۵۷۹۴۲۴
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

اعتراف به آغاز جنگ جهانی سوم در فضای مجازی

به‌تازگی خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی رشد صنعت فناوری اطلاعات در جمهوری اسلامی ایران پرداخت. در این گزارش، به این موضوع اشاره شد که مسئولین ایرانی، علی‌رغم اعمال تمام تحریم‌های ضد ایرانی، به توسعه و رشد این صنعت در کشور پرداخته‌اند و بعد از امضای توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ در زمینه هسته‌ای، این رشد، شتابی روزافزون یافت.

وب سایت سایبربان: خبرگزاری فرانسه: «دنیای فناوری، به یک میدان جنگ بین تهران و دشمنان داخلی و خارجی‌اش تبدیل شده است.»

خبرگزاری فرانسه: «دنیای فناوری، به یک میدان جنگ بین تهران و دشمنان داخلی و خارجی‌اش تبدیل شده است.»
اعتراف به آغاز جنگ جهانی سوم در فضای مجازی

به‌تازگی خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی رشد صنعت فناوری اطلاعات در جمهوری اسلامی ایران پرداخت. در این گزارش، به این موضوع اشاره شد که مسئولین ایرانی، علی‌رغم اعمال تمام تحریم‌های ضد ایرانی، به توسعه و رشد این صنعت در کشور پرداخته‌اند و بعد از امضای توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ در زمینه هسته‌ای، این رشد، شتابی روزافزون یافت.
در گزارش خبرگزاری فرانسه، دو موضوع مورد بررسی قرار گرفت. در یک بخش، به بررسی فرصت‌هایی پرداخته شده که این صنعت برای جوانان تحصیل‌کرده ایرانی ایجاد می‌کند و در وهله دوم، گزارش مذکور به تأثیرات رشد صنعت فناوری، بر امنیت ملی ایالات‌متحده اشاره می‌کند. همچنین، تأثیرات این صنعت بر کشورهای اروپایی و سایر دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، مورد بررسی قرار گرفته است.

در همین حال، خبری به تازگی در رسانه‌های جهان از جمله رسانه‌های مشهوری نظیر رویترز منتشر شد که بر اساس آن، یک گروه هکری ایرانی با پشتوانه دولتی به نام CopyKittens، طی یک سال گذشته به فعالیت پرداخته است و اهدافی را در سراسر جهان، موردتهاجم قرار داده است. بر اساس گزارشی که در این مورد منتشر شد، گروه مذکور با ساخت یک شخصیت جعلی زن، سران و مقامات صنایع زیرساختی و کشورهای مختلف جهان را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را تخلیه اطلاعاتی کرده است.

البته در گزارش‌هایی که در رابطه با این گروه هکری منتشر شده، آمده است که این گروه، اولین نمونه از فعالیت‌های چند وقت اخیر ایران در زمینه سایبری نیست و ایران، از موارد مشابه، برای پیشبرد اهداف خود در عرصه داخلی و بین‌المللی بهره‌برداری می‌کند.

بر اساس این ادعا، ایران و هکرهایی که از جانب ایران به فعالیت در دنیای سایبری می‌پردازند، اهدافی را در کشورهای غربی تعیین کرده‌اند و حملاتی را علیه آن‌ها انجام می‌دهند که در مواردی، بسیار پیچیده بوده و در مواردی، از روش‌های بسیار ساده برای انجام حملات خود استفاده کرده‌اند.

در بخشی از تحلیل‌هایی که در این رابطه منتشر شده، آمده است:

«علاوه بر پیگیری اهداف بین‌المللی، بخش دیگری از توان ایران در فضای سایبری، علیه شهروندان این کشور به کار گرفته می‌شود. ایران علاوه بر استفاده از توان سایبری خود علیه دشمنان بین‌المللی، تلاش می‌کند تا مخالفان داخلی را نیز این طریق تحت‌فشار قرار دهد.
وب‌سایت‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر در ایران، فیلتر است و مقامات ارشد فیلترینگ در ایران تلاش می‌کنند تا دائماً، این موضوع را مطرح کنند که در سایر کشورها، موضوع فیلترینگ شدیدتر است. یکی دیگر از موضوعاتی که در دولت‌های مختلف ایران، مطرح شده است موضوعی به نام "اینترنت حلال" یا "حلال نت" است که بر اساس اطلاعات موجود، تنها محتوایی در آن قابل‌انتشار خواهد بود که مورد تائید دولت ایران باشد. البته هیچ شاهدی مبنی بر اینکه دولت ایران یا بخش خصوصی ایران بتواند به این موضوع دسترسی پیدا کند وجود ندارد، اما در هر دولتی، صحبت‌هایی برای دستیابی به این هدف وجود دارد.»

یکی دیگر از موضوعاتی که غربی‌ها همواره تلاش کرده‌اند در اذهان عمومی جهان و خصوصاً مخاطبان ایرانی خود جا بیندازند، این است که هدف ایران از انتقال سرور پیام‌رسان‌ها به داخل یا ایجاد پیام‌رسان‌های داخلی، افزایش نظارت و اعمال محدودیت‌های بیشتر بر این پیام‌رسان‌ها است.
در بخشی از تحلیل‌های ارائه شده توسط این رسانه‌های خارجی آمده است:
«تلاش ایران برای دستیابی به این اینترنت و پالایش محتوای ارائه‌شده در فضای مجازی، در صحبت‌های روزانه مقامات دولت وجود دارد. به‌تازگی، صحبت‌های بسیاری در مورد انتقال سرورهای پیام‌رسان تلگرام به ایران به چشم می‌خورد و این صحبت‌ها، توسط محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران مطرح می‌شود.
یکی از قابلیت‌هایی که سبب شد تا پیام‌رسان تلگرام در میان ایرانی‌ها محبوب شود، حذف خودکار مکالمات صورت گرفته در این پیام‌رسان، بعد از مدتی کوتاه است و مخالفان دولت ایران، از این پیام‌رسان، برای سازمان‌دهی تجمعات اعتراضی خود استفاده می‌کنند. وزارت اطلاعات ایران و سپاه پاسداران، همواره به دنبال نظارت و اعمال محدودیت بر این پیام‌رسان هستند.»

در ادامه این تحلیل آمده است: «البته این ادعای وزیر ارتباطات ایران، توسط پاول دورف، مدیرعامل تلگرام تکذیب شده است و پیش‌تر نیز ادعای مشابهی از جانب ایران صورت گرفته بود که از طرف مدیران تلگرام، این موضوع تکذیب شد. موضوع اعمال محدودیت بر پیام‌رسان‌های مشابه تلگرام نیز همواره در دستور کار دولت ایران قرار داشته است. عدم موفقیت ایران در انجام مکالمات و مبادلات داخلی بر بستر سرورهای محلی، سبب شده است تا دولت به سمت محدودسازی این شبکه‌های پیام‌رسان حرکت کند.
در مورد شبکه‌هایی چون فیس بوک و توییتر، این اعمال محدودیت، به مسدودسازی کامل منجر شده است. بااین‌حال، با پیشرفت این صنعت در ایران، توانایی رژیم یا مدافعان آن در دور زدن و غلبه بر پیام‌رسان‌ها و بسایت های مستقل افزایش پیدا می‌کند؛ اما به‌صورت مشابه، هم‌زمان با رشد این توانایی در دولت ایران، توانایی گروهی از جوانان و متخصصان طرفدار غرب و طرفدار دموکراسی برای مقابله با اعمال این محدودیت‌ها نیز افزایش می‌یابد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج