۵۵۱۱۴۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

تفسیر «شرایط رئیس‌ جمهور شدن» در دستور کار

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعدادی از اعضای شورای نگهبان درخواست تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی را ارائه کرده‌اند که این امر در دستور کار است و ان‌شاالله ما نظرات خود را در این رابطه اعلام خواهیم کرد.

خبرگزاری میزان: سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعدادی از اعضای شورای نگهبان درخواست تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی را ارائه کرده‌اند که این امر در دستور کار است و ان‌شاالله ما نظرات خود را در این رابطه اعلام خواهیم کرد.

عباسعلی کدخدایی در جریان نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بررسی جزء ۵ بند ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات به کجا رسید و اینکه آیا اعلام معیار‌ها در این رابطه صرفا منحصر به تشخیص «رجل سیاسی و مذهبی» و «مدیر و مدبر» بودن است یا اینکه برای سایر شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ نیز معیارهایی اعلام خواهد شد؟ اظهار کرد: در این رابطه ما به موعد انتخابات رسیدیم و اقدام خاصی در پیش از انتخابات صورت نگرفت، اما امیدواریم در زمان بعد از انتخابات بتوانیم با توجه به نظرات کارشناسی واصله نسبت به این مساله اعلام نظر کنیم.

وی ادامه داد: در بحث جزء ۵ بند ۱۰ که اشاره شد، باید بگویم آنچه در آن جزء قید شده، ناظر بر رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن است؛ اما با توجه به اینکه اصل ۱۱۵ و قانون اساسی این صلاحیت را به شورای نگهبان داده است، شورا می‌تواند در جزئیات کار و مصوبه‌ای که مجلس خواهد داشت، اعلام نظر کند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: به همین سبب تعدادی از اعضای شورای نگهبان درخواست تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی را ارائه کرده اند که این امر در دستور کار است و ان‌شاالله ما نظرات خود را در این رابطه اعلام خواهیم کرد.

اصل ۱۱۵ قانون اساسی تصریح می‌کند رئیس‏ جمهور باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد شرایط زیر باشند، انتخاب‏ گردد:
۱. ایرانی‏ الاصل‏
۲. تابع ایران‏
۳. مدیر و مدبر
۴. دارای حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏
۵. مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏

۶. و مذهب‏ رسمی‏ کشور.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج