۴۷۹۱۶۵
۱ نظر
۵۰۱۸
۱ نظر
۵۰۱۸
پ

وزير ارشاد: خود اجتهادي براي موسيقي ممنوع

شايد سه ماه وقت لازم بود تا سيدرضا صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به آن بخش از صحبت‌هاي علي جنتي، وزير پيشين ارشاد برسد كه در مورد موسيقي گفته بود «برخي فكر مي‌كنند كار وزارت ارشاد فقط برگزاري و صدور مجوز براي كنسرت است و كار ديگري ندارد» و همان حاشيه‌هايي را شخصا تجربه كند كه علي جنتي پيش از اين زماني كه سكان‌دار وزارت ارشاد بود با آنها مواجه مي‌شد.

روزنامه اعتماد: شايد سه ماه وقت لازم بود تا سيدرضا صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به آن بخش از صحبت‌هاي علي جنتي، وزير پيشين ارشاد برسد كه در مورد موسيقي گفته بود «برخي فكر مي‌كنند كار وزارت ارشاد فقط برگزاري و صدور مجوز براي كنسرت است و كار ديگري ندارد» و همان حاشيه‌هايي را شخصا تجربه كند كه علي جنتي پيش از اين زماني كه سكان‌دار وزارت ارشاد بود با آنها مواجه مي‌شد.
اين اتفاقي بود كه در يكي دو روز گذشته افتاد و صالحي اميري كه اين‌روزها ترجيح مي‌دهد از هر موقعيتي براي جدي گرفتن بيشتر حوزه فرهنگ و هنر و به خصوص موسيقي استفاده كند بعد از تازه‌ترين اظهاراتش يكي ديگر از اين حاشيه‌ها را تجربه كرد. اما در ادامه كار تا جايي بالا گرفت كه صالحي اميري مجبور شد درباره صحبت‌هايي كه در مورد موسيقي و خطوط قرمز كرده بود توضيح بيشتري هم بدهد. بخش عمده‌اي از صحبت‌هاي وزير ارشاد در يكي دو هفته گذشته به افزايش بودجه‌هاي سينما، تئاتر و موسيقي در سال آينده اختصاص داشت.
صالحي اميري بلافاصله بعد از حضور در اختتاميه سي‌وپنجمين جشنواره فيلم فجر به مازندران رفت تا به عنوان يكي از سخنرانان مراسم راهپيمايي بيست‌ودوم بهمن در ساري حاضر شود. او جمعه شب ميهمان برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه مازندران بود و در همين برنامه باز هم از افزايش بودجه سينما در سال آينده آن هم براي توليد فيلم‌هاي فاخر سينمايي خبر داد. او يك روز بعد در جلسه شوراي اداري استان در نوشهر حاضر شد و همين حضور او در نهايت منجر به حاشيه شد. امام جمعه تنكابن در اعتراض به برگزاري كنسرت‌هاي مختلط در غرب استان مازندران با اين توضيح كه صحبت‌هاي وزير ارشاد قانع‌كننده نبوده اين جلسه را ترك كرد.
اين اتفاقي بود كه خبرگزاري فارس آن را اين‌طور گزارش كرد: «در اين جلسه حجت‌الاسلام عبدالعلي پوراكبر، امام جمعه شهرستان تنكابن نسبت به برگزاري كنسرت‌هاي مختلط در اين شهرستان گلايه كرد و از وزير ارشاد خواستار جلوگيري از روند برگزاري كنسرت‌هاي مختلط در غرب استان مازندران شد. سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حين صحبت‌هاي امام جمعه در مقام پاسخگويي به اين اظهارات برآمد كه پاسخ‌هاي او مورد پذيرش امام جمعه قرار نگرفت و امام جمعه تنكابن جلسه شوراي اداري را به نشانه اعتراض ترك كرد. » اما ديگر حاشيه‌اي كه براي وزير ارشاد در اين روزها رقم خورد اظهارات وزير ارشاد در مورد «خط قرمز» بود و كار تا جايي بالا گرفت كه رسانه‌ها از آن به عنوان «جنجال خط قرمز» ياد كردند.
سيدرضا صالحي‌اميري كه در مراسم جايزه كتاب سال در روز سه‌شنبه هفته گذشته حاضر بود با بيان اينكه ديگر دوران سخت‌گيري به پايان رسيده اعلام كرد كه «تصميم گرفته‌ايم ديگر اعلام خط قرمز نكنيم و كساني كه متون‌شان نياز به اصلاح دارد با گفت‌وگو و مذاكره به اصلاح آثارشان بپردازند.» وزير ارشاد در اين مراسم به حرف‌هاي رييس‌جمهور هم استناد كرده و گفته بود: «از گذشته‌هاي دور قبل از رياست‌جمهوري شهادت مي‌دهم كه دكتر روحاني همواره متذكر مي‌شدند كه به اصحاب قلم اعتماد كنيد و سختگيري بي‌مورد را رها كنيد. امروز دوران سختگيري به پايان رسيده است و دوران همكاري با اصحاب فرهنگ و هنر آغاز شده است. » صالحي اميري بعدتر آماري از انتشار كتاب در يك سال گذشته ارايه كرده و توضيح داده بود كه از مجموعه ۶۵ هزار اثري كه امروز مجوز نشر گرفته‌اند كتابي‌هايي كه در مسير مميزي و نظارت قرار گرفته، ناچيز است به طوري كه كمتر از سه‌هزارم آنها نياز به نظارت و مميزي داشته است. وزير ارشاد در ادامه هم گفت كه بر همين اساس تصميم گرفته شده تا ديگر اعلام خطر قرمز نشود: «يعني حتي همين سه‌هزارم را هم از طريق گفت‌وگو و مذاكره حل كنيم تا خود صاحبان اين آثار به اصلاح متوني كه خطوط قرمز را رعايت نكرده‌اند بپردازند تا همگان بتوانند آثار خود را آزادانه منتشر كنند.»
صالحي اميري در پايان صحبت‌هايش هم به اين اشاره كرده بود كه با اين كار مي‌خواهيم كاري كنيم كه همگان در كشور بتوانند آزادانه قلم بزنند و نشر بدهند و اين سياست قطعي است كه رييس‌جمهور آن را ابلاغ كرده است. اينها صحبت‌هايي بود كه در نهايت با گذشت يك هفته وزير ارشاد مجبور به توضيح در مورد آن شد. وزير ارشاد در واكنش به سوءبرداشت نسبت به سخنان اخيرش پيرامون بودن يا نبودن خط قرمز در كشور روز گذشته اعلام كرد كه بدون شك اسلام عزيز، انقلاب، وحدت ملي و رهبرمعظم انقلاب جزو خطوط قرمز ما بوده و خواهند بود.
صالحي اميري با اين توضيح كه متاسفانه به دليل عدم دقت در محتواي سخنراني اينجانب، برداشت‌هاي غلطي ايجاد شده هم گفت: «به طور صريح گفتم به دليل درك آگاهي صاحبان قلم نسبت به مباني و ارزش‌هاي نظام اسلامي، عملا نيازي به اعمال خطوط قرمز نداريم.»
روز گذشته بهترين فرصت بود تا وزير ارشاد در مورد ديگر حاشيه اين روزهايش هم توضيح دهد. توضيحي كه در نهايت يك خطي بيشتر نبود. او در پاسخ به اين سوال كه ديدگاه‌هاي او در حوزه موسيقي چگونه اعمال خواهد شد، توضيح داد: «همه بايد بدانند مرز موسيقي شرع و قانون است و هيچ كس نبايد خوداجتهادي كند.»

اما با توجه به اتفاقات و حاشيه‌هاي ماه‌هاي گذشته به نظر مي‌رسد اين آخرين‌باري نباشد كه وزير ارشاد مجبور است در مورد حوزه موسيقي و اثبات آن صحبت كند؛ صحبت‌هايي كه بيشترين بخش آن به قانوني بودن اين ماجرا برمي‌گردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای صالحی لطفا قبل از اظهار نظر کمی تعقل و تفکر!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج