخوان عمومی می دهند و از مردم می خواهند برای سلامتی و بهبود حال او به کنسرت بروند و اگر ارکستر نواخت و لارا حرفی نزد،مردم این آهنگ معروف را بخوانند.لارا را مستقیم از آسایشگاه روانی لباس می پوشانند و به روی صحنه کنسرت می برند.وقتی لارا می بیند که مردم آهنگی را که برای نامزدش خوانده بود می خوانند،لب به سخن می گشاید و با همراهی تماشاگران شروع به خواندن می کند.بدین ترتیب به زندگی و دنیای هنر بر می گردد.این قطعه یکی از احساسی ترین صحنه های موسیقی جهان است. »
ستاد مبارزه با چرندیات (64)

پاسخ شایعه

برخی از آثار به حدی بر روی مخاطب تاثیرگذارند که از زندگی مولف خود جدا شده و در جریان جداگانه ای قرار می گیرند و در این مسیر به داستان ها و افسانه های مختلفی مزین می شوند تا بر نیرو محرکه جادویی خود بیافزایند و زیستی ابدی داشته باشند. ترانه «دوستت دارم» هم یکی از همین آثار است. در همین ارتباط توضیحات ارایه شده در متن فوق در ارتباط با زندگی این خواننده و اجرای این ترانه، ساختگی و یک شایعه قدیمی می باشد.

لارا فابیان خواننده و ترانه سرای بین المللی متولد ژانویه ۱۹۷۰ در بلژیک است. خواننده چند زبانه ای که تسلط او به زبان های مختلف از وی یک چهره بین المللی ساخته است. او کار خود را ابتدا با زبان فرانسه آغاز کرد و بعدها به زبان بلژیکی، انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی، ترکی استانبولی و… آواز خواند. در هیچ کجای زندگی نامه این خواننده موفق و در هیچ منبعی، اثری از ابتلا به بیماری افسردگی و بستری شدن در آسایشگاه های روانی یافت نمی گردد و این ادعایی بی پایه و اساس می باشد.

ترانه اجرا شده در این کلیپ «دوستت دارم» نام دارد و از آلبوم «ناب» که به زبان فرانسوی و سومین آلبوم منتشر شده توسط لارا در سال ۱۹۹۶ است، می باشد.

لارا فعالیت هنری خود را به صورت حرفه ای از سال ۱۹۸۶ آغاز کرد و در آن زمان تنها ۱۶ سال سن داشت. اولین آلبوم وی با عنوان «لارا فابیان» بود که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. سه سال بعد آلبوم «کارپ دیم» و دو سال بعد از آن آلبوم «ناب» را انتشار داد که در این سال لارا تنها ۲۶ سال سن داشت. لارا از آن سال تا ۲۰۱۳ بیش از ۸ آلبوم دیگر منتشر کرد که بیشترین وقفه بین دو آلبوم او تنها کمتر از سه سال بوده است. که اکثراً در این فواصل او مشغول اجرای کنسرت بوده است. بنابراین اصولاً لارا چه پیش و چه پس از آلبوم «ناب» نمی توانست ۶ سال حرف نزده باشد و این موضوع شایعه ای بی اساس است.

در مورد زندگی شخصی او نیز باید گفت که لارا در سال ۱۹۹۸ رابطه ای را با خواننده فرانسوی پاتریک فیوری آغاز کرد که تنها در مرحله نامزدی باقی ماند و به ازدواج ختم نشد که آغاز این ارتباط به دو سال پس از اجرای ترانه ی «دوستت دارم» بر می گردد. وی از سال ۲۰۰۶ با کارگردان، تهیه کننده و آهنگساز فرانسوی «جرالد پالاسیو» ازدواج کرد که از وی یک دختر به نام «لو» دارد. لارا پس از جدایی از «جرالد پالاسیو» در سال ۲۰۱۳ با یک موسیقیدان سیسیلی به نام گابریل دی جورجیو ازدواج کرده است .

در هنگام اجرای کنسرتی که آن را در کلیپ زیر مشاهده می کنید، پس از آمدن فابیان به روی صحنه و پیش از شروع به خواندن، تماشاچیان با یکدیگر هم صدا می شوند و ترانه «دوستت دارم» را با کمی تغییر می خوانند. وقتی ترانه به بند «دوستت دارم» می رسد همه یک صدا فریاد می زنند «ما تو را دوست داریم»…» و اینگونه به ابراز احساسات برای خواننده محبوب خود می پردازند.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
ستاد مبارزه با چرندیات (64)
سوژه سوم؛ بازداشت رئیس یک کارخانه در مشهد بخاطر استفاده از گوشت سگ!

شایعه منتشر شده مبنی بر دستگیری رئیس یک کارخانه تولید سوسیس و کالباس که از گوشت سگ و الاغ در محصولات خود استفاده می کرده است، کذب و غیرواقعی می باشد.
متن شایعه

« بازداشت حاج کریم مسروری رئیس کارخانه تولید سوسیس بهتک در مشهد ک روزانه حدود۷۰۰ کیلو گوشت سگ را تبدیل به سوسیس میکردن وبخورد ملت می دادن. هم وطن حتما کپی شود »
ستاد مبارزه با چرندیات (64)

پاسخ شایعه
شایعه منتشر شده مبنی بر دستگیری رئیس یک کارخانه تولید سوسیس و کالباس که از گوشت سگ و الاغ در محصولات خود استفاده می کرده است، کذب و غیرواقعی می باشد.

تصویر منتشر شده همراه شایعه مربوط به کشتار و سلاخی سگ ها در چین است . دربرخی از مناطق کشور چین، سگ ها را ابتدا از طرق مختلف مانند به دار آویختن، خفه کردن، اتصال برق و یا ضرب و شتم معدوم و سپس پوست آنها را می کنند و گوشت آنها را برای مصارف غذایی استفده می کنند. کمپین های بسیاری برای دفاع از حقوق حیوانات و توقف شکنجه آنها در چین به وجود آمده اند و فعالیت می کنند.

در سال ۱۳۹۲ کارآگاهان پلیس جنایی خراسان رضوی که در حال ردزنی متهمان پرونده سرقت ۱۵۰ راس احشام بودند، دو جوان را هنگام سلاخی چند الاغ در حاشیه مشهد دستگیر کردند که مشخص شد آنان گوشت های الاغ را به برخی از رستوران های مشهد فروخته اند.

لینک مندرج درمتن شایعه که بعنوان منبع خبر ارایه شده نیز ارتباطی با ادعاهای شایعه ندارد و مربوط به مطلبی در ارتباط با محتویات سوسیس و کالباس ایرانی می باشد.

دبیر انجمن صنایع غذایی خراسان رضوی هدف از انتشار عکس‌ها و خبر این مطلب در فضای مجازی را تخریب دانسته و گفته است: یکی از وظایف انجمن حمایت قانونی از واحدهای صنفی است که طبق وظیفه خود خواستار پیگیری قانونی این مطلب از طریق مراجع قضایی شده است.

وجود کارخانه فرآورده های گوشتی ای به نام "بهتک" در مشهد حقیقت ندارد . یک کارخانه فرآورده های لبنی و بستنی به نام بهتک در نزدیکی تهران و کارخانه ای با همین نام و با محصولات ترشیجات و رب گوجه فرنگی در نزدیکی شیراز وجود دارد.

تصاویری که در موج جدید انتشار این شایعه به آن پیوست شده است مربوط به کشتارگاهی متخلف می باشد که حدودا هفت سال پیش توقیف گردیده است. تصاویر مذکور در سایت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی قرار داشته که بعدها مورد سواستفاده شایعه پردازان قرار گرفته است.


سوژه چهارم؛ غیر طبیعی بودن تخریب پلاسکو و استفاده از ترمیت در انفجار آن

هیچ نشانه ای از تخریب تروریستی ساختمان پلاسکو یافت نشده و ایجاد چنین اثراتی هزاران کیلو ترمیت نیاز دارد!

متن شایعه

" ترمیت thermite چیست ؟

اگر به تئوری غیر طبیعی بودن انفجار پلاسکو اعتقاد دارید، این مقاله توضیحاتی برای چگونگی انفجار دارد. چرا از زیر آوار ها آتشی سرکش بیرون می زند؟ در پلاسکو، شواهد اولیه استفاده از thermite را نشان می دهد. برای تخریب فنی و اصولی ساختمان های بزرگ که "controlled demolition/standard demolition" نام دارد، از ماده ای شدیدا ً حرارت زا به نام thermite استفاده می شود. ماده thermite در نقاط مختلف ساختمان جاسازی شده و با کنترل از راه دور جرقه زده می شود در ابتدا با انفجاری نسبتا ً خفیف شروع به سوختن می کند. بدلیل وجود اکسیژن در ترکیب آن، برای سوختن نیازی به اکسیژن هوا ندارد، حرارت بسیار بالایی آزاد می کند. حرارت این ماده در عرض ۲ ثانیه به ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد می رسد. با این حرارت، فولاد های اسکلت سریعاً ذوب شده و بتن ها خشک و ترک ترک می شود تا ساختمان بصورت عمودی روی خودش فرو بریزد. ساختمان به قطعات نسبتا خرد شده تبدیل می شود. یعنی قطعاتی ریزتر از آنچه که برای فرو ریختن لازم است. همچنین دود سفید-خاکستری غلیظی تولید می کند که در حقیقت غباری از ذرات جامد است و بعلت حرارت بالا، بسرعت در هوا صعود می کنه و نهایتا سطح ساختمان ها و اشیاء اطراف را می پوشاند. آثار thermite پس از حادثه چیست؟ پس از آوار شدن ساختمان، thermite باقی مانده در زیر همچنان به سوختن ادامه میدهد و زیر آوار تولید حرارت مدت ها ادامه می یابد، و اگر آوار برداشته شود با شعله های سرکش آتشی مواجه می شویم که بدون اکسیژن می سوزد. و البته دود سفید رنگی که مدت ها بیرون می زند. به همین دلیل معمولا برای اطفاء حریق پس از تخریب فنی مدت های طولانی بر روی آوار آب می افشانند. کاری که در حال حاضر در پلاسکو انجام می شود و برای کسانی که در زیر آوار مانده باشند خطر خفه شدن را بسیار بالا می برد. و اما آثار قابل پیگیری thermite پس از حادثه چیست؟ ۱ اصلی ترین آنها که وجود thermite را تأیید می کند، آثار ذوب شدگی فولاد است. زیرا بهیچ عنوان با حرارت سوختن مواد فسیلی و یا پوشاک پلاسکو با اکسیژن دمای ذوب فلز فراهم نمی شود، پس حتی اگر فولاد مقاومت مکانیکی اش را از دست بدهد به دمای ذوب نمی رسد. ۲ آلومینیوم اکسید محصول واکنش، همان ماده پودری خاکستری رنگ که سرو صورت و لباس آتش نشان ها و ساختمان های اطراف را پوشاند. ۳ ذرات کروی شکل (microsphere) آهن خالص در خاک آوار، چین خوردگی هایی در تیر آهن ها که نشانه قطعی ذوب شدن و سرد شدن دوباره فولاد است. ۴ قطعاتی از مصالح و فولاد که پس از ذوب شدن به هم جوش خورده و قطعات بزرگی را تشکیل می دهند. ترکیبات گوگردی قابل توجه در ترکیب آوار بجا مانده. زمین زیر بنای ساختمان در اثر واکنش حرارت زا به تدریج گود می شود و در نهایت گودال های قابل توجهی در زمین ایجاد می کند. اگر افراد حاضردر صحنه و یا یک تیم متخصص بتوانند نمونه یا سمپل هایی را برای پیگیری و تحقیق از میان آوار بردارند . این نمونه ها در آزمایشگاه های مربوطه می توانند طبیعی یا غیر طبیعی بودن انفجار را ثابت کنند و به این بحث پایان دهند.
"
ستاد مبارزه با چرندیات (64)

پاسخ شایعه

تئوری استفاده از ترمیت، بیشتر مربوط به تخریب برج های دوقلو در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ می باشد که شایعه پرداز آن را برای مدل حادثه پلاسکو بومی سازی کرده است. تخریب ساختمانهای بزرگ با مواد منفجره انجام میشود و استفاده از ترمیت، به ویژه در برج های دوقلو مورد ابهام و مناقشه صاحب نظران است.

تحقیقات مرکز ملی استاندارد و تکنولوژی آمریکا نشان داد برای سست کردن هر نیم کیلوگرم فولاد بدنه اسکلت فلزی، نیاز به همان مقدار ترمیت است که فقط دما را به ۷۰۰ درجه سیلسیوس برساند و فولاد شل شود و نه مذاب. بنابراین با فرض قبول ادعاهای متن، در حادثه پلاسکو نیاز به استفاده از هزاران کیلوگرم ترمیت بود که باید در زمان و جهت مناسب و در تماس مستقیم با سازه فلزی نصب می شد تا شاید بتواند آن سازه عظیم را تنها سست کند و نه ذوب.
پلاسکو مرکز پوشاک بود و علت وجود آتش خفته و حرارت بالا در زیر آوار، نفوذ آتش به زیرزمین این ساختمان است که انبارهای نخ، تریکو، الیاف و پارچه بودند.

تخریب ساختمان از طبقه دهم آغاز شد و سایر طبقات وزن را تحمل نکردند و ساختمان فروریخت، درحالیکه با فرض تعمدی بودن حادثه، باید تخریب از طبقات پایین انجام می شد. علاوه بر این وزیر اطلاعات خبر داد هیچ نشانه و علامتی از تروریستی بودن حادثه پلاسکو در دست نیست.

گمانه زنی هایی از علت حادثه انجام می شود اما باید تا پایان تحقیقات و اعلام نتایج رسمی صبور باشیم و از انتشار اخبار غیر رسمی خودداری کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      یعنی واقعا دستتون درد نکنه خیلی خوبین

    • بدون نام

      شایعاتی که اینجا اومدید بهشون پاسخ بدید اصلا تو فضای مجازی ندیدم بیشتر وقتا اولین بار شایعات رو تو این بخش سایت میبینم....:|

    • مهیار

      تکذیب کردن مسولین ایرانی رو اصلا نباید به عنوان منبع موثق قلمداد کرد.

    • بدون نام

      خدا لعنت کند همه ی درو غگویان و شایعه سازان را ..که با حیثیت دیگران بازی می کنند

    • بدون نام

      فضای مجازی پر از شایعات غرض ورزانس.

    • بدون نام

      مهیار, پس تکذیب های همون کسایی که شایعه ساختن رو باور کنیم؟

    • Nayer

      والا من تا حالا همچین شایعاتی ندیدمو ب گوشم نخورده برای بار اولم هست ک تواین سایت میبینم

    • Nayer

      والا من تا حالا همچین شایعاتی نشنیدم اصلن ب گوشم نخورده برای بار اولم هست ک تواین سایت میبینم

    • اریانا

      شما خودتونم تو تکذیب این شایعات اطلاعات درستی ندارین کارخونه ی گوشتی به تک وجود داره و حتی من خودم قبلا از محصولاتش خریدم بیشتر تحقیق کنید لطفا

    • خنداننده

      شماچه اصراری دارین که این شایعاتو با دلایل مزخرفتر از اونها توجیه کنید.... بعضی ازهمین شایعاتی که میگین واقعیته

    • amin

      خداییش با لارا فابین کلی ناراحت شدم خدا لعنتشون کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج