جاباما
۵۲۳۳۲۷
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

سری فیلم‌های «سریع و خشمگین»، پرفروش‌های هیجان انگیز

سری فیلم های «سریع و خشمگین»، مجموعه فیلم هایی هیجان انگیزی که پس از پخش اولین قسمت از آن در سال ۲۰۰۱ تا امروز تقریبا هر دو سال یک قسمت دیگر ساخته شده و تهیه کنندگانش هر بار بیشتر از دفعه قبل پول درو کرده اند.

همشهری شش و هفت - محمد صادق شایسته: سال ۲۰۰۱ خیلی آرام و آهسته پا در میدان رقابت گذاشت و در حالی که کمتر کسی ساختن قسمت های مختلفی از آن را پیش بینی می کرد، طی کمتر از دو دهه نه تنها ۸ قسمت از آن جلوی دوربین رفت؛ بلکه هر بار اثر ساخته شده چند پله به لحاظ فروش و کیفیت از اثر قبلی بالاتر بود و حالا هم که هشتمین فیلم از این مجموعه توانسته رکورد فروش جهانی هفته ابتدایی اکران را بشکند و بالاتر از آخرین فیلم سری فیلم های «جنگ های ستاره ای» قرار گیرد. درباره سری فیلم های «سریع و خشمگین» حرف می زنیم. مجموعه فیلم هایی هیجان انگیزی که پس از پخش اولین قسمت از آن در سال ۲۰۰۱ تا امروز تقریبا هر دو سال یک قسمت دیگر ساخته شده و تهیه کنندگانش هر بار بیشتر از دفعه قبل پول درو کرده اند.
سری فیلم‌های «سریع و خشمگین»، پرفروش‌های هیجان انگیز
البته این مجموعه فیلم حواشی و اتفاقات بد و ناامید کننده کم نداشته اما با همه کم و زیادها توانسته نزدیک به دو دهه اول در فروش و بعد هم کم کم در تلاش برای جلب نظر مثبت منتقدان و حرفه ای های سینما موفق عمل کند. هر مخاطبی، هیجان زیاد و با کیفیت، آن هم با محوریت ماشین دوست داشته باشد سری فیلم های «سریع و خشمگین» یکی از بهترین انتخاب های او خواهد بود. از آن جا که این سری فیلم چندان اهل نصیحت کردن و دستور دادن و نفوذ به فکر و ذهن مخاطب نیست در همه جای دنیا با استقبال خوبی مواجه شده‌است.
حتی تلویزیون خودمان هم مشتری پر و پا قرص این سری فیلم است و سال پیش شبکه نمایش قسمت های 1 تا 7 آن را پخش کرد و احتمالا چند ما دیگر در مناسبت‌های شادی، قسمت هشتم آن هم پخش خواهد شد. به بهانه موفقیت «سرنوشت خشمگین» هشتمین قسمت از این مجموعه که در آغازین روزهای اکران جهانی اش رکوردهای فروش تاریخ سینما را جا به جا کرد، این هفته به سراغ معرفی این سری فیلم رفتیم.

چگونه آغاز شد و ادامه پیدا کرد؟

دیوید آیر در همان سالی که فیلم نامه فیلم تحسین شده «روز تمرین» آنتوان فوکوآ را نوشت و دنزل واشنگتن را به اولین اسکار نقش اصلی اش رساند،یک فیلم نامه دیگر هم در دست داشت، «سریع و خشمگین». فیلم نامه ای که راب کوهن پس از مشاهداتش از یک مسابقه ماشین سواری غیرقانونی خیابانی در شهر نیویورک نگارش آن را به آیر سفارش داده بود. از طرفی نیلاچ. موریتز مدیرعامل شرکت کوچک و گمنام «اوریجینال فیلم» هم مقاله ای درباره این مسابقات غیرقانونی خوانده بود که حسابی هیجان زده اش کرده بود. آشنایی کوهن و موریتز باعث شد تا موریتز 38 میلیون دلار بودجه برای ساخت این فیلم نامه هیجان انگیز و پر زد و خورد در اختیار کوهن قرار دهد.
او شاید هیچ‌گاه به فکرش هم خطور نمی کرد با این ریسک بالا چیزی در حدود 6 برابر بودجه ای که صرف ساخت اولین قسمت از «سریع و خشمگین» کرده در اکران گیرش بیاید، اما بخت در خانه او و شرکت کوچک و مستقل‌اش را زده بود و مغز موریتز هم برای ادامه ساخت این مجموعه به موقع به کار افتاد. به نظر می رسید هیجان و جذابیت پلان های نفس گیر فیلم کار خودش را کرده بود. «اوریجینال فیلم» بلافاصله در سال 2003 «دو سریع، دو خشمگین» را با بودجه ای 76 میلیون دلاری ساخت که 236 میلیون دلار فروش کرد. در سال 2006 «سریع و خشمگین: توکیو دریفت» را بودجه ای 85 میلیون دلاری ساخت که 158 میلیون دلار فروخت. در سال 2009 با همان بودجه قبلی «سریع و خشمگین 4» ساخته شد که این بار 365 میلیون دلار فروخت.
سری فیلم‌های «سریع و خشمگین»، پرفروش‌های هیجان انگیز
دو سال بعد «سریع ۵» با بودجه ای ۱۲۵ میلیون دلاری ۶۲۵ میلیون دلار در گیشه درآمد داشت. دو سال بعدتر «سریع و خشمگین ۶» با بودجه ای ۱۶۰ میلیون دلاری ۷۸۸ میلیون دلار در جهان بلیت فروخت و بالاخره در سال ۲۰۱۵ هم «خشمگین ۷» با بودجه ای ۱۹۰ میلیون دلاری به فروش غافلگیرکننده ۱ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار دست یافت تا این فیلم در بین ۵ سری فیلم پرفروش تاریخ سینما قرار گیرد. حالا هم قسمت هشتم که با بودجه ای ۲۵۰ میلیون دلاری ساخته شده در ده روز ابتدایی ۷۰۰ میلیون دلار فروخته و بعید نیست در پایان اکران، فروش‌اش حتی از قسمت هفتم بالاتر رفته باشد.

«سریع و خشمگین» با این موفقیت بسیار خوب در فروش، قاعده کلی ساخت سری فیلم های پرفروش را بار دیگر به هم ریخت. پیش از این پرفروش ترین سری فیلم ها یا به پشتوانه یک محبوبیت ادبی قوی و پرمخاطب یا به واسطه پشتیبانی مالی قوی یك کمپانی متمول و گردن کلفت متولد می شدند اما سریع و خشمگین هیچ‌كدام از این دو ویژگی را نداشت و موفق شد. موضوعی که این موفقیت را مهم تر و با ارزش تر می کند.

چه کسانی در این سال ها ساختند؟

اول نامش «خط قرمز» بود؛ چرا که راجر کورمن کارگردان سرشناس دهه های 50 تا 70 سینمای جهان نام «سریع و خشمگین» را برای فیلمی به نام خودش ثبت کرده بود و آن ها نمی توانستند از این نام استفاده کنند. هر چند دست آخر کورمن راضی شد از خیر این نام بگذرد و کوهن به آرزویش رسید. داستان اصلی فیلم متعلق به تاثیر خاطره یك شب ترسناک و هیجان انگیز است؛ شبی که کوهن در آن با گروهی از راننده های حرفه ای غیرقانونی ملاقات می کند و چیزهای عجیب و غریبی می بیند. تمام هیجان ساختاری قسمت اول هم مدیون خلاقیت و هوشمندی این کارگردان در طراحی وبازسازی صحنه های ماشین سواری آن رانندگان است. با موفقیت قسمت اول همه چیز آماده بود تا کوهن ادامه ماجرا را هم بسازد اما زمانی که قرار شد قسمت دوم ساخته شود هم کوهن درگیر ساخت فیلم دیگری شد و هم وین دیزل یکی از بازیگران اصلی.
سری فیلم‌های «سریع و خشمگین»، پرفروش‌های هیجان انگیز
با این حال مدیران «اوریجینال فیلم» می دانستند تا تنور داغ است باید خمیر را بچسبانند. پس با اتکا به حضور پل واکر یکی دیگر از بازیگران اصلی قسمت اول و حضور جان سینگلستون به عنوان کارگردان، «دو سریع دو خشمگین» را ساختند که هر چند فروش معقولی داشت، اما ضعیف ترین این سری فیلم از نگاه منتقدان بود. پس از آن، موریتز مدیر کمپانی «اوریجینال فیلم» به سراغ کارگردانی جوان از تایوان به نام جاستین لین رفت؛ کارگردانی که چند اثر اکشن قابل قبول در کشور خودش ساخته بود. لین بادوام ترین کارگردان این مجموعه است که توانست قسمت های ۳ تا ۶ را کارگردانی کند. در فیلم هایی که او ساخت کیفیت صحنه های تعقیب و گریز همچنان استاندارد و حتی در یکی، دو قسمت بالاتر از حد انتظار بود، اما داستان همچنان لنگ می زد. البته قسمت ششم یعنی آخرین قسمتی که لین کارگردانی کرد حسابی تر و تمیز از کار درآمد.

در سال 2015 برای ساخت قسمت هفتم که خیلی ها آن را بهترین قسمت این مجموعه فیلم می دانند، جیمز وان انتخاب شد. کارگردانی که پیش از این به واسطه ساخت آثار موفقی چون «اره» و «کانجورینگ» حسابی در ژانر وحشت طرفدار داشت. وان به خوبی از پس ساخت فیلم «خشمگین 7» برآمد و بالاترین نمره منتقدان جهان بین هشت فیلم ساخته شده به فیلم او اختصاص یافت، اما پس از ساخت این فیلم وان هم به دلیل این كه درگیر ساخت فیلم ابرقهرمانی «آکوامن» شد ، نتوانست مسیر را ادامه دهد و ساخت قسمت هشتم که اصرار وین دیزل دلیل اصلی ساخته شدن آن بود،به عهده کارگردان دیگری به نام اف.گری گری افتاد.
کارگردانی که آخرین اثرش، «مستقیم از کامپتون» مورد تحسین بسیاری قرار گرفت و یک بازسازی نسبتا موفق هم از فیلم «شغل ایتالیایی» در کارنامه اش دارد؛ فیلمی با یک سکانس تعقیب و گریز با ماشینی بسیار تماشایی. «سرنوشت خشمگین» به کارگردانی گری توانست در همان بدو ورود، رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را در هفته اول بشکند و نمره نسبتا خوبی هم از منتقدان بگیرد. به نظر می رسد اوضاع فعلا برای ساخت قسمت های بعدی «سریع و خشمگین» هم مهیاست و باید دید گری می تواند دوباره این تجربه را داشته باشد یا جاستین لین در بین کارگردان ها همچنان بی رقیب خواهد بود.

مهم ترین شخصیت ها

داستان هشت قسمت مجموعه سریع و خشمگین حول محور دو شخصیت اصلی می چرخد، دومینیک تورتو با بازی وین دیزل و برایان اوکانر با بازی پل واکر فقید. تا قبل از مرگ دلخراش پل واکر در سال 2013 در هیچ فیلمی از مجموع این آثار نبود که یکی از این دو بازیگر حضور نداشته باشند. در پنج فیلم هر دو بازیگر حضور توامان داشتند و در دو فیلم «دو سریع، دو خشمگین» و «سریع و خشمگین: توکیو دریفت» یکی از آن ها حضور داشت.
باقی بازیگران و چهره ها همگی به نوعی مکمل این دو شخصیت بودند. برایان اوکانر مرد جوانی است که زندگی نابسامانی دارد . او با این که پلیس و راننده بسیار خوبی است، اما از مشکلات عاطفی و روحی شدیدی رنج می برد. آشنایی او با دومینیک تورتو که از رانندگان مسابقات غیرقانونی اتومبیلرانی است، زندگی برایان را متحول می کند. برایان و دومینیک که اول با هم مشکل دارند، پس از مدتی اشتراکات زیادی پیدا می کنند و دوستان خوبی می شوند، آن قدر که حتی در مقاطعی حاضر می شوند جان خود را برای یکدیگر به خطر بیندازند. با این حال این دو در مقایسه با هم از جهات مختلفی متضادند.
سری فیلم‌های «سریع و خشمگین»، پرفروش‌های هیجان انگیز
برایان حساس و خوش تیپ و عصیانگر است و برعکس دومینیک زمخت و خشن و آرام و کم حرف. برایان اکثر اوقات یک قهرمان است و دومینیک گاهی اوقات تبدیل به یک ضد قهرمان بی رحم می شود. با این حال اشتراکاتی که دارند باعث می شود در نهایت مدام پشت هم باشند. خیلی‌ها می‌گویند «سریع» نماد شخصیت برایان است و «خشمگین» نماد دومینیک.
در کنار این‌ها هر چند وقت یک‌بار سر و کله یک تیمی متشکل از چند متخصص در زمینه های مختلف پیدا می شود که حضورشان برای جلو رفتن داستان این دو دوست الزامی است؛ مثلا هان لیو (سونگ کانگ)، تج پارکر (لوداکریس)، رومن پیرس(تایرس پیکسون) یا لوک هابز(دواین جانسون) در چند قسمت از این مجموعه عضوی از اعضای تیم می‌شوند و آن طرف هم هر بار دشمنی وجود دارد که باید سرجایش بنشیند. البته هر از گاهی هم چند راننده جوان و آینده دار با نقش های کوتاه وارد می شوند که بخش عمده ای از جذابیت صحنه های تعقیب و گریز حاصل خلاقیت آن هاست.

تاثیر مرگ پل واکر

مرگ پل واکر یک اتفاق غافلگیرکننده، دردآور و تعیین کننده در سرنوشت مجموعه «سریع و خشمگین» بود. واکر به عنوان محبوب ترین شخصیت فیلم طرفداران پر و پا قرص زیادی داشت و مرگ او خیلی ها را شوکه کرد. این بازیگر ۴۰ساله بعد از ظهر ۳۰ نوامبر ۲۰۱۳ در حالی که به همراه دوستش از یک مراسم خیریه به خانه بر می‌گشت به دلیل سرعت بالا، کنترل ماشین پورشه خود را از دست داد و با برخورد با تیر چراغ برق هر دو نفر جان خود را از دست دادند.
این اتفاق در حالی رخ داد که واکر در آن زمان مشغول بازی در قسمت هفتم «سریع و خشمگین» بود. با مرگ واکر ابهامات زیادی درباره ادامه ساخت این فیلم به وجود آمد، اما برای این که پروژه ساقط نشود برادران پل واکر هر کدام با استفاده از گریم و جلوه های ویژه در بخش هایی از فیلم حاضر شدند و به نوعی جور فقدان برادرشان را کشیدند.
سری فیلم‌های «سریع و خشمگین»، پرفروش‌های هیجان انگیز
خیلی ها تصور می کردند پس از این اتفاق پرونده سری فیلم «سریع و خشمگین» بسته خواهد شد. خصوصا این كه با توجه به فروش حیرت آورش می توانست باشکوه ترین خداحافظی برای شخصیت های ریز و درشت این سری فیلم باشد، اما وین دیزل با بیان این که بدون جایگزین کردن بازیگری به جای پل واکر و حذف شخصیت برایان، می خواهد سرنوشت شخصیت دومینیک هم مشخص شود، اعلام کرد فیلم هشتم ساخته خواهد شد و همین اتفاق هم افتاد. خیلی ها می گویند دیزل قصد دارد قسمت های هشت و نه و ده را تهیه کند و بعد از آن برای همیشه داستان این فیلم بایگانی شود. ایده ای که مناسب و خوب به نظر می رسد و احتمالا آن دو قسمت هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. البته از صنعت سینمای آمریکا هیچ بعید نیست در صورت تداوم موفقیت مالی این سری فیلم از خیر تمام کردن ماجرا بگذرند و بخواهند ته آن را در آورند.

چند نكته مثبت

همانطور که در ابتدا اشاره شد، مجموعه فیلم‌های «سریع و خشمگین» می تواند یک مجموعه فیلم جذاب برای علاقه مندان به ماشین و ماشین سواری باشد، اما جدا از آن این سری فیلم خوراک خوبی هم برای آنهایی است که وجه سرگرم کننده سینما را دوست دارند و دل‌شان می خواهد فارغ از هر گونه تحلیل و تعمق فقط دو ساعت یک فیلم هیجان انگیز ببینند.
کارگردانان این هشت فیلم به خوبی توانسته‌اند اکشن و هیجان را در فیلم های خود جاری کنند. تقریبا به روز ترین و قدرتمندترین ماشین های اسپورت دنیامثل تویوتا، میتسوبیشی، نیسان، سوبار، مزدا، فوردموستانگ ودوج در این فیلم ها عرض اندام می کنند و حضور پررنگ این برندهای سرشناس خود به خود کلی جذابیت و مخاطب با خودش به همراه دارد. از قسمت پنج هم که ماجرا به تعقیب و گریزهای پلیس و تبهکاران کشیده می شود، میزان این هیجان چند برابر می شود؛ چون علاوه بر ماشین های اسپورت، تانک و جت و ابزارآلات دیگر هم وارد ماجرا می شوند.با این حال قهرمانان اصلی همچنان جولان دادن با ماشین های خود را بهترین راه برای جلب نظر مخاطبان می بینند.از طرف دیگر کمتر لوکیشن تکراری در این سری فیلم می بینید و این شاید یکی از مهم ترین وجوه مثبت آن باشد.
سری فیلم‌های «سریع و خشمگین»، پرفروش‌های هیجان انگیز
مخاطب مدام با جنگل و بیابان و کویر و بزرگراه و کوچه پس کوچه های تنگ و گشاد در نقاط مختلف جهان مواجه می شود و هر بار هم در هر کدام از این محل ها اتفاقات اکشن زیادی برای افتادن وجود دارد. طراحی سکانس‌های اکشن این سری فیلم هوشمندانه و دقیق است و گزاف نیست اگر بگوییم؛ بسیاری از فیلم هایی که در ۱۰ سال اخیر با محوریت تعقیب و گریز با ماشین ساخته شده اند نیم نگاهی به طراحی سکانس‌های اکشن این فیلم داشته اند. اجرای صحنه‌های اکشن بسیار تر و تمیز است و البته موسیقی متن فیلم هم در کنار فیلمبرداری جزو نقاط مثبت سری فیلم «سریع و خشمگین» است.

۲ نكته منفی

با این همه بزرگترین نقطه ضعف مجموعه حاضر که باعث می شود برخلاف فیلم های دیگری با این محوریت از جمله «راننده» به کارگردانی نیکلاس ویندینگ رفن یا «راش» به کارگردانی ران هاوارد، چندان مورد توجه منتقدان و اهالی حرفه ای سینما قرار نگیرد، بی توجهی به خلق داستان های جذاب ، منطقی و چند لایه است. در واقع سازندگان مجموعه فیلم های «سریع و خشمگین» بیش از اندازه توجه شان را صرف اکشن فیلم کرده اند و چندان به محتوای اثری که می سازند کاری ندارند.
سری فیلم‌های «سریع و خشمگین»، پرفروش‌های هیجان انگیز
البته فیلم مضامینی چون حفظ و محافظت از خانواده، اصل صداقت، ثابت قدم بودن در دوستی را در لایه های سطحی مطرح می کند،اما با این حال در بیشتر قسمت ها اتفاقات قابل پیش بینی و گاهی حتی بیش از حد اغراق آمیز هستند. البته خیلی هم نمی توان به خالقان اثر خرده رفت؛ چرا که هدف اصلی آن ها موفق بودن در گیشه و بخش صنعتی سینما بوده نه داستان پردازی و درگیر کردن مخاطب با شخصیت ها.از این جهت، طبیعتا سازندگان این سری فیلم نمی توانند انتظار داشته باشند مخاطب جدی و حتی کمی غیرجدی سینما بیش از یک بار به سراغ دیدن آن برود، اما همان یک‌بار هم اثر برای عده‌ای کاملا سرگرم کننده است.

ایراد دیگری هم که در چند قسمت اخیر به این فیلم گرفته اند استفاده های بیجا از جلوه های ویژه است. به هر حال مخاطب امروز نشان داده كه وقتی داستان درباره آدم های واقعی و ملموس باشد، سطح جلوه های ویژه و کارهای خارق العاده را تا اندازه مشخصی می پذیرد و از جایی به بعد نه تنها نمی پذیرد؛ بلکه ممکن است به‌اصطلاح؛ توی ذوقش هم بخورد. نکته ای که به نظر می رسد سازندگان این سری فیلم، حسابی باید حواس‌شان به آن باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یه بنده خدا

      اسم درست فیلمش سریع و خشن هس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج