۵۹۱۶۴۱
۲ نظر
۵۰۱۶
۲ نظر
۵۰۱۶
پ

چشم‌انداز روشن‌ کاهش تورم

سخنان رئیس‌جمهور و تأکید او بر کاهش سود بانکی و تورم حاوی نکاتی مهم بود. یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دولت یازدهم کنترل نرخ تورم و کاهش آن به زیر ۱۰ درصد است. نرخ تورم در پنج ماه گذشته به زیر ۸ درصد رسیده اما نکته قابل ‌توجه این است که کمتر از یک‌صد کشور در دنیا تورمی کمتر از ۵ درصد دارند و میانگین تورم در دویست کشور دنیا زیر ۲ درصد است.

هادی حق‌شناس در روزنامه آرمان نوشت: سخنان رئیس‌جمهور و تأکید او بر کاهش سود بانکی و تورم حاوی نکاتی مهم بود. یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دولت یازدهم کنترل نرخ تورم و کاهش آن به زیر ۱۰ درصد است. نرخ تورم در پنج ماه گذشته به زیر ۸ درصد رسیده اما نکته قابل ‌توجه این است که کمتر از یک‌صد کشور در دنیا تورمی کمتر از ۵ درصد دارند و میانگین تورم در دویست کشور دنیا زیر ۲ درصد است.
به‌عبارتی‌دیگر تورم ایران هنوز چهار برابر بیشتر از میانگین جهانی و در سطحی بسیار بالاتر از متوسط جهانی ‌است. دولت به‌درستی تورم بالا در سنوات گذشته را یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مشکلات اقتصاد ایران تشخیص داد و خوشبختانه از سال۹۲ و شروع به کار آقای روحانی این تورم سیر کاهشی پیدا کرده و مطمئنا در طول دولت دوازدهم نیز این روند نزولی ادامه پیدا خواهد کرد.
اگر دولت موفق شود تورم را به زیر ۵ درصد برساند نگرانی‌ها در مورد افزایش نرخ سود بانکی یا تسهیلات به اعداد بالای ۱۵ یا ۲۰ درصد از بین خواهد رفت. نکته مهم‌تر اینکه کاهش نرخ تورم می‌تواند نقدینگی سرگردان جامعه را از سوداگری، دلالی، سکه، ارز و مسکن به سمت واقعی اقتصاد یا تولید هدایت کند و این علامت مهمی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی است.
به تعبیر ساده‌تر هنگامی‌که محیط اقتصاد کشور امن و قابل پیش‌بینی باشد مهم‌ترین نشانه جهت آمادگی جذب سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی خواهد بود. کاهش نرخ تورم یکی از عوامل مؤثر در هدایت نقدینگی سرمایه‌گذار به سمت بخش واقعی اقتصاد است. براساس گزارشی هم که رئیس‌جمهور در مصاحبه اخیر اعلام کرد این سیاست یکی از اهداف کلان اقتصادی دولت دوازدهم خواهد بود.
درصورتی‌که این مهم به مرحله عمل برسد نرخ سپرده بانکی و تسهیلات نیز تناسب معقولی با نرخ تورم خواهند داشت. در حال حاضر نرخ سود بانکی بیش از نرخ تورم و نرخ تسهیلات بیش از نرخ سپرده‌هاست و تناسب منطقی در صورتی‌که تورم به نرخ پایین‌تری برسد، اتفاق می‌افتد.
در آن صورت مردم با نگرانی، نقدینگی اندک خود را از بانک‌ها به سمت مؤسسات غیرمجاز یا بخش دلالی و سوداگری بازارها برای حفظ دارایی خود نخواهند برد. مطمئنا با توجه به تجربه چهار سال اول دولت روحانی چشم‌انداز موفقیت دولت دوازدهم در سیاست‌های اقتصادی روشن به نظر می‌آید. زمانی که دولت یازدهم مستقر شد تورم میانگین بالای ۳۵ درصد، تورم نقطه‌به‌نقطه بالای ۴۷ درصد بود و رشد اقتصادی منفی بود.
این دولت در حالی استقرار پیداکرده که تورم میانگین یک‌رقمی بوده و رشد اقتصادی دورقمی را شاهدیم. شرایط فعلی و باثبات اقتصاد ایران قابل‌مقایسه با سال۹۲ و آن شرایط بحرانی نیست. علاوه بر این چهار سال پیش تحریم‌های ظالمانه نیز بر سر اقتصاد ایران سایه افکنده بود و حتی در نقل و انتقالات ارزی نیز مشکل داشتیم.
اما امروز بازار در شرایط کنونی ثباتی نسبی دارد. بنابراین عملکرد دولت دوازدهم حداقل در سطح دولت یازدهم خواهد بود، هرچند پیش‌بینی می‌شود که این دولت در عرصه‌های مختلف هم بهتر از دولت پیش باشد. انتظار می‌رود در ایران ۱۴۰۰ نرخ تورم به کمتر از ۵درصد، رشد اقتصادی مثبت و نرخ بیکاری یک‌رقمی باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بازم دروغ دروغ دروغ ای خدا غذای دروغ میخورن کلا همش

    • بدون نام

      صد وعده خوبان یکی وفا نکرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج