۴۷۴۰
۴ نظر
۵۲۲۹
۴ نظر
۵۲۲۹
پ

چگونه بعد از يك دعوا، با همسرتان آشتي كنيد

مراحل آشتي‌كنان بعداز يك دعواي حسابي

مي‌گويند دعوا نمك زندگي است و هيچ زندگي بدون دعوا نمي‌شود ولي مسلما هيچ‌كسي زندگي خيلي شور نمي‌خواهد، براي اين‌كه زندگي‌‌تان شور نشود براي شما راهكارهايي ويژه داريم تا به سرعت صميميت را به زندگي‌تان بازگردانيد

مراحل آشتي‌كنان بعداز يك دعواي حسابي


مراحل آشتي‌كنان بعداز يك دعواي حسابي

سكوت... جواب‌هاي سربالا... پريشان خاطري...احساس ناراحتي و دوري در اين شرايط مي‌خواهيد موي سر خود را بكنيد. دوباره دعواي‌تان شده‌است و حسابي اعصاب‌تان خرد است واقعا ديگر فكري به ذهن‌‌تان نمي‌‌رسد كه چه كاري بكنيد و چگونه دوباره شادي را به زندگي‌تان برگردانيد. خيلي نگران نباشيد چون در زندگي بحث و دعوا بخشي از روابط شما با همسر‌تان يا نامزد‌تان را شكل مي‌دهد، امكان ندارد ۲ نفر با ۲ تربيت خانوادگي متفاوت با هم زندگي كنند و اختلافي بين‌شان وجود نداشته باشد. مهم اين است كه چگونه دعواها و اختلاف نظرهاي‌تان را مديريت كنيد تا به صميميت و رابطه شما لطمه‌اي وارد نشود.


اول آمادگي كامل بعد...

اگر احساس مي‌كنيد كه حتي يك درصد براي مصالحه و سازش آمادگي نداريد به هيچ وجه پيش نرويد زيرا ممكن است كه صحبتي شود و شما كنترل خود را از دست دهيد و اوضاع از اين‌كه هست بدتر شود. براي همين گفته مي‌شود كه از لحاظ روحي، آمادگي كامل داشته باشيد و بعد جلو برويد. شما از خود‌گذشتگي كنيد و به‌رغم تمامي هيجانات منفي خود كه به نوعي شما را از اين كار منع مي‌كند اما باز هم به سمت طرف مقابل خود برويد، و رابطه را ادامه دهيد. اين كار شما باعث مي‌شود كه او از عملي كه انجام داده پشيمان شود و ارزش شما را بهتر درك كند. در دعواها به تنهايي پيش نرويد و قضاوت پيش از موعد نداشته باشيد و مانند نوجوانان پرخاش جو و يكه تاز نباشيد. شما بايد يك فرقي با نوجوانان داشته باشيد.


دعواها هميشه بد هم نيستند فقط مهم اين است كه در هنگام دعواها منصفانه رفتار كنيد و حرف بزنيد، ‌گاهي بعضي از دعواها حتي مي‌تواند باعث شود، شما به درك بهتري از هم برسيد و در نتيجه صميميت بيشتري بين شما به‌وجود بيايد. شما بايد ياد بگيريد، دعواهاي‌تان را كاملا مديريت كنيد و به عبارتي منصفانه با هم دعوا كنيد.


مراحل آشتي‌كنان بعداز يك دعواي حسابي

معذرت خواهي سخت است اما...

بسيار پيش مي‌آيد كه افراد با هم دعوا مي‌كنند. فقط به اين دليل كه نتوانستند به درستي منظورشان را به يكديگر بفهمانند يا از عبارات و كلماتي استفاده مي‌كنند كه به درستي منظورشان را نشان نمي‌دهد و باعث سوء‌تفاهم بسيار مي‌شود، همين مي‌تواند براي زندگي زناشويي شما بسيار مضر باشد. بنابراين نخستين كار بعد از هر دعوا اين است كه غرور و تكبر‌تان را كم كنيد و براي به‌وجود آمدن دعوا و كارها و حرف‌هاي اشتباه‌تان اظهار تاسف كنيد. در واقع يك عذر خواهي واقعي مي‌تواند يكي از دشوار‌ترين پيشنهاداتي باشد كه ما به شما مي‌‌دهيم. بر خلاف تصور عموم همه افراد قادر به زبان آوردن اين كلمه بوده و تا به حال هيچ كس بعد از گفتن آن غش نكرده است.


ريشه را پيدا كنيد

در بسياري از ازدواج‌ها، زن و شوهرها هيچ وقت سعي نمي‌كنند ريشه اشتباهات و مشكلات‌شان را پيدا كنند و بعد از آشتي كردن ديگر به دلايل به‌وجود آمدن دعوا فكر نمي‌كنند يا روي مشكلات سرپوش مي‌گذارند. در نتيجه گاهي مشكلات حل نشده باقي مي‌ماند و دوباره خود را نشان مي‌دهد يا جاي زخم آن روي روح باقي مي‌ماند. به جاي اين‌كه روي مشكلات را بپوشانيد، بهتر است احساسات‌تان را با همسر‌تان مطرح كنيد، به احساسات او گوش دهيد و سعي كنيد با همديگر بفهميد، چرا و به كدام علت بين شما دعوا پيش مي‌آيد، اگر شما اين كار را انجام دهيد، دلايل دعوا را مي‌فهميد و در نتيجه از پيش آمدن مشكلات پيشگيري مي‌كنيد.


دوست داشتن يادتان نرود

معمولا بعد از دعواها احساس مي‌كنيد كه از همسر‌تان دور شده‌ايد و نوعي احساس جدايي بين شما پيش مي‌آيد اما بايد بدانيد در رابطه‌هاي مهمي چون ازدواج اين‌كه فقط به دعوا پايان دهيد، كافي نيست. شما بايد تمام آسيب‌هاي ناشي از دعوا را از بين ببريد و سعي كنيد رابطه و ميزان صميميت‌‌تان را به همان سطحي برگردانيد كه قبل از دعوا بين شما وجود داشته‌است.

يك راه‌حل خوب اين است كه سعي كنيد با هم فعاليتي را انجام دهيد كه هردوي‌تان لذت مي‌بريد، مثل اين‌كه هر ۲ با هم يك فيلم بينيد يا به يك برنامه تفريحي برويد مي‌توانيد با هم به پارك برويد يا.... مهم اين است كه بعد از هر دعوا لحظاتي را به‌وجود بياوريد كه به شما ۲ نفر ياد‌آوري كند كه چقدر همديگر را دوست داريد و از بودن با هم لذت مي‌بريد.


واقعي آشتي‌ كنيد

يكي از راه‌هايي كه مي‌تواند ازدواج شما را تبديل به يك زندگي شاد كند اين است كه آشتي كردن‌هاي‌تان واقعي باشد. وقتي شما واقعا قصد آشتي داشته‌باشيد يعني تصميم داريد كه ديگر هيچ وقت اشتباه‌تان را تكرار نكنيد.

اگر مي‌دانيد كه دوباره همان كار را انجام خواهيد داد، آشتي شما به هيچ وجه فايده ندارد. اگر شما به‌طور جدي تصميم نگرفته‌باشيد كه اشتباه‌تان را ترك كنيد و همسر‌تان دوباره همان كار را از شما ببيند اعتمادش را به شما از دست مي‌دهد، مثلا اگر خود شما از دست شوهر‌تان به‌دليل كمك نكردن او در كار خانه ناراحت باشيد اگر او معذرت خواهي كند و دوباره كار خود را تكرار كند خودش بهتر مي‌داند كه چگونه ديگر به حرف‌هايش اعتماد نخواهيد كرد.


لجبازي ممنوع

خيلي اوقات اتفاق افتاده كه در دعوايي كه پيش آمده است شما اشتباهي نكرده‌ايد اما خود بهتر مي‌دانيد كه بخشش در اين مواقع چقدر مهم است.

اگر به شاد بودن زندگي‌‌تان اهميت مي‌دهيد، به مشكلات كوچك‌گير ندهيد. تا زماني كه احساسات ناخوشايند‌تان را دور نريزيد، شما نمي‌توانيد واقعا آشتي كنيد، اگر نبخشيد و همه چيز را درون خود بريزيد تبديل به عقده مي‌شوند و مطمئن باشيد كه در روزگاري نه چندان دور دوباره باعث بروز مشكلات مي‌شوند و شما آن مشكلات را دوباره بر سر او مي‌ريزيد و در نتيجه آشتي كردن‌‌هاي شما تنها تبديل به يك مراسمي مي‌شود كه شما هرچند وقت يك‌بار آن را اجرا مي‌كنيد؛ در حالي كه مشكلات روز به روز عميق‌تر مي‌شوند.

به‌طور كلي در دعواها به چيزي كه در حال روي دادن است توجه كنيد. آتش آور معركه شدن راه به جايي نخواهد برد و با فراموش كردن گذشته زودتر به توافق مي‌رسيد.


به جاي اين‌كه روي مشكلات را بپوشانيد، بهتر است احساسات‌تان را با همسر‌تان مطرح كنيد، به احساسات او گوش دهيد و سعي كنيد با همديگر بفهميد، چرا و به كدام علت بين شما دعوا پيش مي‌آيد


قبول كنيد كه اشتباه كرده‌ايد

زماني‌كه به‌طور شفاف مشخص شد كه مرتكب اشتباه شده‌ايد و مـطـلقا راه گريزي از پيامدهاي حاصله از خطاكاري و جرم‌تان وجود نداشت، بايد گناه خود را بپذيريـد. براي جبران خرابكاري و رسيدگي كردن به موقـــعيت ايـجـاد شده پيش برويد. اگـر در اين مـرحله در بيان جزئيات متوسل به دروغ شويد، احتمال اين‌كه او احساس كند، به‌طور كـامـل بـا او صـادق نـيستـيد، زياد مي‌شود يا ممكن است داستان شما را به‌صورت متفاوتي از شخصي ديگر بشنود.

رو راست و يك‌دل باشيد اما كار غيرعاقلانه انجام ندهيد. تا مي‌توانيد اشتباه خود را بي‌اهميت جلوه دهيد. هـمسر شـما شـديدا مي‌خواهد باور كند كه شما قصد اذيت و آزار او را نداشته‌ايد، بنابراين تمام تلاش خود را براي پاك كردن ذهـن او بكار ببنديد. حتی اگر یك عذر و بهانه به‌نظر شما ناكار آمد برسد، اگر به‌صورت متقاعد‌كننده‌ای آن‌را بیان كنید باز او خریدارش خواهد بود.


عصبانيت نيرويي است كه به ما كمك مي‌كند تا بتوانيم به خواسته‌هاي خود برسيم. اما اگر عصبانيت‌تان به حدي است كه از بحث اصولي و عاقلانه جلوگيري مي‌كند، سعي كنيد بحث خود را متوقف كرده و بعد از مدتي بحث را ادامه دهید.


مراحل آشتي‌كنان بعداز يك دعواي حسابي

هنگام دعوا چگونه رفتار كنید

داشتن ارتباطات مناسب براي برقراري آرامش دوباره، بسيار حياتي و مهم است. اغلب دعواهايي كه مرتب تكرار مي‌شوند، فقط به اين دليل است كه يكي از همسران يا هر دوي آن‌ها، احساس مي‌كنند طرف مقابل حرف‌هايش را نمي‌شنود و يا به آن اعتنا نمي‌كند. تكنيك‌هاي زير ضمن اين كه شانس مورد توجه قرار گرفتن شما را توسط همسرتان، افزايش مي‌دهند، به شما نيز كمك مي‌كنند به همسر‌تان نشان دهيد، به او توجه داريد و به حرف هايش اهميت مي‌دهيد.

گوش كنيد: اين مهم‌ترين بخش براي داشتن ارتباطي خوب و مناسب است. به حرف‌هاي همسر خود بدون حدس و گمان و قضاوت گوش دهيد.

كـنــكاش كنـيد: سوالاتي بپرسيد براي اين‌كه مطمئن شويد منظور حرف‌هاي همسر خود را به درستي فهميده‌ايد.

توضيح دهيد: اين نوع ديگري از كنكاش است. براي اين‌كه براي درك ديدگاه‌تان، به همسر خود اطلاعات بيشتري بدهيد، آماده باشيد. توقع نداشته باشيد كه او ذهن شما را بخواند.

تاكيد كنيد: خود را به جاي همسر‌تان قرار دهيد. حدس بزنيد كه او چه احساسي دارد و بگذاريد او بفهمد كه شما به او توجه داريد. مثلا بگوييد: «مي‌دانم كه الان چقدر ناراحت هستي؟»

به‌طور گويا بيان كنيد: بگوييد، منظور‌تان چيست و آنچه مي‌گوييد چه معنايي دارد. واضح و آشكار سخن بگوييد و نكته گويي كنيد.

لبخند بزنيد: شايد ذكر اين راهكار حين دعوا عجيب به‌نظر برسد. اما شوخي كردن و لبخند‌زدن، راهكار بسيار نيرومندي براي توقف يا تغييرمسير دعواست.

خشم خود را كنترل كنيد: عصبانيت نيرويي است كه به ما كمك مي‌كند تا بتوانيم به خواسته‌هاي خود برسيم. اما اگر عصبانيت‌تان به حدي است كه از بحث اصولي و عاقلانه جلوگيري مي‌كند، سعي كنيد بحث خود را متوقف كرده و بعد از مدتي آن را ادامه دهید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زی زی

      عکس اون یارو که قلب شکسته تو دستشه خیلی خنده داره.نه؟

      پاسخ ها

      • احسان

        مطمئنی آقاست !

      • مو مو

        تو اصلا مطلبو خوندی؟! یا فقط عکسو دیدی؟

    • بدون نام

      دانیاله با موهای قرمز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج